Autometer Rundikellon kalibrointi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja sbf, 25.12.2012.

  1. sbf

    sbf Gearhead

    Delcon laturista vedin kääminpään johtovetona ulos.
    Tällä toi mittari toimii mutta näyttää noin 4000rpm tyhjäkäynnillä.
    Mittari on jo 8 sylinterisen asetuksilla eli siitä ei apuja tule.
    Auttaisiko diodi jolloin järkeilen signaalin hertsiluvun puolittuvan?
    Tai kellään tietoa saako tuota mittaria säädettyä purkamalla elektroniikan näkyviin?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Onko siinä se sylinteriluvun valitsin potikka vai kytkin?
    Jos potikka niin mittaamalla se ja vaihtamalla "sopivaan" vois saada skaalan paremmaksi.
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Se on autometer.Siinä on katkaistavat johtolenkit.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Okei, en oo moista hypistellyt.
    Tutkimaan mitä ne lenkit tekee, jonkin asteisia vastuksia ne varmaan on.
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Jep, tarttee varmaan ruveta suolistamaan mittaria pöydälle.
    Uudemmissa saman firman tuotteissa tulee laturin kylkeen pultattava anturi ja mittarissa on ruuvarilla pyöritettävä säätöruuvi.
     
  6. sbf

    sbf Gearhead

    Löytyihän sieltä piirilevyltä 20k potikka.Tällä pystyi säätämään neulan asemaa noin 1000 kierrosta.
    Ei siis varsinaisesti ollut apua.
    6 ja 4 sylinterisiin tarkoitetut katkottavat lenkit poistavat käytöstä joitain komponentteja.Tässäkohtaa loppuu elektroniikkaosaaminen.
    Vastuksen mallisia ja kokoisia mutta väriltään kauttaaltaan pinkkejä.Toisessa kyljessä 1900 ja toisessa 900.
    Oliskohan ne pieniä kondensaattoreita?'
    Ensihätään tempasin muuten neulan irti tyhjäkäynnillä ja tökkäsin 600rpm kohtaan.Mittarin mukaan kuuskakkonen ottaa nyt pintakaasulla yli 7k.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Yleismittari kouraan ja mittailemaan.
    Onko mittarin sisällä muita tavallisia vastuksia, vai pelkästään noita pinkkejä?
     
  8. sbf

    sbf Gearhead

    On siellä ihan normaaleja värikoodattuja seassa.
    Tarttis ottaa si kolvi kouraan ja tinata yksi kerrallaan irti.
    Sehän ei välttämäti kerro oikeaa tietoa tuo yleismittari jos niitä siinä levyllä mittailee.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Irti vaan ja ihmettelemään.. Vois kyllä kuvitella että se on vastus.
     
  10. atobee

    atobee Gearhead

    Mikä Autometer kieppimittari kyseessä? Onko moottori diisseli vai miksi haluat kierrosluvun otettavan laturista?
     
  11. sbf

    sbf Gearhead

    Melko vanha noin 4" Halkaisijainen sport comp.
    Palvellu 305:en kaverina mutta vaihdoin tosiaan dieselkoneen keulille ja saishan tuo rundari senkin kanssa toimia.
    Knoppitietona voin kertoa, delcon 10si laturi tuuppaa joutokäynnillä noin 16 volttia vaihtosähköä käämin päästä.
    Mittarihan noin periaatteessa haluaa 12 voltin kanttiaaltoa mutta käytännössähän normaalin sytytyspuolan primäärinavoilla löytyy käydessä hetkellisesti jopa toistasataa volttia eikä se mittaria hajoita.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    No löytykö mitään jännää mittarin sielusta??
     
  13. sbf

    sbf Gearhead

    Onko sulla piilevä dementia? Johan tossa eilen selviteltiin mitä jännää sieltä mittarin sisältä löytyi. :rotfl:
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mä mitään muista :D

    Joo, mut mihin tulokseen tulit, oliko ne vastuksia vai pelkästään kivan värisiä konkkia?
     
  15. atobee

    atobee Gearhead

    Voi olla vain mahdotonta saada mittaria kalibroitua jos se on alunperin suunniteltu saavansa pulssitiedon puolalta.
     
  16. sbf

    sbf Gearhead

    Kyllä ne numerokoodatutkin melko varmasti on vastuksia.
    Noi johtolenkit katkoin ja kokeilin eri kytkentätapoja.Alkupäätä saa tiputettua yli 4k mutta skaala pysyy vielä turhan laajana.
    jos mitään osaan päätellä niin noilla haitoilla määritellään pienen trankun ohjausvirtaa.Koitan vielä laittaa signaalijohtoon diodin ja jos ei tuu hyvä niin vien jollekkin alan taitajalle tai annan olla.
     
  17. sbf

    sbf Gearhead

    Kysäsin Automeetteriltä mitä ne on mieltä ja vastaus oli:
    Hello.

    The Auto Meter tachometer is not intended to be used off of the alternator circuit, and I do not know that even we could calibrate that to read properly.
    My suggestion s to use the Dakota Digital brand, DSL-2 diesel tachometer interface module. This will operate with our tachometer, and the module uses a probe that you must mount in order to have it pick up off of the teeth of the flywheel.

    Thank you.
    Cory
    Tech/Service

    No, en ole vielä tota diodihommaa ehtiny testata.
    Testaan kyllä jossain vaiheessa.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jännityksellä jäämme odottamaan =)
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Muistaakseni kyselin typeriä jossain liikkeessä ja puolalta tulee signaali tasaisena ja kierrosten mukaan katkeilevana.

    Dieselissä signaali laturilta tulee muuttuvana ja kierrosten mukaan kertautuvana.
    Kaiketi tyyliin tyhjäkäynnillä 12v 1 signaali mutta kierrosten noustessa 16v 3 signaalia ja vähän lisää kierroksia 14v 8 signaalia eli mittari tulee näyttämään outoja lukemia tai sitten neula vapistaa kuin krapulainen jänis horkassa. Näin ainakin myyjä sen minulle selitti korjatkaa, että olisin hieman sivistyneempi
    (horkka on muuten suomessa tavattu malarian muoto)
     
  20. JariV

    JariV 2nd gear

    Magneetti liimaten hihnapyörään ja magneettianturi jakajasta lukemaan sitä. Anturin laittaa sopivaan hihnapyörään joka on puolet pienempi kuin kampurapyörä tai vain osa siitä ja sit piuhoja katkomalla näyttö sopivaks.

    Toinen vaihtoehto teettää mittariin uus taustalevy.

    Tai laittaa kaupallinen crank trigger. Elektroniikkaharrastajille signaalikonvertterin teko on myös yhtä helppoo ku meille öljynvaihto.
     

Kerro tästä muillekin!