Apua 3.1 MPFI:n kanssa, järki loppuu!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tincup, 28.5.2007.

  1. tincup

    tincup 1st gear

    Alkaa loppumaan keinot ja ideat ton helvetinkoneen käyntiongelmien kanssa.

    Kyseessä siis 1990 Grand Prix 3.1 litrasella kutosella ja alkuperäisiä oireita oli mulle tullessaan seuraavastí:
    - suuri kulutus
    - tyhjäkäynti vaeltelee välillä, antaa lopulta koodin 43 nakutuksentunnistimesta.
    - haisi rikkaalta
    - yläkierroksilla hieman voimattoman oloinen

    Näitä yritin korjata vaihtamalla rikkinäisen ilmanputsarin kotelon tilalle vapaavirtaussuotimen, vaihtamalla bensansuotimen, tarkistamalla ettei katti ole tukossa ja asentamalla uuden lambdan.

    Normikäynti tasaantui näillä hieman ja kulutuskin tuntui tipahtaneen, eikä pakokaasut haise enää rikkaalle, mutta tuli uusia oireita.

    - Nyt voima loppuu tyystin täyskaasukiihdytyksellä. Ykkösellä jaksaa ehkä melkein loppuun asti, mutta kakkosella puutuu jo ihan täysin ja jää junnaamaan ikään kuin rajoittaa vasten.
    - Nykii D:llä tasakaasulla ja pienillä nopeuksilla välillä ihan törkeästi
    - tyhjäkäynti aaltoilee edelleen välillä, mutta eri lailla. Heijaa välillä ihan tasaisesti 800 - 1000 rpm, eikä kone anna enää nakutuksen vikakoodia (tahi mitään muutakaan).

    Perstuntuma on että laihalla tuntuisi käyvän ja ikään kuin lörtti loppuisi kesken, joten bensanpaineita epäilin ja asensin suuttimien tukkiin painemittarin. Paineet heiluu ajossa 2.1 - 3 baria riippuen kaasun asennosta, eli ei vissiin vikaa siellä (?).

    Nyt tarttis siis viisaammilta lisäideoita vian metsästykseen.
     
  2. Kevin

    Kevin 1st gear

    Yleensä ruiskun lämpotila-anturin vika saa seokset totaallisesti persiilleen. Eli moottorin, tai imuilman lämpötila- anturia veikkaisin syyksi.
     
  3. tincup

    tincup 1st gear

    Onkos boksin anturi eri kuin mittarin? Mittari kuitenkin pelaa OK.

    Sain tuossa eilen ajossa vikavalon ja sen takaa löytyy koodi 44 "Oxygen sensor voltage was under 0.2 volts for at least 60 seconds of closed loop operation".
    Otin testiksi lambdan johdon irti ja kone rupesi pelaamaan kohtuullisen hyvin, mutta vikavalo syttyy vasta todella pitkän ajan jälkeen palamaan (antaa koodin 13 "Oxygen sensor voltage stays between 0.35 and 0.55 volts for 60 seconds when the TPS signal was above 4%. The engine had been running for at least 2 minutes").
    Eikö sen valon pitäisi palaa koko ajan, kun johto on irti? Tänä aamuna ajoin 40 km ilman lambdaa kiinni ja valo vilkahti alkumatkalla, eikä sen jälkeen palanut lainkaan.
     
  4. slow down

    slow down 1st gear

    Eipä tuo happianturin johdon irroitus häiriövaloa sytyttele, ECM generoi puuttuvalle tiedolle kiinteän (muistaakseni 0,355V) jännitteen kunhan anturille ei enää ole yhteyttä.
    Koitappas mittailla tulpanjohdoista vastukset jos vaikka olisi läpilyöntiä, yleensä paikallistuu tuo jopa sytytystulpan ulkonäöstä mutta takarivin kynttilöitä ei varmaan huvikseen vilkuile tuossa korissa.
    Ja jos ei vikaa vieläkään löydy niin tulepas torstaina taas käymään duunissa niin mietitään yhdessä.
     
  5. Kevin

    Kevin 1st gear

    Joissain on boksille omat anturit, joissain ei. En tiedä tuosta varmaksi. Minkäväriset tulpat on?Maitokahvi?
     
  6. tincup

    tincup 1st gear

    Jos ECM kerta generoi tolle anturille kiinteän jännitteen ja silloin kone pelaa ok, niin eikös se silloin viittaisi että tuo uusi Lambda on jo valmiiksi särki? Uudenhan tuohon jo hain taas, mutta en vielä ole kerinnyt vaihtamaan sitä.

    Pitää mittailla noita johtoja tänään. Minkäslaisia arvoja niillä pitäisi olla?
     
  7. slow down

    slow down 1st gear

    Nyrkkisääntö häiriösuojatuille johdoille on max 5kilo-ohmia / 30 cm, max vastus huolimatta johdon pituudesta 30 kilo-ohmia.
    Eihän vaan pakoputkisto vuoda etupäästä, oireet kävis siihenkin?
    Lambdan irroitus pitää seoksen yleisesti rikkaalla jolloin tuota "laihanykimistä" ei ilmene.
     
  8. tincup

    tincup 1st gear

    Tulpanjohdot oli OK, mutta nyt toisen uuden Lambdan laitettuani kaikki pelaa paremmin kuin koskaan. Eli vaihtamani uusi lambda oli ilmeisesti roskiskamaa suoraan paketista.
     

Kerro tästä muillekin!