Alustava kisakalenteri vuodelle 2021

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja homer, 20.10.2020.

  1. homer

    homer Double Gearhead

    Catiska tykkää tästä.
  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Olipas tosiaan aika yksipuolista. No, näillä mennään.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Motoparkissahan on oikein kolme tapahtumaa, ovat vaan samana viikonloppuna:
    4.6. testipäivä, 5.6. SM 2 drag race, ja 6.6. vielä katupäivä!

    Radan uuden asvaltoinnin myötä tais ollakin lupauksia useammasta tapahtumasta/kesä...
     
    G20, chevy 2, SPORT TRUCK ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ne vaan pelkää että pk-seudun katsojat saattas tulla Motoparkin kisoihin...tottuneet siihen ettei niitä näy Kauhavalla.
     
  5. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Minäkin olisin mielelläni nähnyt 2 SM kisaa Savossa.

    Kysymys:

    Onko kellään tietoa anotaanko myös FIM-E kisoja Nitro Nationals kisoisin...

    - Toivottavasti että niin tehdään (minimissään on pakko kait tyytyä EDRS Pro Nordic MC kisoihin), sillä oli niin hienoa nähdä Fast Fil ja Rikard Gustavsson ajamassa kisaa Kauhavalla vuonna 2019.

    - Radalla on potentiaalia olla nopein TFB rata Euroopassa, sillä erittäin pitkän jarrutusalueen vuoksi TFB pyörät voi vetää surutta maaliviivan yli ja silti saavat pyörät turvallisesti pysähdettyä.
     
  6. Tuo on vasta suunnitelma. Ei kannata liikaa siihen luottaa.
    Juttelin eilen illalla Ruotsiin Pro Mod kaverin kanssa ja yx pvä suomeenkin parin tutun kanssa. Ruotsin kaveri sanoi että EM hintataso tipahtanut ja asioita käyty läpi ihan eri meiningillä kuin ennen. Tierp EM kisat niilläkin katsojamäärillä (2019) meni miinukselle, joten jotain on kustannuksissa, maksuissa ylöspäin vialla. Tämä oli painava syy siihen että radan omistajat ei halunnut järjestää EM kisaa. Kukaan ei pysty omasta lompakosta kattamaan miinusmerkkistä tapahtumaa. Jos siellä Taseessa on jotain, se on äkkiä syöty jollain 150 000e - 250 000e kisan tappiolla. Jokainen varmaan ymmärtää että myös kisojen järjejstäminen on liiketoimintaa siinä kuin radan omistaminenkin.

    Norjalaiset ois saaneet monta kertaa uusitun infran radalleen EM kisaa, mutta totesivat sen jo pitkästi yli 15v sitten mahdottomaksi yhtälöksi ja eivät enää halunneet niitä.

    Me on nähnyt Suomessa sama juttu. Muutama EM mennyt plussalle kun on sattunut ihannekelit, mutta taitaa olla 80-90% EM kisoista mennyt pakkaselle ja niitä on katettu ASC tuotoilla joka minusta huono juttu pidemmän päälle. ASC voi ostaa esim. EM kisasta mainostilaa ennalta sovitun verran, muuten kisahomman pitää pyöriä omillaan.

    Motopark, Kauhava: Luulen (siitä mitä olen asioita hoitavilta kuullut) että Kauhavan kisat meni tai oli pakko mennä viimekesänä nollille tai hieman plussalle. Syy se että kassassa ei ollut mitään ASC rahaa jolla kisan tuottoa olisi voinut paikata. No, automäärä oli pieni, kustannus aika kova, mutta ne oli niin ja niitä on turha nyt enää märehtiä. Kustannussäästöä tuli sillä että kamoja ei tarvinnut siirtää radalta toiselle. Motopark kadunmiehenpäivässä paljon autoja, mutta taisipa sekin mennä hieman tappiolla. Järjestäjä on Yritys, ei sen pidä tehdä tappiollisia tuloksia vain siksi että isä vennamon sanoin "kyllä kansa tietää" vaan skabat tai harjoitusajot pitää olla budjetoitu niin että ne ptää pyöriä plussalla, jotta joskus saa jotain hankittua ja hommaa kehitettyä. Jos nyt 20-30% tuottoa niin sekin on jo jotain.

    Finaalin jälkeen oli treenipäivä jonka JJ Salakari järjesti. Reilu meininki, kulut peittoon ja ajaa saa niin paljon kuin lähtee. Mahd. pienellä kustannuksella, yksi mies FHRA:lta ja meitä joitain, jotka tiesi tilanteen ja meni kysymättä talkoisiin. Ihan tuommonen yksinkertainenkin treenipäivä maksaa ja siksi sanoinkin äijille että näitä treenipäivä / katupäiviä pitää täälläkin järjestää lisää niin että eiköhän mekin osata tehdä nuo samat hommat ja näin säästetään kustannuksissa kun porukkaa ei tarvi ajattaa pitkin suomea radalle töihin. Ensinnäkin ne jotka SM/EM kisoja tekee on jo ihan täys työllistettyjä ja eiköhän heilläkin ole muutakin intressiä kuin olla joka vkl 3-4kk radalla. Tämäkin kaikki on järjestettävissä. Ratavuokra treenipäivä/katupörinään edullinen. Pääsee hyödyntämään SM kisan "jälkiliukkaita" joten rataan max 100-200l liimaa. yksinkertaiset ajanottolaitteet, jotka sitovat vain 1-2hlöä käyttämään (helppo pystyttää, aikakortti puhelimeen,,,).
    Olen sanonut että minä olen valmis sijoittamaan yhtenä henkilönä tämmöisiin laitteisiin ja sitten tämmöstä "maakuntien aktivointipäivää" pitäs olla 4-5 x kesän aikana. PE 15.00 - 21.00 tai LA päivä. Treenipäivät SM kisojen yhteydessä on OK, mutta ei sinne koskaan saada maakunan harrastajia siinämäärin kuin pitäisi. se on vain fakta. Prepattu rata on helpompi pitää hyvänä kun siinä on paljon pientä tapahtumaa ja mikä tärkeintä se on se millä voisi saada radalle jatkuvaa käyttöä. Miettikääs jos ois isolla tiellä Lapua SJK välillä kyltti jossa lukee aina seuraavan SM kisan päivämäärä ja alaosa kyltistä esim. "testaa autoasi, moottoripyörääsi joka toinen PE treenipäivällä".....
    Niin ja taas kerran kulut pitää ollakohtuulliset että hankinnat saa maksettua ja homma saa jatkuvuutta.

    A
     
  7. Aulikselta unohtui, että Kauhavan rataa vuokrasi kesällä pariin otteeseen toinenkin porukka. Rata on aivan huippu ja houkuttelee katukisaankin kovempaa kalustoa testaamaan.
     
    supo ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  8. Joo enhän minä sitä unohtanut. Seurasin silmä tarkkana ammattitaitoista kuulutusta ja kisaa livelähetyksenä. Näistä vuokraamisista ulkopuolisille järjestäjille ei kyllä jää mitään lompakkoon vaan on enemmänkin hyväntekeväisyyttä kuin tuottoa. Tähän asiaan pitäisi saada parannus niin että olisi omaa FHRA testiä omalla radalla. Olisi hyvä että jokaisella kisajärjestäjällä olisi oma sysetemi, mutta kohtahan semmonen on kun se Jurvan rata näkee päivänvalon.

    En usko että isommat massat Auto ja pyöräpokukoita tulisi testaamaan jos testipäivä on vain se SM kisaa edeltävä PE. Kynnys on kova mennä sinne kisakalustojen sekaan.
    No, odotan mitä meidän FHRA johtokunnan henkilöt sanoo. Jos ovat lukeneet edellisen "novellini" ja ovat samaa mieltä sisällöstä niin täällä sitä odotellaan miten hommaa viedään eteenpäin siellä ruohonjuuritasolla. Fhra:n työporukan paukut pitääkin keskittää SM ja EM kisoihin.

    Helppoa, nopeaa ja tiheää radan peruskäyttöä. Sitä tarvitaan. ja kakusta ei pidä jakaa muille järjestöille ja tahoille. Eikös sitä ruukata sanoa että "tyttöystävä, kilpa-auto ja firma pitää olla omia. Siitä ei tule mmuuta kuin sanomista jos jotain näistä pyörittää kimpassa". ja tuo hon voi lisätä kisaradan toiminnat.

    Lisäksi semmoinen Powerpark meeting tyyppinen kokoontumisjuttu epävirallisesti jokaisen treeni PE tai LA yhteydessä niin saa niitä normi amerikanautoilijoitakin aktivoitua liikkumaan McDonaldsin parkkipaikkaa kauemmas.

    a
     
  9. supo

    supo Double Gearhead

    Montako testisessioo oli kesällä 2020 Kauhavalla ja kuka ne järjesti?Pakko kysyä kun on tainnut mennä ohi koko juttu eli Milloin FHRA osti kauhavan radan sillä mielestäni se on vain vuokrannut 10v.sopimuksella ja se onkin ihan eri juttu kuin että olisi oma?
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei kai FHRA mitään ole vuokrannut, vaan sitoutunut järjestämään siellä 10 vuoden ajan yhden kansainvälisen ison kilpailun.
     
  11. supo

    supo Double Gearhead

    Tässä tapauksessa tarkoittaa samaa asiaa eli kiinni pitkään Kauhavan pisteessä.
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kisa vuodessa kaiketi sopimus. Muut syyt sit voi olla logistisia yms. miks sitä suositaan. en tie ku ei o tullu kokouksis käytyy viimeaikoina. Ihan vastaavasti oltiin "kiinni" Alastarossa 25 vuotta ja motoparkissa yli 30. Ei taida vuotta olla noilla aikajanoilla etteikö olis yhtään kisaa järjestetty. Mut joo, järjestö tekee niinku jäsenistöän valitsema johtokunta päättää, ja tos muutama vuos sitte tais olla vähän paskamainen pakkorako. En tie, ite suhtaudun Kauhavan vetovoimaan hiukka skeptisesti mut toivottavsti aika ja ihmiset näyttävät luuloni vääräksi.
     
  13. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Kauhavalla todella paljon potentiaalia, se pitää vain hieroa esille. Vähän paikkoja parempaan kuntoon jne ja hyvä tulee, rata on jo huippu.

    Esimerkkinä hiekkakumpu: ei jengi halua istua sepelisellä ja kivikkoisella jätemaalla... Eräs paikallinen katsoja totesi että hiekkaa kyllä löytyy monestakin paikkaa kyliltä ongelmaksi asti mille pitäisi saada sijoituspaikka... Ei se kaikki saa olla aina rahasta kiinni.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ehkä sinne pitäis saada joku Teuvo Loman tai Innomarko "sisustamaan", paikka on tilana ankee ku perkele. Ja sit seuraavaks sinne pitäis saada väkeä sitä ei oo viel toistaseks näkynyt.
     
  15. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Ei se ankea ole, platalla tilaa niin perkeleesti.
    Pientä hienosäätöä ja homma rokkaa täysillä. Paluutie pitäisi saada katsomoiden eteen jollain tavalla järjestettyä.

    Iso yhtenäinen varikko esim on todella hyvä vrt Alastaron vaellus varikoiden välillä.
     
  16. Ville L

    Ville L 3rd gear

    En tiedä, joku tökkii ja pahasti mun kohdalla Kauhavassa. Ehkä aivohärö tms. Mua ei oo kertaakaan kiinnostanut lähteä katsomaan tonne kauhavalle mitään kapinoita. Yhdestä arvonnasta kaveri jopa voitti vapaaliput isompiin kisoihin Kauhavalle, eikä siltikään saatu aikaseks lähteä. Samaisen tyypin kanssa ja useamman muun kanssa kyl Kalajojel ja motoparkkiin lähdettiin noin vaan joko ajaa ite drag racee tai vaan katsomoon. Jos sulkis silmät ja korvat tiukalta kritiikiltä ja keräis sen normi raggarirakkisakin ja ens kesänä sit reissuun ja toteemaan itse hyvät ja huonot puolet. Harmi et hommat meniki nyt vaa silleen et me etelän vetelät ollaan tälläsii eikä pystytä raahautuu sankoin joukoin eikä pohjanmaalta sit löytynytkään korvaavaa yleisömäärää

    Nii ja mulle se on sama mitä liput maksaa, onks ne 15€, 25€ vai 35€, ne menee kumminkin moninkertaisesti terassilla hanalonkeroon, eikä vesisadekkaan ahistais, johan sitä tuli Hyvinkäät ja Kiikalat seisoskeltuu kokopäivä vesisateessa vaan hyvän seuran takia.
     
    supo ja MIAMIDRAGRACING tykkäävät tästä.
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    On se. Just toi tila ja tasasuus tekee sen ankeeks verrattuna motikseen ja Alastaroon. Palutie katsomon editse olis aivan välttämätön. Ja tietysti tunnelmaan tarvitaan ihmisiä joita tuolla ei vielä toistaiseksi ole ollut kovinkaan runsaasti. Se tyhjyys korostuu.
     
    supo ja MIAMIDRAGRACING tykkäävät tästä.
  18. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Paluutie olisi ihan ehdoton. Tulee paljon fiilistä kun jengi diggailee tiimien paluun ja palkitsee peukuilla/kunnon aplodeilla.
    Ja onhan paluutiellä heitellyt itse Jesse ja joulugubbe pienelle väelle mässyjä jne
     
  19. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Kyllä taas kustaan Motoparkin muroihin.
     
    Lasse73, SPORT TRUCK, 462857 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Jykän kanssa samaa mieltä.
    Toi kylmyys ja ankeus kyllä huokuu. Ja myös yleisö valitettavasti vielä puuttuu ja puuttuu jatkossakin, Toivottavasti olen väärässä.
     
    supo tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!