Anu Vehviläinen:Ruuhkamaksut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja human62, 26.1.2008.

  1. RB-440

    RB-440 1st gear

    Muistelen kuulleeni, että kun tuota Espooseen menevää kaupunkiradan pätkää alettiin ottaa todenteolla käyttöön, parkkipaikat loppui mm. Pitäjänmäen tehdasalueen tienoilla.

    Syynä oli huhujen mukaan se, että aiemmin pääsi Espoon keskuksen tienoilta kivasti samalla junalla pitäjänmäkeen ja väliasemille ja jos ei ollut rautatieasema lähellä, kulki kuitenkin seutubusseja melkein ovelta ovelle. Kukas omalla autolla viitsisi ajaa, jos julkisilla pääsee helpommalla.

    Kun saatiin tää hieno kaupunkirata, niin seutubussilinjoja karsittiin reippaasti ja muutettin bussilinjoja semmosiksi, että bussillä pääsee kätevästi kotiovelta rautatieasemalle, jossa voi vaihtaa junaan, jolla pääsee leppävaaraan, jossa voi taas vaihtaa junaa, joka sitten pysähtyy väliasemilla. Ja sitten ihmetellään, miksi jotkut ajelisi omalla autollaan, kun vaihtoehtona olisi näinkin hieno zydeemi.

    Taannoin eräs tuttu kertoili, että ennen metroa pääsi kivasti Itä helsingistä Espooseen, kun nousi bussiin ja vaihtoi bussia silloisella Kampin kentällä. Metron myötä pitää mennä bussilla metroon, metrolla Kamppiin ja Kampista bussilla Espooseen. Ei toi varmaan kuulosta mitenkään hankalalta, eikä se sitä olekaan, jos kokeilee kerran tai pari, mutta jos 11kk vuodesta pitäis matkat tehdä tolla systeemillä kaks kertaa päivässä, niin siinä voi hiljalleen kadottaa ne ns. iloiset ajatuksensa.

    Joskus mun piti päästä Espoosta Vantaalle ja olla perillä jo aamusella. Kun katselin karttaa, olisin päässyt perille jokseenkin suoraan Länsi-itä suuntaisella siirtymällä. Kun taas katselin julkisen liikenteen aikatauluja ja reittejä, kätevintä olisi ollut mennä Espoosta ensin Helsinkiin ja jatkaa sieltä edelleen Vantaalle. Siis semmonen kiva pieni erinäisten kilometrien mutka väärään suuntaan, että pääsisi edes matkan alkuun. Tuli sitten tehtyä poikittaisliikenne omalla autolla, jostain ihmeen syystä.

    Niin että jos ihmiset haluttaisiin joukkoliikenteeseen, pitäisi tehdä joukkoliikenteestä oikeesti houkutteleva ratkaisu, eikä vaan pyrkiä siihen, että joukkoliikenteen luonnollinen vaihtoehto, eli oma auto, on liian kallis tai liian vaikee pysäköidä.
     
  2. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Olin tuohon aikaan duunissa Pitäjänmäellä ja tuosta kaupunkiraiteesta alkoi yks kaaos parkkipaikkojen suhteen. Ei ihmiset viitti junaa vaihtaa Leppävaarassa vaan ne otti omat autonsa tallista ja alkoi ajella duuniin. Toki samaan aikaan talouskasvu lisäs liikennettä mutta se parkkiongelma jysähti just siihen A-junien käyttöönottoon. Omahyväisesti voi sanoa kun ei joudu nykyisellään tuota Helsingin rajaa seilaamaan että jos Helsinki haluaa rajalleen maksun niin OK. Toki maksu voisi sitten olla molempiin suuntiin :poff: Jos homma ei toimi niin eiköhän ne maksut häippäse aika nopeesti. Ja jos toimii niin mikäs siinä sitten ?
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Eipä tolla maksulla kyllä mitään ruuhkia saatais purettua. Tyhjät linja-autot pois sotkemasta liikennettä, niin johan alkais liikenne sujua. Jos pääkaupunkiseudulla olisi edes yksi pätevä liikennesuunnittelija, ei täällä tällä automäärällä olisi minkäänlaisia ruuhkia.
     
  4. juhe72

    juhe72 1st gear

    voiskohan sen helsinkin kammeta jollain opilla irti ja hinailla kaikessa hiljaisuudessa vaikkapa ruotsin rantamille, siinä päästäs meleko monesta riesasta samalla kertaa. kun se kaikki hauska yleensä keksitään sillä perällä, eikähän se nyt niin kauheasti muuten haittais, mutta kun ne perkeleen kivat keksinnöt pakkaa leviämään tänne normaalimpienkin ihmisten sekaan
     
  5. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Vois ja kaikki kansanedustajatkin samalla :rotfl:
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    5/6 osaahan näistä kansanedustajista on muiden kuin helsinkiläisten valitsemia, että turha sitä kaikesta paskasta on Helsinkiä syyttää.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pitää kysyä kansanedustajilta koska nehän ovat varsinaisia ruuhkien ammattilaisia :rotfl: . 5kk vuodessa lomaa, maanantait "vapaat" ja kulku tapahtuu taksilla ilmaatteeks tai lentäen :rotfl: .
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mä kyl lähen just vetämään täältä jos kotikaupungissaan ei saa ajaa ilman
    ylimääräisiä maksuja...johan parhaat ehdotti että helsingissä asuvien autoi-
    lua pitäs rajottaa että toispaikkakuntaisilla ois vähemmän ruuhkaa helsingin
    puolella...(sibbo,esbo)
     
  9. niklas_

    niklas_ 1st gear

    laskin joskus et kauanko kestäis julkisilla mennä töihin.

    autolla menee 20-25 min.

    junalla,metrolla,bussilla varmaan 1,5 tuntia /suunta.

    + se että toinen duuni alkaa 16.30 eli aika mahdotonta.

    ja jos on auto niin tulee paljon halvemmaksi maksaa bensat ku mennä julkisilla, vaikka oisit yksin autossa
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    kuulin vitsin että

    joku ukko kertoi vaimonsa olevan yhtäaikaa demari ja kepulainen, toinen siihen kysymään että mitenkäniin?
    - no kun hän vie työssäkäyvältä kaikki rahat ja tuhlaa ne kaikkeen turhuuteen.

    laitisen juttu iltiksessä on hyvä, taitaa kaikki puolueet olla samalla linjalla eli parempiosaisten tukeminen paitsi ne jotka koittaa kaataa yhteiskunnan talouden populismillaan

    pahimpia tuntuu olevan nämä harmaantöllin kasvatit ruuhkasuomen ulkopuolelta joille sit pitää olla kotikylälle katuvalot senaatintorilta asti vaikkei heitä stadilaisempaa kaupunkilaista muka olekaan
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tossa tuli mieleen vähän aiheen vierestä, mutta ehkä kuitenkin normaalia vähemmän lepikosta, että kun tällä palstalla on näitä kimppakyytijuttuja ja talli-ilmoituksia ja muuta semmosta sosiaalista juttua, niin pitäiskö perustaa vielä semmonenkin ketju, johon ne, joilla on mielestään liikaa veroja ja maksuja, vois ilmoittaa siitä, ja lisäksi ne, joiden mielestä verot ja muut maksut on ihan vaan hyvä juttu, vois ilmoittautua ottaan noi ylimääräset maksulaput vastaan?
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Minulla harmaatöllin kasvatille/asukkaalle riittäisi että saataisiin yhteen suomen vilkkaimmsita pääväylistä edes kohtuullisesti toimiva liikenneympyrä tuonne Vaajakoskelle.
    Ihan kohtuullisia on mielestäni nämä ruuhkasuomen ulkopuolella asuvien vaatimukset liikenneinfraan. Helsinkiläisten (kuten Klaus Bremer aikoinaan) on turha itkeä maksamistaan autoveroista ja niiden valumisesta maakuntiin, polttoaineesta ne varsinaiset liikenneverot kerätään, ja niitä kilometrejä ajetaan nimenomaan Helsingin ulkopuolella.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Toinen minua aina äsyttävä asia:

    Kun jotain virastoa tai vastaavaa rakennetaan, niin se pitää tietenkin rakentaa Helsinkiin. Sitten kun sinne tulee työntekijöitä vaikkapa maalta, alkaa kauhea itku ja parku että nyt ne maalaiset tulee tänne meidän kaupunkiin tekemään kauheita ruuhkia jne. Samoin ne maalaiset täyttävät meidän päiväkodit, koulut jne.

    Seuratkaapa keskusteluja vaikkapa virastojen hajasijoittamisesta, milloin joku helsinkiläinen poliitikko on rieumuinnut että hyvä juttu, nyt siirtyy osa ruuhkia aiheuttavista toiminnoista ja ihmisistä vaikkapa Joensuuhun. Ei milloinkaan.

    Rakentakoon Helsinki (ja pääkaupunkiseutu) olosuhteet sopiviksi haluamilleen asukkaille ja työntekijöille, siis liikenne, päiväkodit, koulut jne.

    Helsinki (ja pääkaupunkiseutu) haluaa poimia pullasta ainoastaan rusinat.
     
  14. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    miksi se liikenneympyrä on petonipossuilla muutettu 1 kaistaiseksi. vetäisi ihan hyvin jos olisi edelleen sillai kun ennen ja leventäisi abc:n ympyrältä asti 2 kaistaseksi.

    paitsi että pellit paukkaisi kun siinä ajettaisiin niinkuin pullo /c sijat.

    eri asia on kyllä se että joroisista iisalmen taakse 5 tie pitää olla valaistu tie. voisi edes joka toisen lampun sammuttaa jos haluttaisiin säästää...

    eikös ne bremerit ole viipuri poikii eli se valitus pitää jättää omaan arvoonsa (esim klb)
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ei riitä kuulemma Vaajakoskella tilaa :rotfl: riittävän laajalle kaksikaisteiselle liikenneympyrälle, tai koko pullonkaulan ohittamiselle. Kuvastaa keskisuomalaista liikennesuunnittelua.

    Nys se tilanpuutekin selvisi, paikallislehdessä oli juttu siitä, että viereisen tontin omistaa paikallinen osuuskauppa ja siihen halutaan rakentaa uusi S-Market. Jos sen tontin olisi omistanut joku 70-90v. mummo, se olisi pakkolunastettu jo aikoja sitten.
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Pohdin vielä tuota Vaajakosken tukosta, pullonkaulaa ei kaiketi voi ohittaa tekemällä 5km. uutta moottoritienpätkää sinne metsään, jäisi paikallinen huoltoasemamonopoli ABC-asema liian sivuun. Että kyllä täällä maallakin ostataan ruuhkiä ihan itse tehdä.
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    vaajakoski taitaa olla = osuuskauppa?
     
  18. homer

    homer Double Gearhead

    Niinhän ne pahat kielet väittää että osuuskauppa päättää maakunnissa missä ne tiet kulkevat. Ja onhan noilla abc -kauheuksilla kohtalaisen hyvät sijaintipaikat mm. vilkkaiden teiden risteyksissä.....

    Mitä noihin valtion virastoihin tulee niin kieltämättä taannoin oli aika hassua kuunnella kun kaikki ministerit (elettiin sitä lipposen aikaa) perustelivat miksi eläinlääketietteellisen täytyy ehdottomasti sijaita helsingissä eikä kuopiossa. Joku maatalousvirasto kai on seinäjoelle tulossa tai jo tullut?
     
  19. 4.3125

    4.3125 1st gear

    Näin on.Junttiloista tulevat Helsinkiin tekemään loistavia ratkaisuja.
    Pitäsköhän nää kaikki landepaukut kaikessa hiljaisuudessaan kärrätä vaikka ambomaan pääkaupunkiin kattelemaan,miten niitä ruuhkia oikeasti on ja miten siellä asiat päätetään.Jokaisessa maassa on yleensä pääkaupunki ja jonkinlainen hallitus/diktatuuri tms missä päätökset tehdään.
    Ehkäpä kaikkien maiden pääkaupungit pitäisi hinata hiljaisuudessaan ruotsin maalle.Tai ehkä kaikkien pk-seutua parjaavien pitäisi nykäistä piposilmille,tumpata tulpat korviin ja muuttaa Ahvenanmaalle,sinne autonomian mekkaan,minne ei Helsingin herrojen päätökset yletä :poff:

    Ei todellakaan mikään ihme,että Suomessa autoilijat saa kaiken kuran niskaan ja maksajan roolin,kun harrasteautofoorumillakin,jossa käsittääkseni suurin osa porukasta pitäisi olla automyönteistä jengiä ja keskittyä puhaltelemaan yhteen kekoon maksuja vastaan,niin keskitytään vaan rääpimään kuonoa eri paikkakuntien erinomaisuudesta ja teilaamaan koko Helsingin ympäristö :odroll:

    Se on ihan yks paskan maku,että tehdäänkö ne päätökset Tampreeella,Turkkusessa vai Posion Esson kahvikabinetissa.
    Varmaa on se,että kun tollasille maksuille saadaan pää auki,ne ei tule pelkästään rajoittumaan enää Kehäteille.Menee hetki,niin sitä iloa kerätään muissakin kaupungeissa.Jossei niitä ruuhkia vielä ole jossain pikkukylässä,niin sitten niitä tehdään erinäisillä liikennejärjestelyillä.Niin kuin pk-seudun ympäristössä tällä hetkellä.Sillä samaisella taktiikalla saadaan myös sen pienen kunnan kassaan kiva pikkubonus,kun muuten on verotulot alhaisia.
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ei tartte ambomaalle kärrätä katsomaan liikennettä ja ruuhkia. Riittää kun käy vaikka Pariisissa. Siellä sitä voi ihmetellä että miten niillä liikenne toimii ilman tulleja lähes samalla joustavuudella kuin Helsingissä vaikka autoja ja ihmisiä on monikymmenkertainen määrä.

    Samalla voi miettiä, että miksi Helsingissä ja sen ympäristössä ei ole toimivaa raideliikennettä.
     

Kerro tästä muillekin!