Herätetäänpä tämä säie koomasta kun data on auki ja intoakin riittää. Pahoittelemme viivytystä ja kiitämme kärsivällisyydestä. BK-544 trabant 59, tahko tauno, postitusapul. BK-554 puuttuu BÖ-246 puuttuu (muut postauksen kilvet eivät kuulu kirjan kattamaan kilpialueeseen) ZA-486 puuttuu BHS-72 rambler 67, sonar oy ATY-1 mercury 65, turkulainen esko, lainop. kand AB-72 puuttuu UIR-71 puuttuu UDM-42 puuttuu AIO-9 oldsmobile 66, vara paavo, professori BIZ-5 chevrolet 64, lundsten bengt, arkkitehti AU-1 plymouth 67, kuortti pertti aukusti, toim. joht BZR-39 puuttuu (kirja loppuu tunnuksiin BMR-62/ZEB-62) UK-153 puuttuu UK-720 puuttuu ACE-7 opel record 66, atomica oyab AAA-1 plymouth 64 valtioneuvoston autotoimisto AM-6 puuttuu AM-41 puuttuu AAA-sarjan numerot 1-8 olivat kaikki valtioneuvoston (tai eduskunnan) käytössä. Kilpisarja on jaettu normaalisti numerosta AAA-31 eteenpäin, lienevätköhän loput numerot jääneet johonkin valtioneuvoston pöytälaatikkoon...?
Aio-9 liikkui Turussa sinisenä -70 luvun lopulla, perä julman korkealla, alusta jenkkilipputeemalla jne.
AS-5 DeSoto? BS-250... paikkeilla olevat eri DeSotot BM-868 Trabant? BU-912 Kupla (jos ei oo, niin BD- tai BO-alkuinen)
Näitä vähän isommalla tittelillä olevia on mukava Googletella. Tämäkin paappa näyttää olevan vielä hengissä, kukaties voisi varmaan löytyä auton nykyiselle omistajalle vanhoja kuvia ja juttua autosta jos kiinnostaa. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005579984.html
BRH-8 ei kuulu kirjan alueeseen (kirja loppuu tunnuksiin BMR-62/ZEB-62) AHH-35 Renault R4, Hallen Berndt-Christer BF-36 puuttuu BHX-62 Dodge Dart 67, Mäkinen Karl, kauppias (lisätietoja jos osui?) AS-5 De Soto 57, Bertula Kurt, kirjaltaja (lisätietoja?) BS-tunnuksilla ei ole yhtään De Sotoa. BM-868 Trabant 61, Lind Elvy, sosionomi BU-912 puuttuu BD-912 VW 1200 63, Broms Henri, fil. lis. BO-912 VW 1200 61, Rautatiekirjakauppa oy BEE-31 morris mini 66, Vainio Erkki, toim. joht. Taas kerran näkyy aika selvästi, että kilpiä on kierrätetty läänisiirtojen aikaan ahkerasti. Tarkistin vielä 40-luvun Oldsmobilet, niitä löytyi yksi ainoa: AI-994 Oldsmobile 48, omistajana Veikko Airaksinen.
Kiitos!,edesmennyt kaverini puhui aina BD nelosesta ja muistaakseni se toinen oli BD-2 tän kaverin mukaan samanlainen Chrysler, mitkä ovat joskus Lahdessa pyörineet!,voi olla että muistan ton kakkosen väärin,mutta lähellä se numero oli tota nelosta!.
Se on varmaan sitten joku noista numeroista jotka puuttuu!, jotenkin tuntuu se 2 niin tutulta, toivottavasti joku muu muistaa noista kahdesta Lahdessa pyörineestä Chryslereistä jotain!, itse en niitä muista kun olen sen verran nuorempi kuin se mun edesmennyt kaveri joka niitä tarinoita "vanhoista hyvistä ajoista" kertoi!.
Tapa jolla kilpiä kierrätettiin on ainakin itselleni toistaiseksi aika tuntematon. Se on kuitenkin käynyt selväksi, että AKE:n (tai Trafin) jostakin joskus lukemani näkökulma, ettei kilpiä Suomessa ole kierrätetty on vale. Vaikuttaa siltä, että monien vanhojen sarjojen vapaat kilvet on otettu uudestaan jakoon ja se näkyy sitten "kerrostumina" esim. niin että sarjassa on pääosin kahden eri vuosimallin autoja - joskin käytettyjen autojen läänisiirrot sotkevat kuvaa jonkin verran kun esim. 1967 rekisteröityjen käytettyjen autojen vuosimallit ovat pääosin muutaman edeltävän vuoden ajalta. Näyttää tosiaan myös siltä, että joitakin kilpisarjan osia on annettu suurten asiakkaiden "pöytälaatikkoon", esimerkkinä nyt vaikkapa valtioneuvoston AA- ja AAA-sarjat joita voi bongailla mm. monista valtiovierailukuvista. Sieltä niitä on sitten voitu noukkia käyttöön kun uusia autoja on hankittu ja voi hyvin olla, että BD-sarjan alku on ollut jonkun MoPareita hankkineen valtiollisen instanssin pöytälaatikossa ja kun Dartti BD-1 on myyty pois (ja säilyttänyt kilpensä kun ostaja on ollut Helsingistä), niin myöhemmin hankittu Chrysler on sitten saanut esim. kilven BD-2. Asiakkaathan eivät kilvistä saaneet päättää, mutta silti on varmasti niin että jos joku vuorineuvos on mörähtänyt että vanha kilpi siirtyy uuteen autoon, niin näin on aivan varmasti myös toimittu. Kilpien vaihtaminen läänisiirtojen yhteydessähän loppui kilpiuudistuksen myötä 1972, joten sen jälkeen vanha kilpi on säilynyt jos auto on muuttanut esim. Lahteen...