Amppeeri mittarin kytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Roadrunner, 17.9.2003.

  1. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Tää voi olla tyhmä kysymys mut miten amppeeri mittari kytketään? Mul ois mittari mis on takan + ja - m4 kierretapit.
     
  2. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Kukaan ei varmasti osaa :???:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    En ota vastuuta mutta eikös se tehdä niin että + kaapeli katkaistaan ja laitetaan + kaapelin toinen pää mittarin + liitäntään ja mittarin - liitäntään + kaapelin toinen pää
     
  4. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Amppeerimittari on mittari joka näyttää virrankulutusta ja sen kulkusuuntaa akkuun nähden.
    Kytketään siten että kaikki akulta lähtevä virta kierrätetään mittarin läpi (poislukien tietysti starttimoottori )
    Laturin syöttöjohto tulee samalle puolen kuin muut virran kulutukset
    (olikohan tarpeeksi sekavasti??)
     
  5. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Ja muistakaa hyvät ihmiset, että useimmat johdoilla mittaavat yleismittarit eivät kestä yleensä yli 2A virtoja (2000mA)!!!

    Tarkastakaa mittarin max virta ennen noita virtamittauksia.

    Esim. jos mitataan latausvirtaa niin lukema saattaa pomsahtaa hetkessä kymmeniin ampeereihin, riippuen kuormituksesta.

    Saatika jos starttaat niin startista riippuen virrat liikkuvat SADOISSA ampeereissa. Silloin mittarin sulake ei välttämättä ehdi edes pelastamaan mittariasi.

    Jos käytössäsi on analogisella näytöllä (viisari) oleva mittari voi seuraukset olla vakavempia. Neulan käämi yksinkertaisesti räjähtää ja näytön lasi saattaa roiskahtaa silmille!!!

    Virtojen mittaus kannattaa suorittaa induktiivisella pihtimittarilla, jotka tosin ovat hinnoissa: Fluken ac/dc - mittari max 2000A (HUOM siis ei mA, jolloin lukema olisi se 2A) maksaa vanhaa rahaa siinä 2300,-
     
  6. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Ihan analooginen toi on, olisko ollu asteikolla -30A - +30A, ois vaa kiva saada toi mittari toimii.
     
  7. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Onko se AC vai/ja DC virtaa mittaava mittari?

    Onko se rikki?
     
  8. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    [- akku +] ---> [+ mittari -] --->[moottori]

    En mene takuuseen oliko mittarin napaisuus oiken, mutta periaate näin. Jos neula näyttää pyrkivän 0:sta taaksepäin vaihda mittarin kytkentä toistepäin. Kokeile varovasti.

    _________________
    WHATEVER

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: just for fun 2003-09-17 20:18 ]</font>
     
  9. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

  10. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Dodiin.

    Hitaasti se meikäläisellä taas leikka.
    Olen kuluvalla viikolla mitannut kolmesta eri autosta lataus- ja vuotovirtoja ja tämä vaihde jäi näköjään päälle. :-o

    Kyseessähän oli todellakin ampeerimittarin asennus autoon, eikä virtamittauksen kytkennät, johon yritin epätoivoisesti vastata, sorry.

    Noh tulipahan varoitettua noista mittausten vaaroista noin ennaltaehkäisevästi.

    Tolla Rubberduckin kuvalla pitäisi asennus onnistua.

    Pakko kuitenkin muistuttaa (varmaankin turhaa) jotta nuo kytkentäkaapelit kannatta suojata pirun hyvi ettei pääse nirhaantumaan koriin yms. Ja mittarin asennuspaikka kannatta valita siten ettei ne kytkentäruuvit pääse osumaan maihin.

    :smile:
     
  11. Temppu

    Temppu 1st gear

    Mulla taitaa Dartissa olla mittari väärin kytketty, tai ainaskin katon hydraulipumpun moottori väärälle puolelle mittaria kytketty; Kattoa nostaessa/laskiessa mittari heilahtaa 'C'-laitaan (Charge -oletan). Pitäs varmaan heilahtaa mieluummin 'D'-laitaan (De-charge)?

    Mitkään muut toiminnot ei mittaria saa heilahtaan: ei valot, ei lämppärin tuuletin, ei laturi (käykö moottori vai ei). Tarttis ehkä tarkistaa kytkennät....

    Temppu
     
  12. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Muistakaa, että on kahdenlaisia ampeerimittareita. Vanhempi malli kytketään johtojen väliin ja uudemman mallin mittari akun ja laturin rinnalle.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    >Muistakaa, että on kahdenlaisia >ampeerimittareita. Vanhempi malli kytketään >johtojen väliin ja uudemman mallin mittari akun >ja laturin rinnalle.

    huomatkaa kuitenkin että tuo uudempi malli ei tule "vain" rinnalle vaan johdossa olevan shuntin rinnalla...
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Temppu; ei suinkaan. Se näyttää latausta se mittari, ja latausta tapahtuu eniten silloin kun on kulutusta. Eli kulutuksen myötä sen amppeerimittarin pitäis nimenomaan mennä plussan puolelle, muussa tapauksessa ei lataus pelaa. Mikäli nyt muistan oikeen, niin se amppeeri mittari tulee laturin piuhan väliin.
     
  15. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Ampeerimittarihan on nykyautossa aivan turha kampe, vaihtovirtalaturit tunkevat sen verran ampeeria jo tyhjäkäynnillä, että riittää. Toisin oli tasavirtalaturien aikaan. Vaikka latausvalo sammui, saattoi olla, että virtaa meni enemmän kuin laturi jaksoi tuottaa. Sen vuoksi lähes jokaisessa brittirimpulassa oli ampeerimittari, jolla pystyi vertaamaan laturin tuoton ja virran kulutuksen eroa.

    Käytännössä ampeerimittarin pitäisi näyttää normaalitilassa aika tasan nollaa. Laturi lataa sen mitä sähkölaitteet kuluttavat. Käytännössä ainoa tilanne jolloin neula heilahtaa plussan puolelle on käynnistyksen jälkeen kun laturi lataa akkua. Miinuksellehan mittarin saa helposti - kone tyhjäkäynnille ja kaikki sähkönkuluttajat päälle. Kaasunlisäys nostaa mittarin hetkeksi plussalle kun akku latautuu hieman ja tilanne tasautuu.

    Näin homma toimi ainakin '73 Morris-vainajassani ja tuon Autometerin linkin mukaisen kytkennän pitäisi kaiken järjen mukaan aiheuttaa samanlainen mittarin toiminta.
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kerrohan, mjo33400, miten tämä plussan ja maan välille kytketty nykyaikainen mittari pystyy arvioimaan virrankulutusta eli ampeereita. Kuulostaa aivan siltä, kuin kyseessä olisi pikemminkin jännite- eli volttimittari.

    Mopeman, jos ampeerimittari laitetaan laturin johdon väliin, se näyttää vain sen mitä laturi työntää akkuun päin, muttei sitä, onko virran kulutus kenties suurempi kuin laturista tuleva virta.
     
  17. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Olen törmännyt vuosien saatossa myös "shuntti" vastuksella varustettuun appeerimittariin, jolloin tuo vastusosa kytketään samoin kuin perinteinen amppimittari Vastusosasta menee sitten pienet johdot mittarille. Tuolla on etuna se ettei tarvi viedä paksuja virtajohtoja sisälle
     
  18. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

  19. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Se mittari on todellakin jännitemittari, joka mittaa laturin ja akun napojen jännite-eroa, siis tämä uudenmallinen mittari.Tässä tapauksessa johto toimii sunttina.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2003-09-29 21:30 ]</font>
     
  20. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

Kerro tästä muillekin!