Astro 4.3 -89 sammui ajossa liikennevaloihin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Saarah, 19.6.2018.

  1. Saarah

    Saarah 1st gear

    Mitenhän tänne sais lisättyä kuvan.....
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oisko valkonen ollu kierroslukumittarille optiona.

    Aijaa.com saat kuvat tänne. Kopioi linkki "foorumille iso" suoraan tähän tekstikenttään niin toimii
     
  3. Saarah

    Saarah 1st gear

  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG]

    Kuvakoodit valikon alla oli tuo linkki en huomannut tarkentaa.
     
    Saarah tykkää tästä.
  5. Saarah

    Saarah 1st gear

    Tilanne on siis se että kun puolalle syöttää suoraan akulta virtaa niin kokeilin laittaa tulpan suoraan puolaan kiinni eikä kipinää tule. Virta tulee ohuemmasta piuhasta kyllä virranjakajalle asti. Eli tarkoittaako sitä että puola olis sökönä?
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    näen katkaistun pinkin, just sitä en olisi missään nimessä vielä tässä vaiheessa halunnut nähdä, katkottuja johtoja ja epätietoisuutta siitä, että mihin suuntaan ja mihin kaikkeen virtaa akulta on syötetty, ylimääräinen ja tarpeeton epävarmuustekijä, jos nyt todella on syötetty pinkistä puuttuvaa kahtatoista akulta pelkkään puolaan, kuten mainitaankin, niin se on ollut hyödytön kokeilu.

    valkoinen on jenkakellon syöttö
     
    Muokattu: 21.6.2018
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. Saarah

    Saarah 1st gear

    Okei. Näin taas facebookin jenkkiringissä käsketiin tehdä. Mitenhän tämä sitten tehdään oikein? Uusi puola olis huomenna noudettavissa ja eikä edes maksanut niin paljoa että harmittaisi vaikka vika ei puolassa olisikaan.
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Varmaankin tuo pinkin johdon katkaisu on se joka olisi ollut parempi jättää tekemättä...tämän jälkeen se on epävarma.
    Puolassa on tuplanavat, samat valkoinen ja pinkki jatkavat puolan läpi jakajalle.
    Pinkki kuljettaa virtaa ja valkoinen on se jota HEI-moduli katkoo, että saadaan kipinä...lyhyt irtonainen valkoinen johto on lisävaruste kierroslukumittaria varten.

    Ihmetyttää jos alkuperäiseen paksuun pinkkiin tulee vain 1V virrat päällä ?
    Pitää tulla 12V, muuten sytysjärjestelmä ei saa virtaa.

    Kyllä se kipinää pitäisi antaa jos puolalle antaa 12V suoraan.

    Tuolla puolan mittaamisesta.

    http://chevythunder.com/hei_remote_coil_ignition_system.htm

    Jos Pick Up Coil mitattu ja kunnossa, eikä puolan mittaus paljasta mitään tai sen vaihto auta, niin jakajassa oleva HEI-moduli saattaa olla palanut.
    Kun vaihtaa uuden modulin, niin hyvä puhdistus ja ohut kerros lämpötahnaa väliin.

    Tuossa aika hyvä kuva järjestelmästä, näkyy puolan liittimien värit harmaa ja musta, vas. ylhäällä puolan navat, keskellä HEI-moduli eli ICM kuten jotkut sanovat.
    [​IMG]

    Jakajasta kannattaa tutkia myös se sakaralevy, jos siinä näkyy halkeamia niiden kiinnitysniittien kohdilla, niin ruoste on tehnyt ajan myötä tehtävänsä ja turvottanut levyn halki, eikä se enää toimi silloin ja jakaja on käytännössä romu.

    Jos jakaja ei toimi, niin ECM ei saa tietoa että moottori pyörii, REF-pulssi puuttuu pinnistä B5 kuvassa oikealla, niin se ei anna suuttimille käskyä avautua, joten bensaakaan ei tule.
     
  9. Saarah

    Saarah 1st gear

    Kiitos tästä. Jeesaa aika perhanan paljon jatkoa ajatellen. ohjauspylväästä kun käytti liittimet irti ja putsaili niin löytyi se 12v virrat päällä ja startatessa tuolle pinkille piuhalle. Se nyt kytketty takaisin kiinni mutta kipinä puuttuu. Huomenna tosiaan hakemaan puola ja uusi yritys. Jos ei auta niin sitten jakajan ja muiden kimppuun uusiksi.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Näitä on käsittääkseni ollu aikas paljon just kutosissa.
     
  11. Saarah

    Saarah 1st gear

    Uusi puola laitettu tänään kiinni. Pinkkiin piuhaan tulee normaalisti virta tällä hetkellä virtalukolta asti. Kipinä kuitenkin vielä kateissa. Eli tuota HEI moduuliako seuraavaksi sitten miettimään. jakajan sakaralevy näytti ihan ok kuntoiselta.
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Moduli ja ehkä kannattaisi puhdistaa ECM boxin maadoitukset, ne löytynee termarikopan vierestä tai sylinterikannen päästä...en ole ihan varma Astro:sta, mustia, musta/valko ja mahd. beige johtoja.

    Moduli ei mahdottomia maksa.

    https://www.rockauto.com/en/catalog...3,ignition,ignition+control+module+(icm),7172

    Aijaa kuvajako ei oikein toimi nykyään, eikä näy olevan just -89 Astro kaaviota, mutta ei se juurikaan eroa -88 ja - 90.

    1990 Astro

    https://aijaa.com/vaO8zv

    1988 Astro kaavio

    https://aijaa.com/zCmKH4
     
  13. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Lämpöanturin vastuksenkin voisi mitata.
    Eli siinä termarin kotelon luona oleva jäähdytin nesteen anturi.
    Jos on vastus on 177ohmia tai vähemmän luulee kone leikkaavansa kiinni ja ei täten anna kipinää, ennen koneen jäähtymistä... ja viisaammat korjaa vääryyteni:).
    Omasta kulkineesta aikoinaan vaihtelin kaikki kipinä osat, mutta tässä CTS:ssä oli omassa vika.
     

Kerro tästä muillekin!