Alumiininen pääsylinteri puhtaaksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Dataviilaaja, 13.1.2016.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    30 vuotta seisontaa on jättänyt jälkensä alumiiniseen 25mm pääsylinteriin, ja pitäisi hoonilla pyöräyttää. Saattaisi tulla sillä kuntoon, mutta aika monessa paikassa sanotaan, ettei alumiinista sylinteriä saa hoonata. Näinkö on? Tekeekö holkituksia Suomessa joku, jos pronssiholkilla saisi kuntoon?

    Uudesta saa maksella aika monta setelirahaa.
     
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Hoonauksessa on se "vaarana",että sylinteristä tulee väljä...jonka jälkeen vaikka uusilla kumisarjoilla kasaiskin,niin ei välttämättä pidä :-? ..Tämä siis etenkin alumiinisylintereillä...
     
  3. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jos siellä on vaan hapettumaa tai muuta paskaa niin poranterän tai jonku muun tapin ympärille karhunvillaa vai mitä se hiontavilla onkaan ja sillä hoonaat puhtaaksi porakoneella
     
  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Varmaan saa äkkiä hiomakivillä vedettyä pehmeästä alumiinista paljon pois. Aika karkeita onkin nuo jarrusylintereille tarkoitetut kivet. Ihan kunnolla ei saa selvää, onko paskaa vai onko ihan monttua hapettanut (pahimmalta näyttävä kohta on aikalailla keskellä, ykkös- ja kakkospiirin välisen tiivisteen työalueella), mutta tasaiseksi ainakin pitää saada. Soodalla meinasin nuo puhaltaa ulkopuolelta, mutta tuskin sillä saa sylinterin sisältä mitään irti, kun viistosti puhaltaa.

    Hyvä vinkki tuo hiomavilla, saattaapa mennä kokeiluun.
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Oli itse asiassa aika hemmetin hyvä vinkki. Ihan kokeilun vuoksi otin jo parhaan teränsä antaneen Mirkan punaisen huovan, pyörittelin sylinterin sisään, akkukoneeseen kiviseinäterä (talttamainen pää ottaa huopaan hyvin kiinni), ja jopa lähti jankit nätisti ilman, että itse alumiini sanottavammin näytti siitä kuluvan. Kiillottumat lähinnä himmeni. Yksi kohta pääsylinteriä on harmillisesti hapettunut niin, että ei ole ihan varmaa, pitääkö etujarrupiirin tiiviste. Muissa sylintereissä (tämä on Dunlopin systeemi, eli on vielä toinen erillinen pääsylinteri tehostimen yhteydessä, ja siinä vielä pieni sylinteri tehostuksen säädölle) näyttäisi päässeen vähemmällä.

    Tarkkanahan tuossa saa olla, ettei pora ota kontaktia sylinterin seinämien kanssa.
     
  6. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Mistäs autosta tämä alumiini sylinteri on...onko kenties harvinainenkin,jos uusi maksaa monta setelirahaa? :-?
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Lancia Flavia. Samaa sylinteriä käytetty vain siinä ja Flaminiassa, kun on 2-piirijarrut. Pyöräsylintereissä on enemmän valinnan varaa.
     

Kerro tästä muillekin!