ARPin pultit oikeinpäin, prikat väärinpäin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Nupa, 22.3.2012.

  1. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Tuli korjaamolle 90-lukulainen Camaro, öljyvuodon takia. Vuosi koneen takaa, kansien ja lohkon välistä.
    Jenkkituonti, ollut siellä kuulemma amerikansuomalaisella "alan harrastajalla" kesäautona. Täällä ajettu kesä ja ainakin pariin otteeseen dynotettu eli ei missään mummoajossa.
    Jokunen vuosi sitten jenkeissä ARPin pulteilla kasattu Performer kannet, kuititkin löyty. Sen verran ovelasti kuitenkin laitettu kasaan, että joka toinen alusprikka oli väärin päin. Siis prikan viistopuoli kanteen päin.
    Kuskin puolella oli joka toinen pultti väärin, apukuskin puolella sentään koko alin rivi oikein.

    Amerikansuomalainen ollut mulkku (asiakas) ja paikallinen asentaja tehnyt tarkoituksella källit?
    Jenkkiasentajan ammattitaitoa?
    Puhdas vahinko?

    Eipä tule muuta mieleen. Eikä ole ikinä tullut vastaavaa vastaan. Onko muilla?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mites tohon saa pultit väärin :odroll: .
     
  3. pumpuli

    pumpuli Gearhead

    sepäs onki vaarnaruuvi eli pinnapultti :eek:
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Haittaako se sitten käytännössä paljon mitään se väärinpäin oleva prikka, mutteriin se nojaa kuitenkin.
    Mistäs se öljyä vuotaa kannen ja lohkon välistä? Melkein kyllä vuotaa sit kaikkee muutakin, jäähdytysnestettä ja puristuspainettakin, Chevyssä kun toi voitelu yläkertaan hoidetaan työntötankoja pitkin ja vain palaava öljy näkee kannentiivisteen.
    Plokin takanurkassahan on kyllä se tulppa öljykanavaan, oisko se sieltä kuitenkin?
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    Arpin prikassahan on varsin huomattava tuo seevaus, joten sitä ei tarvitse suurennuslasin alla tutkailla, mutta ehkei kyseisen asentajan mielestä sillä ollut suurtakaan merkitystä mitenpäin ne prikat sinne paikalleen laittaa.

    Sensijaan Japsien prikoista ei aina meinaa pelkällä vilkaisulla prässäyspuoli erottua, mutta kun prikkaa pyörittää reijän kohdalta kahden sormen välissä, niin tuntee kumpi puoli on terävä.
     
  6. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Eipä nojaa, jos on normipultit eikä pinnapultit kyseessä. Ja siksipä haittaa. Mulla puuttu yhestä prikasta viiste ARP sarjassa ja joutu ite ajaan sen siihen. Jos prikan laittaa väärinpäin, se jää kantaan varmaan millin verran.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aivan, siinä olikin niin iso pyöristys siinä pultissa että silloin täytyy olla prikka ehdottomasti oikein päin, ei ollutkaan aloittaja joka totes jotain pinnapulteista.
     
  8. Mopar

    Mopar Gearhead

    Eiks niissä yleensä oo toisessa päässä hienokierre.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sitä just itekkin ihmettelin ja aika seppä saa olla että vääntää noi väärinpäin ja vielä saa mutterin siihen karkeaan jenkaan :rotfl: .
     
  10. Nupa

    Nupa Double Gearhead

  11. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    prikat

    On ollut prikkoja väärinpäin sekä usasta tulleissa että suomalaisten kasaamissa koneissa.
    Kai se on vaan huolimattomuutta ei ole kunnolla perehdytty asiaan kun ne on "vaan prikkoja".

    t.Simuna Speed Shop.
     
  12. Mopar

    Mopar Gearhead

    Siinä pultin kannassa on iso säde jolloin prikka täytyy olla oikein päin, Mihin tuo linkki meneekin, mutta studin mutterissa ei taida olla?
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tarkennas pikkasen että mitä tolla tarkoitat ja onko sulla pinnapultit vai tavis?
     
  14. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Re: prikat

    Ja pultithan menee romukoppaan kun prikka ollut väärin päin, vai uskaltaako vielä käyttää uudelleen?
     
  15. TVS

    TVS 2nd gear

    Re: prikat

    Jos pultti on ylipäätään uudelleenkäytettävä niin kyllähän se voi käyttää uusiks vaikka prikka oliski ollu väärtepäi, ei se pulttia riko.
     
  16. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Mikäli prikka on nojannut kunnolla pultin kantaan, käytä uudelleen.
    JOS prikan terävä reuna on nojannut pultin varren ja kannan väliseen pyöristykseen, mieti kahdesti...
     
  17. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Juuri noinhan se menee, ainakin arpin 134-3601 ja 3701 pulteissa.
    Silmämääräisesti menis väärinkin päin "pohjaan", mutta...
    Liekö tossa nyt sitten momentti kohdistunut pultin kaulaosaan, eikä tasasesti kantaan ja ajan myötä löystynyt ja siitä vuodot...

    Tästä nyt sais, halvalla , ilman takuuta, sarjan arp 134-3601 kansipultteja... käyttö omalla vastuulla. sanotaan vaikka 30e kuluineen (normi 80+) :lol: :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!