Apurungon yhdistäjät.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jake, 22.12.2003.

  1. Jake

    Jake Gearhead

    Tarkoituksena olisi väsätä tuollaiset Plymouth Furyyn vm.1971. En ole päättänyt, tekisikö kiinnipultattavat vai olisiko parempi tehdä kiinteästi hitsaamalla.
    Autossahan on irroitettava apurunko edessä, joten tämä puolustaisi tuollaisten pultattavien mallien tekemistä, jotta saisi apurungon tarvittaessa irti. Toisaalta olen ymmärtänyt (tai en ole), että hitsattavat tukisivat koria paremmin suuremman kiinnityspinta-alan takia. Vai olisiko paras tehdä näiden välimalli, että hitsaisi yhdistäjät kiinni muuten, mutta tekisi etuapurunkoon pultattavan kiinnityksen.
    Mielipiteitä ja ehdotuksia kaivattaisiin.
     
  2. RivO

    RivO Gearhead

    ihan sama onko ne hitsattu vai pulteilla, jos ne vaan on kunnolla kiinni, vai meinasitko hitsata ne vielä korin pohjaan kiinni?
     
  3. molopaa

    molopaa 1st gear

    Eikös ne pultit ala valskamaan ajanmyötä, vaikka olisivat kunnolla kiinni? Ainakin olen semmoista kuullut Firebirdeissä käytettävistä subframe connectoreista.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä varten siihen semmoset tarttee rakentaa?
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Laittaisin ihan pultattavat.
     
  6. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Laittaisin välimallit jotka tulee etuapurunkoon usealla pultilla ja laajalla pinta-alalla.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Paras lopputulos varmaan tulis jos sen palkin vielä vahvistais siitä mihin toi yhdistäjä tulee kiinni. Jos pohjan muoto antaa myöten, niin se kantsii tosiaan hitsata kiinni lattiaan ja käyttää pultteja vaan tossa etuapurungon välissä.
     
  8. Jake

    Jake Gearhead

    Pitänee varmaan tehdä tuollaiset, eturunkoon pultattavat, mutta muuten kiinteät yhdistäjät. Ja ylempänä olevaan kysymykseen vastauksena on, että apurungon yhdistäjillä on tarkoituksena jäykistää koria yhdistämällä etu- ja taka-apurungot toisiinsa ja muodostamalla autolle "rungon". Tätä käytetään, kun halutaan estää korin vääntymistä esim. tehokkaamman koneen alla. Samoin niillä voidaan parantaa ajoominäisuuksia jäykentämällä koria, kuten tarkoituksena on myös korin saumojen jäykistyshitsauksella ja monissa tapaiksissa myös turvakehikon asentamisella.
     
  9. superbird

    superbird Gearhead

  10. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Onkohan piirustuksia kellään tollaisiin? 249 taalaa kuullostaa vähän kalliilta.
     
  11. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Nää connectorit on taas niitä asoita joita voi tosiaan tehdä eurolla tai vähän useammallakin eurolla...

    Ite tein aikoinaan vallun "stage1" versioon connectorit muistaakseni 40x80x2 profiilista joka sattu löytymään eräänä sunnuntaina työmaalta... Sitten vaan talliin ja rälläkällä 40mm leveät railot lattiapeltiin etu- ja takapalkkien väliin. Profiilit railoihin ja pitkäjänteisellä mig-hitsauksella profiilit palkkeihin ja lattiaan kiinni ja ávot! Tukeva, helppo ja ennenkaikkea HALPA sovellus!
     
  12. Jake

    Jake Gearhead

    Tolleen mäkin ajattelin tehdä eli halvalla itse. Tollasta 50x50x2,5 millistä profiilia sekä latta- ja kulmarautaa nurkissa ja niistä ajattelin tehdä... Eli pitää vaan sisusta purkaa ja laikka soimaan...
    Mitenkäs turbo- Aspen projekti edistyy? Mäkin laitoin sen sulta muutama vuosi sitten ostamani katukilpuri Aspenin syksyllä kiertoon ja nyt on sitten tuollainen Fury turbokoneella suunnitteilla...
     
  13. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Jees, oon ynnäilly näitä juttuja ja todennu että äijähän tekee varsin veikeältä vaikuttavaa laivaa!
    Oma aspeni on vaan semmonen väli/sivu/kolmos-projekti, mut onhan siihen jo jotain pientä väännelty. Kumma vaan kuinka tollasen sivuprojektin nyppiminen kiinnostaa paljon enemmän kuin bussin tai kilpurin ruuvailu..?
     
  14. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Sillähän saa hauskoja lähtöjä kansan keskuudessa...

    Mutta: ne tuet pitäisi olla säännöistä johtuen pultattavia, ja nuo 249 taalan jutut olisi niin. Kyllähän noita kuvia katsomalla varmaan jotakin kehittelisi, ei taida skitsejä olla tarjolla = paljon rautaa ja vääntelemään?
     

Kerro tästä muillekin!