Alipaineenen metsästys 350TBI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maddis, 4.7.2018.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Tulipahan vaihdettua 350TBI:hin nokka-akseli (https://www.summitracing.com/int/parts/edl-2102/overview/) vanhan tilalle. Aiemmin on kansia laskettu hieman ja aattelin että jotain tehdä muttei mitään radikaalia tällä kertaa.

    Hommahan meni hyvin ja sain nokan sisäänajettuakin ohjeiden mukaisesti.

    Ongelmana on nyt se, että ennen remppaa alipaineet tyhjäkäynnillä oli ~27kPa, mutta rempan jälkeen ne pyörii reilussa 35kPa:ssa. Tämä aiheuttaa sen, että kun megasquirtissa on map:in mukaan säädöt niin tyhjäkäynnillä ne on pielessä. Hieman antaa kaasua, että kierrokset nousee vähän reiluun 1000rpm niin alipainetta löytyy jo 25kPa.

    Noista nokka-akseleista niin paljoa tiedä, mutta eikai tuo kuitenkaan niin 'raju' vielä ole että alkaisi alipaineisiin vaikuttamaan? Etsiskelin imuvuotoja niitä kuitenkaan löytämättä. Testasin myös tulpata TBI:stä lähteviä alipaineletkuja vuorotellen.

    Helppo (ja huono?) ratkaisuhan olisi korjata tuo ruiskussa eli laittaa tyhjäkäyntisäädöt tuonne 35kPa tuntumaan, mutta aattelin kysästä kuitenkin ennen kuin menen suuremmin säätöjä sotkemaan.

    Muistan vaan jonku jo aiemmin sanoneen, että tuo 27kPa alipainekin ei kovin hyvä ollut tyhjäkäynnillä. En tosin ole kalibroinut anturia joten todellisuus voi olla jotain toista, mutta on tuossa muutosta jokatapauksessa vaikkei absoluuttisia arvoja tuijottaisikaan.
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla nyt kilpurissa joutokäynnillä noin 90kpa enkä ole siitä ollenkaan huolestunu, en ole kyllä missään saanu menemään 30kpa alle edes vakio nokilla toki en v koneiden kanssa ole megaa harrastanu. Rajumpien nokkien kanssa aina tps pohjainen säätö, ja jos ahdettu niin sitten siihen päälle ahtopaine korjaus joka ms1 kanssa menee hybrid alpha-n nimellä
     
  3. maddis

    maddis Gearhead

    MS2 on ja MAP-pohjaisella säädöllä tähän asti menty eikä oo ahdettu. Täytynee tutustua noihin muihin säätöihin kans.
     
  4. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Kierrosluku vaikuttaa myös.

    Esim SD LT1 (92-93) vetessä pyörii ihan tehdassäädöissä tyhjäkäynti tuolla 35 kpa maastossa kun kierrokset on 550-650 rpm.
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Vaikuttaa joo. Kai se tuo nokka-akseli sitten sen verran vaikuttaa, kun se on ainoa muuttunut asia tässä yhtälössä (olettaen että niitä imuvuotoja ei jäänyt löytymättä). Täytyy muutella ruiskun karttoja tuohon ~35kPa:n tyhjäkäyntiin, kun äkkiseltään vaikuttas muualla toimivan ok.

    Noh, tietääpähän että nokka-akseli jotain teki ettei ihan turhaan tullut vaihdettua. ;)
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    No nyt on käyty sääteleen lisää. Jotenkin vaikuttaa, että alipaineet on kadonnut koko kierrosalueelta hieman. Eniten pieniltä kieroksilta. En tiedä kuinka nopeasti imuvuodon vaikutus katoaa, mutta epäilen että saa olla aika iso imuvuoto että se vaikuttaisi vielä ~2000rpm tietämilläkin tasaisella kaasulla. Joten toivoa sopii, että nokka-akseli vaikuttaa tuon verran.

    Tyhjäkäynnin sain ~kohdalleen ja sitten vielä hioa hieman cruise ja wot kohtia niin eiköhän se siitä vähitellen.
     
  7. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Minkäslaisia astelukemia vanhassa nokassa oli?
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Ilman parempaa tietoa sanoisin, että se oli TBI-koneen vakionokka.

    Eli onko ne sitten nämä: "Specs on Stock TBI cam is .050″ tappet lift (intake/exhaust) is 165/175; and maximum lift with 1.5:1 rocker ratio (intake/exhaust) is .382/.402."

    Tietysti on mahdollista, että siellä oli jo joku aftermarket nokka, mutta tarttis hieman infoa miten ne vois tunnistaa. Vanhassa nokassa ollut kuin yksi numero minkä löysin ja se oli muistaakseni '18'.
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Tönärillä saat mitattua kyllä nostot mikä varmaan antaa suuntaa mimmonen siellä on ollu.
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Itseasiassa mittasinkin ja näytti omien mittausten mukaan että wanhassa nokassa oli nostoa vajaa milli enemmän kuin tuossa uudessa. Eli sen suhteen siellä voisi olla joku aftermarket nokka jo olemassaan. En kuitenkaan alkanut vanhaa laittamaan takaisin, kun kerran olin sen jo pois purkanut.

    Noista asteista osaa sanoa ja nokan muodosta muuta kuin että kauhean isoja eroja ei näkynyt, mutta voi olla että huomannut katsoa tarpeeksi tarkasti ja nyt se on jo myöhäistä kun nokka on paikallaan.

    Tietysti tässä on voinut käydä se perinteinenkin, että vanhempi nokka olisi ollut parempi ja viritys on onnistunut kun teho laski vain 20% lähtötilanteesta.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mittasitko molemmat nokat siten että vähensit perusympyrän mitan nokan kohdalta mitatusta arvosta?
    Jos mittaa pelkästään nokan kohdalta vertaillen, niin tulee juuri päinvastaisia tuloksia kuin mitä voisi äkkiä olettaa.
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Mittasin vaan nokan kohdalta enkä vähennellyt ympyröitä, kun en siinä kohden muuta keksinyt/tiennyt.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Virinokassa, tai siis enemmän nostavassa se perusympyrä on pienempi kuin vakiossa ja nokan kärki taas "nousee" samalle korkeudelle molemmissa.
    Voi siis olettaa että se sun vanha nokka oli vakio.

    Vaikka tuo uusikin nokka on periaatteessa aika mieto, niin sen reilummat perusasteet ja pienempi nokkien välinen kulma tekevät niin paljon lisää overlappia että se vaikuttaa alipaineisiin.
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Niin minäkin päättelin(ja toivoin) että tuosta nokasta tuo alipaineen pudotus johtuu, kun tuntuu aika pitkälti kierrosalueen olevan hieman vähemmän sitä.

    Eipä siitä sitten murehtia enempää vaan säätää ruisku kohdalleen ja kovaa ajoa.
     
  15. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt on säädeltyä ja meno on about sitä mitä se oli ennen viritystä joten sehän on siinä mielessä aika onnistunut. Täytyy vielä WOT arvoja säädellä ja sytkäarvoja voi kans hieman haeskella isommalle kaasulle, mutta tyhjäkäynti ja cruise-alue alkaa olla jo aika ok.
     

Kerro tästä muillekin!