Autojen ja perävaunujen tyyppihyväksyntädirektiiviin muutos

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja julang, 27.10.2008.

  1. julang

    julang 1st gear

    Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt lausuntoja ajoneuvolain, ajoneuvojen yksittäishyväksyntöjen myöntämismenettelyn sekä tieliikennelain muuttamisesityksistä.

    Lakiluonnoksilla on tarkoitus panna täytäntöön autojen ja niiden perävaunujen EY-tyyppihyväksyntädirektiivi 2007/46/EY. Direktiivi on saatettava voimaan EU-maissa ennen 29. huhtikuuta 2009.
    Lukekaappa kaikki alan harrastajat, ja kommenttia.

    http://lvm.navigo.fi/web/fi/lakihanke/view/602804

    Veikkaan että tulee autojen maahantuonti hiukan muuttumaan jos menee läpi?
     
  2. sasupe

    sasupe 1st gear

    "Muutoksesta seuraisi, että tyyppihyväksyntäviranomainen ei tunnustaisi toisen ETA-valtion tai E-sääntöä soveltavan valtion ilmoittaman tutkimuslaitoksen testiraportteja myöntäessään tyyppihyväksyntää, vaan ilmoittaisi itse ne tutkimuslaitokset, joiden testiraportteihin tyyppihyväksynnän myöntäminen perustuu."

    Sillai...
     
  3. rkr

    rkr Gearhead

    Jos tästä litaniasta katsoo kohtaa 2 niin EU:sta hakemaan viranomaishyväksyntä ja sitten auto kilpiin Suomessa, vai kuinka? Kait sen hyväksynnän saa esim. Virosta helpommin?

    50 e §
    Vaatimustenmukaisuuden osoittaminen yksittäishyväksynnässä
    Osan, järjestelmän ja erillisen teknisen yksikön vaatimustenmukaisuus voidaan
    yksittäishyväksynnässä osoittaa:
    1) hyväksynnän hakijan toimittamalla ETA-valtion tai Ahvenanmaan maakunnan
    hyväksyntäviranomaisen myöntämällä EY-tyyppihyväksyntätodistuksella tai hyväksyntää osoittavalla
    hyväksymismerkinnällä;
    2) asianomaista E-sääntöä soveltavan valtion hyväksyntäviranomaisen myöntämällä Etyyppihyväksyntätodistuksella
    tai hyväksyntää osoittavalla hyväksymismerkinnällä;
    3) nimetyn tutkimuslaitoksen pätevyysaluettaan vastaavan selvityksen perusteella;
    4) ETA-valtion tai E-sääntöä soveltavan valtion ilmoittaman tutkimuslaitoksen pätevyysaluettaan
    vastaavan selvityksen perusteella;
    5) 48 §:ssä tarkoitetun hyväksytyn asiantuntijan pätevyysaluettaan vastaavan selvityksen perusteella.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joopajoo..... mitenhän maahantuojatry tuon saa kampitettua?
     
  5. rkr

    rkr Gearhead

    No itseasiassa ovat jo olleet asialla, toisaalla tuossa tekstissä oli tuo kohdan neljä asia yliviivattu. Eli vanha yliviivattu pykälä 48.
     
  6. mcmies

    mcmies Gearhead

    Huomatkaapas, että tuossa ei esitetä vielä vaatimustasoon minkäänlaisia muutoksia. Ainoastaan menettely, jolla vaatimustenmukaisuus voidaan osoittaa, on esitetty muutettavaksi.

    Seuraus: koska jenkkivaatimukset eivät vastaa Suomessa voimassa olevia eurovaatimuksia, yksin tämä lainmuutos ei helpota jenkkiautojen tuontia paljoakaan. Ne valot ja lasit ja muut rämmäleet joutuu kuitenkin vaihtamaan.

    :wc:
     
  7. sasupe

    sasupe 1st gear

    Ite ymmärrän juonen niin että Suomeen tulee AKEn virallinen yhteistyökumppani joka kirjoittelee todistukset. Tämä collaboraattori kuuntelee AKEn mieltymyksiä herkällä korvalla sattuneesta syystä. AKE ei joudu vastuuseen koska se ei kirjoita yhtään paperia eikä vastaa niistä, vastuussa on tämä uusi yhteistyökumppani. Ja vaikka kopteri täyttäis kaikki vaatimukset varataan edelleen mahdollisuus evatä läpimeno vetomalla yhteishyvään.

    Muualta EU alueelta tulevat paperit _voidaan_ myös hyväksyä jos AKEa sattuu huvittamaan. Arvatkaapas kokemuksen perusteella huvittaako? Oletus kun on että käytetään tätä kotimaista firmaa mikä kirjoittelee tyyppihyväksyntä laput.

    Vai oleko tajunnut jotain väärin?
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ilmeisesti olet ymmärtänyt pelin kaavaillun hengen. Noin minäkin sen ymmärsin. Hauskoin tosiaan on se pykälä, joka antaa Akelle vapauden valita, mikä luokituslaitos kelpaa tai ei kelpaa :poff: . Luulisi tuon olevan liittymissopimuksessa tarkoitettu keinotekoinen kaupan este, jolla estetään ulkomaalaisten EU- luokitusfirmojen pääsy Suomen markkinoille.

    Muutenkin ajatus, että luokituslaitos EU:ssa ei Akelle kelpaisi, pelkällä hatusta vedetyllä eillä on aika vinkeä. Tosin eikös näin ole aikaisemminkin käynyt?

    Nyt olisi miljoonan taalan paikka päästä mukaan sijoittajana tuohon Aken suojelukseen pääsevään/ pääseviin kotimaisiin luokittajiin, kun näyttää, että vain niiden hyväksynnät ovat varmimmat. Ja koska kilpailusta ei ole pelkoa ulkomaalaisten luokittajien kanssa, hinnat voi pistää sellaisiksi, että jää voita leivän päälle..

    Money money... On jaossa onnekkaille.

    Ja kiirettä Suomi ei tosiaan pidä. Direktiivi pitäisi olla sovellettuna lainsäädäntöön jo maaliskuussa 2009. Lakiehdotuksessa lukee, että astuu voimaan 2011.. :poff:
     
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mikali lakiehdotus tulee tuollaisena voimaan kaikki tyyppihyvaksymattomien ajoneuvojen maahantuonti estetaan , ts. tulli ei luovuta ennen kuin maarayksien tayttyminen todistetaan,muutoksia ei voi tehda vaan ne pitaa olla maahantuotaessa tehtyna, nykyisen huvivenedirektiivin tapaan.
    Eikohan talla saada yksityinen usatuonti tapettua :mad:
     
  10. mcmies

    mcmies Gearhead

    No höpsis nyt... :lol:

    Tolla lainmuutoksella luodaan puitteet muiden kuin EU-tyyppihyväksyttyjen autojen (luetaan amerikanautojen) rekisteröimiselle Suomeen. :soosoo:

    Lähtökohtaisesti lakiehdotus ei yhtään heikennä jenkkiautojen tuontia nykytilanteesta, päinvastoin. Tuollaisenaan se vain ei ole vielä riittävä, mutta siihenkin asiaan tullee jossain vaiheessa muutos. EU:n kautta sekin, koska Suomen asiasta vastaavat päättäjät kulkevat Autoruojat ry:n talutusnuorassa. EU ei kulje. :wc:

    Jos autolla tai jollain sen osalla on EY- tai E-hyväksyntä, auto tai kyseinen osa kelpaa lakiehdotuksen mukaan (kuten nytkin) Suomessa enemmittä puheitta riippumatta siitä, missä EU-maassa hyväksyntä on annettu. Tämän lisäksi uusi laki antaa mahdollisuuden osoittaa vaatimustenmukaisuus 1) suomalaisen tai jostain muusta ETA-valtiosta olevan akkreditoidun ("nimetyn") tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella, vaikka EY- tai E-hyväksyntää ei olisikaan ja 2) AKE:n hyväksymän kotimaisen "asiantuntijan" todistuksella.

    Laissa tarkoitettu "hyväksytty asiantuntija" voi olla siis muukin kuin akkreditoitu tutkimuslaitos. Motskaripuolella tällaisen asiantuntijan roolia on kaavailtu MMAF:lle, joka voisi testata mm. prätkän jarrut.

    Onhan tuo vaikeasti kirjoitettua tekstiä, mutta tätä se tarkoittaa.
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Toivottavasti homma toteutuu noin kuin on ajateltu, mikä keventäisi omavalmisteiden ja yksittäistuotujen ajoneuvojen tyypittämistä. Siperia vaan on opettanut skeptiseksi.
     
  12. pantera

    pantera Double Gearhead

    Lue perustelut, sivu 3
    tossa sanotaan aika selvasti etta tarkoitusperana on luoda jarjestelma jolla estetaan tyyppihyvaksymattomien ajoneuvojen HALLUSSAPITAMINEN
     
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    No on ne pari kertaa tullu luettua... :wink:

    Ei se nyt ihan tota tarkoita... :lol: :rotfl:
     
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    Nyt kun muistin, kannattaa lukea tämäkin pykäläehdotus:

    Toisin sanoen Horstin ja Güntherin hyväksymälle Mustangille riittää rekisteröintikatsastus, jos sille saa esimerkiksi TÜV-laput ja jos myös Suomen vaatimustaso täyttyy.

    Olennaista on, mitä tämän lakiehdotuksen lisäksi tullaan säätämään jenkkiautojen teknisistä vaatimuksista. Siitä meillä ei ole vielä tietoa, muuta kuin että EU valmistelee jonkinlaista päätöstä siitä, että FMVSS-hyväksynnät tunnustettaisiin koko EU:n alueella. Jäämme odottelemaan...
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Kahdetittavaa optimismia,....fmvss jarjestelmaa ei tulla hyvaksymaan mikali usa ei hyvaksy vastaavasti e-normistoa.
    Normaalia kauppapolitiikkaa ja protektionismia
    Kristallipalloni kertoo ettei usa'ta kovin paljon ee jutut kiinnosta
     
  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    Emmä tiedä optimistista tai pessimismistä, nää nyt vaan on asioita, joiden valmistelusta satun hiukan tietämään.

    En löisi itsekään vielä vetoa jenkkivaatimusten tunnustamisesta EU:ssa, mutta joka tapauksessa faktaa on, että asiaa valmistellaan. Tiedän pari porukkaa, joita tämä kehityssuunta ei miellytä... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!