Alustan suojaaminen öljyllä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja reynolds, 29.8.2013.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Vetelin tänää meidän talviauton pohjaan öljyä siveltimellä (moottoriöljyä/voimansiirron öljyä sekaisin)...Eli sivelin koko pohjan kauttaaltaan pensselillä....Öljyhän imeytyy massaan,ja pitää sen pehmeänä/öljyllähän on myös ruosteen estoon aika tehokas vaikutus :-? ...Kertokaas mielipiteitänne/kokemuksianne ko.suojaustavasta.?...Vai teinkö nyt ISON virheen...Ja talviautomme Lada 2104 1700i Combi ruostuu alta aikayksikön.?. :wink:
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Johonkin Ladaan taitaa pelkkä öljy välttää, mutta oikeaan autoon laittaisin ihan kunnollisia ruostesuojaukseen tarkoitettuja aineita.
    ps: Eikös tullutkin mukava haju tuosta peräöljystä? :lol:
     
  3. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Kunhat et perinteisesti kusinuukana ladakuskina käyttänyt jäteöljyä tuossa voitelussa niin voiton puolella olet. Tuoreet öljyt joko pensselillä tai ruiskulla pohjaan niin antaa tukevasti suojaa.

    Suosittelisin kylläkin käyttämään noiden öljyjen sijaan ihan perinteistä Dinitrolin tai vastaavan valmistajan kotelosuoja-ainetta. Kestää kimmoisana ja tekee tuolle vanhalle massalle ihan saman kuin tämä moottori/vaihteistoöljy-coctail. Sellaisen kun hönkäisee kuivaan ja puhtaaseen pohjaan kerran vuodessa niin jopa kiittää ziguli tästä kylvystä.

    Ja jos hifistelemään käydään niin öljy koteloiden suojauksessa ei auta mitään. On vettä kevyempää eli vesi jää peltiä vasten ja ei pysty poistumaan kun öljykalvo on niskassa. Kotelosuoja-aineet ovat vettä painavampaa tavaraa joten ne puolestaan syrjäyttää veden saumoista ja peltipinnoilta. Näkisin siis että enemmän sitä järkeä on käyttää ihan oikeita ruosteensuoja aineita kuin näitä pula-ajan poppakonsteja.
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ei haise vaikka peräöljyä moottoriöljyyn sekoitinkin....Ja olen tätä ko.suojaustapaa käyttänyt jo vajaat 10Vuotta...tosin aiempi kohde on ollut takavetoinen Toyota Starlet (ei pohja mädäntynyt)...Ja ei ole ainakaan vielä minun kohdalleni sattunut niitä "kunnollisia ruostesuojaukseen tarkoitettuja aineita :odroll: !"...Ja mikä on määritelmä Ladaan verrattaessa "oikealle autolle"????? :-?...Ja käytin UUTTA Öljyä tässä käsittelyssä! Jäteöljyt menee joko jäteasemalle,tai sitten ne poltetaan tynnyrissä :rotfl:
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    :rotfl: johan nostit kissan pöydälle. Perfektionistien, hifistelijöiden, pullahiirien ja kermaperseiden lynkkausjoukko teroittelee seipäitään kun et hionut pellille, puhaltanut, maalannut, suojannut, massannut jne ja nyt auto on ikuisesti pilalla ja ruostuu mujuksi alta vuoden.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Sori, mulla lapsuuden traumoja Ladoista. :rotfl:
     
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    Niinpä.Eikö muka ISOLOHKO lada ole suojaamisen arvoinen... :soosoo:
     
  8. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Joo ei mitään...mulla on useitakin autoja käyttössä,eri vuodenajoista riippuen,ja Lada on vaan talvikäytössä (Lämmin/lähtee hyvin käyntiin....Ja on TAKAVETOINEN)...Eli en ole Ladafanaatikko....Heräs vaan kiinnostus tuohon sinun kommenttiisi....Eli nyt alkuperäiseen aiheeseen takaisin...Niin eikös uudella Öljyllä pohjan käsittely tuo suojaa...Ei ainakaan pahenna tilannetta :odroll:
     
  9. jknR

    jknR Gearhead

    Ex-naapuri suojaili farmari Taunuksensa säännöllisesti vaseliinin ja teräketjuöljyn seoksella. Se nyt ainakin säilyi hyvänä 20 vuotta. Koteloihin notkeampaa tavaraa ja alustaan jäykempää. Kuivalla pölyävällä hiekkatiellä ajelu hoiti siihen alustan puolelle sen kiveniskusuojan.
     
  10. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Kyllä kai noi vanhan kansan suojaukset toimii siinä missä uudetkin. En ole ikinä itse lähtenyt tälle linjalle. Mitäs kun pitää ryhtyä sitä autoa korjaamaan niin kaikki alustan komponentit on sellaisia oksettavia limapalloja. Itsellä jäisi korjaukset tekemättä vain tämän takia. Kyllä omaan autoonsa saa levitellä vaikka kissanruokaan, mutta kelpaako se muille kun on aika luopua kulkineesta ja myynti mielessä. Tässä tapauksessa Ladan kohtalo on ilmeisesti jo määrätty omistajalle ajasta ikuisuuteen.
     
  11. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Aina kannattaa tietty miettiä auton käyttötarkoitus. Monella kun nuo autot vaan käy kääntymässä niin aikas turhaa silloin sinne mitään pistää.On tosiaan tuo alustaremppa hieman mukavampaa. Jos pitoa miettii isältä pojalle niin ehkä silloin..Tosin poika ei välttämättä ole kiinnostunut tuon taivaallista iskän helmestä. Hah.
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    mielestäni pelkkä kotelosuoja vanhanmassan päällä ei sitä juurikaan pehmennä. ennen massausta se on juurikin oikea toimenpide. Siis kotelosuojan käyttö pohjusteena. Pelkkä kotelosuoja ruosteisella pinnalla esimerkiksi koteloissa ei myöskään toimi vaan hilseilee pois.

    Ja eihän tämä ole joko-tai kysymys, 20 vuoden kokemuksella olen kehittänyt erilaisia sekoituksia eri tarkotuksiin. esimerkiksi 90-95% kotelosuojaa ja 5-10% öljyä on hyvä yleisekoite, öljy pehmentää pohjan ja juoksee paremmin saumoihin ja ruosteeseen, kotelosuoja taas sitoo öljyn ettei synny tuota "öljy veden päällä" ilmiötä. Siihen voi sekoittaa alustamassaa sekaan jos haluaa tukevampaa kittiä, taikka vaseliinia tai mitä vaan.
    Pelkkä öljy pohjaan ei ole katastrofi, mutta ei paraskaan vaihtoehto. Kesäkäytössä sekin toimii.
     
  13. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    20e paineilma työkalusarjan mukana tulee se punanen pesuaineenlevityskannu. mitenkäs siitä saa läpi muuta kun öljyä? joskus yritin sekottaa tektyyliä ja teräketjuöljyä mut ei lennä suuttimesta.
     
  14. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Meillä tämä Lada,johon eilen tein pohjaan sen öljysivelyn...Niin tämä auto on ainoastaan talvikäytössä,joten kesät se seisoo ajamatta....Ja ajattelin tällä öljyllä sivelyllä antaa pohjalle lisää elinaikaa (ettei tarvis alkaa lähitulevaisuudessa hitsailemaan)....Näin kotioloissa tallin rasvamontusta käsin helppo homma tehdä,ja niinkuin jo aiemmin kirjoitin,että ei varmasti ainakaan huononna pohjaa (Käytin siis uutta öljyä,en jäteöljyä) 8)
     
  15. Janne_P

    Janne_P 3rd gear

    Ei siitä saa mitään öljyä tanakampaa tuleen läpi. :wc:
    Alustamassaruiskusta tulee nätisti, itsesekoitettua öljy-tektyyli-vaseliini-mitälie - tinktuuraa olen tuollaisella autojen pohjiin sohottanut.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sama kait se on mitä sinne oman romunsa pohjaan lutraa..
    Eri asia on mihin se valuu. Se öljy tuskin siellä kauaa pysyy, vaan valuu pitkin maita ja mantuja.
    Viime kuulemani mukaan öljy on edelleenkin ympäristölle haitallista.
     
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ruuvatkaa sitä pitkäkärkisen liuotinsumutuskannun suutinkärkeä isommalle, niin tulee tektyylitkin ohentamattomana läpi. Toissa viikolla viimeksi pojan letukan kotelosuoja-aineella käsitellyt, eikä ruiskutuksessa ollut taaskaan mitään ongelmaa.

    Tektylit ostan aina muutaman litran peltiämpäreissä motonetista ja levitys on aina hoitunut tuolla halpiskannulla, vaikken ole sitä usein edes käytön jälkeen pessyt.

    Öljy haisee yhtä pahalle kuin kotelosuoja-ainekin, mutta se paha haju kestää öljyn kanssa monta kertaa pidempään kuin kotelosuoja aineella, varsinkin hellesäällä. Eikä hinnassakaan ole kummoista eroa, kun ostaa kotelosuojan tuossa isommassa ämpärissä. Suojauksen kestävyydestä puhumattakaan.

    Toki olen minäkin öljyä joskus alustaan ruiskuttanut, vaan en enää, kun oikeat suoja-aineet kestää pidempään eikä haihdu pois.
     
  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    jankkaan jäkätän ja mäkätän samaa kuin edellisellä sivulla, että miksi ptää valita joko öljyä TAI kotelosuojaa kun niitä voi vallan hyvin sekoittaa keskenään, ei ole pakko valita toista.
    Ja varmaan se öljytty lada toimii ihan hyvin, varsinkin jos siellä pohjassa oli sitä massaa taikka alkavaa ruostetta johon öljy imeytyy. Silloin se ei valukaan sieltä pois niin herkästi. Mutta kannattaa varoa tuota öljyämistä juurikin sen vesijutun takia, eli jos johonkin kertyy kerros pelkkää öljyä, laskeutuu vesi sen pohjalle ruostuttamaan. Sivelemällä esimerkiksi hytin lattian pelkällä öljyllä saa sen varmasti pilalle.
    Mulla on tuolla pihalla testikappale siitä mitkä aineet toimii suoraan osittain ruosteiseen käyttökuormurin runkoon siveltynä, ilmoittelen sitten joskus parempia faktoja, testi on nyt kestänyt pari vuotta.
    Muuten käytän joka autoon vähän eri aineita tilanteen mukaan. Scudossa oli suht siisti ruosteeton alusta niin suihkutin sen 5 vuotta sitten kotelovahalla ja massalla. Ihan hyvin toiminut, mutta semmoset paikat missä oli jo selkeesti ruostetta puski läpi vuoden päästä joten ne on imeytetty öljyllä tms koktaileilla peittoon.
    Emännän 16-vuotias Mazda oli alkanut hiukan ruostumaan pohjan saumoista, ruiskutin kolme vuotta sitten koko pohjan putsaamatta öljy-massa-kotelovaha 10/40/50% seoksella ja hyvin on kestänyt.
    40 vuotiaassa Dodgessa oli pohja ehjä mutta tasaisessa pintaruosteessa. Koska tuli vain siistiin kesäkäyttöön ruiskutin runsasöljyisellä 50-50 kotelovaha-öljykoktaililla. Niin on siistimpi tehdä tarvittaessa remonttia kuin jos olisi jotain massaa vielä sotkenut sekaan. Maalaaminen olisi vienyt 10 kertaa enemmän aikaa että olisi saanut yhtälailla joka nurkkaan ja saumaan ainetta, lisäksi paljon purkamista, siispä mentiin öljyllä kun polte oli tien päälle. Tavalliseen liuotinpesuaine-pumppupulloon tein tuon seoksen ja sillä ruiskutin. Talvikäyttöautossa en olisi uskaltanut laittaa noin paljoa öljyä, mutta se helpottaa aineen leviämistä ja tunkeutumista vaikkei suihku olisikaan ihan 100%:nen
    Ja tietty aina jos on isompi projekti joka puretaan niin tehdään kunnolla ja laitellaan pohjat, epoksivärit ja iskumassat. Joka kohteeseen on oma lähestymistapansa siis, aikataulujen ja käytön mukaan.
    Ite taidan olla vähän outolintu, kun koitan pitää lähes hysteerisesti nuo käyttiksetkin ruosteettomina pohjastaankin, aina pestään letkulla helmat ja kotelot kun tilaisuus ja joka kesä käydään suoja-ainepensselin kanssa pohja läpi. No sehän on jokaisen oma asia mihin aikansa käyttää. Sen verta vaan tylsää hommaa jonkin käyttiksen hitsaaminen että jätän senkin hitsi-inspiraation mielummin noihin vanhempin projekteihin.
    Vaan eipä ole kumpaakaan perheen käyttistä hitsailtu vaikka ovat 90-luvulta.
    Kaupallisissa aineissa oli Dinitrolilla semmoinen kuin penetrant, joka suli ja imeytyi ruosteeseen mutta sitä ei saa enää oikein mistään. Eli toimi vähän kuin se öljy..
     
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Dinitrol Penetrant tuoteseloste:

    http://www.aspo.fi/files/attachments/te ... etrant.pdf

    Eli äkkiä katsottuna hyvin notkea viskositeettinen tuote, verrattuna esimerkiksi tähän yleisesti käytettyyn Dinitrol ML:ään:

    http://www.aspo.fi/files/attachments/te ... rol_ml.pdf


    Eli käytännössä kun jatkaa ML:ää mineraalitärpätillä, niin saa Penetranttia vastaavaa ainetta.

    En ole oikein vakuuttunut noista moottoriöljyn tunkeutumisominaisuuksista ja varsinkaan vanhan massan pehmittämisominaisuudesta. Liuottimet taas pehmittää massan ja koteloaine tunkeutuu sen huokosiin. Ja eipä tuo tärpätti paljon maksa. Eli itse laitan edelleenkin koteloainetta alustaan ja sitte sen päälle massaus.
     
  20. SamiL

    SamiL Gearhead

    Äläkä unohda viherpiipertäjiä! Ne ynnäävät nyt jo, kuinka monta pisaraa yhdestä öljylitrasta tulee ja kuinka jokainen tielle tippunut pisara tuhoaa kuutiometrin metsälampien vesiä, joista nallekarhut ja susihukkaset kävivät juomassa...
    Ennen Wartburgit tiputtelivat 3 litraa öljyä tielle tuhannella kilometrillä pakokaasujen mukana, mutta ei se mitään, nehän tulivat Saksan Demokraattisesta Tasavallasta.
     

Kerro tästä muillekin!