Autolla ei pärjää prätkälle.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Coopu, 7.9.2008.

  1. mke77

    mke77 Gearhead

    olenko ymmärtäny väärin mut eikös skylarkki ole neliveto? vai olenko ihan pihalla

    takatuuparit (s14 n.92-97?) on sx200:sia mitkä kyl näyttää toisiltaan!!

    mut silloin aikanaan salos oli keskusautohallin ikkunassa tommonen 70luvun skylarkki!!!!JA SE OLI HIENO!! (siis hieno nismo)



    :rotfl:
     
  2. autoferreo

    autoferreo 1st gear

  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Näin se taisi aikanaan tosiaan olla...


    ei kun mä puhun nyt ihan siviilimantasta ..siitä sinisestä Haverisen Jrn manstasa joka aikanaan syötti erästä Skylleä kädestä.... ja ei ne kumpikaan mennyt muutakuin sekunnilleen niitä aikoja mitä ennustin.
    Eikä siis mun silmissä ollut silloinkaan mistään kotoisin..kelpaa talviautoksi mutta siinä se.


    Ei ole koska kaupan toteutumisen ehto oli että auto olisi kilvissä jota ei kaupantekohetkenä toteutunut joten kauppa peruuntui ostajan toiveesta.
    Mutta RS4sta Olli varmaan saisi lainaksi.
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    no joo......kovasti muistuttavat toi r32 ja s14 toisiaan.....r32:ssa vaan 6-pannu..ja s14 4:jä..... ja kun kerran kattelin luonnossa tommosta "vääränkätistä"kadulla....ni ei se kauheest ollu...hymm ...erillainen :-?

    mut varmaan sekaunu...

    siel oli toisaan skylarkin(oiskos olu kolmas kuva)sivula simmonen punanen alkupään malli .....kauheest piirtys näkemys siittä volvo-kaupan nismosta tohon kuvaan??
     
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    mun mielestä noi kaksi ei muistuta toisiaan yhtään... kait mä olen liikka nauttinut heinekeniä..kiitos siitä miniucolle...
    PS alkaa muuten loppua... :rotfl:
     
  6. jknR

    jknR Gearhead

    On sitä R32 datsunia saannut ihan kaupastakin neloskoneella, joten edes tuo R32 kutospannu, S14 nelospannu vertailu ei pidä paikkaansa.
     
  7. app

    app 1st gear

    Mä kävin kyseistä Jukkaa vastaan ajamassa loppu kesästä Motoparkissa.

    Lopputulos: Karvan yli 400 heppainen neliveto Nissan oli ihan liikkuvana keilana 600cc prätkän edessä.

    Selityksiä mulla riittää mutta sanoisin, että vaikka löytäisin maailman parhaan kuljettajan autooni ei se silti yltäisi samaan kierrosaikaan mihin tuollaisella 600cc katuprätkällä voi päästä. Jukankin kanssa ehkä tasoihin mutta ei tarvita kuin Yammun jokamiesluokasta voittaja niin mennään heti 5-6 sekkaa lujempaa.

    Aiheesta on videota prätkästä ja auton sisältä eteen/taakse joten jos aihe kiinnostaa niin laitetaan analysoitavaksi.

    Melkein väitän et suomessa ei ole sellaista katuautoa joka R1:lle pärjää. Se on suoriltaan sekuntteja nopeampi kuin Jukan vanha ajokki ja silläkin se otti Super Saloon Audia Alastarossa kiinni.
     
  8. autoferreo

    autoferreo 1st gear

    Nuo kaksi Datsunia muistuttaa toisiaan yhtä paljon kuin lehmä ja hevonen toisiaan.

    ---

    Ei taida saada SS-Audia R1:llä kiinni

    Alastarossa nopein Superbike-aika on viime kesänä ajettu 1.19 ja Super Saloon Audin paras aika 1.17 (v. 2000). Eli näiden valossa auto on ollut hieman nopeampi.

    Toisaalta jos vakio R1:n olisi nopeampi kuin superbike niin eikös kaikki ajais silloin vakioilla R1:llä? :eek:

    Toki tiedän että tilastot ovat aivan soopaa ja että epävirallisella käsiajanotolla mitatuissa harjoituksissa on menty huomattavasti kovempaa. Kuten yleensäkin.

    Mutta se että katuautolla pärjää katuprätkälle voikin olla jo kinkkisempää. Minäkään en usko että löytyy ihan heti prätkän voittajaa, mutta olisihan se mukavan haasteen paikka.

    Saiskohan Haapalaisen kokeilemaan vastusta? RS4:ssa on kutakuinkin 500hp:ta MTM:n palikoilla. Eihän se ihan teho/paino-suhteessa pärjää, mutta oonhan siinä mutkapitoa varten 4 tassua 2:n sijasta.
    MM?

    M
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Yleensähän prätkillä ajetaan Alastarossa se pikkasen pidempi lenkki, montakohan sadasosa sekuntia se vaikuttaa vai puhutaanko vain tuhannesosista. Onko esittämäsi ajat ajettu samalla lenkillä, jos ei voivat olla kyllä melko tasoissa.
     
  10. yoko1

    yoko1 1st gear

    Iltaa Mike

    Nää on varmaan sulle tuttuja lukuja "auto versus mp" :D

    Ahveniston kierrosennätykset

    AUTO LUOKKA KUSKI AIKA VUOSI
    EV. Williams F1 Keke Rosberg 1.10.000 12.08.84
    v.F397 F3 Marko Nevalainen 1.13,226 15.09.00
    Porsche Carrera Cup Markus Palttala 1.19.604 29.05.04
    BMW M3 Super Saloon Tonu Soomer 1.21.460 04.09.05
    Audi A4 Super 2000 Mika Salo 1.23.682 29.05.04
    Stiletto SS1300 Ilkka Jutila 1.27.646 17.08.03
    Locost Yamaha R1 Locost Tomi Jutila 1.27.670 23.08.08
    Xsara VTS Sport 2000 Sami Haaparanta 1.28.861 05.09.04
    BMW 520 Roadsport Toni Nieminen 1.30.097 20.08.05
    Ford Sedan -34 Legends Ossi Kumpula 1.30.279 18.05.08
    Lada 1600 Lada/Samara Pasi Mäensivu 1.31.936 29.05.04
    Honda Challenge Jussi Välimäki 1.33.030 04.09.04
    TVR Historic K.E.Roslund 1.33.088 19.08.01
    Saab Avoinluokka Jari Levänen 1.34.188 04.09.04


    EV = Epävirallinen kierrosennätys
    V = Virallinen kierrosennätys
     
  11. app

    app 1st gear

    Veikkaan et prätkä ajanut pitkän ja Audi lyhyen lenkin. Se pikkaisen pidempi lenkki tuo about 4 sekuntia lisää tuon Audin kierrosaikaan. Täysin oma arvio joten luultavasti aikaa palaa enemmän.


    Tässä video jossa nyt haasteita huuteleva motoristi ajaa 600cc Yahamalla Audia vastaan viime kesänä. Vetävät ensin kaksi lämppäriä ja sitten kolme kierrosta seisovalta lähdöltä. Lopussa prätkä on valitettavasti lähempänä Audia kuin alussa.


    Mitä taas tulee katuautoon niin tässä mä otan samalta mieheltä tunnin turpaan Skylinen ratissa tai ainakin aika paljon. Tarkat arvot 402hv/417Nm. Auto ei ole lähellekkään suomen nopein, harrasteautoissa korkeintaan keskikastia.

    1 lämmittelykierros + kolme näytösajokierrosta INCAR + takakamera:
    http://www.mp-foorumi.com/videot/Motopa ... _vs_mp.wmv (~125Mt)

    1 lämmittelykierros + kolme näytösajokierrosta PRÄTKÄN ETUKAMERA:
    http://www.mp-foorumi.com/videot/Motopa ... mp_mpe.wmv (85Mt)
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tammikuussa otetaan haasteita vastaan prätkiltä Ivalon Testiradalla :rotfl:
    Ainakin ollaan paikalla varmaan molemmat ?

    Mutta ihan tosissaan:
    Voin mä joskus kun juttua aiheesta tulee siltä kysäistä ohimennen jos jostain saa jonkun pelin lainaksi...
    Tuskin kuitenkaan reliikki possulla tulee. Yhtälailla tosin Lempokin voisi tehdä comebackin jos jos uskaltaa lainata sille autoa....
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Lisälenkki on aika tarkkaan kolmen sekan lisä joten jos noi ajat on eri ratatyypeiltä niin tiukaksi menee nykyrenkain.
    Audin vaan pitäisi olla vuoden 2000 iskussa eikä 2004-> ?
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Muuten hyvä mutta kyllä Ilmari Ullakko veti enkat sport2000 luokassa jo 1999 1.26 pintaan sillä Bemarilla jota itsekkin sille valmistelin tuolloin.
    Taisi lopulta Olli Haapalainen viedä senkin enkan ja ettei vaan ollut peräti 1.25 aika..näin muistelisin.
    Roadsportitkin muistaakseni on joskus mennyt 1.28 aikoja.

    Super Saluunoissa enkka on 1.18,3 (?, tosta decimaalista en ihan men takuuseen ) jonka ajoi virallisesti Pertti Kuismanen ja jota sivusi Mikko Lempinen STW Audi A4 lla ( 1200kg ja 298hv vaparilla...)

    EV ? enkka lienee Saluunoille Rothmans Porsche 962lla Henri Toivonen 1.16 ja rapiat...Ahveniston vauhtipäivillä 1984.
     
  15. yoko1

    yoko1 1st gear

    EV ? enkka lienee Saluunoille Rothmans Porsche 962lla Henri Toivonen 1.16 ja rapiat...Ahveniston vauhtipäivillä 1984.

    No hyvä näin mutta ....
    Kaksi kiilaa vielä eteen
     
  16. turbofriik

    turbofriik 1st gear

  17. Make2

    Make2 3rd gear

    Vieläkin ihailen noita Palttalan ja Häkkisen ajamia aikoja Ahvenistolla Cup Porschella melkein 5 vuotta sitten.

    Kyseessähän on kuitenkin moottoriltaan ja vaihteistoltaan nk. "vakio" auto rautajarruilla, jonka voisi saada aika sellaisenaan myös kadulle.

    Tuolla voisi rattimiehet yrittää Alastalolla 1.20 alitusta, tosin slikseillä. Ollut ilmeisesti kilvissä Ruotsissa ?

    http://www.nettiauto.com/2183104
     
  18. autoferreo

    autoferreo 1st gear

    En tiedä olisiko sekään riittänyt tässä kisassa. Meinaan vain että jos Audissa olis ollut vähintään saman tason kuljettaja kuin mopossakin. Aika vakuutavasti ukko veti. Kypärän nosto sille.

    Onko tietoa kuka Audia ajoi? Jarmo?

    Vertailuna Suomen Mikki Hiiri-radoille linkissä Nordschleiffen ennätyksiä. Se on rata jossa on tiukkoja jarrutuksia, kovia kiihdytyksiä ja täysillä vedettäviä paikkoja. Huomatkaa että mopot vetää vertailussa 1,7km lyhyempiä kierroksia. Mopoissa sielläkin nopeimpien joukossa on ollut R1.

    Sen verran vanha juttu toi on että sieltä puuttuu Jan Magnussenin Corvette C6:lla ajama tän kesän 7:22,4

    http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschlei ... _lap_times


    Me oltiin aikanaan Zolderissa ja kurvailtiin club-sport-GT 3:lla ympäri rataa. Tai oikeammin meitä kuljetti "paikallistunut suuruus". Possu ei ollut aito kilpuri vaan oli tuunattu cuppi-luokituksen alustalla, jarruilla, putkistolla jne. Kyllähän sekin kilvissä oli (tosin B), mutta aika kaukana se katuautosta oli. Oikeastaan paljon kauempana kuin täällä monet kilpa-autot.


    M
     
  19. autoferreo

    autoferreo 1st gear

    Kiva että tunnustat mopokaverin nopeammaksi. Mutta veikkaan että tuntikin on vielä suhteellisen lievästi ilmaistu.

    Ei se että väittäisin olevani edes puoliksi yhtä hyvä, mutta oikeasti jo pelkillä ajolinjoilla ja kaasun käytöllä taisit antaa ainakin puoli tuntia etumatkaa. Tekniikasta ei voi puhua kun en kyseistä Datsun-yksilöä tunne

    Se enempää parjaamatta sanoisin kuitenkin että näillä kahdella videopätkällä ei ole mitään tekemistä prätkän ja auton nopeusvertailuissa radalla.

    Paitsi jos minä olisin ollut prätkän puikoissa. 600:n olisi hyytynyt ylipainon alla.

    M
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    olettaisin niin.
    otti pölyt pois ennen kisoja ?

    Siis magnussen ajoi 7.26 rapiat.... sen jälkeen Nissan GT-R pisti alle sen ja lopulta tuli ..ylläri Orecan preppaama Viper ja takos ton 7.22 ja osia...

    säännöt rajoittaa niin paljon että jos oikein haluaa katupeliä tehdä rataleluksi niin se vastannee jotain FIA GT1/2 luokan peliä...tosin ilman slicksejä
    GT3han on ns ännäläinen...
     

Kerro tästä muillekin!