Avon kattomekanismista kysymyksiä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja syltty, 24.2.2011.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Aina kantsii heftailla ja vasta kun on varma että se on siinä, niin sitten vasta loppulliset kiinnitykset. löysä raksaniitti myös toimii sulakkeena jos vinyyli menee liian tiukalle (ei repeä vinyyli)
    Sitten muistakaa jos katto tulee hydrauleilla toimivaksi niin ne on asennettu ja toiminnassa kun kun kattoa sovitetaan ja nostellaan ylös-alas. Ne nääs vetää niitä mekanismin klappeja, joita aina vanhoissa katoissa on, tiettyyn suuntaan ja ilman niitä painovoimaisesti mihin hyvänsä. Pikku heittoja mutta vaikuttaa kun uusi vinyyli vedetään pinkeälle. Jos vasta sitten asennetaan hydraulit niin... no go.
     
  2. ihd

    ihd Gearhead

    Kyl rätin voi itekki laittaa kunhan on kärsivällisyyttä.
    Sun rättiasentajas on suomen paras sillä saralla joten onko sun kehikko varmasti välyksetön? Hän verhoilee mm. Trianglemotorsin autot ja olen nähnyt työnlaadun josta ei kertakaikkiaan löydy moitteen sijaa...[/quote]Kun galaxien hain, hän sanos ett aika piukalla on.. sen huomaa, katto ei tuu tarpeeksi eteen .. takasivuikkunat ei ihan tarpeeksi tiivisty, ja etusivu ikkunoiden etu kulmiin jää 4x4cm reijät. ei taatusti oo suomen paras asentaja... semihyvä kylläkin ![/quote]

    Kyllä Hakala on Suomen paras Rättikaton asentaja, sitä mieltä kaikki muut ovat olleet. On kyllä ensimmäinen kerta kun kuulen että joku moittii menopeli verhoomon katto asennuksia. Ehkä kannattaisi mennä antamaan Hakalalle reklamaatio, sensijaan että täällä valittaa.
     
  3. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    noh, kyll mää vissiin hakalalle soitin.
    Olisin sitä voinnut mennä näyttämään, mutta 2x60 km, ja auton jättö sinne säädettäväksi, ei kiitos, kesällä ajetaan, autoa ei seisotella.
    Mielestäni ko hintaan pitäis saada katto viimosen päälle valmiina!

    Sanoinkin hänelle etukäteen että ei satavarmaa onko rätti ihan säädöisään, että sitä vois säätää tarvittaessa. Ei tainnut säättä sitä yhtään. Hän itse sanoi, että aika tiukalle se asentui.(lokakuussa 2009). Kesällä 2010 hyvin vähän ajoin galaxiella kattopäällä,ja loppukestä tarkemmin sitä tarkastelin että kyllä se vaan tavattoman kireellä oli,
    kun takakulmatkin suhisee, tiivisteet ei istu, ohjaustapit edessä ei osu. Luulempa että lasinen takalasi oli aika vaativa asentaa.
    Ja mitä sillä väliä on , lähes aina se piilossa on kasassa, paitsi talvisäilytyksen aikana kun se on piukeena paikallaan.
    En mä oikeen valita muuta kun että on se katto asennus laadultaan 70/100 odotin kyllä lähelle sataa.. Eli hyvän arvosanan sille annan, en erinomaista. Tosi hyvältä näyttää katto päällä = mä vaan ne virheet tiedän , näen ja koen. Varmaan laatu olisi olliut 100/100 jos kattomeknismi olisi ollut täydellisesti säädöissään?
     
  4. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    sivuissa ei pahemmin ryppyjä ole !
    [​IMG]
    eikä takanakaan:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ainakin kuvissa toi näyttää mun silmiin tosi siistiltä.
     
  6. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    juu hyvältä näyttää, mutta suhisee etusivuikkunoiden kulmista ja
    takasivuikkunoiden takakulmista + katto auki vieläkin enemmän :lol:

    [​IMG]
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Luulempa että tuossa ragtopin Galaxiessa on juuri se perussyy se että kehikko on löysä eli niitä klappeja kaikissa nivelissä ja puslissa.
    Niitä ei verhoomon miehet yleensä pysty eikä osaa korjata.
    Kun "löysän kehikon" sitten säätää kohdalleen niin sepä ei enää olekkaan samassa säädössä kun katto viritetään tiukaksi päälle. Se vinyyli vetää välykset eri suuntaan mitä ne painovoimaisesti ovat.

    Olen näiden kanssa turannut ja ehdottaisin korjaukseksi seuraavaa:
    Irrotat etureunan ja heftaat vähän löyhemmälle, tsekkaat laskeutuiko katto. Jos ei niin takapenkki ja sivupahvit pois ja säädät sivupahvien takana olevia säätöpisteitä. Tällä saat kattoa ylös/alas takse ja eteen + takapalan kulmaa eli saat takasivuikkunoiden kohdalta katon istumaan, sitten oven reunan kohdalla on kehikossa säätö jolla saat ovien kohdalta tiivistepinnan istumaan. Sitten voit säätää etupalaa edemmäksi että piikit osuisivat reikiinsä etukarmissa, mutta yleensä tuo katon hölläys auttaa.
    Sitten vaan katto kiinni eikä ehkä niin kireälle kuin oli.
    Jos sitä takapäätä joutuu paljon muuttamaan niin taakse voi tulla löysää, no sekin on helppo muutaman millin muuttaa kireämmäksi niittauksia. Aikaa tietysti menee.
     
  8. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Sitten muuten nämä tämän ajan katot sihisee ja suhisee ja kovalla sateella ajettaessa vuotaa jostain vaikka ne olisivat miten hyvin asennettu.
    Ovat vielä teknisesti hevoskärrien kattoja :)
    Vasta 80 ja 90 luvuilla tuli katot joita oikeasti voi ympärivuotisesti käyttää ja ovat aerodynaamisesti toimivia ja vähääänisiä.
     
  9. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Kyllä, todennäköisesti siitä juuri kiinni että nivelissä klappia.
    Hienosti toimi ennen kattoa, katon kanssa ei osu kohdalleen.
    Luulempa että annan galaxien katon olla, ei jaksa tapella.

    Tänään tuli elli edseliin uusi katto california auto topsilta badseineen :O)

    ehkä about sen asennan ens kesäkuussa... tai vien ammattilaiselle, jos pers kestää.. ehkä kokeilen asentaa pädsit ja muovisen takaikkunan,
    ja sitten vaikka kevytpeitteen ekaksi :rotfl:

    taitaa olla korkea aika vaihtaa, kun on vähän kappaleina :rotfl:

    [​IMG]
     
  10. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead


    suhisee se on totta.. mutt galaxien vanhakin riepu piti täydellisesti, paljon paremmin ku mun 94 camaron katto. Camaro ei pahemmin suhise, mutta aina tihkuu jostain. Se vasta on mahdoton säätää tiiviiksi, kun siinä etulasit ovat aavistuksen edes -takaisn liikkuvia.
     
  11. Buddy

    Buddy 1st gear

    Sakemannit teki jo kolkytluvul kunnollisii rättikattoi! :D
    Vanhoist filmeist näkee hyvin kuink hieno rätti oli mm. Hitlerin mersus... :wink:
     
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mulla on probleema:

    Katto notkahtaa ala-asennossa Rätin etumaisen nivelen, eli sen mistä etureuna taittuu ylös, kohdalta alas kiinni ollessaan sellaisen 5mm. Aiheuttaa ärsyttävän lasin yläreunan osumisen kattofreimiin ovea sulkiessa + ovien fönärit ei istu kunnolla ja rätti on löysällä.

    Eilen pähkin asian kanssa: Keskimmäinen palikka pääsee liian " alas" eli etureuna tippuu liiaksi, jolloin tuo etummainen saran taipuu pikkasen auki en löytänyt sen keskimmäisen palan asennon rajoitusta mistään. Etusarana rajoitusruuvi ei jeesaa, kun se rajoitus on toiseen suuntaan ( saran taittuu ylös ) Nivelistön geometriakaan ei mun mielestä lukitse tuota ekaa niveltä missään asennossa.

    Työsylintereiden yläkuolokohtaa rajoittamalla asia vissiin hoitus, mutta en löytänyt tähänkään mitään säätöä.

    Anyone? Kiesi on Ford LTD 71.
     
  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    noh, nyt ihmettelin suurimpia suhinoitten syitä. Syy on se että sivu badsit on asennettu noin 1 cm liian korkealle ! :mad: :mad: :mad:

    noh katto auki tässä pääasiassa ajellaan, sou what.
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tarvitsisin pientä vinkkiä Cadillac Eldorado -73 (saksikatto) katon säätämisessä.

    - Katto jää hieman liian korkealle oven ja takasivulasien liitoskohdan kohtalta, molemmilta puolilta.

    - Kuljettajan puolella katto on muutaman millin liian lyhyt, ei meinaa yltää tuulilasin karmin ohjuritapin reikiin vaan pitää hieman kädellä auttaa.

    - Kattoa laskettaessa sakset osuu yhteen mielestäni liian kovasti, aiheuttaa turhaa kuormitusta nostomekanismille.

    Eli, mistä löytyy säätöjä ja miten sitä kannattaisi säätää? Tehtaan korjausopasta minulla ei vielä ole, tarkoituksena on kyllä hankkia sellainen.
     

Kerro tästä muillekin!