Astro -91 ja lämmittimen puhallin ei pyöri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja What´s Up, 6.1.2010.

  1. What´s Up

    What´s Up 3rd gear

    Moi !
    Astro -91 ja lämmittimen puhallin ei pyöri
    En tiedä olisko kovat pakkaset, mutta ennen ja jo pari kertaan puhallin sammui ajon aikana kuitenkin palautuen mutta tänään lyhyen ajon jälkeen ei enää pyöri.
    - sulakkeet ovat ehjät (HTR-A/C) 20A joten mistä ja miten kannattaa
    lähteä asiaa tutkailemaan.

    Kiitokset vinkeistä.
     
  2. Antti P

    Antti P Gearhead

    Meillä kaks astroa ollu ja molempiin sen katkaisijan joutunu vaihtaa. Mut autollasi jo ikää joten kaikki voi olla mahdollista.
     
  3. What´s Up

    What´s Up 3rd gear

    Okay kiitos kovasti, aloitetaanpa tuota. :D
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Yleismittarilla vaan mittaamaan. Puhaltimen päästä varmaan helpoin aloittaa.
    Jos jännitettä ei puhaltimelle tule, niin kannattaa varmaan hommata se katkaisin jo valmiiksi ennen sen esiin ottoa, niin ei tarvitse montaa kertaa katkaisinta kaivaa esille.
     
  5. teekri

    teekri 1st gear

    Astron puhallin/lämmityslaite

    Moro.
    Mulla olis myös aiheeseen liittyvä ongelma / tai kaksi...

    Eli edelleenkään en ole löytynyt vikaa miksi puhaltimen nopein nopeus ei toimi ??
    Nyt uutena ongelmana että puhaltimesta tuleva ilma on todella haaleaa vaikka moottorin lämmöt normaalit. Mistä mahtaa kannattaa vikaa etsiä?

    Kiitos vinkeistä.
     
  6. JKF

    JKF Gearhead

    Nopeimmalle nopeudelle on oma rele ja eri sulake kuin muille nopeuksille. Rele löytynee varmaankin vastuspaketin läheisyydestä ja sen kelalle tulee ohjaus nopeuden valintakytkimeltä.

    Haalea ilma voi tietysti johtua tukkeutuneesta kennosta tai sitten joku ilmäläppä kanittaa lämmityslaitteessa. Ainaki S-10 blazerissa kävi kerran niin, että lämmönsäätövivulta läpälle menevä rautalanka/vaijeri oli jotenkin päässyt luiskahtamaan niin, että läppä ei menny enään toiseen ääriasentoonsa vaikka vipu oli vedetty max-asentoonsa. Oli aika työläs korjattava, tiedä sitten kuinka astrossa.
     
  7. FAXI

    FAXI Gearhead

    Itselläkin jumahti eilen moottori,toimi jonkun aikaa kun kävi joskus naputtelemassa mut sit rupes pitää meteliä ja sano ittensä irti.Sen verran ahdas paikka kun letkut edes et pitää purkaa se moottori ja ropeli erikseen siellä kolossa et mahtuu tulee pois letkuja irrottamatta.Olin kattovinani et se säädin siellä lämppärin letkujen välissä toimii alipaineella ainakin 91vm Astrossa, et oisko letku rikki?Kun sammuttaa ja imu loppuu niin menee venttiili kiinni?Korjatkaa jos olen väärässä.
     
  8. FAXI

    FAXI Gearhead

    Korjataan sen verran et ku auton sammuttaa niin menee venttiili lämmin asennolle.
     
  9. teekri

    teekri 1st gear

    Siis voisitko valaista vielä et mistä rele löytyy? Ja olisko sulakkeesta myös tietoa et mikä on kyseinen sulake?
    Mietin kans tukkeutunutta kennoa, kun pienimmällä puhaltimen nopeudella tulee vähän lämpimämpää ilmaa mut kun laittaa kakkoselle niin aivan viileää...
     
  10. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    rele löytyy konehuoneesta puhaltimen läheisyydestä...olikohan astrossa vasemmalla puolella tulipellissä vai olikohan kennon päällä...
     
  11. JKF

    JKF Gearhead

    Korjausoppaassa sanotaan sulakkeesta seuraavaa:

    Underhood fuse-relay center
    A/C MAX
    FUSE M3
    30A


    Releelle pitäis tulla tuolta sulakkelta jatkuva virta punaisella piuhalla.
    Oranssiin piuhaan pitäis tulla ohjaussähkö silloin kun puhalin on täysillä.
     
  12. teekri

    teekri 1st gear

    Väliaikatietoja...
    Puhaltimen nopeimman nopeuden rele oli mykkä... Virta kyllä tulee mutta ei yhdistä.
    ->Etsinnässä uusi.

    Lämmityslaitteen haalean ilman, ainakin yksi syy selvisi...
    Syynä että noin 50% sisätilaan tulevasta ilmasta tulee lämppärin kennon vierestä, eli kennon kiinnityksen tiivisteet vuotaa.
    -> sikamassaa väliin.

    Sit tarvisin vielä tietoa et löytyykö jäähdytysjärjestelmän termostaatti siitä koneen keskellä olevan ison vesiletkun juuresta vai mistä?
     
  13. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear


    Juu kyllä löytyy. pikkusen lasket nestettä syylärin hanasta edestä katsottuna vasemmalla alhaalla. pari litraa pois. ylävesiletkuirti ja laatikon mittatikku pöydälle ja sit kotelon kaksi 14 mm pulttia pois. ole varovainen itsellä meni toinen termari kotelon pultti poikki jumalauta mikä homma oli saada pois. :oops:
     
  14. teekri

    teekri 1st gear

    Päivitystä.

    Lämppärin kennon tiivistäminen ei auttanutkaan, joten vaihdoin uuden.
    Puhaltimen rele vaihdettu.
    Termostaatti vaihdettu.

    Sit vielä kysymys...
    Onko kyseisen laitteen huohottimen jäätämiselle mitään ratkaisua ja missä se ylipäänsä sijaitsee?

    On nimittäin pari kertaa jäätänyt ja vähän öljyä roiskinut...

    Kiitos vielä kaikille.
     

Kerro tästä muillekin!