Astron kulutus 18l?? oisko vinkkejä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pierunkuori, 10.1.2010.

  1. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    kylläpä se tahtoo pikku pyöritystä aika paljon olla.

    miten katotte sen suihkun muodon suihku irti ja?

    pensa suodatin missä sijaitsee...

    pitääpä tilata osia us partsilta..

    kiitos hyvistä vinkeistä ku eka jenkki...
     
  2. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    juu, suuttimien kahtominen on melko helppoa, otat vuan ilmanputsarin kokonaan pois ja sitten ruiskusta sen lieriömäisen osan johon ilmanputsari kiinnittyy. sitten vuan kone käymään ja kahtele miltä näyttää.

    Astros on tbi eli suuttimet on läppärungossa kaasuläppien yläpuolella.

    bensasuodatin löytyy alustasta kuskin kohalta/puolelta, seurailet bensaputkia melko helppo löytää.

    Kannattaa hommata korjauskirja, ei maksa paljoo mutta on täynnä hyödyllistä infoa.
     
  3. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    juu katoin...kartiomainen oli suihku...mutta ku ei ole noita ennen kattonu niin ei oikein verrata kuin paljon sieltä tulee normaalisti. mutta mielestäni tosi pajon tuli että ei ihme jos imee gasolia..

    koneen lämpöanturi näytti olevan uusi kun oli niin kirkas..mutta tuon imuilman atnturi pitäs löytää vielä..aika paljon on kaiken näköstä anturia ja liitintä.
     
  4. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    ja tuossakun tarkistin niitä suuttimia tallissa niin tallin ovesta valu pensa kun kaasuttelin ei kai tuo ihan normaalia ole...
     
  5. rasse

    rasse 1st gear

    Kannattaa katella ne pa-linjat+ suodin ettei valskaa.
    Mielestäni tuon ikäisessä ei ole sitä IAT anturia vaan on sitten uudemmassa eli W tyypissä. Ainakaan kuvien perusteella ei pitäis olla. Jos on niin tuossa Vortecin koneessa se on siinä suodatinkotelolta imusarjalle menevässä letkussa n. 10 cm ennen läppärunkoa.
    Tuohon kulutukseen voi vaikuttaa monikin asia mutta yleensä kyse on vääränlaisista alipaineista jossain kohtaa systeemiä/anturia. MAP,EGR,letkut, vuodot...
    Yleisinmmät ongelmat on juurikin lämpötila-anturi,EGR,MAP ja tietenki Lamda+KAT.
    Omaani vaihdoin uuden katin ja lamdan vasta ja kulki matka-ajossa 9,5-11 pintaan (mitattu). Sitten alkoi soppaa syömään 13-15 L ja ei aikaa kun SES valo syttyi ja EGR herjaili.
    Jos EGR jumii auki niin varmasti kulutus lisääntyy ja käynti huononee.
    Sekin jos ei vaihda moodia käynnistyksen jälkeen eikä oteta huomioon antureiden arvoja vaan mennään ns. perusarvoilla lisää kulutusta.
    Piuhan nokkaan kun pistää niin näkee mitä tapahtuu...
    Tuonne on tullut joskus kirjoiteltua noista sensorijutuista tarinaa...
    http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/ ... =11&t=4156
     
  6. paja1

    paja1 Double Gearhead

    siis mitä*?*? :eek: väittäisin että se on kondessivettä sieltä kylmästä pakoputkesta ja saattaa haista hivenen pensalle mutta jos meinaat että putkesta ihan oikeesti lentää soppaa niin et olis sitä autoa sinne talliin edes ajamalla saanut jos se tosiaan niin kovin tulvisi. eikä silloin tuskin sillä olis pystyny edes ajelemaan ja mittailemaan sitä kulutustakaan... ja jos sieltä tosiaankin nyt raakana sitä kovinkin läpi tulee niin silloin se tuskin käy kyllä kaikilla pytyilläkään.
     
  7. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Niin moottori oli kyllä kuuma sillon vielä ja lämpimässä tallisa laittelen..et en tiiä mitä sit oli..pitää se lambda ainakin hankkia uusi kaikki muut näyttää olevan kunnossa..
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    IAT voi olla myös imusarjassa,mutta on se jossain koska tietsikka tarvii sen tiedon
     
  9. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Jos kattelit niitä suuttimien kartiokuvioita, niin laitappas forten-suutinten putsaus ainetta tankkiin ja ihmettele kuviota sitten. Ero on silmin nähtävissä. Jos ajoituslampulla pällyytät vielä sitä kuviota niin hämmystys senkun lisääntyy. Sieltä nimittäin se kartiomainen lorootus loppuu ja se onkin likimanin sumua tai semmosta pakkaspäivillä nähtävää lumikiteiden leijailua. En itte uskonu moisiin tökötteihin, mutta TBI-koneessa vaikutuksen voi havaita omin silmin.

    Voi myös olla, että ne suutinten O-renkaat vuotaa hieman, eli ne vaihtoon. Löytyy mallin mukaan paikallisesta hydy-liikkeestä.
     
  10. imotuj

    imotuj 1st gear

    IAT

    Ei muuten oo non vortech Astrossa IAT:tä.
     
  11. imotuj

    imotuj 1st gear

    IAT

    Ei muuten oo non vortech Astrossa IAT:tä.
     
  12. rasse

    rasse 1st gear

    Re: IAT

    Kyllä ainakin omasta Astrosta AWD -94 Vortec CPI:stä vin"W" (200hp) löytyy siitä suodatinkotelon jälkeen lähtevästä kumiputkesta josta ilma kulkeutuu imusarjaan. Ihan on samannäköinen kuin noissa LT1 koneisissa (Corvette,Impala jne) Sehän voi olla esim. nimellä Air Charge Temperature Sensor niin kuin on esim. RockAuton kataloogissa.

    [​IMG]
     
  13. imotuj

    imotuj 1st gear

    IAT

    Kannattaskohan rassen lukee vähän vähän tarkemmin.Kirjotin nimenomaan NON VORTEC Astros ei oo ,Z mottikoodi,tuli vasta 94 lopuss vortec mosaan,W mottikoodi. Vanhemmissa ei oo.
     
  14. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    kertokaapas miten suuttimet lähtee irti siitä rungosta kun vaihtasin ne o renkaat sinne... otin 6 torksia irti ja nyt se paketti on pöydällä mikä tulee kaasuläppien päälle...mikähän se on nimeltään pitäs tilata tiivistesarja siihen??
     
  15. rasse

    rasse 1st gear

    Re: IAT

    No ei kyllä auennut vieläkään tuo aiempi eikä ihan tämäkään...
    (tarvinneeko noita kaikkia osatakkaan lukea/arvata)
    Se on selvää että vanhemmat on TBI ja sitte tuli CPI ja tuon jälkeen MFI
    TBI tais olla viimeset -91 ja vin "Z" 92-95 CPI ja vin"W" -96 tuli sitten jo tuo SCPI/MFI ruisku
     
  16. imotuj

    imotuj 1st gear

    IAT

    No,kysymyshän ei ole saivartelusta, vaan että saataisiin kaverille oikeat neuvot.Vielä kerran:Jos motti on TBI, moottorikoodilla Z, niin ei ole IAT:tä, ei kannata etsiä. Jos on CPI, moottorikoodi W, niin on IAT. Kaverin viimeisestä kysymyksestä päätellen TBI joten ei ole IAT:tä.
     
  17. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Suuttimet lähtee irti, kun varovasti tasapäämeisselillä kampeat ylöspäin siittä suuttimen keskellä olevasta olakkeesta. Ne O-renkaat "pitävät" suuttimia hieman siellä pesässä.

    O-renkaat on edullisinta ostaa ihan jostain hydrauliikkakomponentteja myyvästä liikkeestä. Muistaakseni oli suhteettomat kallis se ns. korjaussarja, miss o-renkaat ja joitain tiivisteitä.

    Täällä suomeksi TBI-komponenteista: http://www.handen.us/caprice/first.html
     
  18. Pierunkuori

    Pierunkuori 3rd gear

    Noniin ny on vaihettu astroon:


    -Uudet tulpat
    -Uudet tulpan johot
    -Uusi virranjakajan kansi ja pyörrin
    -Uusi lambda anturi. muut anturit oli mittausten perusteella kunnossa.
    -Tbi:hin täydellinen tiivistesarja johon kuului myös suuttimien tiivisteet.
    -Ja vortexit kaadettu tankkiin.

    Ei muuta ku seuraileen laskeko kulutus :)

    -kiitos todella hyvistä vastauksista-
     
  19. rasse

    rasse 1st gear

    Re: IAT

     
  20. rasse

    rasse 1st gear

    Mites on kun pistät käyntiin niin huomaako tuon open /closed toiminnon vaihtumisen. Pitäis olla aika tarkaan 120 sekentiä eli 2 minsaa jolloin alkaa ottaa ihan oikeaa tietoa sensoreilta. Jos ei vaihda tuota tilaa niin varmasti soppaa menee. Ei noissa pitäis kyllä olla perusongelmia kuin EGR,MAP,alipainevuodot jotka tuota sopan kulutusta radikaalisti lisää.
    Kannattaa kyllä harkita noilla kulutuksilla ihan piuhan nokkaan vientiä.
    Läppäri+WinADL+piuha >>>paljon viisaampi missä mennään...
    Edit. Astron kone jos on kunnossa niin eihän sieltä kuulu kuin huminaa, jos puputtelee tai rykii niin alipaine/EGR vika todennäköisin.
     

Kerro tästä muillekin!