Astron kulutus 18l?? oisko vinkkejä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pierunkuori, 10.1.2010.

  1. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Mudracerilla ainaki on kokemusta nuista koneista. Tai ainaki niiden rikkomisesta, jos herran kotisivuja lukee...
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä en usko millään että tuo kulutusjuttu johtuu mistään liian avarasta putkesta ja puuttuvasta vastapaineesta yms. Ihan bullshittiä koko teoria liian nopeasti virtaavasta seoksesta jota lambda ei ehdi mitata ynnämuuta virheellistä mututeoriaa. Kyllähän lambda mittaa vaikka kymppitonnin kiertävässä kisamoottorissa.

    Ehkä se itetehty 3" putki on vuotanu sikana ja sitäkautta lambda saanu liikaa happea ja sit rikastanu seosta? paljon todennäköisempi vaihtoehto ainakin.
     
  3. rasse

    rasse 1st gear

    Ihan kokemuksesta ja muutenkin niin tuo OPEN /CLOSED toiminto on tehty sen takia että pakokaasut ehtis lämmittää lamdan n.600 asteeseen että alkais resonoida ja tuottaa infoa. Myös katti alkaa tuolloin toimiin tehokaasti.
    Itsellä oli vanhan katin ja putken välissä pari kipaletta reikiä (huono hitsaus) ja vaihdoin uuden putkiston katteineen (Eastern Cathalytic) .
    Nyt kun kävin konttorilla niin ei mitään eroa päästöihin, hiukka eroa on siihen että ei toimi ihan niin rikkaalla ja lämpenee putken takaosakin nopeammin.
    Elikkäs vanha kattikin oli täysin toimiva noista reistä huolimatta ja lamda luki arvot oikein (uuteen putkeen tuli myös uusi lamda)
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Jep. Ja kaiken lisäksi siinä on moottorin lämpötila-anturikin paskana ja lambdaakin on uitettu glykolissa ja ties mitä muuta. Putkiston vuoto voi olla pakosarjoissa tai niiden tiivisteissäkin, autohan haisikin helvetisti. Pitikö nyt vain saada topikki päätökseen, leimata auto ja myydä pois :wc:

    Sen verran annan köyttä, että MAP-systeemiin perustuva ohjaus on häiriöalttiimpi virtausmuutoksille ja painevaihteluille kuin ilmamassamittariin perustuva järjestelmä.
     
  5. Miuge

    Miuge 1st gear

    No joo...on mullakin varaa antaa periksi,että en minäkään usko,että tuo pelkkä putkiston muutos on saanu tuon noin hemmetin sekasin,että kulutus ois kohonnu kaksin kertaiseksi.Jos on niin on kyllä eka kerta,kun siitä kuulen.

    Tosiaan tuo map on herkempi ja voi hajota esim.jos kone jostain syystä aivastaa tai ottaa jälkikäyntiä,niin että kone pyörii hetken väärin päin.Ja vielä sen verran,että tuohon map anturiin perustuva systeemi ei älyä viritetyn koneen ilmamääriä,vaan se jää vakio asetuksille.MAF:iin perustuva systeemi tuon lisääntyneen ilmamäärän älyää ja korjaa seoksia,mutta sekin tiettyyn pisteeseen asti,kunnes tuo systeemi "pohjaa" eli säätövara loppuu kesken.
     
  6. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Re: .


    Pitää huomenna hakea uus lämpötila-anturi ja juntata paikalleen niin kuulostellaan taas lisää muuttuko mikään tästä hetkestä...niin saadaan varmuus tuohon anturin paskana olemiseen.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Re: .

    Eikö se auto tullutkaan kuntoon. Mitäs WinALDL sano anturista? Mulla Subussa nousee 205 asteeseen F ja tekee sitten siistiä aaltoviivaa termarin aukomisen mukaan.

    [​IMG]
    -------------Aika, s----------->
     
  8. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    ehyttä se näytti 76 astetta. mutta ku tuo helevetinkat inttää koko ajan että se on paskana. Niin saa sekin mielenrauhan..
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    No kylmältähän se minusta kuulostaa. :eek:
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo koneen normilämpö mikä eculle on ohjelmoitu on aabauttiarallaa 200°F
    Kaikki sen alle tarkoittaa että moottori on vasta lämpeämässä ja mm bensakarttaa rikastetaan koko ajan.
    Joku huuteli että onko +50hummaa paljon, niin jos 150kaakkiseen koneeseen saa 50 kaakkia lisää niin se on perkeleesti :rotfl: .
    Vakio 305Tbi patti saatiin kuskaamaan Camaro alle 14sekkaa vartilla ja huippuja se otti ~225 ilman valoja. Melkoista menoa ruutalla jota ei pysty viilaamaan mitenkään kun jo on ECUt sekaisin :rotfl: . Ai niin jos käytössä olikin pikkukallen rautalankaa :poff: . Täällä sitä kyllä tarttis vääntää enemmänkin että joillekkin menis edes perus teoria jakeluun.
     
  11. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear


    Meinaatko että open olisi siksi ollut päällä että anturi näytti 76 astetta??

    Hain tuossa äsken uuden pitää laittaa paikoilleen.
     
  12. Miuge

    Miuge 1st gear

    On ollun kyllä hurjaa menoa!Pelottiko?Entä kauanko kesti kone?
    Uusilla bensa kartoilla ois menny vielä kovempaa :rotfl:
    Joillakin on tosiaan tuo perusteoria hukassa :rotfl:
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Auto oli ihan jokapäiväisessä käytössä, kulutus ja muu käyttäytyminen ihan normaalia, se vain kulki paremmin.
    Tee nyt vaikka sillä uudella lastulla tollanen ja koita mennä kovemmin. Jutellaan sitten lisää niistä :odroll: .
    Tota muten ihmetteli aika monen lastuviilatun hylsyn omistaja Alastarolla kun ne kulki 14.5 5.7 koneilla :poff: .
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    200F on 93C. Eli jos kaikki on kunnossa ja kone on sen 93C anturi sanoo vain 76C niin kaikketi tietokone luulee että kone on kylmä. En tiedä mikä se oikea kylmän koneen raja-arvo on. Itse asiassa en tiennyt että 200F on juuri oikea lämpimälle koneelle, mutta nytpä tiedän.

    Mutta osottele sillä infrapuna mittarilla lämpimäks ajetun koneen termarikoteloon tai syylärin ylävesiletkun kiinnityskohdille (ei letkuun) niin näet missä lämpotilassa kone oikeesti käy, ja antaak anturi oikeaa tietoa.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    85-87C asti ainakin muijan -90 astron ruutta ryypyttää
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi koko tsydeemi on rakennettu vain päästöjä aatellen. Sen takia pyritään tohon 14.7 AFRrään. Pikkasen rikkaampi on tehokkaampi ja tuottaa jotain kökköä vähemmän ja toista enemmän ja taas joku 16:1 olis taloudellisempi mutta taas jotain paskaa tulee liikaa. Ite taviskohko moottori ei ole moksiskaan jos se seos heiluu 12:1-17:1 välillä. Päästöjen takia sitä myös rikastetaan melko lämpöseen asti ettei vaan vahingossakaan mene laihalle kun joku HC on kuulemma myrkkyyvä. Oliko se muuten peräti niin että pikkasen laihempi seos tosta 14.7:1 tuottaa vähemmän sitä kuuluisaa CO2 myrkkyä josta meitä nyt rangaistaan :soosoo: .
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    Muistelisin että 15.5-16/1 suhteella teorias menee melko suoraan verrannollisesti 5-10% vähemmällä sopalla kuin kattiseoksilla ja sit tietty tuottais saman verran vähemmän ceeookakkostakin.

    vielä tosta selkeesti laihemmalle mentäessä hoosee ja pikkuhiljaa kulutuskin alkaa taas nousta kun liian laiha seos ei kokonaan pala.
     
  18. Miuge

    Miuge 1st gear

    tarkoitatko tuolla kattiseoksella sitä,että tuo ECU pitää seoksen rikkaalla kunnes kone ja katti on lämmenny kunnolla ettei tule niitä päästöjä?Ja tämä rikkaalla pitäminen siksi,että lämpeää nopeammin tuo katti käyttö lämpötilaansa.

    Sitä mä vaan ota pierunkuori tuo lämpötila tunnistin irti ja laita se vesikattilaan ja kaveriksi mahdollisimman tarkka lämpömittari,jossa piisaa asteikko tuonne sataan asteeseen ja laita hella päälle.siihen viereen otat yleismittarin ja mittaat tuosta anturista resistanssin aina tietyllä lämpötilalla.Kirjotat sitte paperille ylös mitä tuo resistanssi on milläkin lämpötilalla.Nuo oikeat arvot löydät varmaan jostakin netin ihmeellisestä maailmasta.

    Vieläki mietityttää mikä tuossa pakari hommassa oli,että tuo kulutus meni sekasin...
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    "Kattiseos" tarkoittaa lämpimän moottorin lambda 1 seosta osakaasuajossa, eli 14.7 AFR:ää. Ei siis liity moottorin lämpenemiseen eikä lämpenemisajan päästöihin eikä kulutukseen. Vaan käyttölämpöisen mootorin päästöjen ja kulutuksen "opitimoimiseen" tai lähinnä kompromissihan se on eri asioiden suhteen.

    Se pakoputkihomma kannattaa unohtaa, se on pierunkuoren kertoma juttu joka on täysin vailla totuuspohjaa. Vai luuleeko joku vieläkin että jos täysin ehjään ja vakioon astroon vaihtaa suoran putken repee kulutus täysin käsiin? :odroll:
     
  20. Miuge

    Miuge 1st gear

    niin justiinsa.Elikkä lambda ykkössä tässä tarkoitettiin.Oli vaan uus muoto tuo "kattiseos".

    Sehän tässä mullakin vähän ihmetytti tuon pakari jutun kans,että miten tuo voip olla mahdollista.Mietin,että onko siinä joku jippo :rotfl:

    Mietin mä tuossa,että oisko mahdollista,että tuo kone on lämmenny paremmin tuo vakio putken kans ja siten saanu aikaseksi sen,että ei ole ollu enää "ryyppy" päällä.Tai sitte tuo juttu on oikeasti ilman totuuspohjaa... :lol:
     

Kerro tästä muillekin!