Automaattivaihteiston suodattimen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja herrakani, 22.5.2005.

  1. herrakani

    herrakani 1st gear

    Step-by-step. Esimerkiksi haynesin manuaalit ei tätä proseduuria kerro, niin ajattelin kertoa itse. Viisaammat voi kommentoida tietty tohon alle. :)

    [​IMG]

    Kuvassa aseistus jolla hommiin käydään. Uusi suodatin, öljyä ja jo irroitettu ja putsattu vaihteiston öljypohja. Kuvasta puuttuu öljypohjan korkkitiiviste ja öljypohjan pultit. TH-2004R:ssä olivat 1/2" kokoisia.

    1. Auto rasvamontulle tai pukeille.

    2. Öljypohjan pultit auki. Tässä vaiheessa sieltä tulee sitten öljyt pihalle, mallista riippuen kolmisen litraa. Kannattaa varautua isolla muovialustalla ja vadilla.

    2.1 Öljyt voi poistaa myös imemällä sopivanmittaisella letkulla öljytikun kautta. Voit käyttää imemiseen mm. pissapojan pumppua tms. sähköjuttua.

    3. Kaada loput öljyt keräysastiaan.

    4. Irroita vanha suodatin vetämällä. Tiiviste usein jää paikalleen, ota sekin pois.

    [​IMG]

    Kuvassa sininen nuoli.

    5. Laita uusi suodatin paikalleen. Muista voidella suodattimen putken tiiviste öljyllä ennenkun työnnät sen sisään.

    6. Puhdista öljypohjan tiivistepinnat vielä kerran, ja laita öljypohja paikoilleen sormikireydelle uuden tiivisteen kanssa.

    7. Tarkista oikea momentti googlella tai huoltokirjasta. SE EI OLE KOVIN TIUKKA! Eli jos väännät "kiinni" niin öljypohja vääntyy saletisti.

    8. Kiristä ristiin oikeaan momenttiin.

    9. Täytä öljyllä. Laita alkuun semmonen 70% öljystä, sitten käytä autoa jonkun aikaan, käy kaikki vaihteet läpi jarru pohjassa, ja katso öljytikkua, sitten lisäile vähän kerrallaan ja mittaa välillä. Tähänkin taitaa jokaisella olla oma tapansa. Jos et löydä mistään oikeaa täyttötilavuutta, niin arvioi poisvaluttamasi öljyn määrä. (esimerkiksi 2,5l astiassa, 0,5l maassa ja 0,5l hihassa = 3,5l)
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja muista että tomaatin öljyt laajenee lämmetessään! Eli nopeesti on liikaa jos kylmänä täyttää ylärajaan asti. Mutta esim mittakannu ulosvaluttamisessa olisi hyvä väline.
     
  3. herrakani

    herrakani 1st gear

    Sit pitää painaa se suodatin kunnolla pohjaan asti.
     
  4. wili

    wili 3rd gear

    Ja porakonepumppu on kova sana kun imasee enimmät ensin tikunreiästä niin ei tuu silmille.
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    TH2004R:ssä noi öljypohjan pohjan pultit menee 12lbs/ft.
     
  6. A.McBill

    A.McBill Gearhead

    höpö höpö! :D tomaattilaatikko öljy on ihan hyvän makuista että letku suuhun vaan :lol:
     
  7. akizone

    akizone 1st gear

    no tietääkö kukaan paljonko on mättänyt öljyä th700???
    ite kaadoin öljyn+suodattimen vaihdon jälkeen 4,8L ja ajelin tossa joitakin kymmeniä kilsoja niin vielä jäi full hottiin joku 5mm matkaa
    ei viittis kauheesti alkaa sitä sinne kippaan ettei me liikaa mut kai sinne taas voi 2 desii heittää ja kattoo. kuulin vaan että 5 litran purkkia riittää kun kaupasta ostin mut ostin kuitenkin 6 :lol: ......tarkistin öljyt juuri ennen vaihtoa niin näytti ylittävän rajan prkl
     
  8. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulla meni tonne kans jotain 5-6 -litraa lopulta, vaikka ulos näytti tulleen jotain 4 litraa.
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Siinä vaiheessa kun tekee vaihdon kannattaa hitsata tyhjennysroppu siihen öljypohjaan ettei taas seuraavalla kerralla mene sitä 0,5L hihaan ja pihaan.
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Mulla oli sanomalehtee sen verran alla että lauantaina tuli sauna lämmitettyä atf:llä. Ei se paperiin imeytettynä pahasti kärynny :oops:
     
  11. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Ennenkuin sen öljypohjan avaa, kannattaa kopistella ja pyyhkiä siitä ympäriltä ylimääräiset hiekat ja kurat pois. Sinne laatikkoöljyn sekaan ei hiekka sovi. :soosoo: Duunikaveri osti viime kesänä farmarin johon edellinen omistaja oli ennen myyntiä vaihtanut öljyt ja sodattimet kuten lupasi. Uusi omistaja vei laatikon ajokauden jälkeen pajalle kun veikkaili että pannat olisivat jo vaihtokunnossa. Lodjua avattaessa löytyi varmaankin lusikallinen hiekkaa. Ei sitten enää pantojen vaihto ihan riittänyt. :cry:
     
  12. thomaso

    thomaso Gearhead

    No tuutko sit imasee kun on mulla vaihto edessä? :rotfl:
     
  13. thomaso

    thomaso Gearhead

    Mä olen aina ottanut kaupasta sen 6 quarttia josta viis ja puol menee.
     
  14. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    Hyvät ohjeet!

    Lisäisin itse vielä pari pientä kohtaa. Minä aina maalaan sen korkkitiivisteen. Ja sitten se uusi suodatin on hyvä käydä läpi. Eli ne reunaliitokset eivät läheskään aina ole kunnolla kiinni ja sieltä voi päästä epäpuhtaudet takaisin öljyn sekaan. Ne on hyvä puristaa jollain pihdeillä kiinni.
     
  15. kane

    kane 1st gear

    Joskus 14v sitten ostin piilteemasta pilipali tupakinsytkä öljynvaihtopumpun, pieni kahvamalli johon letkut (~6mm) kiinni ja öljyt pihalle, aikaa kuluu 3-4min ja jää muutama desi öljypohjaan. On palvellut laatikonöljyn imussa kuin peräöljyjen sisäänajossa... 7. GM auto kierrossa, ja vielä piilteema pelittää ja taisi maksaa 50mk... :wink:
     
  16. herrakani

    herrakani 1st gear

    Joo, mullakin on tommonen viritys jossain kamojen seassa. Ei van tullu mieleen käyttää. Ens kerralla sitten. Modaan sen vaikka tohon ohjeeseenkin mukaan.
     
  17. herrakani

    herrakani 1st gear

  18. scfcc

    scfcc 1st gear

    Ekaa kertaa vaihtamassa th700 lootaan öljyjä ja suodatinta. Suodattimen tiivisterengas tietysti jäi sinne kiinni. Nyt jo pari tuntia puukon kärjellä yrittänyt nakertaa sitä pois pieninä muruina. Kenelläkään parempia konsteja?
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Parin kolmen millin rautalanka väännettynä koukuksi?
    Tai vaihtaa useammin niin ei toi tiiviste kovetu.



    Tuossa öljynvaidossa on hyvä vaihtaa kaikki öljyt, eli öljynkestävä pumppu öljynjäähdyttimen tilalle paluu puolelle ja vaaleaan kannuun toinen letku.
    Auto käyntiin ja pumppaa öljyä niin kauan että on kirkasta se ulos tuleva öljy.

    Sen jälkeen vaihtaa suodattimen ja tarkistaa öljyn määrän.
     
  20. scfcc

    scfcc 1st gear

    Sen on niin jämähtänyt, että ei rautalangalla onnistu. Kaiken lisäksi se rinkula tuntuu olevan jonkinlaisessa urassa, eli ei sitä kokonaisena taida edes saada pois.
    Olisi pitänyt varmaan työntää suodatin siihen vanhaan tiivisteeseen.

    No, pitänee lähteä taas nakertamaan jollain piikillä.
     

Kerro tästä muillekin!