Muistutan nyt kuitenkin, että 1958 autoveroa määrättäessä veron piti olla väliaikainen. Nyt on juuri keskustelu palkanalennuksista. Jos Niinistön esimerkki vyöryy eteenpäin ja palkansaajiakin aletaan patistaa palkanalennuksiin, olisi autoveron pienentäminen/ poisto yksi neuvotteluvaltti. Onhan se kiva, kun on iloisia veronmaksajia, jotka "ymmärtävät" setä valtiota ( vai onko se mieluummin täti), mutta kyllä mä saan säästyvät rahat menemään esimerkiksi veneeseen, joka useinmiten on kotimainen tuote.
Vanhoista autoista on maksettu vero silloin kun ne on ostettu uusina. Jos verot muuttuu niin että uusien autojen ostovaiheessa ei kerätä veroja, pitäisi niillä olla kovemmat käyttöverot kuin vanhoilla autoilla koska vanhoista autoista on maksettu veroja jo ostovaiheessa. Sama juttu käytettyinä maahantuotujen autojen osalta, niissäkin pitäisi silloin olla kovemmat käyttöverot kun niistä ei ole täkäläisiä veroa maksettu täysimääräisinä ostettaessa.
Tarkoitus oli kritisoida autoilun verotusta (ja verotusta) yleensä. En ole missään nimessä sitä mieltä että esim. rekisteröintivero pitäisi siirtää jotain toista kautta perittäväksi. Vaan sitä mieltä että liikenteen verotusta (ja verotusta yleensäkin) pitäisi alentaa kautta linjan. Se tarkoittaisi sitä että ihmiset saisivat enemmän päättää mihin omat rahansa kuluttavat ja se saattaisi jopa elvyttää tätä kotimaan taloutta kaiken kaikkiaan. Poikia yrittämistä ja parantaa työllisyyttä.
Muistankohan nyt oikein, mutta jossain tais olla juttua että jos autovero poistettaisiin ja siirrettäisiin polttoaineen verotukseen, olisi korotus 16sent litralta? Jos on oikeasti noin pieni tuo nousu, niin ihmetellä täytyy miks ei ole jo tehty...
Siks kun urponainen tai käteinen ei näe sitä mainoksissa summina ja voi kuolata sen perään Ruottissa on melko uusi autokanta vain koska ei ole uuden auton veroa. Ruottalaiset on huono esimerkki suomea vastaan koska vaikka suomalainen hyöty ajoneuvo teijo tulisi takaisin volkkarin T-5 muodossa ja hieman pienemmällä hinnalla ei normisuomalainen sitä kateudeltaan ostaisi Käsittääkseni suomessa tehdyt porshet ja calibrat on rankattu mailmalla parhaimmiksi hyvin harva suomessa tehty calibra kuulemma on edes myynnissä "julkisesti" vaan klubien sisällä liikkuvat. Että on suomessa osaamista, mutta valtio pistää auton valmistukselle niin lujaa hanttiin, ettei ole tosikaan Ei voi vedota edes saasteisiin jos ostaisi 2012 mallin vaikka volkkarin M-B;n bmw;n tai toyotan tekniikan tehtaalta ja haluaisi sen omatekoiseen koriin asentaa mihin tulisi myös tekniikan valmistajan akseli ja turvallisuus komponentit niin ei silti. Ei vaikka autoveron todellisten kulujenkin mukaan yrittäisi maksaa niin ei. Niiden lisäksi kun pitää voidella jos jonkinlaista valtion virastoa Ja sitten valtaa pitävät ihmettelee miksei suomessa yrittämine kannata tai kukoista. Veikkaan että od.palstalta löytyisi työntekijät muutamassa viikossa jos tehtaan voisi pystyyn pistää ilman miljoonien rahoitusta valtion virastojen voitelemiseen.
Onhan se jo tehty, osittain. Polttoaineveroa on koroteltu jo useampaankin otteeseen. Kova on ollut huoli myös väestön vanhenemisesta. Vielä ei ole esitetty, että pitäisi paalata jonkun ikävuoden jälkeen... Maassa on myös satoja tuhansia taloja, joissa on kerrassaan riittämätön lämpöeristys nykynormien mukaan ja ainakin laskennallinen hiilijalanjälki Hessu Hopon luokkaa. Paljon on paalattavaa Suomen maassa.
Ei kun enemmän euroja painoon kuka niitä seuraa? ja vähemmän muitten maitten velkojen makselua tai oikeestaan nehän vois maksaa niillä painetuilla euroilla jos nyt yhen 10 miljardii painaisi 50e seteleinä ja mailmanpankkiin vaihtaisi ne vaikka velkaoptioiksi niin mitä muut maat asialle vois? Tai ostaisi jotain kivaa käteisellä mailmalta, sheikki Arabi A-Sandaalille veisi trukki lavallisen euroja ja toisi sillä summalla öljyä tai jotain muuta kivaa Sorry et lipsui vähän off-topikin puolelle
No julkiset menot on naamaa kohden tuplaantuneet viimeisen parinkymmenen vuoden aikana joten leikkausvaraa kyllä löytyy. Kuluilla kun on taipumus kasvaa jos ei sitä kasvua rajoiteta mitenkään. Verojahan ei voi korottaa paljon yli saataan prosenttiin, joten sitten ollaan tolla velkalinjalla mutta kyllä siihenkin joskus toppi tulee.
Hyvä esimerkki on Englanti, jossa on aikojen kuluessa perustettu pieniä autonvalmistuspajoja pilvin pimein. Monet ovat jääneet jopa henkiin. Joistakin autotallipajoista on jopa tullut myöhemmin satoja, ellei tuhansia ihmisiä työllistäviä menestyviä vientiyrityksiä. Esim. Lotus, myöhemmin Caterham, molemmat nyt nimiä F1-piireissä. Omavalmisteita ja yksittäiskappaleita pitäisi Suomessakin tukea eikä torpata. Sujuva rekisteröinti ilman tappavaa verotusta ja tyyppihyväksyntäruljanssia voisi innostaa autoharrastajia yrittäjäksi. Tuotekehityksen riskit jäisivät kohtuullisiksi, jos joka ainoaa prototyyppiä ei tarvitsisi hyväksyttää ja verotuttaa sen vaikeimman ja kalleimman kaavan mukaan. Sitten vasta, jos autoja aletaan myydä ihan oikeasti merkittäviä määriä suurelle yleisölle, niin verot ja turvallisuuden takaavat testit ja tyyppihyväksyntä tulisivat mukaan kuvioihin. Englannin IVA eli Individual Vehicle Approval -systeemi voisi olla hyvä malli ja lähtökohta Suomelle. EU-lainsäädäntö antaa käsittääkseni mahdollisuuden kansallisille sovellutuksille yksittäiskappale- ja piensarja-autojen teknisissä rekisteröintivaatimuksissa. Verot ovat kansallisia virityksiä. Piensarja-autoteollisuutta tukeva politiikka ja uusien autojen verojen poistaminen ovat ne lääkkeet, joilla Suomeenkin voisi syntyä uutta autoteollisuutta. Ei välttämättä mitään jättitehtaita, mutta pieniä erikoisia autoja valmistavia kannattavia pajoja. Jostakin niistä voisi aikojen saatossa tulla vaikka mitä. Maailmalla on esimerkkejä. Tätä verotuksen ja rakentelupykälien asiaa kannattaa pitää esillä. Ehkä joku kansanedustaja saa asiasta kimmokkeen ja alkaa viedä asiaa eteenpäin. Ei tässä loppujen lopuksi ole sen kummallisemmasta asiasta kiinni kuin lakimuutoksista. Niitä muutellaan eduskunnassa päivittäin.
Eikä ne säädökset englannissa ole sen helpommat kuin muuallakaan mailmassa. Kaikki on varmaan seurannut chopshop ohjelmaa? Siinähän oli parikin autoa joita ei tie käyttöön saanut Rakeenteellisia puutteita oli, muistaakseni siinä hääautossa ei ollut kaatumis-suojia, mutta auto olisi hyväksytty jos siihen olisi asennettu bemarin cabrioletin ylös nousevat takaniskatuet ja homma olisi ollut selvä koska kaatumis suojat löytyy Joten auto katsastettiin myöhemmin ostajan toimesta erikoisajoneuvo luokkaan jotta sillä saa tehdä mihin se on tehty hääparin kuljettamiseen kirkosta vastaan otolle tai nurkan taakse. Mutta ei suomaliassa tai kekkoslovakia kuten vanhat jermut taitaa sanoa et saa edes pinta peltejä vaihtaa jotta autosi näyttäsi paremmalta
Mitä autoon tulee Suomessa, niin kaikki on prikulleen kontrolloitua. Ja mikäli Eu:lta löytyy sovipa vipu asioiden vänkäämiseksi, niin se kyllä meillä käytetään. Tulee nyt vaan mieleen jenkkiautojen valot, ne kun eivät ole ( oliko se 1995) jälkeen kelvanneet täällä. Kyllähän Suomessa tekijöitä olisi, joitakin tuli esiin TV:n Puskuri-ohjelemassa ja onhan toi Stadian opiskelijaporukkakin ansioitunut. Mutta ei vaan ota tuulta tämä autonrakennus laajemmalti. Kas ku neukut eivät sotakorvauksiksi vaatineet autoja? Halusivat kai itse tehdä "opelinsa".
Tietyt piirit itkee sitä ku suomalaiset ajaa "niin vanhoilla" autoilla, onko kukaan ajatellu mikä työllistävä vaikutus sillä on kun näitä vanhoja autoja korjaamaan ja huoltamaan tarvitaan suomalaisia yrityksiä. Kiinnostaisi tietää kuinka suuri on jälkimarkkinoilta valtiolle tuleva veropotti.. Suomessa ei ole henkilöautoteollisuutta, mutta korjaamoja kylläkin tuhansittain
Kyllä taitaa tuo korjaaminen olla enemmänkin uudehkojen autojen ongelma.Jatkuvastihan noissa kavereiden 2000-luvun kikottimissa on jotain häröä.60-luvun Fairlanessa hyvin harvoin yhtään mitään.Ja kun kuuntelee noiden uudehkojen autojen huoltojen ja osien hintoja ei voi ymmärtää sitä älytöntä polttoaineenkulutusvihkolukemien vertailua esim. työkavereiden kesken.Eilen vei 5,4 ja tänään jopa 5,7!!
oon ruvennu pitää autoja käynnissä tossa kotipihalla yli yön. ei viitti raapia tai luoda lumia ja ei tartte webastoja eikä lohkolämmittimiä. keskikulutukset on nousseet arviolta 3-5 litraa sadalla, kun pitää käynnissä yli yön, mukava mennä lämpimään autoon, jota voi heti polkea surutta.
löytyykö OD:lta yhtään juristia tai lakia tuntevaa joka osais tehdä aloitteen niin fiksuun pakettiin että se voisi mennä läpi? ja mikäli kustannuksia tulee niin OD:lla on 27155 käyttäjää eli vaikka 1e panoksella luulis pääsevän pitkälle asiassa joka hyödyttäisi jokaista täällä olevaa?