Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Onhan siinä ikkunat mutta uskaltaisin väittää että esim. 100kg painava kompura on huomattavasti nihkeempi kantaa ikkunan kautta entä työntää ovesta ulos? :D
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Noihin lukitusratkaisuihin en ota kantaa, mutta noi kamerat ja hälyttimethän ei mitään estä... Hälytin ehkä saattaa naapurin kutsua jonkun ajan kuluessa paikalle, mutta nopeille ei se haittaa...
    Kamera/ video ei myöskään estä, mutta jos hyvin käy, niin niistä saattaa joku joskus tunnistaa tekijät, mutta ei varmuudella...
     
  3. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Voi olla, että tämä on jo käyty läpi, mutta...

    Pitäisi bygata 8,5x15,5 puolilämmin autotalli. Maaperä on moreenia, yksi kulma voi tulla saven päälle (kuivakuorta löytyy paksulti). Tuleeko halvemmaksi tehdä reunavahvistettu laatta vai harkkoperustus? Yleensähän miltei kaikki tehdään nykyisin leca-harkkoperustuksena, mutta maansiirtohommiin tuleva kaveri vannoi reunavahvistetun nimeen. Perustelkaa kantanne, kumpi kannattaa tehdä.
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    En tiedä onko tämä nyt lukitusratkaisu, mutta minulla ei ole varsinaisissa pariovissa mitään vetimiä vaan ulkoapäin ihan abloy avaimen voimalla ovi auki. rynkyttämällä tai rivasta hinausköydellä ja vetokoukulla vetäminen edellyttäsi vähän asennushommia.
    Mitkään lukothan ei oikeita rikollisia pidättele. Onneksi kuitenkin oikeita rikollisia ei käytetyt motonet ja biltema tyyppiset paskaiset työkalut ja vanhat autonrähjät kiinnoista :) Lukot pidättelee enempi näitä puliveivareita ja ilkivallantekijöitä koska heillä loppuu se energia ennen oven auki saamista.
     
  5. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Mulla on tallirakennuksen pohjanala 10x12m.
    Aikoinaan kun ei vielä ollut varmaa sen rakentaminen niin siihen paikalle ajettiin täyttömaita jolla tasattiin tonttia,koska paikka on rinteessä.
    Leveyssuunnassa tuo ala on silleen että puolet sattuu kallion päälle(hiekkapatja välissä) ja toinen puoli "alarinteen"puoli tuli jostain tienpohjasta savensekaista maata.
    Suunnittelija totesi että ei hätiämitiä,tehdään alarinteen puolelle 80cm korkea ja kallion päälle n.40cm korkea reunavahvistettu laatta,ei kuulemma lähe liikkeelle ja kestää.
    Onhan tuo jo n.6vuotta siinä ollut(vaikkei talli ihan valmis vielä olekkaan :oops:)eikä näy mitään halkeilua eikä muuta ihmeellistä,tosin huulta on kyllä kavereiden kanssa kovasti heitetty jotta milloinkahan tuo pytinki keikahtaa tuonne "hunttaan"kun on meinaan melkoisessa rinteessä niin talo kuin tallikin :lol:
     
  6. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Jaahas, nyt ensimmainen "tarjous" valmiista betonisandwichelementeista (taa vahan suhteilla kun ei oo ees viela mitaan kunnon piirrustuksia, ei ne yleensa rupee mitaan arvailemaan) niin rapiat 50ke ontelolaattoineen ja kuljetuksineen. Siihen sitten tietty pystytys paalle, ja toi siis vaan seinat ja lattiat. Ei oo halpaa ei... :D
     
  7. Porsas

    Porsas 3rd gear

    ostin ehkä vanhan hirsisen varastorakennuksen autotalliksi (ei siis varma kauppa vielä).
    Pohja on alta tuulettuva ja hemmetin paksusta hirrestä (poikittain 4"*6" ja pitkittäin noin 30cm*30cm hirttä). Runko ristikko 50*50 cn betonipilareiden varassa eli kantavuutta todella paljon.

    Lattiassa epätasaisuutta ja tuulikin käy rakosista, tilasta tarkoitus tehdä lämmin...mitkä olisivat hyviä ratkaisuja/tapoja saada lattia tasaiseksi ja lämpöeristetyksi kauttaaltaan ?

    ala noin 250m2 ja siihen tulee karsinat 10-12 autolle mitä todennäköisemmin 2 päällekkäin muutamassa kohtaa nostureilla.
     
  8. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Pane sinne routaa kestävä styroksi levytys alle ja lekasoraa päälle. Aja tärinäkoneella tiiviiksi. On lämmin ja halpa!
    Jos pidät peruslämmön päällä halvat lämpimät seinät ja välikaton saat kans valkoisesta stryroksista. Uretaani on parempaa mutta maksaa julmasti enemmän.
     
  9. ama

    ama 3rd gear

    mistäs kannattaa kattotuoleja kysellä keski suomen alueella?
     
  10. repecab

    repecab 1st gear

    Eikos ne toimittajat Googlesta löydy.7-8m tuolien normihinta n, 100€ kpl, kovin kaukaa ei yleensä kannata kuljetella.
     
  11. ama

    ama 3rd gear

    Oon noita kuukletellu mut ei löydy Jyväskylän alueelta valmistusta. No tarjouksia on jätetty ja vastauksia odotellaan. Eka tarjous 135€/kpl käyttöullakkoristikko jänneväli 8250mm.
     
  12. amalo

    amalo Gearhead

    Mulla oli samankokoset ristikot ja käyttöullakon erotus oli jotain 20€/ristikko ullakottomaan malliin, joten ei tuossa varmaan mahdottomia ole enään ilmaa. Ite otin rautakaupan kautta muun romun mukana niin siinähän voi kanssa vähän pärjätä. SEPA oli valmistaja noilla.
     
  13. Keulii

    Keulii 1st gear

    Kellään kaarihalleista kokemusta?
     
  14. mando

    mando 3rd gear

    mulle tuli sepalta, n. 100€/kpl,rahti 200€ viitasaarelta siilinjärvelle, puukympillä olis menny lokakuulle, mut piti saada heinäkuulle(toukokuun lopussa tilasin)näin siis 2006.
     
  15. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Kannattaa kysyä jo suunnitteluvaiheessa varastoon jääneiden mittoja SEPA-yhtiöltä.Omassa on kyseisen yrityksen tuotteet katon alla 10 metrin jännevälillä.
     
  16. WTF

    WTF Gearhead

  17. Alistus

    Alistus 1st gear

  18. mapesone

    mapesone 1st gear

  19. textex

    textex 1st gear

    Autotallin piirustuksia?

    Oliskos kellään piirustuksia,joita voisin lainata tai kopioida?
    Tarvetta olisi pienehkölle harjakattoiselle tallille,jonka pohja pituus jotain 8-9m (esim 2-3metriä saisi päädystä rajattua vaikka varastoksi tms.)
    ja leveyttä vaikkas 5m.
    Tarkoitus olisi hahmotella puutavaran jne menekkejä,joista saisi käsityksen kustannuksista.

    - Talli kylmä,mutta kenties lämpövarauksella
    - antura/harkkoperusta
    - kenties käyttöullakko
    - lattiaan alkuun pelkkä hiekka,niin ei tarvitsisi öljynerotuksia tms.
    - toinen puolihan voisi olla tallista pelkkä autokatos
     
  20. No H2O

    No H2O Gearhead

    Re: Autotallin piirustuksia?

    http://www.talopakki.fi/mallisto.asp

    Tuolta voi ostaa haluamansa piirrustukset...
     

Kerro tästä muillekin!