Amerikkalaisia autoja ei osata katsastaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja HRA-47, 22.2.2013.

  1. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    Vain yksi ongelma ollut ikinä jenkkiä katsastaessa. Kuljettajan turvavyö ei kelaudu riittävästi.. Tosin voisihan tuo corollallakin tapahtua mutta varmasti oli siitä kiinni että auto on "jenkki". Sama jos hagertti menee ärrällä eli rassismia..

    Kilometrejä onneksi tulee niin vähän per vuosi että käyttökustannukset on yhdentekeviä. Vaikee vaan päättää millä ajelee tänää :D
     
  2. Rantala

    Rantala 3rd gear

    Vielä tuohon aloittajan aiheeseen, niin ei ne osaa katsastaa muitakaan.

    Eräs ystäväni palasi töistä kotiin, niin 100 m ennen kotia, kääntyessään pihakadulle, auton etupää romahti asfalttin, onneksi hiljainen vauhti.
    Alapallo niin kulunut, että muljahti pois pesästään.
    Auto oli katsastettu pari - kolme päivää aikaisemmin aivan normi katsastus, siis ei sukulainen, eikä "hyväveli" katsastaja.
    Autolla oli ajettu katsastuksen jälkeen alle 200 km ja auto VW Golf tai sen näköinen.

    Meidän talon kohdalle oli ilmestynyt h-auto, menin katsomaan että mikäs auto se siinä niin erikoisessa paikassa pysäköitynä.
    Laadukas vinukki, kuskin puolen etupyörä kaatuneena, alapallo pois paikaltaan ja todella pahasti kulunut. Kuskia en tavannut, että kauanko oli katsastuksesta aikaa kulunut.
    Nämä eivät kuitenkaan päässeet "tilastoihin".
     
  3. CJ3B54

    CJ3B54 3rd gear

    Totta. Mutta katsastusmiesten puolustukseksi sanottakoon, että ketä ihan oikeasti tietää ja muistaa pommin varmaksi joka auton käyttövälykset ja raja-arvot, niin on oikea kävelevä tietosanakirja. Kun töitä tehdään, niin virheitä sattuu. Mikä toisessa autossa katsotaan viaksi se on toisessa sallittua käyttöväljää. Koita siinä sitten ottaa tolkku kaikista. Ja jos otetaan huomioon se, että kuinka suuri osuus päivittäisestä asiakasvirrasta on jenkeillä ajavia, niin todennäköisyys, että katsastusta hoitava inssi näki edellisen samanlaisen laitteen jota kuinkin puoli vuotta sitten, on aika suuri.
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Joo;.... Aiheeseen palataksemme vielä joskus 80- luvun lopulla Hakuninmaa oli paha paikka.

    Tai oli siellä niitä asiallisiakin kasureita mutta osan kanssa aisti selvästi ennakkoasenteen, että mikään Amerikassa valmistettu ei taatusti mene kerralla läpi.

    Mutta osaa ne tietty tänäpäivänäkin.

    Vuoden alussa kävin pikappia katsastamassa ja kasuri alkoi nurista huohotinputkesta, ettei 94 mallissa enää saa puhaltaa ulkoilmoille.
    Mut ei voi mitään kun Cummins nyt on sattunut suunnittelemaan sen niin...
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mulla on muuten kokemus niinkinpäin että amerikkalainen auto osataan katsastaa mutta autohuolto antaa totuudenvastaisen vakuutuksen.

    Ostin yhden 90-luvun jenkkiauton, iskunvaimennus ja jousitus oli todella löysät mutta ostin kun auto oli muutoin mieluisa. Mukaan tuli katsastusta varten jenkkiautokorjaamon kirjoittama todistus että iskunvaimentimet on tarkastettu ja todettu hyviksi. Myyjä sanoi että katsastus ei muutoin usko että iskarit on ehjät ja tämä on ominaisuus.

    Vaihdoin iskarit, auto muuttui todella hyväksi ajettavuudeltaan ja ne vanhat oli oikeasti paskat vaikkei ne vuotaneet olleetkaan, eli ihan niinkuin katsastus oli väittänyt.
     
  6. pas2

    pas2 Gearhead

    Lukeeko siinä että suuntaus liian korkealla?
     
  7. GULF

    GULF Gearhead

    Ei osata ei eikä siellä kyllä ole mittakellojakaan:)
     
  8. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Kaverin kokemuksia -99 sevillen katsastuksesta...

    Kun joskus välttyisi jokavuotisilta
    keskusteluilta :

    Katsuri: Mitenkäs näihin pakoputkiin saa imurin?
    Minä: Jaa-a
    K: No on se kun pitää pakoputketkin muotoilla niin ettei niihin imuri mahdu

    K: Tässähän pyöri ratti vaikka avaimet on pois!
    M: Juu niin tekee.
    K: Kyllä rattilukko pitää olla!
    M: Se lukitsee vaihteet.
    K: No, ehkä semmoinenkin systeemi sitten voidaan hyväksyä

    K: Missäs tässä on ajovalojen korkeussäätö?
    M: Ei se tarvitse
    K: Kyllä tämän ikäisessä pitää olla!
    M: Tässä os automaattinen ajokorkeuden säätö
    K: Ei ne pelkät ilmaiskarit takana riitä
    M: Tässä on siis oikeasti automaattisesti vakiokorkeudella pysyvä alusta
    K: Jaa.
    (tarkistaa vielä montulla että korkeusanturit paikallaan ja iskareihin menee
    ilmaletkut)

    Ajolenkin jälkeen:
    K: Sulla on näköjään toi vaihdeosoitin rikki
    M: ?????
    K: Kun kiihdytin niin numerot vain vilisti. Ei se niin nopeasti vaihda.
    M: Se oli digitaalinen nopeusmittari.

    (vääntelee valokatkaisijaa ja avaimia pitkään ja hartaasti)
    M: Oliko siinä jotain, voinko jeesata...?
    K: Tässä on jotain näissä valoissa kun ne ei sammu ollenkaan
    M: Siinä on saattovalot, ne sammuu sitten hetken päästä kun sammutat
    sytytysvirran ja annat olla valokatkaisijan keskellä

    K: Sulla on takajarrulevyissä ruostetta
    M: No eikä ole
    K: No on, katso nyt
    M: Ei se ole jarrualuetta, jarrupalat ottaa vain yläosaan
    K: Sulla on liian pienet jarrupalat
    M: Eikä ole, tuollaiset ne ovat
    K: Mitä järkeä laittaa noin isot levyt jos ei koko aluetta käytetä!
    M: Jaa-a

    Että semmoista
     

Kerro tästä muillekin!