Auton maahantuonti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jenkkijuuso, 3.9.2002.

  1. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    No tervepä terve! onko kellään kokemuksia autojen rahtaamisesta esim jenkkilästä suomeen siis yli 25v autot eli mitä vaatii miten menee verot ja tulli maksut paljonko köyhtyy ja mites kontti hommataan ja saadaan laivaan onko jenkkilässä paljon suomalaisia tekemässä kyseistä hommaa (liikkeitä..?) entäs rekisteröinti suomessa mitä pitää ottaa huomioon mennäänkö silti suomen prosentti helvetin mukaisesti. mitenkäs muista maista miten saa tuotua suomeen ulkomailta ostetun auton. entäs onko joku tilannut vara osia jenkeistä maksaako paljon ja kuinka kaun kestää:?
     
  2. tanari

    tanari 1st gear

    entä minkälainen "rekisteriote" pitää saada messiin??
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ainakin Kaliforniassa on pankkishekin näköinen "pink slip" jonka myyjä allekirjoittaa, sen lisäksi kuitti. Tuo pinkki läpyskä kannattaa pitää hyvässä tallessa.

    Konttiin auton hoitaa joku huolinta/rahtausfirma, niitä on useita eri maalaisia molemmilla rannikoilla. Ostohinta + rahti on se hinta josta sitten maksetaan Suomessa. http://www.tulli.fi kertonee enemmän.

    Vieläkö on voimassa että auton pitää "kulkea ja pysähtyä omin voimin" ennen kuin kelpaa viranomaisille?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Omaan autooni joudun tilaamaan osia itse suoraan Jenkeistä, koska hyllytavarana tulppia ja suodattimia lukuunottamatta ei autooni juurikaan löydy.

    Esimerkkitapaus: Nettiä selaillessani löysin firman Connecticutista, joka on erikoistunut automerkkiini. Eipä muuta kuin otin sähköpostilla yhteyttä yritykseen ja kerroin, että minulla on tämän merkkinen auto ja olisin kiinnostunut tilaamaan heiltä osia Suomeen. Ystävällisesti firma ilmoitti, että yes sir, sehän käy oikein hyvin. Maksupuolesta kysyin, että mitä he ottavat lähetyskuluja. Tavaran hinta lisättynä lähetyskuluilla kuului vastaus. Oikein hyvä ajattelin. Jotkut firmat ottavat pakkaamisesta ja (postiin) viemisestä lisäkuluja. Nämä on syytä selvittää, että ei tule yllätyksiä.
    Entäs tämä maksupuoli, käykö Visa - kysyin firmasta. Yes sir, oli jälleen vastaus. Luottokortin numeron antaminen Atlantin toisella puolella olevalle yritykselle on tietysti pienoinen riski, mutta päätin sen ottaa, koska maksupuolen hoitaminen luottokortin numeron välityksellä on todella kätevää. Lähetin siis Visa -korttini numeron kahdessa eri sähköpostissa ao firmaan. Siis osa luottokortin numerosta ensimmäisessä sähköpostissa ja osa toisessa - turvallisuussyistä.
    Sitten vain tilaamaan. Lähetin firmalle sähköpostin, että tilaan "center link:in" ja pari muuta osaa autooni. Osat lähetettiin halvimmalla lentorahdilla eli USA:n postin kautta Economy -pakettina. Lisäksi ilmoitin sähköpostissa, että he voivat veloittaa luottokorttiani osien hinnan ja lähetyskulujen verran. Firmalta tuli vastaus seuraavana päivänä, että näin on tehty ja osat ovat matkalla Suomeen.
    Parin viikon kuluttua sain Tullipostilta saapumisilmoituksen paketista USA:sta. Menin tullipostiin ja sain osat, kun olin maksanut ALV:n ja tullin.

    Laskelma: Osat maksoivat USD 250 + lähetyskulut USD 54,45. ALV oli 342 mk ja tullit 61 mk.

    Tässä esimerkkitapaus miten osien tilaus käytännössä USA:sta hoituu ainakin omalla kohdallani.
     
  5. Vetteman

    Vetteman 1st gear

    Meille on tullu kolme vetteä Amer Trading Inc:n kautta. Siellä on ihan asiallisen olonen suomalainen mies nimeltä Marco Casagrande. Se hakee sulle sellaisen auton ku haluat ja lähettää kuvia mailina. Esim. meille tullut '76 vette makso jenkeissä noin 13000mk, tullit rahdit oli noin 7000mk, verot suomessa 33%+alv auton osto hinnasta jenkeissä(eli 13000mk:sta) Meillä noin 7000mk. Eli yhteensä 27000mk ja auto oli periaatteessa rekisteröitävissä.
     
  6. Motorhead

    Motorhead 1st gear

    Minkälaisen palkkion se Amer Trading/Casagrande ottaa siitä auton etsimisestä ja muusta avusta?
     
  7. Kimi

    Kimi 1st gear

  8. Vetteman

    Vetteman 1st gear

    En nyt tarkkaan muista, mut aika vähän se oli. Oisko ollu joku 1500mk. Kannattaa kysellä, se ilmottelee V8:n sivuilla..
     
  9. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Halvalta kuulostaa, mutta että auto Floridasta!?? Eikös siellä ole aika ruosteisia vehkeitä? (No ei tietenkään Vette)
    Jostain on tullut sellainen käsitys, ettei tuossa osavaltiossa vanhoja autoja oo kun murto-osa siitä mitä Kaliforniasta löytyy, onko vasta väitteitä?
     
  10. Motorhead

    Motorhead 1st gear

    Juu kiitos vaan Kimille ja Vettemanille vastauksista.
    Tosiaan nyt vasta tajusin,että noihan tuleekin Floridasta.Ilmankos se rahdin hinta vaikuttikin niin kuluttajaystävälliseltä...
    Uudesta asti niillä kulmilla majailleet vanhat autot on tosiaan käsittääkseni hieman keskimääräistä pehmeämpiä.Vaikka luulis niitten siellä Amer Tradingissä osaavan kattella kohteita myös sillä silmällä.
    Meinaan jos sieltä jotain hirveitä ruostekasoja läheteltäis,niin kaipa se maine kiirisi aika nopeasti ja taitais hyytyä kysyntä äkisti.

    Sen Kalifornian vanha-autokannan kanssa ei kai oikein mikään maailmankolkka pysty kilpailemaan.Siis jos katsotaan määrää ja laatua.Muutenhan Suomikin alkaa tällä menolla olla kohta vahvoilla,jos ei noille verokuvioille tapahdu mitään... :grin:
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse asuin Flodidassa (Ft.Lauderdalessa ja myöhemmin Miami Beachillä) yht.noin 1.5 vuotta ennen kuin muutin Kaliforniaan: Koko aikana näin ehkä 2 tai 3 kertaa yli 25v. auton liikenteessä, ja ehkä kerran yhden fiftarin. Ilman kosteus prosentti on usein 97%, ja uudetkin autot ruostuvat usein ihmeellisistä paikoista, esim. keskeltla kattoa tai konepeltiä. Mielestäni ei kannata ostaa kuin aivan uusi auto Floridasta.
    Sitten ostin täällä Kaliforniassa 1966 Cadillacin. Auto oli ostettu alun perin Beverly Hillssiläisestä auto kaupasta/ Suojaamamattomasta pohjasta en löytänyt edes kevyttä pohja ruostetta. Laivasi auton Suomeen 1998 ja se maksoi 1300 dollaria.Laivaajan löysin "recycler"lehdestä, joka on niinkuin Keltainen pörssi Suomessa. Suomalainen kaveri haki auton, ja auto oli pantu konttiin kolmen tai neljän muun auton kanssa, ja se oli aivan täysin kunnossa kun hain sen Länsisatamasta.
    Sittemmin ostin 1967 Cadillacin: joka pultti pohjassa on ruosteeton ja aukeaa noin vain.
    Nämä siis "Southern California" autoja. Sitten ostin 1960 Impalan Sacramentosta, "Northern Californiasta" Auto niin ruosteessa aivan kuin joku Suomi auto. Ja Sacramento on vain muutama tunti Los Angelesin pohjois puolella, mutta ilma on kostempaa ja sataa tosi usein. (vuokraan Implalaa elokuviin ja tv-ohjelmiin, jos joskus Suomessa tulee "American Dreams -sarja, niin siellä se on musta katto, muuten valkoinen.
    Kuulemma Arizona autot vielä paremmassa kunnossa kuin Southern California - meri/ja kostea ilma kun ovat kauempana.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Arizona-Nevada-Texasin pohjoisosat ovat hyvää seutua etsiä ruosteettomia autoja, hinnat on selvästi halvempia kuin länsirannikolla ja autot yhtä ruosteettomia mutta ehkä vielä enemmän auringon polttamia.
    Edullisia autoja löytää ainakin New Yorkin ympäriltä, siellä tosin suolataan teitä mutta ruostepaikat on meille tuttuja, ei mitään kattoja kuten floridassa, Nykin ympäristöstä löytyy ihan hyviäkin pelejä ja hinnat tuntuu olevan ehkä puolet länsirannikon hinnoista + rahtikin halvempi. Pari vuotta sitten katsastin Atlantan ympäristöä ja sielläkin olisi kohtuullista kalustoa tarjolla. Vaihtoehtoja on, Kalifornia alkaa nimittäin olla kallis paikka, porukka tietää mitä autoista voi pyytää eikä takapihoilta enää löydy mummon vanhaa cadillacia $500:lla.
     
  13. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    No, kerroppa kuka sieltä Nykistä niitä pistää tuleen?
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jaa-a. Siinäpäs hyvä kysymys, kaikki siellä käyneet tutut (ja itse) ovat siis lentäneet paikan päälle. No ainakin yksi tämän overdriven käyttäjistä asuu Nykissä.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    >kuka sieltä Nykistä niitä pistää tuleen?

    Olen käyttänyt tätä luotettavaa firmaa New Jerseyssä. He hakevat auton paikanpäältä, shippaavat sen ja tekevät kaiken puolestanne:

    Trans Ocean Auto
    3 Lentine Drive
    Flemington, NJ 08822
    USA
    Tel: +1 908 788 7001
    Fax: +1 908 788 0123
    transoceanauto@yahoo.com
     
  16. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Mitenkäsjos tuo jenkeistä esim isolohkosen 32 foordin niin saako sen edes rekisteriin suomessa kun säännöt ovat tiukentuneet eli miten siinä vaiheessa menee esim vertailu moottori jutut ja jos auto on muuten paljon muuteltu esim lasikuitukori niin miten sen saa suomessa rekisteriin vai eikö sieltä voi tuoda kuin lättäpää 32:a
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuka osaa selittää; Jos ostaa auton jenkeistä siellä asuvan kaverin välityksellä (siis itse ei pääse paikalle) miten kauppa kirja allekijoitetaan/kuka sen allekirjoitaa? Ymmärtääkseni laivaus yhtiö haluaa nähdä "titlen" ja kauppakirjan. Laivaako he silti auton vaikka kauppakirjassa ei ole minun nimeä, vaan asiaa hoitavan kaverin? Jos kaverini allekirjoitus käy heille, mites Suomessa autoa satamasta hakiessa? Enhän ole paperilla virallinen omistaja, kun siinä ei ole minun nimeä?
    Toinen asia, jos jenkeistä löytyy vanha aihion ilman titlea, miten laivaus onnistuu? Onko kellään kokemusta?
     
  18. blacko

    blacko 3rd gear

    Siis kauppakirjassa riittää, että allekirjoitus on myyjältä/omistajalta ja sinun tietosi löytyvät ostaja/uusi omistaja kohdasta. Vrt. suomen rekisteriotteen luovutusosa, eihän siinäkään taida olla pakollinen kuin omistajan allekirjoitus nimenselvennyksineen.
    Mulla ainakin tuli postissa rahtikirjat ja kauppakirja, auton mukana tuli sitten "title". Kauppakirjalla voit osoittaa omistusoikeutesi autoon.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    blacko; siis title ei tullut postissa muiden paperien kanssa, vaan erikseen? Mitähän varten? (kiitti sun infosta)
     
  20. blacko

    blacko 3rd gear

    Siinä oli jotain sähläystä siellä sataman päässä. Ne halusi sen Titlen siellä satamassa, kun ottivat auton "sisään" odotusalueelle. Olis ne sen postissakin laittaneet, mutta sanoin, että saa se sen autonkin mukana tulla...
     

Kerro tästä muillekin!