Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Täytynee vielä lisätä tuohon tallin/hallin rakentamiseen sen verran että rautarungon teko onnistuu vielä melkein keltä tahansa. Mutta 30.6.2014 loppuu siirtymä kausi ja sen jälkeen kaikki rauta- ja tukirakenteet PITÄÄ olla CE merkittyjä. Ja se on pikkupajoille aikamoinen kustannus= ei kannata tehdä omiin tarpeisiin. Koska CE merkkaus oikeus on suht pitkä ja kallis projekti.
    Tiedän joku pian kirjoittaa et eikö tällaisten tekijöillä pidä olla jo asiat kunnossa mutta nyt astuu voiman EU:n byrokratia.

    Tästä syystä oma hallin tekeminen jatkuu vaikka aika sen toteuttamiselle ei ole paras mahdollinen. Mutta runko tehdään ja pystytetään vielä kesäkuussa.
     
  2. HRTP

    HRTP Gearhead

    Noita rakennusromppeita on saanut jo koko kesän ajan halvalla :wink: Rakentaminen on ihan totaalisen jäissä tällä hetkellä josta johtuen rautakaupatkin ovat joutuneet katsomaan peileihin ja tarkistamaan hintojaan heti kun jotain isompaa olen niistä ostannut :odroll:
     
  3. JuHo^

    JuHo^ 3rd gear

    Olen tässä jo pitemmän aikaa miettinyt/tutkinut kun noita kehäkattoristikkoja tehdään ja alapaarre täytyy tukea 5metrin välein ja maksimi leveys on 11metriä, että miksi tuo alapaarre täytyy tukea 5 metrin välein eikö pystytä tekemään ristikkoa jossa yläkertatilaa olisi vaikka 5m leveä ja alapaarre 11m leveä ilman noita välitukia joka vie hallinpuolelta tilaa ja tuottaa omat ongelmat?
     
  4. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ja vastaus kysymykseen on...

    Ne ei kestä muuten.
     
  5. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Oma talli on eristysvaiheessa ja yläpohjan eristeitä kyselin rautakaupasta. Myyjä sanoi että pelkkää eko-puhallusvillaa ei kannata käyttää vaan tulisi laittaa ensin esim 100mm kovaa villaa ja päälle sitten puhallusvilla?? Onko tosiaan näin vai mitä helv...??
     
  6. speedy

    speedy Double Gearhead

    Onse näin, käsipelillä kattotoolien välit timmisti, sitten päälle pöhälllysvilla. No minä en laittanu köyhyyksissä puhallusta, vaan laitoin käsipelillä vielä +150 isoveeriä, kun sain puoleenhintaan.
     
  7. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Rakennukset joihin olen yläpohjiin laittanut puhallusvillan niin en ikinä ole laittanut pohjalle kova villaa.
    Taisi suositella sen takia et siinä oli parempi kate :rotfl:
    Itse toki olen laittanut aina jotain muuta kuin ekovillaa mutta en tiedä kumpiko on parempaa.

    Joskus joku väitti että lasivillassa ei viihtyisi hiiret kuten ekovillassa, mutta en tiedä.

    Kun taas tosi viisas sanoi joskus et aivan sama mitä se villa on jos hiirille on jotain syötävää viihtyy ne kaikissa villoissa :mad:
     
  8. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    meillä on lasivillaa tossa talossa alla 10-30 cm, päällä sitten ekoo.
    jossen väärin muista, homma juonsi ainakin tässä siihen, että laittaa kovaa villaa vaikka 10cm, niin ei ole niin kiire tehä sitä eristystä valmiiksi, ja saa lämmökin päälle. paras mielestäni on, jos ja kun noita sekottaa, että laittaa kovaa reunoille täyden paksuuden ja tekee semmosen kaukalon johon puhaltaa sitte ekoo, myös sinne keskelle toki kovaa vaikka 5 cm. ei sitten ekot pöllähtele tuulella niin helposti, vaikka toki on ne tuuliohjaimet...

    mä en kyllä taho taipua tonne yläpohjan ahtaimpiin kolosiin enää puhallusletkun, fikkarin ja hengityssuojaimen kanssa. siksi.

    heh, tuli innostuttua joskus. talossa yläpohjassa 70 cm eristettä.
     
  9. pontso

    pontso Gearhead

    laitoin taloon kanssa kovaa villaa 100 mm , kun ei ollut viellä kattoja levytetty niin pimeellä näki kun alapuolella oli valot että oliko tullut tehtyä villotus kunnolla , vähän joutu apumiesten jälkiä korjaamaan . ja puhallusvillaa sitten myöhemmin 300 mm kun oli kaikki muut valmiina ja lämmintä on ollut
     
  10. Epanen

    Epanen 1st gear

    Sen enempää tätä topiccii lukeneena ni ainaki uudisrakennuksissa mitä ollaan tehty, niin on ihan rakennekuviin piirretty 100mm kovaavillaa puhalluksen alle.
     
  11. Qjet

    Qjet 1st gear

    Se on mm. sen vuoksi, ettei allaoleva höyrynsulku mene pussille kattolevyä vasten. Näin tein itsekin, 100mm kovaa + yli 300mm puhallusvillaa puolilämpimään tilaan.
     
  12. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Huomasin äsken rakenteilla olevassa autotallirakennuksessani, että puutavara näyttää sinistyvän melko ikävän näköisesti ja tuulensuojalevyissä on jotain ihme valkoista härmää.

    Lisäksi kattotuoleissa oli kanssa jotain valkoista härmää. Piti hieman parantaa tuuletusta, kun tallin osalta ei ollut ollenkaan ilmanvaihtoa, ainoastaan ullakon sivut ovat auki, josta ilma on hieman päässyt kiertämään.

    Minulta puuttuu ulkoverhouksesta n. 15 cm osa alapuolelta, josta johtuen tuulensuojalevyt ovat sateen jälkeen märkiä.

    Hirvittää, että vetää homeeseen kohta koko rakennuksen. Olen parhaillaan vetämässä sähköjä ja kohta aloitan välikaton tekemisen ja levytykset, seinissä on jo villat ja höyrynsulut paikoillaan.

    Ehkä se siitä kuivaa, kun saa tuon alaosan puuttuvan verhouksen paikoilleen ja ilmanvaihdon toimimaan paremmin. Saisi jo tulla pakkaset, niin sekin varmasti kuivattaa :odroll:
     
  13. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Joo, mulla tulee 2x2 koolaukset seiniin ja kattoon. Tosin vain seiniin laitan lisävillan höyrynsulun lämpöiselle puolelle. Lämmöt saan päälle talliin vasta joskus tulevana keväänä / kesällä, kun en omilta töiltä ehdi rakennella kuin viikonloppuisin käytännössä. Lämmittimien tai kuivaimien käyttö on varmasti turhaa nyt, kun ei paikoillaan tallin isoa nosto-ovea, eikä välipohjan höyrynsulkua ja eristeitä.

    Jospa tuo nyt vielä muutaman kuukauden tuossa pysyy ehjänä. Asiasta kolmanteen, onkohan niveltikkaista (saa siis työtasoksi) mihinkään? Kun välipohjaan pitäisi laittaa se höyrynsulku ja koolaukset, niin katsoin paikallisesta halpahallista niveltikkaita 79€, jotka muuntuvat 126cm korkeaksi työtasoksi. Työtason pituus on jotain reilun 2 metrin luokkaa. Ei tartteis vuokrata alumiinitelineitä, kun ne tuppaavat maksamaan mansikoita.
     
  14. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    On muuten jännä juttu tuo puutavaran homehtuminen. Nimittäin omassa tallissa on käytetty suurimmaksi osaksi itse omista puista sahattua lautaa ja lankkua. Kattoruoteisiin ostin rautakaupasta lautaa ja nyt vuosi rungon tekemisen jälkeen rautakaupan lauta on vihreässä homeessa kun taas oma tavara, joka oli osittain todella märkää rakennusvaiheessa on ainoastaan kuivunut ja osittain harmaantunut. Voisikohan luonnollisesti hitaammin kuivunut puu omata paremman "vastustuskyvyn" homeita vastaan tms..
     
  15. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Mullakin suurin osa sinistyneistä laudoista on ruodelaudoiksi ostettuja lautoja. Samoja käytin myös ulkoverhouksen tuuletusraon tekemisessä ja kattotuolien tuennassa. Nämä näyttävät olevan kaikki sinistyneitä / vihertyneitä...
     
  16. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Asiasta kolmanteen, onkohan niveltikkaista (saa siis työtasoksi) mihinkään? Kun välipohjaan pitäisi laittaa se höyrynsulku ja koolaukset, niin katsoin paikallisesta halpahallista niveltikkaita 79€, jotka muuntuvat 126cm korkeaksi työtasoksi. Työtason pituus on jotain reilun 2 metrin luokkaa. Ei tartteis vuokrata alumiinitelineitä, kun ne tuppaavat maksamaan mansikoita.[/quote]

    Jos ovat samanlaisia kuin malli ikh niin en suosittele. Itse osti ikh:n vastaavat ja nyt ne lukot paskana mitkä ne nivelet lukitsevat. Kestivät ehkä muutaman kerran kun niitä taiteltiin.
    Nyt ne ovat suorana ja aivan järkyn painavat siirrellä.
     
  17. korkki7

    korkki7 1st gear

    Jos ovat samanlaisia kuin malli ikh niin en suosittele. Itse osti ikh:n vastaavat ja nyt ne lukot paskana mitkä ne nivelet lukitsevat. Kestivät ehkä muutaman kerran kun niitä taiteltiin.
    Nyt ne ovat suorana ja aivan järkyn painavat siirrellä.[/quote]

    Itellä kans nuo ikh:t.Painavat ja hankalat käyttää.Ja työtasona liian korkeat.Tällinkinä liian matalat. :mad:
     
  18. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Itellä kans nuo ikh:t.Painavat ja hankalat käyttää.Ja työtasona liian korkeat.Tällinkinä liian matalat. :mad:[/quote]


    Ilmeieseti samanlaiset, kuin tämän linkin takana: http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuottee...tikkaat/306/Niveltikas+4,9m+4x4+askelmaa/1256 motonetissä näyttäisi olevan alumiinitelineet 199: http://www.motonet.fi/fi/tuote/384593/Alumiininen-rakennusteline-263cm

    Onko noi niveltikkaat tarkoitettu, että kestävät aikuisen painon työtasoasennossa? Rakenne kun näyttää melko huteralle... Pitäisi yltää 3,3 metrin korkeuteen laittamaan höyrynsulkua ja koolauksia.
     
  19. Qjet

    Qjet 1st gear

    Kuten tuossa pari vastausta tulikin, unohda niveltikkaiden käyttö työtasona ! Ovat liian huterat ja kapeat siihen hommaan. Hanki kunnollinen työtaso kaiteineen,nekään eivät enää paljoa maksa. Myy vaikka myöhemmin ellet itse enää tarvitse. "Kevytvaihtoehto" on käyttää styroxpaaleja alustana, siltä leveydeltä on hankala stepata ohi. Niitä käytin itse.
     
  20. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Ilmeieseti samanlaiset, kuin tämän linkin takana: http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuottee...tikkaat/306/Niveltikas+4,9m+4x4+askelmaa/1256 motonetissä näyttäisi olevan alumiinitelineet 199: http://www.motonet.fi/fi/tuote/384593/Alumiininen-rakennusteline-263cm

    Onko noi niveltikkaat tarkoitettu, että kestävät aikuisen painon työtasoasennossa? Rakenne kun näyttää melko huteralle... Pitäisi yltää 3,3 metrin korkeuteen laittamaan höyrynsulkua ja koolauksia.[/quote]

    Noi tooloutlet.fi niveltikkaat näytti ihan samalle kuin malli ikh. Ovat toki tarkoitettu aikuisille :rotfl:
    Ja nuo motonetin alumiinitelineet on taas ihan samat mitä malli ikh. Ja arvaat varmaan :soosoo: järyttävän huterat. Lisäksi tuossakin kuvassa tuo taso on vasta alle kahdessa metrissä. Telineiden kokonaiskorkeus oli muistaakseni tuo mainittu 2630 mm eikä suinkaan kantapää korkeus.
    Tässäkin pätee hyvää ja halpaa ei ole tai hyvää ja tukevaa tässä tapauksessa
     

Kerro tästä muillekin!