Automaatilla ei saa kuulemma vetää peräkärryä...

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja AstroUser, 3.10.2007.

  1. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei edes Freightlinerilla, jos siinä on Allison. Amerikkalainen+automaatti=ei kärryä. Piste. :soosoo: :rotfl: :rotfl:
     
  2. DX

    DX Gearhead

    Huhhuh, onneksi en ole kans tiennyt kun tuolla Astrolla olen kiskonut 2tonnin kuormia sinne sun tänne pitkiäkin siivuja.

    Juuei loota lämpee yhtään sen enempää kun kolmosella turbiinilukko päällä 9kymppiä traileri perässä ajelee kuin od:llakaan ilman kuormaa.

    Se on sitten jenkeillä mäkisessä maastossakin ajaminen kielletty jos kärryt pannassa on. :lol:
     
  3. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Kannattaa sanoa että vanhentunutta tiatoo - itte asiassa automaatit nykyjääs kestää paremmin kuin manuaalilaatikot... :D
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No minähän en ikinä mitään usko...
    On tullut vedettyä kärryä ja kuormaa automaattivaihteistolla varustetulla jenkillä...
    Ainut mikä on varmaa että kaikki on hajonneet jostain syystä oli niissä sitten koukkua tai ei...
    Jopa zetori jolla olen kärryä vetänyt on joskus hajonnut vaikkei ole jenkki, ja siinä on manuaalinen vaihteisto....
    Samoin International... Ja sekään ei jenkki eikä automaatti...

    Eli kai olisi paras olla vetämättä mitään ajoneuvoon kytkettävää laitetta millään vehkeellä??
     
  5. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Rautakanki?

    Eiks internationaali oo jenkkiraktori? Vaik kuulostaa hiuka vasemmistolaiselta nimi, niin Cyrus McCormick Virginiasta alunperin sen lähtökohtana näyttäs olleen.
     
  6. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei kun Internationaalihan on kansainvälinen.
     
  7. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    MIKSI IHMEESSÄ niihin autoihin sitten on asennettu vetokoukku jos ei saa vetää kärryä??? :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  8. Rollepolle

    Rollepolle 1st gear

    Ennen oli käytössä GMC pick-up 6,5Td.
    3000 kg kärryä sillä vedettiin kymmeniä tuhansia km.
    Aina ajettiin isolla D llä, eikä laatikossa mitään oireita auton lähtiessä vaihtoon runsaan 300000km jälkeen.
     
  9. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    olis semmonen hämärä mielikuva et noissa aussilaisten roadtraineissa ois jonkimmoinen momentinmuunnin ja sit ku on vauhtia niin ajetaan manuaalilla,kun kytkin levy ei kai kestä yli 100 000 kilon kuormaa kaupunki ajossa :rotfl: en oo varma tarttee varmistaa tietotoimistosta :rotfl: :rotfl:
     
  10. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    yritin kattella roadtrainin sivuja tais olla tietotoimiston juttuja :lol: laatikossa vaan on tarpeeks piäntä pykälää että menöö etiäpäin :rotfl:
     
  11. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Meitillä sattuu olemaan 1995 Sevillen "Owners Literature" jäänyt hyllyyn ja siellä on yhdeksän sivua ohjeita kuinka traileri asennetaan Käkkylän nuppiin: testataan nupin kiinnitys autoon kokeilemalla lenkkiavaimella kiinnityspultteja. Sitten pitää katsoa onko kuorma hyvin sidottu ja ettei paino ole suurimmaksi osaksi nupilla. Nupin alle pitää siis laittaa puntari samoin kuin pyörien alle ja laskea ettei suurin sallittu kuorma ylity...tässä on oikein kuvat...Sitten kun on vihdoin saatu traileri nupin päähän pitää tsekata turvavaijerin kiinnitys ja katsotaan ettei se vaan ylety maahan. Sitten katotaan valot ja trailerin ilmanpaineet. Myöskin autosta katotaan ilmanpaineet, yleensä tässä kohtaa on takapyöriin lisättävä painetta kun aisa painaa alaspäin...Ennen lähtöä testataan jarruja. Sitten on sivukaupalla ajo-ohjeita en jaksa niitä tähän enää pistää...
    Mutta ei tässä ole sanottu että EI saa vetää traileria eikä edes millä vaihteella pitää vetää! Käkkylän rekisteriotteessa oli sallittu vetopaino 3000 lbs (1362 kg) ellen väärin taas muista...
     
  12. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Hevosmiesten tietotoimisto ja sen "asiantuntija" on hiljentynyt... ei ole tullut enää kommenttia tästä "faktasta" että automaatilla ei saa vetää. Odotan kyllä kommenttia vesi kielellä, sieltä kun voi tulla mitä vaan. :rotfl:
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    he he he hee teille vain :D . sitten 60 ja 70 luvun automaattien on ainakin japanilaiseiin ja eurooppalaisiin automaattiautoihin tullut tip tronic. Se on ollut jo kohta ainakin 5 vuotta uusissa autoissa, USA autoista en tiedä koska harrastan vain vanhempia.

    Eli automaatin vaihdekeppiä loksautetaan kuskiin päin, jolloinka vaihteisto kuinka ollakkaan muuttuu manuaaliseksi 5 vaihteiseksi(vapaa kytkimellä)
    Autoa voi siis normaalin tapaan ajaa manuaalilla tosin kytkintä ei ole mitä käyttää ja vaihdekaavio on suora.

    Eli ohjeen sanamuoto on aivan oikein "kytketään automaatti pois päältä ja ajellaan manuaalilla"

    Tosin itse kysymykseen, kysyin kerran asiaa VEHO:n huollosta miten ajan automaatti Accordilla kun vedän jarrullista traileria jonka päällä kuplavolkkari painona, vastasivat että aja normaalisti! No varmuuden vuoksi ajoin ylämäet D3:lla eli pikku deellä joka varmaan oli aivan turhaa.
     
  14. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Se joka sen jutun on kirjoittanu on ilmeisestikin:
    1: Mahdollisesti sekoittanu siihen ylivaihteella vetämiseen. Eihän automaattia voi kytkeä pois päältä, mutta ylivaihteen voi.
    2: Joku on sille lämpimikseen puhunu jotain mitä se on ottanu todesta ja kirjoittelee niitä sitten.
    3: Se tyyppi on niin hölmö ettei tajua itsekään mistä kirjoittelee ja jos joku joka niistä oikeesti tietää, yrittää jotain sanoa niin sen kovaan kalloon ei uppoa.
    tai 4: Koko juttu on vitsi
     
  15. RB-440

    RB-440 1st gear

    Onhan noita juttuja paljonkin, että kun tavallisen rahvaan autoihin alkoi tulla viitos, eli ylivaihteita, lätsäpapat nussutti niillä kylilläkin vitosella 30km/h ja ei ikään ihme että raudanpaloja alkoi lenteleen pitkin tietä. Vikahan oli tietenkin vitosvaihteisissa laatikoissa, ei ajotavassa, ei toki.

    Multakin yksi kysyi ihan tosissaan, että miksi Opel alkaa nykiä, kun ajaa kaupungilla ja koittaa kiihdyttää liikennevaloista äkkiä. Siis maitopurkin kokosella moottorilla ja vitosella pitäis kiihdyttää 30 - 50km/h nopeudesta? Mä luulin sitä vitsiksi ja sanoin, että aja kolmosella, lakkaa nykimästä, mutta kundihan suuttui, kun luuli, että mä vinoilin.

    Samaan sarjaan menee kaikki automaatilla veto-ohjeetkin. Osaamattomalla käytöllä ja olemattomalla huollolla (Ohjeet on liian vaikee lukee) on saatu vehkeet rikki ja kas kummaa, vikahan on aina autossa, ihan pa*koja kaikki semmoset autot, jotka ei loputtomasti kestä MuTua.
     
  16. rrauta

    rrauta 3rd gear

    he hee tiptronikki ei ole automaatti, vaan manuaali jossa automatiikka vaihtaa vaihteita ja käyttää kytkintä.
    eikä varmaankaan ole mitään väliä kärryn kanssa vaihtaako se automatiikka niitä vaihteita sähköaivojen käskemänä vai kuskin käskemänä.
     
  17. Antti P

    Antti P 3rd gear

    Ajotapa mulla ainakin jos isokuorma jarrullisessa vaunussa että ajan pikkuteillä ja taajamissa pakkovaihteella, kun moottori jarruttaa ja ottaa siitä vetopäästä ne löysät pois on joustavampaa sekä turvallisempaa varsinkin liukkaalla ajo. On kyllä joskus menny kärry luisussa kun kaarteessa tai risteyksessä polkasee jarrua ja kärryn renkaat lumella lukkoon.. Mut ei onneks vielä mitään pahempaa.
     
  18. MudMax

    MudMax Gearhead

    Jos selitys onkin niin yksinkertainen, että ko. henkilö on vain sotkenut perävaunun hinaamisen autom. vaiht. auton hinaamiseen, sekä vielä kiinnijuuttuneen auton tms hinaamiseen automaatilla?
    Eli automaattia ei kannata yleensä hinata puutteellisen voitelun takia ja tiukassa vedossa pakkoykkönen on parempi kuin D.

    Ja sitten julistaa käsityksiään totuutena, kiistäen erilaiset näkökannat :lol:
     
  19. R.H

    R.H 1st gear

  20. AstroUser

    AstroUser Gearhead

Kerro tästä muillekin!