Alumiini-SBC

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja PerttiA, 21.11.2006.

  1. PerttiA

    PerttiA 1st gear

  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Eihän nuo tyhjät tuotantolohkot oo koskaan mitään mielettömiä maksaneet. Mutta mitä moisella tekee, se onkin toinen juttu. Tohon tarvinee vielä pari osaa ennenkuin sillä ajellaan.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mut on noi silti pirun paljon halvempia kuin isolotkojen lohkot. On se niin väärin :poff:
     
  4. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Juu, kyllähän tuohon jotain pitää vielä lisätäkin, mutta tähän asti ei juuri ole osunut pelkkiä alulohkojakaan alle 4:n rahan...

    Harmi vain, ettei ole gen1... :cry:
     
  5. triniemi

    triniemi Gearhead

  6. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Nuissa LS-moottoreissa alulohko on hiukan heikompi kuin rautainen, mutta jos ei hirmutehoja halua niin painonsäästö on hieno asia.
     
  7. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Tuossa sitten taas on mahottomasti ylimääräistä, käyttökelvotonta ja kallista krääsää mukana :wink:

    Jos hommaa lähtisi gen 3:n pohjalta tekemään, niin todennäköisesti lähtökohtana olisi käytetty LR4, johon "heittäisi" lohkon ja kannet materiaaleiltaan kevyempiin ja asentaisi uuden lohkon mukaiset 3.900" männät.

    Aiemmin olin tämän jo täysin sulkenut, mutta pitääkin laittaa mietintämyssy uudestaan päähän :D

    edit: niin ja tehoja koneesta ei olla hakemassakaan :wink:
     
  8. JackRabbit

    JackRabbit 1st gear

    Joo'o alumiini on heikompaa kuin teräs.
    Kyllä noi vakio alumiinilohkot silti hyvin kestää ottaa tollaset 700hp, mutta eihän se toki ole vielä paljoakaan CHEVYN PIKKULOHKOSTA :rotfl:
    Niin, en ole muuten LS- moottoreiden rautalohkoihin törmännyt!
    Valaiskaa tietämätöntä, kuka niitä tekee?
    No niin, ehdin jo valaista itse itseäni.
    Niitähän löytyy truckeista ja sitten tämä:
    LSX

    At the 2006 SEMA show, GM Performance Parts introduced the LSX engine, an all-new cast-iron racing block based on the LS7 engine. It was designed with help from drag racing legend Warren Johnson, and despite being based on GM's small-block design, it offers displacements ranging from 364 cubic inches to over 500 cubic inches And is capable of withstanding 2500 bhp. The engine debuted at the auto show in a customized 1969 Camaro owned by Reggie Jackson.[1]

    :eek:
     
  9. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Niin, ja konehan päätyisi tämän keulalle:

    [​IMG]

    Saattaa tosin olla, että tuon kopan valmistumiseen menee vielä hetken aikaa :wink:
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ehkä tää on vaan mun harhailua, mutta mä en noita uusia LS mottoreita miellä millään lailla pikkulohkoiksi. Mun mielestä pikkulohkoleetukka on toi '55 esitelty versio ja siitä kehitetyt versiot. Tolla LS:llä ei oo niiden kanssa mitään yhteistä tai vaihtokelposia osia. Mikä sitten tolle moottoriperheelle olis parempi kutsumanimi?

    Toi alsalohkon hinta johtuu tuotantomääristä, takatuuppari Skodassakin oli alsalohko, eikä nekään kauheita maksanut. Tollasen lohkovalimon "perustamiskustannukset" on luokkaa 1000000$ per lohkotyyppi, sen takia se lopputuotekin maksaa vähän enemmän kuin raaka-aine, jos ei tuotantomäärät oo todella suuria.
     
  11. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Niin ilmeisesti pikkareiden 6-litranen on rautalohkolla ja tuo raselohko vielä erikseen.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pitkälti samaa mieltä, paitti noista skodajutuista mä en tiedä mitään...!
    Ei ls motori mikään old-skool pikkulohkon kehitysversio ole, vaan täysin oma motoriperhe. Ja ihan hienoja motoreita ovat.

    Eiks noi LS moottorit oo "pikkulohkojen" kolmatta sukupolvea GM:n ittensä mukaan. Mut oishan se kiva jos toi LS7 versiokin olis tosiaan nykyajan pikkulohko. Sittenhän pitäis kyl löytyy se isolohkoversio joka oliski sitte aika maukas. (jos kerran pikkunen on 505hp 427!)
     
  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Hanki LM4 kone: on valmiiksi täysalumiininen ja voi porata 96 millisestä 99 milliseksi (5,3 l > 5,7 l). Lisäksi on LS6 pohjainen eli lohko olisi LS6(?), mutta sylinteriputket on pienemmällä sisäreiällä. Käytetään mm. Envoy, Bravada, Trailblazer ja SSR malleissa.
     
  14. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Ihan hyvän kuuloinen muuten, mutta kone saa olla maksimissaan 25% suurempi kuin 250cid (max.5118ccm), eli tuo 5.3L on valitettavasti liian iso.

    Toisaalta, jos tuohon LM4:seen saisi 3.48" iskulla olevaa kampiakselia, niin tilanne muuttuisi ihan toisennäköiseksi, mutta onkohan tuollaista olemassakaan Gen 3:seen?
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Niin ihan totta.Esim ison laivan ankkurina toi valurautanen on paljon kestävämpi...

    :rotfl:
     
  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kyllähän noissa nimityksissä sekaisin menee. Näitä LS lohkoja versioineen on jo kahta sukupolvea Gen III ja Gen IV. Truck puolella käytetään myös rautalohkoisia ja kantisia versioita. Gen IV:sta löytyy myös etuvetoisiin malleihin sovellettuna. RPO koodeja mm.: LS1, LS6, LS2, LS4, LS7, LR4, LM7, LM4, L59, L33, LH6, LQ4, LQ9, L76, L92, L98.

    Truck puolella sekä gen I (vanha pikkulohko), gen III, gen IV sekä perinteisiä isolohkomoottoreita (Mark VI jne.?) nimitetään Vortec nimellä. Eli lienee syytä käyttää kuitenkin "pikkulohko"-nimitystä gen III ja IV moottorien yhteydesssä erottaakseen noista "isolohkovorteceista" ja 35 vuotta sitten olleista LS5, LS6, LS7 isolohkoista.

    GM ei taida virallisesti eritellä lohkoja isoihin ja pieniin?
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tuossa LM4:ssa on siis 96 mm poraus ja 92 mm (3,62") iskunpituus, josta tulee 5,3 l. LR4:ssa on sama poraus, mutta iskunpituus on 83 mm (3,27") ja tilavuus siten 4,8 l. LS1/LS6 on 99 mm poraus ja 92 mm isku (5,7 l). Luulisi kampiakselien ja veivien olevan vaihtoelpoisia.

    Strokerakseleita ja -sarjoja löytyy mm. Eagleltä, esim. 3,90", 4,00" ja 4,10" iskuisia akseleita.


    EDIT: gen III eroja
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mulle sinänsä ihan sama millä nimellä joku noita gen 3 & 4 motteja kutsuu, mutta jos joku puhuu letukan pikkulohkosta, ei tuu ainakaan mulle ensimmäisenä mieleen, että puhuu noista LS1 perillisistä.Eikä ihan toisenakaan. Ei noita fordin modularejakaan pikkulohkoiks haukuta, vaikka siihen olis ihan yhtä lailla asiaperusteet kun tohonkin. Tai chryslerin 4.7mottia, tai uutta hemiä jne.
     
  19. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear


    Jos sulle ei ole avautunut, niin noiden strategiset mitat ovat samat kun gen I. Eli sylinterien keskipisteiden etäisyys, runkolaakerien paikat, venttiilikoneiston geometria yms., jos et tiennyt? Ne todella ovat pikkulohkon kehitysversioita.

    Fordin ohc- modularilla taas ei ole mitään tekemistä tönärikoneiden kanssa.

    Siksi puhutaan Gen I. II, III ja IV .. Jos et tiennyt. Uusi Hemi, Modular tms. ovat kokonaan uusia moottoriperheitä. Chevy taas todella vanhasta SBC (Gen I) lohkosta pikkuhiljaa evoluution kautta modifioitu .

    Käytännössä esim. kampurat ovat sovitettavissa 8koneistusta vaatien tosin?) ristiin noissa kaikissa sukupolvissa - kiitos samojen pyttyjen keskipisteiden ja geometrian.. Eli Chryslerin ja Fordin uusien kohdalla samat "asiaperusteet" eivät todellakaan täyty. Ne on suunniteltu täysin tyhjältäpöydältä. Letukan pikkulohkot taas aina vanhaa uudelleen muokaten.

    Siksi se Veten 32 V Doch kone 1989-91 ei ollut "pikkulohko" vaikka olikin 5.7-litrainen .. Se ei ollut sbc-perhettä.
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Eihän sitä oo vaikeeta uskoo, kun se monilla chevysivuillakin noin selvästi sanotaan;
    LS1 is brilliant.

    Rather than just a chapter in engine history; it’s more like a whole new book!

    What it is not is: "based on" Ed Cole’s legendary Small-Block. LS1’s greatness comes from being a clean-sheet-of-paper design. The only major feature it has in common with the Small-Block is a bore center-to-center measurement of 4.40 inches and we believe that exists for marketing reasons rather than an engineering case.

    Jos oot noita motteja vierekkäin levällään nähnyt, niin en saata ymmärtää, että joku selväpäinen väittää niiden olevan "samaa perhettä, evoluution tulosta". Niissä ei oikeesti oo mitään samaa. LT1 ja LT4 vielä menettelee tohon oikkulohkoperheeseen siinä missä moparin 5.2 ja 5.9 magnumitkin, mut jos käyn vaikka ostamassa tohon omaan LT1 pikkulohkooni tiivistesarjan, ni miks se maksaa neljä kertaa enempi kun vaikkapa moparin pikkulohkoon? Tonhan piti olla halpa mosa tuunata? :poff:
     

Kerro tästä muillekin!