Avon kattomekanismista kysymyksiä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja syltty, 24.2.2011.

  1. syltty

    syltty Gearhead

    Rätin vaihto meneillään -69 avo Cutlassiin ja työohjeita/mittoja kehikon säätöön tarvittava opus hakusessa. Kaikki tiedot ja neuvot ovat tarpeen...
     
  2. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    hommaa orkkis tehtaan korjaus käsikirja.
     
  3. Make.S

    Make.S Gearhead

    Sama homma itellä edessä, mutta v-8:n 1/2000 luettuani tulin siihen tulokseen että maksan sen 500€ että joku alan heppu laittaa sen paikalleen.
     
  4. Buddy

    Buddy 1st gear

    Aika harva alan heppu laittaa sun rättis viidelsadal... :wink:
     
  5. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ainakin kaksi paikkaa tiedän heti, kuulemma lahdessa joku laittaa 300€...
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Jep. Joku saksan E-bayllä myy sl-mesen kattoa asennettuna tonnilla ja pelkkä rätti maksaa yleensä jotain 400-500 halvimmillaan ja tuo 70-luvun sl:n katto on vielä ns. helppo nakki.
    Ite olen 4 tai 5 rättiä vaihtanut ja ihan 500:lla en päivätöitäni vaihtaisi kattoasennuksiin jos joku takuu työlle pitäsi vielä antaa.
    Ei mitään rakettitiedettä mutta pikkutarkkaa säätelyhommaa kuitenkin ja tietyt niksit hyvä hallita. Vanha kulunut kehikko ja uusi rätti - ei aina paras vaihtoehto lopputuloksen kannalta.
    Lämpimissä maissa taas Pedro ja Jose tekee rutiinilla ja liukuhihna työnä katonvaihdon sillä aikaa kun Jim käy lounaalla, ja hintakin täten edullisempi.
    Tietysti jos joku harrastuksen vuoksi tekee niin eihän se välttämättä sittenkään paljo harmaana maksa.
     
  7. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä olen nähny noit muutaman satkun kattoasennuksii. Ne tunnistaa yleensä jo kaukaa. :lol: Olen yhen laittanu itelleni ja oli oikein shop manuaali apuna. Kyl silti sai taivutella pari päivää et sen sai istumaan virheettömästi. Se on hirveen näköst jos takatolpis on löysää tai sit vekkejä niinku valitettavan usein näkyy... :(
     
  8. syltty

    syltty Gearhead

    Hyviä kannanottoja tulvillaan, ja tosiaan jos helpoimmalla haluaa päästä niin teettää homman toisella mutta kiinnostaa henk.kohtaisesti tuo katon vaihto. Taitaa kuulua harrastuksen luonteeseen että pyritään itse tekemään mahd. paljon. Mutta asiaan: opusta olen haeskellut netin kautta tuloksetta mutta etsintä jatkuu, vinkit ovat tietysti tervetulleita edelleen...
     
  9. Buddy

    Buddy 1st gear

    Ebays on kahdeksan ilmoitusta myytävist -69 Cutlassin shop manualeist. On kirja sekä CD formaateis...
     
  10. töttersström

    töttersström 1st gear

    juuu laita itse vaan .Kyllä ammattilasetkin ovat tehneet sen ensi aennuksen.
    Minä tilasin asennuksen ensin 59 caddyyn ja otin oppia.
    62 impalan katon väänsin itse parissa illassa ja seuraavaksi oli vuorossa 62 pontiac siihen tuhrautui koko päivä. 60 caddy odottaa vuoroaan .

    kangaskatto taittaa olla helpompi asennettava?
    Onnea!!!
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Eri merkkisten ja eri tyyppisten kattojen asennus vähän poikkeaa toisistaan. Mutta jos itse teet niin aloita irottamalla takapenkki ja taka paneelit.
    -tsekkaa ja säädä se olemassa oleva katto että se lähtökohtaisesti on toimiva. säätöpisteitä on takaosassa pari, sivujen keskiosassa ja katon pituutta voidaan säätää etuosasta. tarkista salvat ja ohjaustapit ja säädä.
    -kun alat purkamaan kattoa niin tee se ajatuksella, paina mieleesi tai dokumentoi miten se on kiinnitetty, ota kuvia.
    -mittaa kaarien paikat ennen kuin irroitat sivutäytteet, tee vaikka laudasta jigi. siksi että kaaret ovat samalla kohtaa kun uutta sitten joskus laitetaan tilalle.
    -laita vanha rätti uuden päälle, tsekka että se on sopiva, merkkaa liidulla uuteen rättiin nidonta- ja kiinnityslistojen kohdat entisestä.
    -kun katon runko on puhdistettu ja korjattu ja kohdallaan, joka kantsii tehdä, niin varsinaisen katon asennus alkaa taka kaaresta, ensin lasi kiinni ja sitten vinyyli päälle. Laita heftiin tarpeellisella määrällä niittejä (paineilmanitoja) etupää vain heftiin.
    ja sitten säätelemään. eli merkkaa, pura, kokoa, merkkaa, pura...
    Kun sitten peräpää katosta istuu, nii taas purku ja asenna kaukalon vinylit ja takimmaiset sivu kaaren tiivisteet, ns lopullinen läjäys.
    -sitten säätämään etupäätä pinkeäksi. siellähän tarvitaan liimaa jne.
    Minä olen joskus ajanut viikon pari ja vasta sitten tehnyt lopullisen etupään kiinnityksen ja liimannut makkaratiivisteen ja takakaaren peitelistan...
    Homma kantsii tehdä lämpimällä ja kostealla ilmanalalla jos vinyyli kyseessä. Repsikka hyvä olla mukana.
     
  12. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Niin ja tuo em. ei ollut mikään asennusohje vaan ylimalkainen kuvaus.
    Netistä varmaan löytyy asennusohjeita. Taispa joskus V8 magasinessakin olla...
     
  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    menopeliverhoomo asensi 900:lla galaxieen katon, + buddyn kanssa tehtiin itse niihin kaariin tartunta pinnat niiteille vanerista , varmaan 15h siihen meni aikaa .
    ensin oli hullu ajatus että asennan itse, onneksi tulin järkiini
    :rotfl:
     
  14. Buddy

    Buddy 1st gear

    Eiks -69 Cutlassis ol ns. "saksikatto" jossa on vanhanmallista kattotyyppiäkin tärkeempää ettei ol klappeja saranis. Ammattilaiset kertokoot enämp...
     
  15. Buddy

    Buddy 1st gear

    Eiks tullukki täysin virheetön lopputulos? :D Tartuntapinnat kun tekee vanerist niin niitit eivät irtoa koskaan niinkuin pahvisista orkkis tack raileist saattaa irrota...
    Monesti katon mukana ei tule lainkaan top padseja jotka ovat ne reunoissa pituussuuntaan kulkevat noin parikyt senttii leveät pehmusteet. Ne täytyypi sit tilat erikseen tai tehr ite jos ne puuttuu paketist. Harvoin vanhat ovat kovinkaan käyttökelpoiset enää. :wink:
     
  16. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ei tullu, ei todellakaan.
    katto on hieman liian kireellä mieletäni, ihme pikku ryypyjä takana,
    katto ei oikee istu niinku pitää, rakoja seillä sun täällä, etusivuikkunoiden liitoskohdissa 4x4cm reijät... Ehkä freimi ei ole ihan optimisäädöissä.
    Mainitsin asentajalle myös tästä etukäteen. Käsittääkseni sitä ei säädetty.
    Enkä tajunnut sitä että minun pitäisi se säättää ensin . (miten hitoss sen edse oasisin tehdä)
    Luulin saavani co hinnalla aivan viimetten päälle, yritän ehkäpä itse asentaa elli etseliin katon :eek:)
     
  17. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ei tuu padsit, takalasi, top boot ilman erillistä tilausta.
    Tosta katon asennuksesta. Onko katto helpompi laittaa käsin nostetavaan kattoon vai sähkötoimiseen?
     
  18. Buddy

    Buddy 1st gear


    Kyl rätin voi itekki laittaa kunhan on kärsivällisyyttä.
    Sun rättiasentajas on suomen paras sillä saralla joten onko sun kehikko varmasti välyksetön? Hän verhoilee mm. Trianglemotorsin autot ja olen nähnyt työnlaadun josta ei kertakaikkiaan löydy moitteen sijaa...
     
  19. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Koukkuun laittelemas itse rättiä myös. jigit tein kirjan mukaan ja nyt on jo takaikkuna viritelty ja padsit niitattu/ruuvvattu paikoilleen. Tuntus sopivan kireellä olevan. Tänään sit laitellaan tai ainakin yritetään katon rätti venytellä paikoilleen. Huomasin tuossa padseja ja takaikkunaa laitellessa et kannattaa nitoa perus raksanitojalla n. 5cm. välein ja mallata moneen kertaan ennen kuin laittaa tukevampaa niittiä..
     
  20. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Kun galaxien hain, hän sanos ett aika piukalla on.. sen huomaa, katto ei tuu tarpeeksi eteen .. takasivuikkunat ei ihan tarpeeksi tiivisty, ja etusivu ikkunoiden etu kulmiin jää 4x4cm reijät.
     

Kerro tästä muillekin!