Auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Kiitti, kyllä kaiketi ruikutan lainaan myllytyskonetta. Fareclan paria eri tuotetta löytyykin hyllystä eli eiköhän se siitä. Samalla kun killottelee noita alumiinilistoja ja muutenkin tekee niputusta takas kasaan niin hieroo niitä valumia paremmaks :wink:
    Sitä kuitenkin ihmettelen että miten nyt tuli valumia kun aikasemmin samassa tilassa maalatuissa olen saanut aikaiseksi mieluummin vajaata pintaa eli olisko tossa maalikaupan jutussa perää; nykyisiä low-VOC aineita HVLP-ruiskulla vaan eikä tuollasella perinteisellä?
     
  2. Gutless

    Gutless Gearhead

    mites tommote ppg:n delfleet raskaankaluston väri käyttäytyy autotalliolosuhteissa? Kestääkö vetää puolikkaan päälle kuinka märän kerroksen? Ja maali ohennettaan ohjeen mukaan ja sillä mennään? Lämmöt on siinä 15c ehkä liki 20.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ihan samanlailla se delfleet menee kuin muutkin akryylit. Aika rajalla on noi sun lämpötilas, helpolla roikkuu niinkuin mulla kun samat lämpötilat oli kyseessä. Sen sanoisin että jos ei pakko ole noin vilposessa tehdä niin ainakin aikasemmat rojektit on onnistuneet paremmin kun lämpötila on ollut korkeempi. Näin siis ihan harrastelijan näkökulmasta, ammattiukko vetänee hyvän jäljen hieman matalammassakin lämpötilassa?
     
  4. Gutless

    Gutless Gearhead

    ahaa, hyvä tietää. Elikkäs pitää laittaa klapia pesään vaikka on ulkona sen 15c. Pitänee tehdä tuloilmakanavaan joku ilmakotelo, missä on suodantinkangas kiinni. Olisi ikävää jos lämmönvaihtimesta irtoaa nokihiukkasia tai puhallin imaisee muuta roskaa kattilahuoneen lattiasta.

    Oliko niin että mieluummin pieni ylipaine kuin alipaine?

    Tänään tuli tilattua maalia, ehkä hieman yläkanttiin. Voi sitten maalata jonkin muunkin laitteen samalla, jos yli jää. Eli 3l maalia, 1,5kovetinta ja litra tinttua. 2+1+0,5 sekoitussuhde. Otin kämmivaraa huomioon ja luukut ois kadetista myös tarkoitus maalata sisäpuolelta. Delfleet pitäisi peittää ok, niin ne viisaammat sanoo. Oikein semmosta kirkkaan keltaista on.
     
  5. misshudson

    misshudson 3rd gear

    Kai sulla valkonen/ vaalee pohjamaali on kauttaaltaan siinä autossa?

    Ei mikään kirkkaan keltanen peitä, varsinkaan hyvin, edes tuo Dlf vaikka onkin muuten hyvää kamaa...

    Pakanamaan karttoja monia tuolla joenkin kylillä...
     
  6. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Kyllähän sitä matalassakin lämpötilassa voi maalata, mutta maali on paljon raskaampaa ja valuu herkästi eikä myöskään siliä pintaan, jää helposti aplarille.
    Pikkasen ylipainetta kannattaa olla ettei ime roskia sisään. Toi keltanen on kyllä aika arka, maalista riippumatta. Riippuu ihan siitä millaset pohjat sulla on. Jos on hirveesti erivärejä (esim kolmea erikittiä, vanhoja maaleja, peltiä jne.) tai paljon paljasta peltipintaa niin melko varmasti joutuu ainakin 2.5, ellei jopa 3.5 kerrosta vetämään.

    Vinkki haihdutusaikoihin lämpötilasta riippumatta: Vedä ensin melko ohut reissu, odota niin kauan kunnes pinta tuntuu vielä tahmealta sormiin muttei kuitenkaan tartu niihin ja sitten vasta toinen. 24-asteessa tää on noin 10min, sitä kylmemmästä en osaa sanoa.
     
  7. Gutless

    Gutless Gearhead

    kyllä, kaikki osat ja pinnat on vedetty valkoisella hiomavärillä. Ei mitenkään älyttömän vahvasti kaikkialta, jostain kohtaa saattaa kuultaa hienoisesti läpi tummempaa alta. Johonkin kohtaan levitän vielä lisää, kun on tullut hiottua puhki, esim kantit hankalia vaikka kuinka yrittää pehmeellä kädellä. Karkeus 400/500 abranet pehmeellä hiomatuella.

    Kuulostaa kyllä hurjalta, jos joutuu ajamaan useamman kuin 0.5+1 kerrosta maalia. Näkeekö sen sitten heti työn edetessä että nyt ei peitä vielä, lisää vaan. Ja voiko pinnoista tulla "liian läskin näköiset"? Tätä olen miettinyt vanhojen autojen suhteen muutenkin, kun on saatettu vetää jo kerran tai kaksi ylitse, että tartteekö joskus "kuoria läskit pois".
     
  8. misshudson

    misshudson 3rd gear

    Ite oon tavannu harsotella ensin ne liian tummat kohdat kertaalleen, sitten se puolikas ja puolen tunnin päästä märkä kerros (20 asteessa).

    Tuota delfleetiä ei kannatta sitten alkaa "uittaa", hiukan epätasaisen näköseksi jäänytkin pinta siliää aika hyvin kuivaessaan, ei nyt kuitenkaan ihan selkee appelsiini...

    Vanhoja maalikerroksia oon monissa autoissa nähnyt jopa kymmenen, ei ne siellä haittaa jos muuten ei ala sitten jo halkeilla tai kutistella. Monet tykkää tuosta pellille hiomisesta mutten kyllä suosittelis jos ei oo pakko... siinä lähtee monesti ne tehdaskittauksetkin ja ainakin vähän tehneelle sen uudelleen suoraksi saaminen voi osoittautua "haastavaksi"...

    Unohtu: Candy ja flake maalauksissa helposti parikymmentäkin kerrosta tavaraa, ei se sen läskimmäks pinta pääse...
     
  9. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Joo, harvoin sitä maalia liikaa voi olla, sen verran ohuista kalvoista autonmaalauksessa kuitenkin puhutaan.
    Ja kyllä, sen peittävyyden näkee ajoissa, jahka maali hiukan kuivahtaa. Ja valoa tietysti tarvii olla, mutta ei liian kirkasta, toi keltanen heijastaa niin paljon että sit kaikki näyttää keltaiselta vaikkei siinä olis väriä ollenkaan :lol:
     
  10. Quest

    Quest Gearhead

    jos 2Kmaali, niin kammioon ja huoneenlämmössä maalaaville löytyy eri kovetteet (kuivumis nopeus)
     
  11. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Eilen maalasin pari kitaranrunkoa. Mulla on metallisia mittalusikoita, joilla annostelen sekoitussuhteet: 6 osaa maalia, kolme osaa kovetetta ja about yksi osa ohennetta. Maalaus tapahtuu kellarissa, jossa mulla on yksi nurkka muoviverhoilla eriöitynä ja ulko-ovessa imuri joka imee höyryt ulos. Tilan ja itseni kastelen vesisumulla ennen maalausta.
    Eilenkin sanoisin, että "onnistuin", mutta liekö meni ruisku tukkoon (paine 2-3, bilteman "pro-halpisruisku"), kun tuntui, että maali ei lopu millään ja maali täytyy vetää ihan parin sentin päästä.

    Kuinka huolella Te yleensä aina tuon ruiskun putsaatte? Mä oon yleensä melkein vaan laskenu tinneriä läpi niin kauan, että se on kirkasta. Sitten kun välill' purkaa enempi ja rassaa harjabkin kanssa, niin tuntuu, että kyllähän se sitten paremmin pelaa, mutta työlästä olis tollanen iso jynssäys joka kerran jälkeen..?
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    pytty puolilleen tinneriä, liipasin pohjaan ja sormea suuttimelle (Tai jotain muuta vastaavaa) -> ajaa ilmaa ruiskun läpi "kurnuttaen" ja irrottaa huomattavasti paremmin, kun pelkkä tinnerin läpi ajaminen.

    Itel o kummatki ruiskut tallis seinäl sillain kokoajan, että pytyissä on joku desi tinneriä kokoajan.
     
  13. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Samat kuviot täälläkin. Lisäksi irrotan "ilmasuuttimen" ja tiputan maalisäiliöön likoamaan ja odottamaan seuraavaa kertaa. Kun aloitan seuraavalla kerralla, vedän liipaisimen pohjaan ja katson onko tinnerinoro tasainen. Ellei, niin neula pois ja rassilla suutin puhtaaksi, samoin neula.

    Pari kertaa vuodessa puran ruiskut atomeiks ja putsaan kauttaaltaan.
     
  14. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Hyvät vastaukset, kiitos. Mäkin olen sen ilmasuuttimen siitä kärjestä aina laittanu tinnerikippoon, mutta en oo varsinaisesti säiliöön jättäny mittän. Täytynee rassailla toi kone taas auki ja alkaa enempi uittamaan sitä tinneriä siellä säännöllisesti.
    Sehän tosta vaan jäi askarruttamaan, että miksi on kaksi ruiskua käytössä? Eri kokoisille suuttimille? Kitti- ja maaliruisku vai kuin..?
     
  15. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Mulla taasen on löyty aina se 5min mikä menee, kun sen neulan suuttimen ruuvaa pois ja harjalla pyöräyttää, laittaa kasaa ja tinneri tippa kannuun. Jokainen tietysti käyttää senkin ajan miten tykkää. :poff:
    Yleensä se kiire on loppunut siiheksi kun on pesun aika.
     
  16. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Eihän siihen itse asiassa mene minuuttiakaan kun neulan käyttää irti.. :D Suuttimeen toinen mokoma. Mut yllättävän vähän itse suuttimeen jää maalijäämiä vaikken sitä jatkuvasti ole irroitellutkaan. Kuitennii 3-4 kertaa huuhtelen tinnerillä ennen kui uskon, että maalisäiliö yms on puhtaat.

    Senkin olen oppinut, että pienessäkään kiireessä ei kannata ruiskuun tarttua. Eikä oikeastaan huomapaperiinkaan. Tai yhtään mihinkään :D

    Ja siksi kaksi ruiskua, kun toisella levittelen hiontavärit (ja tarvittaessa flaket) ja toinen (kalliimpi ja parempi?) on pintavärien ja lakan levitystä varten. Yhdelläkin tulisin varmasti toimeen, jos ois pakko.
     
  17. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Sen verran ko oon omia vehkeitäni räplänny, niin ei mul ne liikkuvat osat oo kaiketi mähnääntyny, mut se kipon alla oleva sihti menee tukkoon...?
    Mut joo, eihän siihen kauaa menis. Mut kun on maalannut, niin tekee mieli ottaa maski pois ja häipyä ulos mahd pian. Ei jää paikat pölisemään, kun häipyy itteki sieltä...
     
  18. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Mulla ei oo missään ruiskussa sihtiä maalipöntön alla, tai muuallakaan. Sihtailen siinä vaiheessa mahdolliset kökkäreet pois kun kippaan maalin ruiskuun. En ihan aina sillonkaan, jos ei tarvi yrittää priimaa tehä. Niin kuin se muutenkaan onnistus... Eli ota se sihti pois vaan sieltä jos mahdollista. Maalisihdit ei paljoa maksa kappaleelta jos niitä vaikka isomman paketin hommaa. Ja jos harvoin maalaa ei ne ykköskappaleetkaan konkurssiin vielä pitäs viedä.
     
  19. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Täytyy tutkailla asiaa ja putsata ruisku. Jospa koittaiskin ilman sitä sihtiä... Sen kipon kun ruuvaan paikalleen (yläpuolinen), niin siitä aukosta tököttää "tikku". Siitä kun saa otteen, niin sieltä nousee sihti. Näin muistelen...
    Eipä niihin nesteisiin yleensä juuri roskia mene. korkeintaan, jos vaikka esim kovetinpurkin reunasta kuiva nokare ja sen saan vielä ongittua mittalusikasta...

    Toisaalta tekis mieli ostaa vaikka uus ruisku. Kyllä toi bilteman vehje on jo hintans haukkunu, mut toisaalta vois vaikka ostaa paremmankin. Jos se ny maksoi parikymppää, niin mitäs suositeltais esim hintaluokassa 50-150eur..?
     
  20. Gutless

    Gutless Gearhead

    nitromorssilla olen puhdistanut huonompia ruiskuja kun on pikku hiljaa pinttynyt. Kun säiliö naarmuuntuu (mitä ei sinänsä pitäisi päästä edes tapahtumaan), jää siihen maalikin enemmän kiinni ja peseminen hankalampaa. Uusi pytty on helpoin ravistella tinnerin kaa puti puhtaaksi. Kannen kierteet reilusti löysälle ja kunnon hölskytys -> kannen tärinä ja vispaus saa aikaa kierteiden puhdistumisen kuin itsestään. Sen verran varovasti ettei heitä omalle naamalleen tinneriä.
     

Kerro tästä muillekin!