Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. ip98

    ip98 1st gear

    Mulla oli siinä aikaisemmin yksi ABB:n pehmo, mutta se kärähti parin käyttökerran jälkeen vaikka piti olla ihan oikein mitoitettu. Tamu varmaan tulee jossain vaiheessa hommattua, mutta nyt on toistaiseksi toiminut noilla 20A sulakkeilla.
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Nojoo eipä. Ajatukset harhaili normiautotallissa.
     
  3. Dotge Joe

    Dotge Joe 1st gear

    OK. No vaihtoehto B... matkaahan keskukselta keskukselle on vain parikytmetriä, eikös siihen jo melkein löydä luonnosta vapana kuljeksimasta paksumman syötön esim 5X6 tai 4 MCMK niin sehän kestää jo tuon 20A sulakkeen perässä, samalla ei tuo jännite laske ja virta nouse joten voi noi vehkeetkin kestää pitenpään
     
  4. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    valpas:

    aika oudolta näyttää jos ei ikkunoita ollenkaan. sit jos laittaa loisteputket niin kompastuu ekan kerran ennenkuin kerkee syttyyn, energiansäästölamppu olis jo itsemurha...

    kyllä tallin ikkunat valoo antaa mukavasti, eikä hyvätkään mahdoton kustannus ole. itse olisin laittanut ehkä 9*15 korkeet säleverholla niin naapurit ei kiusaa

    autotallissa itelle tuli ristikot 900 jaolla, talossa oli 900 jakoset jotka laitettiin 600 jaolla.

    meillä oli henkilönostin ja oli/on korvaamaton

    voi sen tehä halvallakin jos on perämettää, minulla ei
     
  5. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    600 jako , parempi yöuni, 10 ast katto huovalla, ei tyhjene kun sulamalla.

    mutta tossa noita mun suunnilleen

    maanrakennus 2000
    harkot n 1000
    laastit 200
    ikkunat 8 1200e
    ovet 2 käynti, 2 nosto 2500
    ristikot 150e kpl oliskohan 1500e
    tuulensuojaa 300
    kattopelti 1700
    ulkoverhous 1400
    maalit ?
    paljon nauloja, kulmarautoja, naulauslevyjä, ruuveja
    uretaanilevyt 500
    styrox , ei muista hintaa
    lattia betoni 20cm, ?e
    myllytys, hiertopinta +1000
    villat, puhallusvillat yli tonnin varmasti ellei 2
    sähkötyöt, valaisimet taas yli tonnin ainakin minimissään
    ja puutavaraa paljon
    vuokraamollekin saa maksaa tärylätkistä satasia


    no, periaatteessa saatat saada sen tehtyä 20ke, mutta varautuisin kyllä yllätyksiin budjetin kanssa. mä olisin kyllä laittanut ikkunat, se ei kustannuksena ole yhtään mitään, sun budjetilla +5%. tuleeko tosta kylmä talli, vai villaa seiniin, paljonko?

    mulla meni tai siis menee jotain 50-60 väliin, siis 105 m2, on hyvin eristettyä tilaa, joten raha tulee lämmityskuluissa takaisin
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    Joo;........ Parisataa kuutiota maanvaihtoa ja paalutukset päälle niin ensimmäiset kakskyttonnia on pelattu, eikä näy vasta kun pari harkkoriviä maan pinnalla....
     
  7. kapa

    kapa 3rd gear

    En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta aluskatehan vedetään heti kattotuolien päälle ja siihen tuuletusrima ja ruoteet. Kannattaa kyllä jättää se tuuletusväli sinne pellin alle kun se pelti kuitenkin aina hikoilee kondenssivettä.
     
  8. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Kyllä mun laskuoppini mukaan saa olla harvinaisen loiva kattokulma, että 20mm roikkumisella 200mm matkalla noin pääsee käymään...
     
  9. Koso

    Koso 1st gear

    Riitävän kovalla tuulella vesi kiipeää useamman metrinkin pystysuoraan ylöspäin. Ihan normaalia että aluskatteen välistä tulee vedet läpi. Aluskate ei ole vesikate vaan tarkoitettu kondenssiveden poisjohtamiseen. Korokerimat ja ruoteet kun on paikalla niin tilanne helpottuu, muttei poista ongelmaa kokonaan. Kattopellit vaan pikaisesti päälle :) .
     
  10. Jake

    Jake Gearhead

    Pitäisi rakentaa talliin ajoluiska . Pihan ja ovenreunan korkeusero on noin 80 cm ja rampin maksimipituus on 6,5 metriä ja leveys myös noin 6,5 metriä. Tällä hetkella luiskana toimii toiselle ovelle hienon hiekan päälle laitettu 20mm Finnfoam ja 30x30 betonilaatoista tehdyt luiskat. Millaista rakennetta olette käyttäneet ? Itsellä oli ajatuksena sellainen, että hienosta hiekasta tekisi pohjan rampille, päälle 100mm finnfoamia ja noin 200 mm valu raudoituksineen päälle. Soveltuuko tuo hieno hiekka alustaksi vai kannattaisiko käyttää jotain isojakeisempaa tavaraa ? Ja onko eristekerros sopiva tai pitäisikö valun olla ohuempi/paksumpi? Painavin päältä menevä auto painaa noin 2000 kg. Kiitos jo etukäteen !
     
  11. gmc_sierra

    gmc_sierra 1st gear

    Se vähän riippuu mitä "hienolla" hiekalla tarkoitetaan. Onko se esim. silttiä, tömpsyä, savea, rompolia vai mitä...? Itse käyttäisin ehkä jotain karkeampaa pakkautuvaa materiaalia.
     
  12. jarzaaa

    jarzaaa 1st gear

    Hmm, hieno hiekka on hieman epämääräinen käsite. Raekoko vaihtelee. Oletetun tallinoven edustalle tuota hiekkaa pitäisi kasata 50cm... panee miettimään rakenteen liikkumattomuutta. Hiekkaa olisi kuitenkin tärytettävä n. 20 cm kerrosvahvuuden välein. Onko luiskan sivuilla tukia, ja kuinka leveälti ajattelit routasuojata luiskan ulkopuolisia alueita... oman rakennukseni takakuistin betonilaatan alla ja sen reunojen ulkopuolella on 1,5 metrin leveydeltä 200mm routastyroksia, eikä kuistilla ajeta autolla. 20 cm:n paksuinen betonilaatta kestää kyllä vähän enemmänkin kuin Escortin ja Plymarin painon. Onnea projektiin :)
     
  13. Jake

    Jake Gearhead

    Hiekka on ns penkkahiekkaa eli suoraan penkasta ilman seulomisia kyytiin laitettua.eli on suurimmaksi osaa kooltaan 0-6 mm ja seassa on myös jonkin verran kiveä. Routasuojausta ajateltiin laittaa luiskan ulkopuolelle noin metrin verran.
     
  14. Jake

    Jake Gearhead

    Hiekka on ns penkkahiekkaa eli suoraan penkasta ilman seulomisia kyytiin laitettua.eli on suurimmaksi osaa kooltaan 0-6 mm ja seassa on myös jonkin verran kiveä. Routasuojausta ajateltiin laittaa luiskan ulkopuolelle noin metrin verran.
     
  15. Koso

    Koso 1st gear

    Minkälainen sulla on perusmaa tuon luiskan alla? Itse tekisin siten että kaapisin perusmaan näkyville, maanrakennuskangas/suodatinkangas sen päälle, sitten kunnon kalliomurskeella luiska kunnolla tiivistäen. Pintaan voisi asetella niitä betonilaattoja. Pohjamaan routivuudesta riippuen voisi harkita routasuojausta. Onko tallissa lämmöt ja miten se on routasuojattu. Liikkuuko talvella pakkasten mukana? Routiiko tallin vierusta?

    Jos valat 200 mm raudoitetun luiskan ja jos se lähtee muutaman talven jälkeen liikkeelle niin sitä et sitten millään enää jälkikäteen oikaise -> ikuinen riesa. Mutta jos teet murskeella ja irtolaatoilla niin sen korjaaminen on äärimmäisen helppoa. Rahallisesti tuo laatta on kallein ja mielestäni myös suurimman riskin omaava rakenne. Vai onko muuta tarvetta luiskalle kuin se että autot saa helposti talliin?
     
  16. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mulla on vaan murskeesta tehdyt luiskat ja hyvin on kestänyt, tosin en pidä käyttökinneriä tallissa joten sinne ei ajeta joka päivä.
     
  17. Jake

    Jake Gearhead

    Perusmaa luiskan alla on savi eli routii kyllä talvella ilman routasuojausta. Tallissa on lämmöt, mutta ei liiku talvella pakkasten mukana, perustukset on paalujen varassa. Tallin vierusta päältä routii, on savea. Routasuojauksena on vierustalla 100 mm kerros routa EPS.Tarve on vain autojen saaminen talliin ja sieltä pois.
     
  18. Koso

    Koso 1st gear

    Savi tuolla pohjalla ajaisi minut kyllä siihen routaeristettyyn murskeluiskaan. Eli hiekat pois, saven päälle rätti, sen päälle mursketta esim KaM 0-32, routasuojaus ja lisää mursketta (pintaan voit laittaa hienompaa KaM 0-16). Oman maun mukaan sitten irtolaatat kulkuteille jos ne on jo valmiina. Muistat vaan kunnon jyräyksen riittävän pieninä kerroksina niin saat hakattua tuon murskan tiiviiksi.
     
  19. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    mulle tuli uudet k-verolaput 130m2 halli vitun iso vero aatelin kysästä veron perusteita
     
  20. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    kysely kannatti vero putos tosi paljon :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!