Autonkuljetustrailerin rakentaminen ja kipin teko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja vernando de hoto, 21.5.2005.

  1. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    On lojunut jo vuosia tollainen tulitera telitrailerin alusta kokonais kantavuus olikohan 1700kg nurkissa. Ko. paketti sisaltaa valmiin "eturungon ja akselit." Nyt olis tarkoitus rakentaa alumiinista rakenteet auton kuljetukseen. Tarvitaisiin vinkkeja rakenteluun kippaava vai ei, alumiinin materiaali vahvuuksista yms muista rakentelu jipoista ja kokemuksista. Pitaako tehda viela erillinen takarunko vai riittaako pelkka "lava"?
     
  2. 454SS

    454SS 3rd gear

    Kysäse suoraan kats.konttorilta. Mä tein vanhasta asuntovaunusta trailerin, ja oli tosi simppeli homma leimata se. Ei tarvinnut mitään yhdenmukaisuustodistuksia akselin ja vetopään sopivuudesta. Valomääräyksissäkin taitaa olla jotain eroa uuden ja rekisterissä jo olevan kärrin välillä. Jätin vaunun perusrungon eli suorakaiteen muotoisen hyvin kevyt rakenteisen palkiston paikalleen ja kaikki muu tehtiin itse. Mitään lujuuslaskelmia ei tarvinnut esittää.
     
  3. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    On odota etta katsastuksessa tulee ongelmia. Enemmankin haluaisin tietaa toisten rakentelu ja kaytto kokemuksia, etta voisi valttaa virheita ja saisi rakennettua toimivan kokonaisuuden. Sahkovinssia olen myos ajatellut. Onko kokemuksia?
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kuskasin tuossa taannoin tuoretta camaroa kippaavalla trailerilla, oli erittäin hyvä vempele matalan auton kuskaamiseen. Jos on mahdollisuus toteuttaa niin tee kippaava. Vinssi tietysti on hyvä kulkuvammaisten härveleiden lastaamisessa.
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    jos jotain on oppinut, niin auto joka tarvitsee trailerikuljetusta- vaatii yleensä myös apua trailerille pääsyyn...
    käsivinssikin on ihan riittävä kunhan vaijeri ja lukkomekanismi pitää!
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ja renkaat sitten sellaiset, että kantavuus on enempi kuin kok.massa. 3 kertaa olen vetänyt traileria ja siinä oli renkaat laskettu justiinsa siihen 1600kg kokonaismassaan. 3 kertaa piti siihen traileriin ostaa uusi rengas.

    Telivehje kun on niin siinä tulee täydellä lastilla aika kovat väännöt risteyksissä. Onneksi se olikin sitten telitraileri. Yksi meni ihan vauhdista kappaleiksi, ne kaksi muuta huomattiin parkissa.
     
  7. TeeTee

    TeeTee Gearhead

    Kannattaakin mittailla tarkasti noi kippaavan lavan nivelpisteet, ettet ota mallia mistään pikkuautojen kuljetuksiin tarkoitetusta kärristä. Lainasin kaveriltani yksiakselisen kippikärryn, jota oli käytetty ralliautojen kuljetuksiin. Tarkoitus oli viedä '63 B-body Dodgen koppa rullaavana tallille. Dodgesta puuttui siis tekniikka, keulan pellit, ovet ja penkit... eli vois kuvitella koppaa jo aika kevyeksi...

    Noh, annas olla. Etuperin kuormattuna kärri jäi takapainoiseksi, eli lavaa ei saanut käytännössä etureunastaan lukittua ollenkaan. Tai no olis saanut, kun miehissä vedettiin lavan etureunaa alas ja pidettiin sitä siellä. Mutta olis ne pienet lukituslenkit joutuneet aika huimalle rasitukselle, eikä tommonen takapainoinen kärry ole mikään kiva vedettävä.

    Noh sitten kun lopulta saatiin punnerrettua koppa takaperin lavalle, niin sitä ei voinutkaan rullata ihan eteen asti, kun olis takapuskuri jo napannut vetoautoon kiinni mutkissa. Ja näin päin kuormattuna painoa oli sitten aisalla vähintäänkin riittävästi, vanissa laahas perä maata ;) Näin se lopulta kumminkin vietiin perille. 8) Tuolta mun kotisivultani löytyy pari kuvaa tapahtumasta...

    Alkuperäisellä kysyjällä onkin teliakselisto jo valmiina. Tää mun tarinani olikin lähinnä niille, jotka miettii yksiakselista kippikärriä.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    8) kärryjä rakentaneena/vetäneenä nii tee mahdollisimman matala.helppo ajaa/painopistealhaalla ni mukava vetää..tee kipillinen tuottaa vään enemmän töitä mutta palkitsee............ei kun tsemppiä :lol:
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, toi mulla lainassa ollut kärri oli kans teli. :D
    Aisa oli nivelletty etummaisen akselin luota ja koko kärry kallistui kaasujousen työntämänä kun etureunan lukot avasi. Takana oli kiinteät rampit jotka tökkäs maahan Kun romun oli raahannut riittävän pitkälle kyytiin tuo kaasujousi alkoi painua kasaan ja kärri palautui vaakasuoraan. Samalla löytyi sopiva aisapaino.
     
  10. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    1700kg kokonaispainoinen kärry?
    Jää pieneksi heti kiloista. kantavuutta kunsaisi olla reilut 2t. Ainakin.
    Kipillä ei merkitystä kun irrottaa aisan kärryyn kulkiessa. Kippaa varmasti.
    Ja ehdottomasti telikärry.
     
  11. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Hyva alkahan taalta neuvoja loytyyn. Selva tehdaan kippaava. Noilla akseleillahan oli kylla kantavuutta runsaasti. Jos nyt oikein muistan jaisi kokonais kantavuudeksi n. 1700-1800 kg riipuen lavan painosta. Siksi olen ajatellut kayttaa lavarakenteena alumiinia. Kokemuksia alumiinista?
    Myoskin kunnon kiinnitys rakseja tulee karryyn tarpeeksi etta kuorman sitominen on helppoa.
    Tuosta kantavuudesta viela eihan sita koskaan tarpeeksi ole mutta paasaantoisesti trailerilla kulkee puutteellisia projekteja. Jos haluaisi esimerkiksi rakentaa 60 Lincolnille trailerin (omapaino +2500kg) rupeaa lailliset veturit olemaan hakusessa. Ehka joku Fordin Excursion rittaisi mutta sen hinta ja kayttotarve 10-20 kertaa vuodessa.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tosta mä olen jyrkästi eri mieltä. 1700 kok. paino on aika riittävä, kaikki pienemmät autot menee + isommat ilman konetta etc. Ja toi koukusta irroittelu on pelleilyä, kunnon kippi niin kärry ei karkaa alta kun on koukussa kiinni.
     
  13. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Millas olette toteuttaneet tuon kipin, minkalaisen "saranan" olette rakentaneet?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    :odroll: järeetä lattaa/olikos seny niin wt olis ollu "naulalaatikko"kärrys 16mm pultti saranana :rotfl:
     
  15. osilpi

    osilpi Gearhead

    Töissä vedän paljon kärryä, joka painaa 1300kg. On ihan telikärry, ja tosiaan risteyksissä ja pyöriteltäessä aika paljon ottaa teli vastaan, vaikka ei paljoa painakaan. Että painavamman kanssa vielä enemmän.

    Tässä on kippi kanssa suunnilleen etummaisen akselin kohdalta nivelöitynä ja kippaaminen tapahtuu irroittamalla ensin 2 sokkaa etupäästä ja sitten siitä välistä veivaamalla käsiveivillä... On muuten melkoisen raskasta touhua, saa ihan tosissaan veivata. Tietyssä pisteessä perä ottaa maahan, ja sit laitetaan irroitettava ramppi siihen.

    Lavan etureunassa on sähkövinssi, jolla kärry kuormataan. Vinssiä varten oma akku, jonka lataus defa-pistokkeella.

    Muuten pätevä peli, alumiinirakenteinen kuomukärry, mutta kippaus on turhan raskasta ja isomman auton kanssa saattais tuottaa ongelmia.

    Kärry on työntöjarrullinen ja käsijarrun saa vivusta päälle. Luulis käsijarrun olevan varsin hyödyllinen autokin lastatessa. Ja lastauksen aikana pitää olla koukussa kiinni, sillä muuten lähtee liikkumaan.

    Ei ole autoa varten, mutta silti antaa ehkä vähän mallia. Periaatteessa kuitenkin aika pätevä vehje, surkeita sähköjä lukuunottamatta.

    Renkaat on 4x 155r13C, kantavuusluokka en muista nyt.
     
  16. -TH-

    -TH- Gearhead

    en sisäistänyt varmaksi että meinaatko koko kärrin tehä alumiinista vai pelkän lavetin vaan? täysalukärriä ei kannata tehä, tee teräksestä ja lava mahdollisesti alukyynellevystä tms.

    kun olet saanut ruuhen nippuun,niin muista tärkein...eli RUOSTESUOJAUS, kiikuta koko hoito kuumasinkitykseen, koska silloin kärrisi on pitkäikäinen, turvallinen jne. ja eipähän suurella työllä tehty kärri happane ennenaikoijaan.
    jos et tiedä mitä sinkitys tarviaa esivalmisteluja(lähinnä kai muutamia reikiä palkkeihin) niin kysy sinkkaamosta.

    kohta varmaan joku rallattaa, että "se maksaa ja ite kun puhallan ja maalaan nii säästän ainakii 8e jne..."

    olen nähny sen verran monta läpilahoa maalattua kärrinromua, että melkeinpä toivoisin että kärrien sinkitys tulisi vaatia leimallekin.

    siirtelin jokuaika sitten ajoneuvoja isolla, 2500kg kantavuudella olevalla kärrillä, vaunu oli telivehje ja siinä oli jotenkin erilainen ja siis oikeasti hyvä teli, se jotenkin siirsi painoa sopivasti....en muista virallista nimitystä
    hyvin kulki pikkari, ponu ja muutama muukin romu vanukkaan perässä...
     
  17. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Ostin joskus nikkeliteräksestä (=about ruostumaton) valmistetun telikärryprojektin. Teli vain on pikkuisen kankeasti suunniteltu eli neliskanttinen akseli pultattu suoraan kiinni lehtijousiin (tai siis lattoihin, ei nyt sentään lehtijousiin ole tehty reikiä...). Eli siis niin että teli ei heilu ollenkaan. Onko kokemuksia tällaisesta rakenteesta käytännössä, kannattaisiko tehdä uusiksi heiluvaksi?
     
  18. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Lava pyörien päälle niin saa koko leveyden hyötykäyttöön ja helppo lastata trukilla kun kuskaa muuta kuin autoja, ja kannattaa harkita niitä 10" pyöriä mitä nykyään näkee uusissa kärryissä niin saa vähän matalemmaksi. Ja itse tekisin ennemmin 2-akselisen kuin telin paremman kantavuuden takia.
     
  19. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    No niin,

    En tiedä miten neliskulmaisen akselin saa heiluvaksi perinteisillä elliptisillä. En oikein usko, että se olisi edes haluttuakaan. Itellä on sellainen neliskulmainen teliakselisto kumijousilla, kok. paino 2 tonnia, ja on toiminut hyvin ja on jämäkkä. En ymmärrä lehtijousijuttuja kärryissä, kasvattaa tarpeettomasti korkeutta ja vaatii iskarit. Niin halpoja on nuo valmisakselit tänään, ettei kenenkään kannata lähteä purkamaan vanhoja autoja.

    Olen samaa mieltä ed. juttujen kanssa: painopiste mahd. alas: 13" C- renkaat ja unohda lehtijouset.
     
  20. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Alumiinilla saa paremman hyötykuorman ja kestää hyvin korroosiota
     

Kerro tästä muillekin!