Auton ostaminen pelkällä "varmeenteella" ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ihka, 12.3.2016.

  1. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Näin tää minustakin menee. Trafin sivuja plärätessä "lopullisen poiston" voi tehdä rekisteristä vain viemällä kottosen viralliselle romikselle, mistä saa romutustodistuksen. Tai jos ajoneuvo on muuten todistettavasti tuhoutunut (tarkoittanee tulipalotuhoja, kolarivehkeitä yms?). Vain näin se omistajuus oikeasti rekisterissä päättyy.

    Muuten toimien se pommi jää kummittelemaan maailman tappiin asti viimeisen omistajan nimille.

    Palvelisi kyllä paremmin tarkoitustaan, jos auton saisi lopullisesti poistettua rekisteristä esim. hakemuksesta, jossa auton kohtalo voitaisiin selvittää kirjallisesti. Ei siinä ympäristö ota sen enempää osumaa verrattuna nykytilaan, kun porukka laittaa vaan liikennekäytöstäpoiston ja jättää siihen. Mutta en tiedä, voihan se olla joku EU direktiivi, mikä sallii vain pari mahdollista reittiä rekisteristäpoistoon?

    -JJ-
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Noistakin ongelmista selviää, enemmän pelkään käänteistä, että joku keksii putsata rekisteristä lopullisesti kaikki ajoneuvot, jotka eivät ole esim. 15 vuoteen olleet käytössä.
    "kun ne on kumminkin romutettu tai muuten hävitetty"
    Niin ettei niitä sitten enää ikinä saisi takaisin rekisteriin.

    Joutuisi sitten kuskaamaan Viroon ja rekisteröimään vanhoilla Suomipapruilla sinne ja tuomaan uustuontina tms.
     
  3. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Saako Suomessa ylipäätään rekisteröityä autoa, edes ulkomaiden kautta kierrättämällä, jos ko auto on VIN-numeron perusteella joskus Suomessa romutettu?

    -JJ-
     
  4. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Romutettu,(kolarin takia poistettu tai muuten suuriakin vaurioita kärsinyt) saa kunhan asianmukaisesti korjattu.
    Romutettu ja lopullisesti poistettu, ei saa Suomessa uudelleen liikennekäyttöön.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Älähän ny v*ttu tommosia piruja seinille maalaile, mulla seisoo taneli odottamassa inspiraatiota alkaa tekemään se itelle ja ei ole seisonu kilvittä kun vasta niin kauan kuin jaksan muistaa, oli siinä kilvet ehkä joskus 80 luvulla

    Toisaalta voishan siitä joskus tulevaisuudessa tehdä cossu sierran kun odottelee sen verran, ettei katsurit enää muista miltä taunus tai sierra näytti [​IMG][​IMG] [​IMG]
     
  6. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mulla tulee lähinnä sellainen "kauhuskenaario" mieleen, että jossain välissä, aivan satavarmasti, joku kampaviineri keksii, että myös liikennekäytöstä poistetuista autoista alkaa juosta ajoneuvovero (joko koko summa tai tyyliin 50%).

    Se on aikamoinen "onneksi olkoon" heille, joilla on esim. kymmenen varaosa-autoa jäänyt nimiin kummittelemaan...

    -JJ-
     
  7. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ainahan ne voi ilmoittaa varastetuiksi tai "myin 2010 miehelle Humppilaan, en muistanut kysyä nimeä". Sitten erillinen selvitys asiasta Trafiin.

    Mutta kai tässä kohta taas kevään kunniaksi autontuojat ry alkaa paasaamaan haamuautoista ja siitä kuinka iso ongelma se on Trafille, että toimittakaa vanhat autoaarteenne viralliseen keräyspisteeseen. Vaikka trafi sanookin ettei ole. Toivottavasti autoharrastajat ry pitää silmänsä auki ettei joku trafin päätteellä pääse painamaan deleteä.
     
  8. jenkula

    jenkula Gearhead

    Pyydän anteeksi,olin väärässä. Trafi neuvoo sekavasti ja vakuutusyhtiö neuvoi väärin. Auton saa ajaa katsastukseen sen ollessa seisonnassa.Mahdollinen kolari korvataan auton vakuutuksesta ja vakuutusyhtiöön ei tarvitse ilmoittaa kun katsastukseen on menossa.
     
  9. ihka

    ihka 2nd gear

    Päivän paras asia tuo yllä kirjoitettu.
    Ei tää suomi olekaan ihan hölmölä.
     
  10. xp

    xp Gearhead

    Tuohon liikennekäytöstäpoisto/katsastusasiaan ei vastausta tiedä kuin jokaisen oma vakuutusyhtiö. Katsastukseen saa ajaa varatulla ajalla, kunhan vakuutus on voimassa. Ja nykyään eri yhtiöillä on erilaisia tulkintoja ja käytäntöjä sen suhteen mitä vakuutukselle tapahtuu liikennekäytöstä poistettaessa.
     
  11. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Höpöhöpö, liikennevakuutusta sinä et saa poikki kuin myymällä tai romuttamalla auton. Ja katsastukseen saa ajaa varatulla ajalla käytöstä poistetulla autolla kunhan siinä on kilvet(omat tai tarra- tai koekilvet)
     
  12. pptalo

    pptalo Gearhead

    OT mutta näihin uusiin juttuihin liittyy. Mopon (50 cc). saa pois liikenteestä trafin sivulla, mutta se hauska puoli mikä selviää vasta näin keväällä. Vakuutus ei ollutkaan katkennut syksyllä vaan se olisi pitänyt käydä erikseen katkasemassa vakuutusyhtiössä. Näin siis vain mopojen kohdalla.
    PS: Ja takaperoisesti ei ilmoitusta tietenkään voi tehdä vaikka liikenteestäpoisto vakuutusyhtiöiden tiedoissa näkyykin.

    Kusetusta.
     
  13. xp

    xp Gearhead

    Ja vaikka muuta väitetään mopon vakuutus voi katketa vakuutusyhtiöstä riippuen jopa pelkällä liikennekäytöstäpoistolla. Omakohtainen kokemus IF:stä, mutta riippuu yhtiöstä, ja esim. mp:n kohdalla vakuutustyypistä.
     
  14. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Kävin viemässä konttorille varaosakäyttöön ostamani auton kilvet ja samalla otin omille nimilleni auton. Palauttamalla kilvet säästi sen 25e vakuutuksen minimimaksun kun vakuutusta ei näin tarvinnut tehdä ollenkaan. Samoin säästyi siltä 10e minimi verolaskulta.

    Tuli maksun aika ja täti tokaisi, että 10 euroa. Meinasin jo sanoa että hellanlettas onko hinta laskenut kun viimeksi sama toimenpide maksoi jonkin matkaa yli kympin. En ehtinyt suutani aukaista kun täti korjasikin että hupsista siis 20 euroa. Kuitissa 2 kertaa joku "rekisteri-ilmoitus liitteetön" tjsp.

    Kaikessa monimutkaisuudessaan koomista tämä Trafin kanssa asiointi nykyään, selvästi asiakkaita yritetään hinnoittelullakin ajamaan nettiin jotta asiakaspalvelijat voitaisiin laittaa kilometritehtaalle...
     
  15. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kävin katkaisemassa vakuutukset traktorista. Kuulemma semmoiset laitteet, joissa ei ole ollut aikaisemmin seisontamahdollisuutta, kuten traktorit, peräkärryt jne, niin niistä pitää erikseen lopettaa vakuutus kokonaan. Mutta trafin sivuilla tehdin tilapäisen poiston jälkeen tämä onnistuu vakuutusyhtiössä. Tämä siis LähiTapiolassa.

    Tuokin traktori on seissyt tuolla remonttia odottamassa 12 vuotta. Mutta en halunnut viedä alkuperäisiä punaisia vuoden 1966 kilpiä pois, vaan olen maksanut vakuutukset joka vuosi.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Mites meillä tulee keltaiset kilvet 63vm traktoriin, niin onko noissa se laki et saa sellaisella värityksellä kilvet kunne on joskus aikanaan ollut?
    Kone tosin on nyt vasta eläjään ekaa kertaa kilvissä ja ilmeisesti suomea ainoa kilvissä oleva moinen
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

  18. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Jep. Ellei muita dokumentteja tehty. (kauppakirja). Nettiin jää toki jälki varmenteen teosta ja poistosta, jos oikein aletaan penkomaan asiaa. Mutta ei se tarkoita, että kauppaa olisi tehty.
     
  19. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Toisaalta, jos haluaa niin voihan sitä edelleen kinuta, että myyjä hommaa sen (maksullisen) kakkososan ja tehdä asiat, niinkuin ne on tehty ennenkin. Ei kai tätä mikään estä vielä?

    Mutta kyl nuo sähköiset palvelut vaan minusta kummasti helpottaa elämää (jos ne siis toimivat. Trafin tapauksessa en oo ihan 100-varma :D), kun ei tartte alkaa lokinsulalla raapimaan nuolenpääkirjoitusta papyrus-kääröille. Onhan se kuitenkin aika vaivatonta tehdä toi varmenne, printata paperit ostajalle ja siinä ostajan läsnäollessa vielä tekee sähköisen luovarinkin Trafille. Henkkaritkin tulee tsekattua samalla, koska sähköiseen luovariin tarttettiin ostajan HeTukin.

    -JJ-
     
  20. maddis

    maddis Gearhead

    Sähköiset palvelut ei itseisarvoisesti tee elämästä helpompaa. Ihan liian paljon nähnyt noita sähköisiä palveluja jotka on toteutettu ihan perseelleen joten niiden käyttö on kaikkea muuta kuin helppoa ja joustavaa ja näppärää ja vaikka mitä. Mutta paljon noita palveluja on jotka tekee elämästä helpompaa ja onhan ne jotku huonotkin onnistuneet kehittymään paremmiksi.

    Henk. koht. en ole yhtään autoa ostanut/myynyt tämän uuden systeemin aikana joten käytännön kokemusta ei ole, mutta kuulostaa vähän siltä, että kaupat on parempi tehdä samantien valmiiksi siinä paikanpäällä tai voi helpostikin käydä niin, että vähänkin epärehellisempi myyjä keksii perua varmenteen ja sitten on ostaja ongelmissa. Myyjällähän on tässäkin kohden helpompaa kunhan rahat vain saa ja luovuttaa varmenteen. Luovari lienee hyvä tehdä tässäkin tapauksessa. Läppäri ja kannettava printteri hankintaan jos meinaa kauppaa tehdä yhtään enempää. ;)
     

Kerro tästä muillekin!