Aspen asiaa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Perniö, 23.9.2008.

  1. L.P.

    L.P. Gearhead

    Tuossa on kyllä niin hienokuntoinen Aspen, että tulisi kaikkien Aspen/Volaré omistajien ottaa mallia. Huomaa kyllä että on seisonut kun vertaa kuntoa tavallisiin Suomi-yksilöihin. Noin kiiltävää takapuskuria en ole nähnyt ikinä!

    Jatka samaan malliin!

    Miltäs konehuone näyttää?
     
  2. Gp64

    Gp64 3rd gear

  3. Gp64

    Gp64 3rd gear

  4. DodgeAspen80SE

    DodgeAspen80SE 1st gear

    Nyt on taas yksi mopar harrastaja lisää :D tuli tossa osettua vuos mallia 1980 oleva SE aspeni. Ollut uutena aluksi CD kilvillä ja 3 ensimmäistä vuotta neuvostoliiton suurlähetystön autona. Kunnoltaan hyvä mutta pientä sipistelyä löytyy. Kevääks ku sais ajoon.
     
  5. juhom

    juhom 1st gear

    ^ei muuta kuin Ruåtsiin ens kesänä 8)
     
  6. DodgeAspen80SE

    DodgeAspen80SE 1st gear

    Se on hyvin mahdollista :D
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mitenkäs onko mahdollista tai onko paljon aspeneita 440 koneella? 25% säännön mukaanhan se juuri kävisi.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Niin ne vuodet kuluu. Pakista löytyy 3/8" avain, josta lenkki on leikattu poikki siten, että saa pujotettua jarruputkeen nipan avaamista / kiinnittämistä varten. Sahasin tuon avaimen tuollaiseksi a.d. 1982 Hakaniemen sillan alla (Hki) kun piti vaihtaa pikana -66 Darttiin uusi etujarrun sylinteri, jotta pääsisin tyttöystävän kanssa viikonlopuksi maalle mökille. Silloin, tuota remppaa tehdessä ajattelin, että oispa 80 tuhatta rahaa, että vois ostaa pakasta vedetyn perskynän, eikä tarttis ajaa tämmöisillä romuilla. Nyt niitä perskyniä museoidaan. Jä miten on mun autojen kanssa? Teen taas jarruremppaa 1966 Darttin. Onneks olen sentään saanut tallin sille...
     
  9. kkam

    kkam 1st gear

    Autoon ei tuu lämmintä ja ulkona alkaa olla kylmä. Puhallin pyörii mutta siihen se jääkin. Lämmintä ei tarjoa vaikka koneessa sitä tuntus olevan yllinkyllin. Alkusyksystä tuli viä ihan lämmintä mutta nyt ku on alkanu pakastaa ni eipä tuu enää. Nesteet on pikkusen lämpösemmille kelille muttei ne kuitenkaan parissa päivässä jäädy. Pikkusen syylärin yläosassa jo sohjoontuu mutta putkissa tuntuu olevan jo ihan nestettä ku niitä vääntelee.

    Eli mistäpä etsimään? Lämppärin kenno jotenki ittee mietityttäs. Tulo letku on lämmin mutta paluu ei niinkään. Onkohan sen vaihto kuinka helvetin iso homma? Ja autohan on 76 kutos Aspeni ilman mitään herkkuja.
     
  10. L.P.

    L.P. Gearhead

    Olisikohan lämmityslaitteen kenno tukkeessa. Jos paluuletku on kylmä niin viittaisi siihen. Vanhaa voisi koittaa huuhdella läpi väärään suuntaan vedellä (ei vaadi purkamista) ja jos ei huuhtelun jälkeen toimi niin hommata uusi. Vaihtaminen ei ole iso homma - vedet pois, letkut irti, hanskalokerot pois edestä, lämmityslaite sisäkautta irti ja halki, uusi kenno sisään. Ilmeisesti ei ole ilmastointiakaan, joten kylmäaineista ei tarvitse välittää.

    Laita nyt ihmeessä oikeat jäähdytinnesteseokset sisään, ettei tarvitse ihmetellä näillä pakkasilla. Termostaatti kannattaa vaihtaa myös.
     
  11. kkam

    kkam 1st gear

    joo kattelin tossa että täälä alkaa lämöt laskeen lähelle kolmee kymppiä niin taitaa olla aika. Termari taitaa olla 180F asteinen niin se on kaitte suht sopiva. Kone ainaki lämpee suht nopeesti ja lämmöt pysyy mukavasti karvan alta 90C. Ei vaan oo hallia täälä opiskelupaikalla outokummussa niin paha alkaa ihmeempiä tekeen sen kennon suhteen. Ja tampereelle sen verta matkaa..

    Kennoa tosiaan itekki vähä epäilisin ku toinen letku on kuuma ja toinen kylmä. Eikä tunnu lämpiävän vaikkei puhallinta pyöritä ja antaa auton käydä hyvän aikaa. Mikäs se vesiventtiili on ja missä? Saako sen vaihettua helpommalla ku sen kennon?
     
  12. L.P.

    L.P. Gearhead

    195 F oli vakiotermostaatti 1970-luvulla. Suosittelen sitä etenkin, kun ajelet talvisin. Pääasia kuitenkin että toimii.

    Venttiili on kennolle menevän letkun puolivälissä, oikeassa sisälokarissa. Nyt kun tarkemmin muistelen, niin 1976-1979 ei välttämättä ole edes koko venttiiliä jos ei ole ilmastointia.

    Joskus myös jäähdytyskanavat ja etenkin 225:sen vesipumpun ja kannen välinen letkunpätkä ovat kalkkeutuneet umpeen ja häiritsevät vedenkiertoa.

    Ensimmäisenä kokeilisin ottaa kennolle menevät letkut irti tulipellistä ja syöttää vettä kennoon. Sittenpähän näkee meneekö sieltä mitään läpi.

    ---

    Mukava kuulla, että on Aspeneita ihan oikeassa käytössä. Itsekin ajelen Aspenilla kotipaikkakunnalle 250 km / suunta parin viikon välein kesät talvet. Vuodessa kilometrejä kertyy noin 25 000.
     
  13. kkam

    kkam 1st gear

    Kansirempan tynkää tein keväällä ja vaihoin letkut sillon. Suorat letkut tulee kannelta kennolle. Eli se kenno on todennäkösesti mikä on tukossa. Huomena sit ostaan pyöränpumppu ja ulos touhuileen. Kera hartaan kiroilun.. Tietääpähän ostaako uutta vai ei.
     
  14. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

  15. ogland

    ogland 3rd gear

    aspen farmarin takapenkit 3osaa ehkä 7hengen
    ei varmuutta ehkä vuosmalli 80
    siistit tummanpunaiset tarvitsialle sopivasti

    0407672427 klaukkala
     
  16. max69

    max69 1st gear

    :mad: no niin, kertokaas mistä metsästää takapyörän laakerit. Kivasti hirtti kiinni ja pakkomatkaa oli 25km jotta taitaa olla suht entinen.
     
  17. L.P.

    L.P. Gearhead

    Mikä taka-akseli?

    7 1/4 isojaon ne isommat laakerit oli monessa paikassa melko kalliita, yli 100€ / kpl. Itse tilasin Rockautosta.
     
  18. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Joo, noita laakereita saa täältäkin mut on aika sikahintasia. :mad: Itse asiassa halvimmalla olis saanu autokeskukselta (vai mikä tää entinen aro-yhtymä nyt onkaan...), muistaakseni 76€ ja joitain senttejä päälle kipaleelta. Sillon ku ite kyselin n. vuosi sitten. Tosin ne oli mulle edelleen liian kalliita, joten ostin täältä sopivasti tarjolle tulleen seiskavartti perän kuoret, ja otin siitä sen ehjän laakerin vetareineen päivineen omaan aspeniin.
     
  19. max69

    max69 1st gear

    :oops: ei valitettavasti mitään tieto mikä perä.
    Onko tuo laakeri minkä mallinen/mitat? Mietin jos vaihtoehtoisia ettis esim Jokilaakeri, HLgrop tai jostain. Ei luulis niin erikoinen olevan ettei vaihtoehtoja löytyis.
    Kun ei viittis hangessa purkaa ja ottaa mittoja (jos enää saa)
     
  20. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kurkkaapa auton alle ja katso kumpi perä siellä on - 7 1/4" vai 8 1/4".

    http://www.mymopar.com/index.php?pid=75

    Rockautossa kumpaankin perään takapyöränlaakerit hintahaarukassa 10-30€ / kpl.

    7 1/4" akselissa on normaalit urakuulalaakerit. Niitä voisi teoriassa jopa löytyä metritavarana, kunhan löytyy kauppa joka myy tuumamitoilla laakereita. Laakerin lisäksi tarvitaan laakerin kiinnitysregas. En itse näkisi vaivaa etsimiseen vaan tilaisin osat suoraan USA:sta.

    Sisäreikä=1.432"
    Ulkohalkaisija=2.876"
    Leveys=1.31"

    8 1/4" akselissa on ne erikoisemmat rullalaakerit, joiden sisäkoolina toimii vetoakselin pinta. Saatavilla normaalia ja offset-korjauslaakeria.
     

Kerro tästä muillekin!