Astron hihnan kiristys??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 19.10.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenkäs toi astron hihnankiristys onnistuu??

    Tänään sitä yritin vähän kiristellä mutta en tiiä oliko oikea paikka...

    Avasin sellasesta "mötikästä" päästä pulttia mikä siinä oli ja sitten alemmasta rullasta mikä oli siinä kiinni lenkillä väänsin sivuun että hihna kiristyisi ja sitten "mätikästä" pultti kireelle päästä...

    En saanut kiristettyy vaan kun ihan snadisti jo ollenkaan kun se otti vastaan johonkin.. olisko säätö tapissa jo??

    vai miksiköhän se ei kiristynyt...

    kertokaa joku tietäväisempi miten hihnan kiristys tehdään..

    kiitos
     
  2. tomimk

    tomimk 1st gear

    Eikös siinä ole automaattikiristys? eli jousikiristeinen muovirulla moniurahihnan selkäpuolella. Jos se on tapissa niin vaihda ihmeessä hihna!
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ainakin yleensä siinä on jousikiristys eli ei tartte koskea paitsi remonteissa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    mitenkäs mä pystyn sitten toteemaan onko se kiristys tapissa jo??

    vaivana on vaan kun toi ohjaus tehostin ei toimi kunnolla melkein ollenkaan paikoillaan veivatessa tai yleensä parkkeeratessa...
     
  5. tomimk

    tomimk 1st gear

    Katto ensin tehostajan pumpum! öliymäärä.

    Sitte koitat hihnasta kiristämällä vaikkapa kampeamalla tunkinvarrella jostain kohtaa, jos hihna on kireällä ja kiristinrulla myötää heti kiristettäessä niin todennäköisesti varaa on. Jos hihnaa saa kiristää jonkin verran ennenkuin kiristysrulla liikahtaa niin hihna on selvä. Jotkut kiristimiä myyvät sanovat että kiristäjä pitäisi uusia aina hihnan uusimisen yhteydessä. Itse en ole uusinut kiristäjää kertaakaan ja vielä pelittää (n.210tkm).
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos autossa on ns.moniurahihna niin silloin on myös automaattikiristin,joka aina oikealla kireydellä ja sitä EI SAA mennä murjomaan mitenkään.
    Jos hihna luistaa,silloin se on vaihdettava uuteen,koska moniurahihna on aina pilalla jos pääsee kerrankin luistamaan,mitä se ei kyllä pitäisi tehdä.
    Se uusitaan yleensä vasta kun siihen tulee katkeamia urien puolelle,saa olla jopa parimillisiä ja vieläkin toimii.
    Joskus kiristysrullasta menee laakeri ja rupeaa metelöimään,mutta muuten ei tarvitse vaihtaa.
    Jos haluaa tarkastaa rullan kiristyksen varan helpointa löysätä hihna vapaalle ja katsoa oliko kiristin topparissa eli liikkuiko pitemmälle kun hihna otettiin pois.Hihnan vaihtoon ei tarvitse kuin sopivan hylsyn olisko ollu 5/8 tai 17mm tms.ja sopiva pitkävartinen räikkä tai vääntövarsi jolla kammetaan kiristäjärullan päästä siten että hihna löystyy.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Voisi melkein sanoa että moniurahihna ei luista. Vikaa on syytä etsiä muualta.
    Tuo kiristin on muuten naurettavan helppo korjata, uusi laakeri vaan pyörän sisälle. Olikohan se 6203, joka tapauksessa sama kuin laturin etupäässä.
     
  8. TH

    TH 1st gear

    Joo,just lauantaina vaihdettiin kiristinpyörä Vaniin kun piti aika pahaa ääntä lämmettyään.Oli muuten melko tyyris osa (40e) ja jälkeenpäin kattelin että olispa tullut aika paljon halvemmaksi vaihtaa vaan pelkkä laakeri.No,elämä opettaa.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistäs lähtis sit vikaa hakemaan kun ohjaustehostin ei toimi kunnolla parkkipaikalla pistää vastaan oikein kunnolla kun kääntelee, sama jos on paikoillaan ja jalka jarrulla niin ei käänny ratti pistää tehostaja vastan...
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Öljyä on hot merkkiin asti kun kattoo kuumana, kylmänä en oo koskaan kattonutkaan...

    Eikä auta vaikka laittaa vapaalle ja nostaa kierroksia, eli ei tyhjäkäynti liian pienellä.

    Ajossa tehostin toimii oikein hyvin...
     
  11. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Liemet pihalle ja uutta tilalle.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täytyypi kokeilla vaihtaa nesteet huomenna niin katsotaan korjaantuuko.
     
  13. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Yksi asian kannattaa muistuttaa vielä tähänkin kiristin aiheeseen. Jos ja kun siihen hihnan kiristäjään tarvii koskea, niin siinä on sitten vasenkätinen jenga siinä kiristyspyörän akselipultissa! Eli EI sitten putkijatkoja EIKÄ pulttipyssyä jos se ei meinaa aueta vaan hellä kääntö toiseen suuntaan.
    Tänäkin kesänä muutama lähipiirin tuttava käänsi meinaan tommosen tietämättömyyttään poikki.
    Sitten mikä siin laitteessa on vikana, niin epäilen
    -tehostajassa ei ole öljyä
    -jos on, niin mitähän kuraa se mahtaa olla?
    -jos hihna luistais, niin sen kyllä kuulisi vikinänä. Moniurahihna osaa huuta ja niin että sen kuulee viereiseen kaupunkiinkin.
    Tosin hyvin öljyttynä saattaa se pysyä luistaessaan hiljaakin, mutta sillon luistaa kyllä kaikki muutkin, laturi, vesipumppu, kaikki hihnalla pyörivät apulaitteet.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu kyllä sielä öljyy on. Sitä en sitten tiiä kuinka vanhaa...

    Ostin auton parikuukautta sitten. Pitänee huomenna vaihtaa sinne oljyt ja katsoa miten käy.

    Mikäs öljy sinne muuten käy?? selvii hän se tuolta kun kattoo mutta jos joku kerkee nyt vielä ennen huomista kertoo niin hyvä.

    Joo ei se varmaan luista kun ei pidä mitään suurempia ääniä. isoin ääni kuulu kun on ihan tapissa ohjaus ja silloin han kaikki meinaa vähän vingahtaa.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    ATF eli automaattiöljyä sinne laitetaan. Sulla voi olla pumpun lamellit jumissa tai kuluneet jos ei tuota painetta tyhjäkäynnillä. Pumppuun saa korjaussarjan hyvin varustetuista tarvikeliikkeistä, esim USparts-FinnAmista.
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Toinen vaihtoehto voisi olla auki juuttunut paineenrajoitusventtiili? Vanhemmissa pumpuissa se lyötyy toisen putken lähdöstä, näistä uusista ei ole tietoa.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitäköhän tollanen korjaus srja kustantaa onko kellään tietoa? Onko hankala korjata?

    Se kyllä ihmetyttää vaikka laittaa vapaalle ja nostaa kierroksia niin ei auta ohjaukseen mitään ihan yhtä jäykkä...
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikäs on paras/heilpoin tapa ottaa astrosta tehostajan öljyt pois että sa uudet tilalle????

    Kiitos=)
     
  19. jart$u

    jart$u Gearhead

    nykyään suosittelevat oljyksi PSF:a. ei siis laatikkoöljyä.
     

Kerro tästä muillekin!