Asuntovaunun korinvaihto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ari2004, 2.6.2010.

  1. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Olen kahlaillut nettiä, vaan enpäs löytänyt että onko lakiteknistä estettä tehdä asuntovaunuun "korinvaihdos"? Onkohan kukaan moista toteuttanut? esim. Otetaan vaunu ja puretaan päälirakenteet ja rakennetaan sitten uudet, vaikka näin: ensin "kantavaunu" [​IMG]
    ja sitten omavalmiste "kantavaunun" alustalle:[​IMG]
     
  2. mie

    mie Gearhead

    Kai noita asuntovaunuja rakenneltiin aikanaan paljonkin omatekoisesti, ennenkuin sitten sarjatuotantomallit alkoivat yleistyä.

    karavaanari.info -sivustolla voisi varmaan olla asiasta enemmän tietäviä, mutta ei kai tuossa luulisi olevan isoja esteitä. Onhan noita näkynyt jonkunverran modernisoituja vaunuja ja ihan radikaalistikin esim. kosteusvauriokorjauksen yhteydessä muokattuja.

    Äkkiseltään epäilisin, että paino voisi muodostua ongelmaksi noissa täysin omatekoisissa, jos oikein alkaa materiaaleilla hifistellä. Tai sitten tietysti jos hankkisi tarpeeksi kantavan alustan, vaikka jostain pienestä telivaunusta.
     
  3. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Paino ei tule ongelmaksi tässä (spekulointi) -projektissa, koska tiskipöytä, liesi, jääkaappi, suihku, WC, lämmitysjärjestelmä, yms. jäävät pois. Eli ajatus on laittaa pari makuupaikkaa, pöytä, tuolit, komero....
     
  4. samppa78

    samppa78 2nd gear

    Mie kävin kyselemässä asiaa noin vuosi sitten. Ajatuksena oli laittaa vanin koppa vaunun rungolle. Katsuri oli tämmöistä mieltä:

    - pituus ja leveys ei saa muuttua ( ei ainakaan suuremmaksi- pienemmäksi ei haittaa )

    - makuupaikkoja ei saa enempää kuin, ( jos ne on ilmoitettu ) otteessa mainitaan

    - kokonaispaino ei saa muuttua

    - kaasu linjaston muuttuessa ( muuttu kun ne aukaistaan ) tulee ne hyväksyttää asiantuntijalla ja niistä tulee olla laput

    - vaunun runkoon ei saa tehdä minkäänlaisia muutoksia koskien - vetoasian ja akselin etupuolta taka osaa ei ole ilmoitettu, kuin jos vaunun runko on esim mallia al-ko

    - koppa tulee olla kiinnitetty asianmukaisesti ja kopan tulee vastata valojen ja eristysten sun muiden tyyppien sen ajan mukaista katsastus tyyppihyväksyntää 8 tarkoittaa siis laita saman korkeudelle ja vaikka samat valot kuin alkuperäiset ovat, eli hommaa tarpeeksi vanha vaunu niin ei tule ongelmia).

    - ulkonkö olis kuulemma miellyttänyt katsuria

    Ainakin k1 katsastaja Kajaanissa sanoi näin ja oli hyvin mielenkiinnosta mukana jeesaamassa kun kyselin asiaa.

    Ei muuta kuin tekemään. Itellä homma kytee tuolla projektien viidakossa aivolohkojen syvissä tummissa vesissä....
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei pitäisi olla mitään ongelmaa kunhan kokonaismassa säilyy entisellään.
     
  6. lt50

    lt50 2nd gear

    Eiköhän tuo mene samoilla periaatteilla kuin jos a-vaunun alustalle tekee peräkärryn. Itse heitin kopan mäkeen ja pulttasin kärryn kiinni. Pituus säilyi samana, muut mitat pieneni. Valot otin suoraan vanhasta vaunusta ja kaasuja tuohon ei tullut :eek: Kokonaispaino on oikeastaan ainoa rajoittava tekijä, se ei saa ylittyä. Kärryn malliksi tuli Matkaaja 410...
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Yksi tärkeä asia kyseisessä operaatiossa on. Vaunu pitää olla kilvissä muutoksen aikana. Eli älä osta kilvetöntä vaunua sillä se tulkitaan uustuotannoksi vaikka runkonumero sun muut täsmää. Tämä uustuotanto aiheuttaa valo ongelmia, nykyiset alleajosuoja vaatimukset pitää täyttyä jne. Ystävällinen katsuri kertoi hiljattain mulle tietoja kun olis kans tarkoitus tehdä "sänkyperäkärry". Muuten rakentaminen asuntovaunun alustalle on suht vapaata.
     
  8. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Onko muuten mitään esteitä sille, että toisi ulkomailta tollaisen Airstreamin vaunun sen sijaan että hoitaisi sen korinvaihtona?

    Hmm.. Arin kanssa meillä taitaa olla samanlaiset visiot 1957 Chrysleriin sopivasta vaunusta 8)
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    nettikoneen puolella on keskeneräisiä kilvissä olevia asuntovaunuja joita ei saa enää muutoskatsastuksena muutettua papereihin autotraileriksi jollaiseks ne on muutettu. tuleeko siitä isokin ongelma? jarruttomassa taitaa olla se ja sama mutta jarrullinen jota käytetään konttorilla joka toinen vuosi tjsp?
     
  10. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Vähänkin järkevän kuntoinen 50-60-luvun, alle 20-jalkainen yksiakselinen vaunu maksaa min.$10k. esim. tällainen: http://inlandempire.craigslist.org/rvs/1768523042.html siihen paikallisen agentin palkkio, siirto itärannikolle, ro-ro kyyti $4-5k.(kun ei mahdu konttiin), huolinnat yms, tulli + alv, tarvittavat muutokset katsastusta varten, ym pientä diiba-daabaa. Hinta voi nousta 20k€:eek:on ja ylikin...? Käsittääkseni itse tekemällä hinnan voisi puolittaa.
     
  11. ford59

    ford59 1st gear

    Eikös noissa jenkkivaunuissa ollut vielä se etteivät täytä meikäläisten palo ym. määräyksiä, ne EE-kirjaimet puuttuu.. Taitavat olla siellä myös sähköjarruilla varustettuja.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Niissä ei taida olla montakaan kohtaa jotka kelpaa täällä. Vähemmän vaikeaa lienee tuo suomi-vaunusta muuttaminen
     
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

    Kyllä tollasen vanhan Airstreamin tai Avionin kilpiin saa vaikka sähköjarruilla.
    Se pitää olla vain riittävän vanha.
    Esim kotiimaiset FinnCabby vaunut tehtiin sähköjarruilla -60 luvulla ja niitä on vielä jokunen liikenteessä.
    Paino on aika rajoittava tekijä kun esim 34ft Airstream Excellan kokonaispaino on vajaat 5 tonnia :eek: eikä noi pikkusetkaan ole mitään keijukaisia
     
  14. dumbovan

    dumbovan Gearhead

    Kyllä tuo suomivaunun muuttaminen on helpompaa ja halvempaa jos löytyy hyvä lähtökohta. Mulla oli eka projekti vm-65 omavalmiste siitä ei jääny ku runko kaiken muun tein ite päälle ja paino pysyi alle 750 eli jarruttomana.
    Nyt työn alla vm 66 smv siinä pysyy ulkokuori orkkiksena, mutta sisälle ei jääny mitään vanhaa.
    Seuraavaksi se pitääs rek katsastaa joko jarruttomaksi,mutta ku vanilla ei saisi vetää jarrutonta 700 kiloosta,niin pitää vissiin katsastaa jarrulliseksi jarruttomaksi kun sellaanenki pitääs onnistua nykyään.Eli alle 750 kiloonen jarrullinen katsastusvapaa
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mulla on saksalais-ranskalainen Eriba, missä on jarrut mut kokonaispaino tyyppikilvessä 680 kg. Ei siisi tarvi katsastaa. Ukko jolta vaunun ostin, väitti ettei Saksassa saa autolla vetää mitään jarrutonta laitetta.

    Sitäpä en tiedä, että miten onnistuu SMV:n kokonaispainon muuttaminen jos tehtaan ilmoittama paino on tiedossa ja on yli 750 kg. Ehkä noudatetaan pykälää joka menee suurin piirtein että "Ajoneuvo rekisteröidään valmistajan tarkoittamalla kokonaispainolla", kuten autojen kohdalla tehdään veronkierron estämiseksi.
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  17. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Joo, vanhat Airstreamit on kyllä hinnoissaan. Toisaalta mitä itse olen niitä kiikaroinut, niin 70-80-lukujen malleja saa jo kohtuullisemmalla hinnalla ja noi Bambit näyttäisi olevan aika paljolti saman näköisiä 50-60-lukujen pikkuvaunujen kanssa.. eli ehkä sellaisesta saisi modifioitua vanhemman näköisen... toisaalta sitten taas onko uudemmissa vaunuissa enemmän esteitä liikenteeseen rekisteröinnille Suomessa... ainakin kai vaunun kiillottaminen peilikirkkaaksi tyssää täällä johonkin pykälään?
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mä toin joku vuosi sitten ruotsista 80 mallisen SMV:n ja se meni kilpiin hyvin kun tein todistuksen sähköistä ja kaveri tarkasti kaasut. Tuokin on sähköjarruilla mutta kuitenkin työntöjarrulla. Noi jenkit ei ole eli siinä on ainakin yksi iso este. Kaasuthan voi muuttaa tai poistaa ja sähköissä pärjää 12V:lla.
    Ennen erikoisempia vaunuja sai kilpiin mutta eivät olleet hyväksyttyjä ristiinkytkentään eli olivat tarkoitettu pariksi vain tietyn vetoauton kanssa.
    Ei taida enää olla mahdollista?
     
  19. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei tarvitse olla rekisterissä, kunhan runkonumero löytyy ja paperit on. Näin kerrottiin tänään konttorilla.
     
  20. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Tällähetkellä remppaan tuollaista Kabe -85 vaunua, ja takapää meni aikalailla uusiksi. Tarkoitus olisi saada se Alastaron EM viikonloppuun valmiiksi. Tuon vaunun rakennetta purkaessani olen miettinyt että olisi helpompi rakentaa kokonaan uusi vaunu, joka olisi jopa parempi ja kevyempi kuin alkuperäinen. Toista kertaa en ala 'korjaamaan' tuollaista vanhaa kosteusvaurioitunutta styroksivessaa! :-?
    Vanhoja munavaunuja kyllä löytyy mutta niissäkin arvelluttaa se että millaisen homepommin saa käteensä.
    Nykyään alkaa vaunupuolellakin olemaan sitä retro meininkiä, ja tosiaan yksi nykyvaunu joka on mieleeni on tämä: http://www.hymercenter.fi/asuntovaunut_eriba.htm
    Tuo on tosin tainnut olla tuotannossa samalla reseptillä pidemmän aikaa, eli teräsputkirunko, lasikuituinen nostokatto ym..?
    Mutta tämä omavalmistevaunu idea alkaa yhä enemmän kiinnostamaan. Voisi tehdä niin kevytrakenteisen että kalusteetkin saisi pikalukituksilla irti jolloin olisi hyvä koppikärry tavarankuljettamiseen? Mutta sääntöpykälät on hyvä tietää etukäteen ettei tule turhaa työtä.

    Jos/kun rakennatte 'nukkumaperäkärryjä' niin älkää missään nimessä tehkö sitä liian tiiviiksi. Kunnon venttiili jota ei saa suljettua täytyy löytyä! Pienessä kopissa happi loppuu äkkiä! :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!