Autoverolaki: Esitys Autoverolain kumoamisesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Puutera, 24.12.2012.

  1. pantera

    pantera Gearhead

    Kyllä,....kerroppa sitten mistä valtio ottaa sen miljardin joka autoverolla kerätään vuosittain?
     
  2. Porsas

    Porsas 3rd gear

    niin juuri autoverohan on tuollainen sumuverho jonka verukkeella valtion kassaa paikataan. Meidän reilun viiden miljoonan nupin kulut täytyy jollain kattaa ja valittavasti liikenne/ajoneuvot on simppeli kohde kupata puuttuvat rahat. Ympäristöarvot yms eivät suomessa valtiovaltaa kiinnosta lainkaan tässä autoiluasiassa, vain tulovirta.

    kirottuahan tämä on, mutta tiukemmaksi menee vuosi vuodelta. Itse kun asun täällä ranskassa tällä hetkellä niin nämä vasta radikaaleja ovat eli pariisin pormestarin vie oikein tosissaan läpi ajatusta että pariisin kaupunkialueelle ei pääse lainkaan 1997 vanhemmat autot eikä 2002 vanhemmat prätkät. rajana uloin kehä eli periferic ja A86 joten läpimittaa about 50km tuolla kieltoalueella.
     
  3. paterson

    paterson 1st gear

    Kuten jo viittasin elinkeinoelämään, ihmisillä olisi varaa ostaa vaikkapa kotimaisia tuotteita, joitten hintoja voitaisiin pitää alempana, kun kun duunarin ei tarvitse säästää kallista( verollista) autoa varten. Ennen pitkää varat tulisivat elinkeinoelämän veroista, olisi enemmän kotimaista työtä.

    Verojahan voidaan alkaa kerätä vaikka mistä. Vaikka ompelukoneista tai luistimista tai aggregaateista jne.Autovero on yksi keinotekoisimmista ja lyhytnäköisimmistä ajatellen kokonaisuutta.

    On se kumma ettei ole löytynyt Suomessa teknoniiloja autojen valmistukseen. Näyttää nykyisin siltä, että täällä ei haluta laivojakaan rakennettavan, mikäli se on valtiosta kiinni.
     
  4. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Autoni, jokainen niistä on TUOTTANUT myös rahallisesti (tosin uutta autoa en ole koskaan ostanut).

    Työmatkani on 44km ja polttoainekulut alta 2,7€ suuntaansa, junalla 7€ ja kuukausikortillakin yli 5€. Lisänä kimppakyyti, joten todellisuudessa matkakulut ovat alle 1,5€ polttoaine ja n. 1,2€ suuntaansa lakisääteiset valtion määräämät pakkomaksut. Päästöt ovat 0 biokaasulla + bensaa kuluu suuntaansa käynnisykseen n. 2dl ja talvella lisäksi sähköä n. 1Kwt. Aikasäästö julkisiin kulkumuotoihin verraten on 43min suuntaansa arvoltaan ainakin 4€. Autoni on 29v vanha ja huollan itse, joten resursseja ei paljon kulu ja pääomakulutkin ovat poissa, autoni arvo on viime vuosina noussut. (Taidan olla tyypillinen suomalainen pihistelijäjäärä, automaahatuojien autotalojen vaarallisi tupajumi?) Veroja ym. lakisääteisiä rahastusmaksuja onkin sitten kiitettävästi. Autoni on aikansa huippua, nopea, mukava ja turvallinen!
    Miten minun yksityisautoni em lähtökohdista katsoen on suomalaisten kokonaisedun vastainen?
    Autoni päästöt ovat lähes 0, autoni ei kuluta yhteisiä resursseja ja säästää minulle aikaa ja rahaa!
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Auto- ja liikenneveroilla maksetaan mm. Suomen tiestö ja teiden ylläpito. Ja Euroopasta tuskin löytyy maata jossa se olisi Suomea kalliimpaa/asukas. Meillä on talvi ja routa, pitkät välimatkat ja todella harvaan asuttu maa.
    Toki niilla veroilla kustannetaan paljon mjuutakin, mutta jostain ne verot vaan otetaan. Se on utopiaa että suomalaiset alkaisivat autoveron poistettaessa ostaa ulkomaalaisten tuotteiden sijaan suomalaisia tuotteita niin paljon että veromenetykset tasaantuisi. Kuka möisi vaikkapa jenkkiharrastetautot pois ja ostaisi tilalle kotimaiset autot?
     
  6. No valtiovallastahan se on tuo autojen valmistuskin ollut kiinni, ihan varmasti olisi syntynyt omaa autonvalmistusta jos esim. omavalmisteiden rekisteröinti olisi ollut mahdollista ja piensarjojen valmistuksessa saisi helpotuksia erilaisissa määräyksissä ja hyväksynnöissä.

    Täällä vaan tuntuu olevan suunta koko ajan siihen suuntaan että kaikenlaista pienyritystoimintaa hankaloitetaan erilaisilla määräyksillä ja turhalla byrokratialla.

    Päättäjien pitäisi muistaa että ei mikään yritys ole koskaan ollut syntyessään iso.
     
  7. Noin kymmenesosa menee tienpitoon joten sen takia ei verotusta tarvi pitää noin korkealla.

    Kaikki ne veroeurot on pois kotimaisesta kulutuksesta joten kyllä sillä verojen laskulla olisi huomattava elvyttävä vaikutus suomen talouteen
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Valtion 50+ mrd budjetissa on ens vuodelle 7+ mrd vajaus. Näillä näkymin, paremmaks se tuskin äityy. Liikenteen kustannukset ja mitä kaikkea siihen lasketaan on samanlaista taidetta kun kaikki muukin, se saadaan näyttämään sille mitä halutaan. Valtion budjetissa ei taida olla lainkaan nollasummapeliä, tiettyjä tuloja ja verotuottoja ei kohdenneta tiettyyn kohteeseen vaan kaikki menee yhteiseen pottiin josta niitä jaetaan sitten eri kohteisiin. Valtiolla ei ole tällä htekellä mitenkään liikaa rahaa, että sen vois kuvitella juurikaan alentavan mitään verotusta. Hallitusohjelmassa on mainittu että sopeuttamistoimia tehdään tarvittaessa puolet leikkaamalla ja puolet veroja korottamalla. Näinkään ei ole toimittu, vaan sen lisäksi on otettu lisävelkaa orimasti. Onko oikeesti useimmille tavallisille kansalaisille täysin omavalintainen autoverotus se mitä mielestänne pitäisi karsia? Mihin laitetaan lisää vai ollaanks vaan niinku kreikkalaisittain?
     
  9. yks toine mikko

    yks toine mikko Gearhead

    oon lukenu tän kohdan aika monta kertaa. tainnu olla eri matikan kirjat käytössä meikäläisellä, ku en tajua.

    oon ymmärtäny, et auton hankkiminen olis lähes poikkeuksetta sellaista ei-kotimaista kulutusta. ja auton hankkimisesta peritään veroa, ni miun käsittääkseni osa rahoista pysyy silloin kotimaassa.

    jos oli, ni näen erityisen huvittavana että toisessa viestiketjussa kitissään ku autotuojat ry tahtois siirtyä enempi käytön verotukseen, koska autokannan uudistuminen. ja tääl sit ei kitistä.
     
  10. JKF

    JKF Gearhead

    Tuossa vielä käppyränä liikenteen kulut ja perityt verot. :eek:

    [​IMG]
     
  11. paterson

    paterson 1st gear

    Lainaus:"oon ymmärtäny, et auton hankkiminen olis lähes poikkeuksetta sellaista ei-kotimaista kulutusta. ja auton hankkimisesta peritään veroa, ni miun käsittääkseni osa rahoista pysyy silloin kotimaassa."

    Niin on ja autoja ostetaan joka tapauksessa oli ne missä tahansa tehtyjä.Olisi oikein suotavaa, jos Suomessa voitaisiin ostaa myös kotimaassa tehtyjä autoja "EDULLISESTI".

    Kyllä olisi mahdollisuus säästää menoissa. Pienistä puroista kun tulee suuria virtoja.Jokainenhan sen tietää omasta taloudestaan. Ajatelkaa nyt vaikka neropatti Himasen kirjapalkkiota: 700 000 e.
     
  12. yks toine mikko

    yks toine mikko Gearhead

    JKF, ei se ole mikään uutinen, että liikenteestä perittävistä veroista riittää muuhunkin ku liikenteeseen.

    ja paterson, oletko juovuksissa?
     
  13. paterson

    paterson 1st gear

    En tietääkseni ole, vaan satun nyt olemaan tätä mieltä.
     
  14. sämpy

    sämpy Gearhead

    Vaihtotase päätyi plussalle loppuvuodesta, kun jätettiin ne bratwurstilaatikot sinne Saksaan.
    Toki samassa veneessä ollaan eikä Saksan autoteollisuuden köhiminenkään varmaan hyvästä ole Suomellekaan, mutta kauheasti siinä valuuttaa karkaa ulkomaille kun ei ole omaa tuotantoa.
    Vastustan vimmatusti autoveron poistoa, mutta taitaa olla toivotonta. Tulevaisuuden matalapalkka-Suomessa duunareilla ei ole autoa, vaikka autovero olisi 0% ja alv-vapaa, kun sama rahamärä lykätään vuosimaksuihin.
    Tähän päälle se seikka, että lähitulevaisuudessa yli 10 vuotta vanhaan autoon voi tulla helposti 3000 euron remontti, mutta silti käytettyjen hinnat on järjettömän korkeita täällä. Ja jos tulee romutuspalkkioita ei ne koskaan laske pariin sataseen. Jolloin yli 10 vuotta vanhaa ei kohta edes kannata ostaa, jos ei ole itse poikkeuksellisen lahjakas auton korjaaja.
    Ja yleensäkin kiinnostus autoihin on hiipumassa.
    Silloin tuloerot ynnä muut mainitut seikat alkaa näkyä käytännössä, bussipysäkillä.

    Sekä vähittäiskaupassa, kotimaan matkailussa.. nettikauppa varmaan kukoistaa kun puolet kansasta ei voi liikkua juuri minnekään.

    Sitten voidaan toki säästää romuttamalla puolet tieverkosta, kun bussilinjojen ulkopuolella ei ole varaa asua. Jos kustannukset yhdestä autosta ovat minimissään luokkaa 3000e/vuosi, ja kuukaudessa on rahaa laskujen jälkeen ruokaan ym. 200-300e.

    Eniten sapettaa että mikään näistä ei olisi pakollista, mutta me teemme tämän itse.
     
  15. pantera

    pantera Gearhead

    Väärin. Nyt kaikki veroilla kertyvät maksut jotka uudessa autossa on jäävät kotimaahan, eli n 50%.
    Jos autot maksais 50% vähemmän, ostasko ihmiset enemmän suomalaisia tuotteita?( mitähän ne mahtaa olla) vai kalliimman tuontiauton.
    Veikkaan jälkimmäistä.
    Ompelukoneista agrikaateista ja muista vempeleistä kerätään jo veroa, arvollisäveroa joka on 24%. Jos autoverosta luovuttaisiin alvia pitäisi nostaa ainakin 2% jotta verokertymän puute saataisiin paikattua valtion kassassa.
    Joka taas pienentäisi kokonaiskulutusta ja taas verokertymia..
    Niin kauan kun suomalaista autoteollisuutta ei ole on kansantaloudellisesti järkevää että kansa ajaa vanhoilla halvoilla autoilla. Autobisnekselle se on tietysti myrkkyä mutta jos asiaa olisi helppo parannusratkaisu niin kait se olis jo tehty aikapäiviä sitten.
     
  16. JKF

    JKF Gearhead

    Tällä foorumilla ei varmaan olekaan, mutta jos kadulla tehtäisiin kysely, niin tietämys asiasta olis todennäköisesti hieman toinen.

    Mutta joo. Tuossa käppyrässä enempi huolettaa tuo alempi käyrä, tai lähinnä sen suunta, huomioiden että liikennemäärät on kuitenkin kasvaneet sitten 80 -luvun.
    Esim. vaikka nyt Tampereen keskustasta 10km säteellä löytyy jo useita teitä joilla ajeltiin vielä 90 -luvulla ehjällä pinnoitteella, mutta nyt sora- ja mutavellissä. Se että jos verotuksella pysäytetään liikenne ja ajetaan tiestö venäjän malliin, niin senhän tietää kaikki mitä taloudelle siitä seuraa.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Siinä on vain tieverkon ylläpitokustannukset. Liikenteen kustannuksiin kuulunee todellisuudessa paljon muutakin laskentatavasta riippuen, liikenneonnettomuuksien, päästöjen kustannukset jne jne.
    Sama tahtoo olla kaiken infrastruktuurin kanssa, kun säästetään niin yläpitokustannuksista tingitään enemmän kuin olis viisasta. Tavallaan sellasta "sisäistä" lainaa joka kyllä lankeaa sitten jossain vaiheessa pakosta pamksettavaksi tai seuraa romahdus. Mä en oikeen oivalla et miten verotuksen kevennys edesauttais noita asioita.
     
  18. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Se, että suomalaisten pitäisi ostaa lähinnä suomalaisia tuotteita, ei ole suomalaisten etu. Päinvastoin. Jos saksalaiset osaavat tehdä parempia autoja halvemmalla, niin suomalaisten kannattaa ostaa kärryt sieltä. Suomalaiset keskittyvät siihen mitä osaavat, vaikka kännykkäpeleihin. Saksalaiset ostavat sitten nämä tavarat Suomesta. Molemmat maat keskittyvät siihen, mitä osaavat. Yhteisvaikutus on molempien kansantaloutta kasvattava ja kansalaisten kulutusmahdollisuuksia lisäävä. Näistä asioista kirjoiteltiin ensimmäisen kerran 1700-luvulla, esim. nykyaikaisen taloustieteen "isä" Adam Smith teoksessaan Kansojen varallisuus.

    Ei Suomessa tehdä kovin paljon ompelukoneitakaan eikä agrekaatteja, ei niillä silti ole mitään erikoisveroa. Autovero on omituinen jäänne, jolle ei ole mitään oikeita perusteluja. Alkuperäinen peruste autoverolle liittyi jotenkin Suomen pankin ulkomaanvaluuttavarantojen suojelemiseen. Nykyään autovero on vain tapa kerätä rahaa valtiolle. Kasvua ei sillä edistetä, päinvastoin.
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mikään verotus tuskin edistää kasvua, mutkun toi valtion budjetti on jo nyt sellanen 7+ mrd tai liki 15% alijäämäinen, niin mihinhän tuota verotusta sitten pitäisi kohdentaa autoverotuksen sijaan? Mul on sellanen käsitys, et viime uudistuksen yhteydessä autovero jopa aleni vähän kuluttavilla ajoneuvoilla, jopa suht reippaasti. Sehän on sitte kuluttajan valinta et paljonko sitä veroa haluu maksaa. Ite oon ajanut alun toistakymmentä vuotta samalla käyttökikkareella ja täytyy sanoo et mua ei paljo autoveron suuruus paina. Ei oo kertaakaan jättänyt toimittamatta perille.
     
  20. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Verotuksen etuperiaatteella tarkoitetaan, että kansalaisten tulisi maksaa veroa sen mukaan kuinka suuri hyöty heillä on julkisen vallan toiminnasta. Esim. uuden auton ostajan hyöty tieliikenneverkon ylläpidosta. Uusien autojen ostajat maksavat verot, vanhoilla autoilla ajavat korjaavat hyödyn. Sinusta ihan oikein?
     

Kerro tästä muillekin!