Auton siirtely tallissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja hot rod, 20.10.2005.

  1. hot rod

    hot rod 1st gear

    Joskus oli tällä palstalla juttua renkaiden alle laitettavista "telineistä" joissa on pyörät alla.Eli autoa voi siirrellä tallissa.
    Saako jostain valmiina tai olisko jollain malli kuvia niin voisi rakennella semmoiset.
     
  2. hannux

    hannux 1st gear

  3. ViLU

    ViLU Gearhead

  4. hot rod

    hot rod 1st gear

    Jees wheel dollyhan se nimi oli näille kapistuksille!Ei vaan millään tullut mieleen. :D
     
  5. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Itse ajattelöin myös talveksi moiset pikkiriikkiseen talliin jotta voi autoa siirrellä ja ajattelin että sellasista kaupan lastauslaiturilla käytettävistä "kori kärryistä" sais pienellä modaamisella oikeen hyvät, vaan mistähän moisia sais :eek: :soosoo:
    Olisi varmaan hyväksi että niissä olis sen verran korkeuttakin että jos tarvii auton alla jotain tehdä ei tarttis erikseen laittaa pukeille että mahtuu auton alle.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Taitaa ne korikärryt poikia ainakin ameriikan auton alla.
     
  7. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tietääkseni tuo Mobitive myy jotakin mallia (?)
    Hinnasta ei hajuakaan.
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    miksei autoa voi siirtää omilla pyörillä? Vai sillonko noita tarvitaan kun jarrut on jumittunu päälle?

    Sivusuunnassako pitää siirtää? Joskus ehdotin hallitunkkeja siihen hommaan muttei kelvannut?
     
  9. ay24655

    ay24655 1st gear

    [/quote]
    miksei autoa voi siirtää omilla pyörillä? Vai sillonko noita tarvitaan kun jarrut on jumittunu päälle?

    Sivusuunnassako pitää siirtää? Joskus ehdotin hallitunkkeja siihen hommaan muttei kelvannut?[/quote]

    Et ole ollu näköjään koskaan tallissa?
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Niin kai sitten? :lol: rakennuspiirustuksen mukaan paikka jossa camaroon virittelen konetta nokalle on puuliiteri/työkaluvaja.

    Talvi tulee eikä o kunnon tallia :mad:
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ei ole mullakaan tallia vaan talousrakennus nimeltään.
    Mutta jos haluaa auton nätisti nurkkaan ja pois niin noi hämmähäkit pyörien alla on asiaa (tai sitten ei) ja makuasioista ja tarpeista ei kiistellä.
     
  12. hannux

    hannux 1st gear

    siirtely

    Kyllä se on ihan asiaa että on auton alla pienet siirtolaitteet.
    Hallitunkki tarvitaan muuhun tarkoitukseen ja omilla pyörillään auto liikkuu vain pyörien suuntaan.
    Siis mistä niitä dollyjä saa Suomesta?
     
  13. ripe

    ripe 1st gear

    Jos sitä autoo tarvii siirrellä sivusuunnassa, niin miksei tää "cb125twin":in tarjoama hallitunkki kelpaa.

    Tietysti auto voi pudota tunkilta, mut jos on hyvä tunkki ja lattia, niin kyl se toimii ilman riskejä.

    Ymmärrän jos hallitunkki ei kulje siä puuliiterissä, mut eipä siä liiku nää dollytkaan.
     
  14. Anssi

    Anssi Gearhead

    Siksi, että se hallitunkki pitää siirtää joka helkkarin kerta ensin etupään alle ja sitten takapään alle ja homma on aikamoista vekslaamista. Korostuu erityisesti pienessä tallissa tai jos autoa pitää siirtää usein. On aika paljon helpompi ja nopeampi vain tönäistä autoa sivuun, kuin alkaa sijoittelemaan hallitunkkia alle...

    Itse olen käyttänyt hallitunkkia tuohon hommaan nyt pari-kolme vuotta ja alkaa kyllästyttämään. Dollyt on siis hankintalistalla talveksi mullakin.

    Mielellään tekisin moiset itse. Olisiko kellään tiedossa, että mistä saisi riittävän kantavuuden omaavia pyöriä kohtuulliseen hintaan? Itse tekemisessä ei ole rahansäästö pääasia, vain muut ominaisuudet. Jätän silti tekemättä, jos itse tehden tulee valmista tuotetta kalliimmaksi.
     
  15. ripe

    ripe 1st gear

    Totta.
    Varmasti ne helpottaa siirtelyä, jos ja kun joutuu siirtää moneen kertaan esim. talven aikana.
    Jos vaan kerran syksyllä lykkäää vaan takapäätä sivuun ja keväällä kaivaa auton esiin ja taas repii peräpäätä tunkilla.
    Silloinhan se on turhaa tunkata syksyllä joka pyörää ilmaan ja laitta näitä dollyjä alle ja keväällä taas pois.

    Jos näitä meinaa hommata, pärjäiskö kahdella? pääsis puolet pienenmällä investoinnilla. Tosin jos ne tekee itse, tekee lähes samalla vaivalla vaikka kaverillekin.
     
  16. hot rod

    hot rod 1st gear

    Noita pyöriä taitaa olla myynnissä pultti ja työkaluliikkeissä mutta mistä niistä tietää tuon kantavuuden?Ikävä homma jos ne murenevat auton painon alla.Joutuuhan niitä hankkimaan 16 kappaletta.
     
  17. amis

    amis 1st gear

    Yhdelle pyörälle ei periaatteessa tuu hirveitä painoja, 2t autolla 125kg, tonnin autolla reilut 60kg... Mul on ollu (ja on vieläkin) omassa moottorinosturissa halvat metallivanteiset umpikumipyörät (halk. muistaakseni 100mm) jotka ostin motonetistä. Kyllä nekin on aika hyvin kestäny vaikka oon sillä monta moottoria ja auton etupäätäkin nostellu...
     
  18. ripe

    ripe 1st gear

  19. Swine

    Swine Gearhead

    Ite hain 4kpl kääntyviä rullakon pyöriä paikallisesta varaosa/maatalouskone/työkalu-helvetistä.Pyörät maksoivat reilun kympin kappaleelta ja kantavuutta oli reilu 100kg per pyörä.Kai noita halvemmallakin saa jostakin,mutta en jaksanut arpoa koko pitäjän kauppoja läpi tuollaisen asian takia.
    Sitten valkkasin järkevimmiltä vaikuttaneet kiinnityspisteet projektin runkoon,eli valmiita tukivarsien/akselistojen korvakkeita hyödynsin.Ei tarvinnut kairata turhia reikiä mihinkään.Hitsailin kulmaraudasta ja latikasta adapterit joilla nuo pyörät sai pultattua kiinni runkoon.Tuli yllättävän kevyt pyöritellä,vaikka projektilla on tällä hetkellä painoa n.400 kg.
    Taloudellisesti tuossa ei paljoa häviä,sillä aina nuo rullakon pyörät voi hyödyntää johonkin muuhun tarkoitukseen kun ei ole tarvetta siirrellä projektia paikasta toiseen.
     
  20. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

Kerro tästä muillekin!