Baron Cruiser-asiaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja HenkkaS77, 25.12.2003.

  1. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Aiemmin tällä palstalla oli keskustelua Baron Cruisereista ja mihin ne ovat kadonneet?

    Ajattelin kertoa historiaa isäni autosta:

    Matkailuautokuume iski perheeseemme 80-luvulla ja parin vuoden tutkiskelun ja kymmenien koeajojen jälkeen päädyimme tilaamaan vuonna -87 uuden Chevrolet Chevy Van G20:n jenkeistä, välikätenä ja kauppiaana Jyväskylän AutoBest joka edustaa GM:ää edelleen.
    Auto tilattiin normaalina pakuna, johon tuli lisävarusteena aluvanteet.

    Koekilpisenä auto ajettiin Tampereelle Hatanpään Autotaloon, joka sittemmin meni tietääkseni konkurssiin, kun verotus muuttui niin ettei autojen valmistus enää kannattanut.
    Hatanpäässä autoon asennettiin 4xkapteenintuolit, ikkunat, korotus ja astinlaudat.
    Tästä eteenpäin isäni rakenti auton tarpeisiimme sopivaksi, koska alkuperäinen Baron Cruiser ei todellakaan sovellu 4-henkisen perheen 5 viikon Euroopan tourneelle.
    Autoon rakennettiin vessa, keittiö, jääkaappi, tv/videoteline, stereot, Webasto, kolmas akku asuintilojen sähkölaitteita varten, astinlautojen taakse helman alle 200 litraa säilytystilaa, jota edes tulli ei ikinä ole huomannut(!), plyyshiverhoilut, nukkumatilat, teoriassa 7:lle, mutta käytännössä 4:lle. Taakse mahtuu kaksi 185cm pitkää ihmistä poikittain, ylös korotusosaan välilevyn kanssa kaksi 200cm pitkää ihmistä pitkittäin, tai kolme lasta.
    Lisäksi kapteeninpenkit kaatuvat niin että niissä voi kaksi nukkua, mutta mukavuus on olematon, olen kuitenkin niissä kymmenkunta yötä nukkunut.
    Rakentamiseen meni vajaa kaksi vuotta ja auto rekisteröitiin -89.
    Auto on rekisteröity erikoisautoksi, ei tarvitse 80-lätkää. Tilat on 1+7:lle.
    Dieselvero muistaakseni n. 140 euroa/vuosi.
    Keskimääräinen kulutus matka-ajossa on ollut n. 13 litraa sadalla, huonolla kelillä kuten talvella tai kovalla tuulella n. 15-16 litraa/100km.

    Eli auto on ulkoapäin kuin Baron Cruiser, bumerangiantenneineen ja alppitorvineen, ilman typeriä teippauksia merensinisenä, mutta sisältä vuorenvarmasti ainoa maailmassa!
    Käytännöllinen, tilava ja helvetin hyvää kyytiä!!!
    Jälkeenpäin ja vuosien saatossa eteen on vaihdettu G30 iskarit, taakse kerran uudet Konit ja lisätty myös lisälehdet Virossa, jossa oli muuten todella halpa ja nopea homma!
    Lisävarusteita on hankittu sumuvalojen, puolikkaan karjapuskurin ja varashälyttimen muodossa.

    Eurooppa kierrettiin viitenä kesänä Italiaa lukuunottamatta, eikä auton mittarissa ole kuitenkaan vasta kuin 185 tkm.
    Autoa tuskin tullaan ikinä myymään, niin paljon sillä on tunne- ja muistoarvoa.
    Siirtynee isältä pojalle...(minulle..) :smile:
     
  2. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Minkälainen homma on jos pakuksi rekisteröity vani muutetaan erikois-autoksi? Tuleeko jotakin autovero juttuja yms ja mitä katsastus vaatimuksia erikois-autolla on? Kertokaa jos joku tietää. Ajattelin kysyä itsekin nyt tammikuussa kun tulee katsastus eteen mut ihan ennako tietoa. Näkemykset noilla katsastus asemilla kun vaihtelevat niikuin kaikki varmaan ovat huomanneet. Joku kelpaa toisessa paikassa ja seuraavassa taas ei..
     
  3. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    En tiiä mitä laki sanoo tänä päivänä, enkä kyllä muista miten se meni 14 vuotta sitten, pitäis kysästä isäukolta..
    Mutta jotenkin ois sellanen mielikuva et matkailuauton ja erikoisauton raja on hiuksenhieno..
    Muistaakseni faijan vanissa ei taida olla edes turpavyö pakkoa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HenkkaS77 2003-12-25 22:53 ]</font>
     
  4. Tapsa112

    Tapsa112 1st gear

    Erikoiautojen ajoneuvoluokka on kuollut ja kuopattu: Ne vanhat, joita on jäljellä, ovat edelleenkin erikoisautoja, mutta uusia ei enää rekisteröidä ko. luokkaan.

    Erikoisauton ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on muuten pääsääntöisesti 80 km/h. Ellei sitten ole tarpeeksi kevyt...

    Se, että autossa ei tarvita 80-lätkää, ei automaattisesti tarkoita, että sillä saisi ajaa kovempaa. Mutta mistäs toisaalta se Valvova Viranomainen sitä tietää... Kasikympin lätkän tarvitsee ainoastaan N1-luokan ajoneuvo tietyillä edellytyksillä.

    Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

    ----

    3 § (24.4.1998/291)

    Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset

    1. Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus ilman perävaunua on:

    a) paketti- ja kuorma-auton (N-luokat), erikoisauton sekä M-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 km/h;

    b) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin tai jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin, 100 km/h;



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tapsa112 2003-12-25 23:39 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!