Amerikan radat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja JHa, 27.10.2007.

  1. JHa

    JHa 3rd gear

    seurailen tässä ameriikanpoikien kisoja ja Urs Erbacher on mukana myös niin veti heti toisessa onnistuneessa lähdössä 4.594/326.48!
    Kertokaa viisaammat mikä siellä on niin erilaista että päästään heti tuollaisia aikoja?
    radan pinta vai ilmasto vai mikä?

    http://www.nhra.com/2007/events/race22/ ... index.html
     
  2. joopa

    joopa 1st gear

    Itekkin olen seurannu Ursin Amerikan turneeta netistä ja hyvältähän se vaikuttaa jo toisen vedon jälkeen.Joissain aikasemmissa kisoissa tolla 4.59ajalla olis jo kirkkaasti kaaviossa mut jos tosta vielä muutaman satkun kiristää niin sit rupee ainakin olemaan kaaviopaikka varma.Joku muu varmaan tietää kuinka iso ero on Euroopan ja Amerikan huippuradoissa mut jos miettii et Amerikassa ajettu nopein aika on4.44ja euroopassa ajettu on 4.64 niin luulis ettei toi kaks kymppiä ajassa tule pelkästä ratojen erosta vaan ainakin osa tosta ois pakko tulla siitä hirveestä tietomäärästä mitä jenkeillä on kun tota hommaa ihan ammatikseen tekevät,ainakin huipputiimit.Ursinkin tiimissä on ainakin kolme Amerikan apua jolla varmaan on aikamoinen merkitys.Voisin kuvitella et jos Amerikasta tulee muutama huippu tf-mekaanikko vaikka Santa Podiin jotain teamia jeesaamaan ja rata olis niin "amerikan kunnossa"kun vaan voi niin 4.4 jäis ajamatta koska heillä on niin vähän tietoa vieraasta radasta???Kiva spekuloida.
     
  3. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Kyllä sieltä sitä tietoo NYT tulee suomeen onhan siellä parasta aikaa fyyran johtokunta "opiskelemassa" radan reppaamista :wc:
     
  4. Muki

    Muki Gearhead

    Niin toi ursihan oli losissa samassa hotellissa ja kuten toisessa threadissa mainitsinkin, hän käski välittämään - ja vakavissaan - lämpimät kiitokset fyyran rataporukalle siitä, että Alastaron radan suhteen tehdään tosissaan töitä ja että ero hänen mukaansa suurimpaan osaan maailman ratoja on positiivinen.

    Huomattakoon että minä en maininnut mitään muuta kuin että mistä päin olen kotoisin. En siis johdattanut keskustelua mitenkään Alastaron radan kuntoon. En myöskään usko että ursin suomen kielen taito on niin hyvä, että hän olisi perillä Alastaron rataa käsittelevästä debaatista täällä od:lla. Eli ilmeisimmin aika spontaani ja varsin myönteinen palaute tuli häneltä.

    Elkäähän sitten minua ampuko jos olisitte asiasta eri mieltä, mie oon vaan messenger. Kunhan satuin saapastelemaan hotellin aulaan NHRA:n takki päällä.

    :rotfl:
     
  5. coupe devil

    coupe devil Gearhead

    :rotfl:
     
  6. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

    Kyllähän se melkoisen varmaa olis jos tuo 4.4 porukka preppais Alastaron radan tuoden vielä kyseisen kelinkin mukanaan,ni varmasti ajat paranis.
    On nillä siellä vaan aivan toisenlaiset resurssit noiden kisojen jäsjestämiseksi.
    Urs varmaan vielä parantaa tuota aikaansa 8)
     
  7. ToniT

    ToniT 1st gear

    Onkohan fyyran johtajakunta voittanut lotossa kun on oikein Ameriikkaan asti lähtenyt oppeja hakemaan ???
     
  8. Kesäpoika

    Kesäpoika 1st gear

    Ja onhan siellä jenkkilässä yksi savolainen kokeilemassa rataa. Pyyhkäsi eilen puoleenväliin 4.0s, ihan vaan sillee varovasti vieraalla Promod autolla... Tiedä vaikka suomeen tulisi uusi PM kilpuri ensikesäksi :p
     
  9. panhead

    panhead 1st gear

    Mielenkiintoista!Kukas siellä on testaamassa?Huippuaika vielä,eihän täällä ole kuin yks teami ajanu 1/8 mailin alle 4 sekkaa.Toivottavasti poikii uuden kilpurin mielenkiintoisimpaan ryhmään.
     
  10. Henski

    Henski 1st gear

    Pöntinen???
     
  11. coupe devil

    coupe devil Gearhead

    Niillä ei oo rahaa ees ässäarpaan. :poff: Taitaa olla matkassa ihan riviharrastajien rahoilla. Mut onhan se jo kesän aikana todettu et reilu peli on perseestä :rotfl:
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Äläs nyt, onhan tohon jo tututtu kun meidän rahoillahan ne matkaa valtion ja kuntien päättäjätkin ties kuin isoilla delegaatioilla toisella puolella maailmaa ihmettelemässä milloin mitäkin pikkujuttua :poff:
    Eli hyvähän toi on jos käyvät päivittämässä siellä uusia alan juttuja kunhan muistavat vielä siellä perillä miks lähtivät sinne ja sit jos ne muistaa vielä palattuaan mitä oppivat niin hommahan on menny aika putkeen :lol:
    Ens kesänähän sen sit näkee mitä uutta ja hienoa oppia sieltä tuli :wink:
     
  13. hauta

    hauta 1st gear

    Onhan siellä ennenkin käyny rataväkee "kouluttautumassa" ja perehtymässä ratahoidon saloihin.Ja alkuunsa homma näytti täällä meilläkin toimivan ja pidot oli hyvät.Mutta tuskin sitä ameriikoista asti kannattaa uutta pintaa rataan tuoda.Siitä selviää soittamalla 118 ja kysyä lemminkäisen puhelinnumero.Toivottavasti hoksasivat ottaa tulkin mukaan.
     
  14. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    NO siksihän minäkin tääl urputan ku toi "herrojen"reissu ei varmaan ole sen kummoisempi kuin käynti lantsarotella.Tuomisina humiseva pää ja tyhjä lompakko.
     
  15. jyrki201

    jyrki201 1st gear

    Rupee taas riepoo lukea näit radanarvostelijoita. Jos kerran ite osaatte niin tulkaa tekee se sit.....
    Uskon et jotain uutta saadan taaas talven aikana. Mut ottakaa nyt hitto huomioon tietyt erot vaik jenkkeihin. Siellä sekä tiimit et rataryhmä tekee sitä ammatikseen ja taloudelliset resurssit hiaman eri tasoa. Samoin ilmasto hiaman suotuisempi. Eli kausi on pidempi ja kisoja enenmän. Olis täälläkin eri tilanne jos esim. Alastarossa ajettas 6-8 kk joka viikonloppu jonkin asteisia kisoja. Sillon rata pysyis kunnossa ja helpompi tehdä. Nytki valitetaan osallistumismaksuista yms.. mitähän ne olis jos radal olis 5-10 palkallista radan tekijää ja rata kokoajan vuokralla pelkästään meille.
    Vaikka saatais kuin uutta tietoa on pakko hyväksyä nää mutki rajoitteet radantekoon ja kuntoon.
    Kyl itekin haluisin olla tekemän kisoja jos ajettas maailmanennätys.





    "se jarruncrew"
     
  16. hauta

    hauta 1st gear

    Jos on delegaatio matkalle lähtenyt niin tässä kroonisessa rahapulassa se on vähintäänkin kyseenalaista.Ei sieltä ameriikoista apua löydy alastaron perusongelmaan mikä ratkaistaan ainoastaan vetämällä uusi pinta.Aineet ja työmoraali ovat saattaneet olla kohdallaan jo männäkesänäkin mutta minkäs teet jos pinta on kelvoton.Näin olen ymmärtänyt.Jos porukka satsaa kalustoon rahaa mielin määrin,jopa yli vanhan miljoonan,olisi suotavaa että suorituspaikatkin ovat asianmukaisessa kunnossa.PM autoistakin saataneen jo kotomainen 8 kaavio.Toivotaan hyviä pitoja kaudelle 2008.
     
  17. gremlin

    gremlin Gearhead

    Tarttis aika monen kattella peiliin kun jostain ''pito-onkelmasta'' vinkuu. Amerikan aija vetaa 10.5'' sliksilla 6s vetoja jossain Orlandossa, mika ei todellakaan ole Alastaron rataa kummenpi paikka. Lentokentilla vetelee toiset ennatyksiaan ja normaaleita aikojaan 9s vehkeilla ja toiset luistelee 10s autoilla pitkin rataa. Mistahan se johtuu??
    JaaJuu, paska rata :odroll:

    Tietenkin jos alitajuisesti ymmartaa oman kyvyttomyytensa alustan saatamisessa niin eihan siita kylla ketaan/mitaan muuta kannata syyttaa kuin rataa ja kisan jarjestajaa.
    Tietenkin jos ei ite ymmarra sita niin sillonhan se on luonnollista syyttaa muita :odroll:
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, tietty varmaan osatekijä on sekin, että niillä kertyy viikossa kokemusta saman verran mitä meikäläisille viidessä kaudessa, miekäläisiin verrattuna siellä ajetaan ja nimenomaan testataan todella paljon. Meillä noi testimahdollisuudet on tosi vähissä. Mutta taidoista tosiaan on varmasti suurin osa kiinni, noi vetää noilla 10.5:llä parhaimmillaan alle 1.05 60 jalkasia, ja streetissä radialeillakin alle 1.2. Paitsi alustasäätöä, noi pikkupyörävehkeet vaatii myös tarkkaa progressiivista tehon säätöä.
     
  19. Cuda

    Cuda 1st gear

    Eikös jossain kapee-sliksi-luokas (stock?) oo jo ollutkin noita korin-asentoa/keulimista mittaavia antureita jotka ottaa vähä esim. ennakkoa tai polttoaineen syöttöä mopommalle jos lähdössä painonsiirto ei tapahdu toivotulla tavalla. Et jos on tehoo liikaa et sutii tai keulii liikaa. Joko noita on kaupallisia sovelluksia/räikäleitä myynnissä - vai onko ne tiimien omaa tuotekehitystä/kilpailuetua vielä?
     
  20. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    No se kenen rahoilla johtokunta on reissussa on tietysti heidän asia ja jos toisten niin kantakoon vastuun.
    Sitä mitä minä henkilökohtaisesti tästä "matkasta" narisen on se et miksi se oli salaista ja miksi sitä ei voitu rakentaa silleen et sinne olisi lähtenyt 1-3 rataryhmäläistä oppiin tekemään sitä rataa(kisaa) eikä istumaan katsomoon jonny force paita päällä ja päivittelemään,o hurjaa o hurjaa,en ole katkera mutta kuitenkin lalalalaa :D
     

Kerro tästä muillekin!