Bensa dieseliksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JukkaK, 26.1.2010.

  1. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Mitäpä sanoo laki tuosta bensa auton dieselöinnistä? Kysessä siis vuosimallia 1966 auto johon ei tehtaalta saanut dieseliä lainkaan. Onko tuolle dieselöinnille MITÄÄN rajoituksia keksitty?
     
  2. martiar

    martiar 1st gear

    Tulisi mieleen että ensimmäisenä ottavan katsastusasemaan yhteyttä ...
    Alustavasti tuli mieleen että teho ja paino ei saa lisääntyä ... (vaikka ei ole mallisarjan moottori)
    Auton on sen verran vanhempaa sorttia että lähes kaikissa sen ajan autoihin on saanut aikoinaan laittaa diiseli kone ...

    AM-Racing
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eihän siinä ole muita rajoituksia kuin normaalit moottorinvaihdon rajoitukset tehon, painon ja iskutilavuuden kasvusta. Tuossa ikäluokassa kun ei niitä päästöjäkään mittailla.
     
  4. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Mutta eikös ole kuitenkin niin että jos upottaa sinne koneen joka on sellaista vuosimallia josta päästöt mitataan niin silloin päästöt tulee mitata myös koneen vaihdo jälkeenkin?
    Siis esim. vm-66 autoon laittaa vm-89 koneen, mitataaan autosta päästöt.
    Mutta jos sanoo katsurille muutoskatsastuksen yhteydessä että kone on -77 niin päästöjä ei mitata.
     
  5. -TH-

    -TH- Gearhead



    päästöt mitataan kopan iän mukaan, EI koneen iän.

    vanhaan saa laittaa uudemman kiulun,mutta joskus uudempaan kuoreen on hankalaa leimata koppaa vanhempi pata.
     
  6. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Niin juuri tuo olis tarkoituksena että uudempi tekniikka vanhempaan autoon. Tarkoitus olisi amazoniin upottaa tuollainen tekniikka ja muutenkin päivittää alusta ja jarrut nykypäivään. Moottorivaihtoehtoja olis nyt BMW:en 2.5 turbodiesel eli kutoskone+automaatti tai mersun vastaata vitosmoottori.

    Tosimies haisee dieselille :D
     
  7. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Noin vanhaan voit laittaa sen uudemman diiselinkin ne pakokaasut mitataan vain sen kopan iän mukaan olen noita mersuihin tehnyt ja kysyin piruuttaan konttorilta tulevaisuutta ajatellen et jos heitän tohon -54 kaukoon mersuun 300d:ja kovan laatikon niin ei kuulema mitään esteitä tekniikan suhteen.
     
  8. Jaska T

    Jaska T 1st gear

    Riipuen tietysti minkälaiset tehotavoitteet sulla on, niin itse lähtisin kuutosmersu-linjalle ennenkuin bmw m51:elle.
     
  9. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Ääni kuutosmersulle täältäkin.
    450hp/700Nm Amazon, voimasavulla.... Hmmm.
     
  10. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Eikös toi mersun 6 kone ole 3 litranen? ja 5 pyttyset 2 ja 2.5 litrasia? Amazoniin on tehtaalta saanut 2 litraista isoimpana joten 25% säännöllä suurin sallittu moottori ois 2.5.

    Tehotavote olis aluks maltillinen parisataa koska noiden diisselien virityksistä ei niin ole kokemusta. Mitäs tommosessa Mersun 2.5 TD:ssä on tehoa vakiona?
     
  11. mach71

    mach71 3rd gear

    Vanhemmassa mersun 2.510v on parhaillaan 126hv ja moniventtiilikoneessa 150hv.

    Itsekin meinasin tehdä tuommoisen mutta tuo viitoskone on niin pitkä, että ei tahdo mahtua ilman rintapellin muokkausta.

    Volvo harrastajan pitää laittaa se 164:seen.
     
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei se aina noinkaan mene, takennetaan etä rekisteriotteessa lukevan ensirekisteröinnin mukaan. Tämä tarkennus koskee siis korin vaihto pommeja.
     
  13. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Erikoisemmat luvat on haettava... Siis eikös toi amatsooni oo vakiona vähän vajaa 100 hp...
    Ja muutenkin noitten turpo-juttujen kanssa ois vissiin vielä tiukempaa valvonta...
     
  14. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Sport mallin amassa on ollut vakiona 118 heppaa vuonna ´70 joten tuollainen mesen 130heppasen turbodieselin asentaminen on tehojen ja litratilavuuden kannalta mahdollista. Paino on suurin ongelma mutta kun siirtää akun takakonttiin ja keventää kaiken "ylimääräisen" keulasta ei akselipaino varmasti paljoa muutu.
     
  15. 528

    528 Gearhead

    Miten menee nykyään bensa auton dieselöinti? Tuliko tuohon joku muutos, että ei saisi kuin poikkeusluvalla tehdä? Oliko vuosimallirajoja tuossa?
     
  16. spike

    spike Gearhead

    Enää ei onnistu. Ainoat sallitut konversiot on sähkö, kaasu ja etanoli
     
  17. spike

    spike Gearhead

  18. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Vain poikkeusluvalla dieseliksi tai diesel perusbensalle, niinku tekstissäkin kpl 6 alussa lukee:
    "Muut kuin tässä kohdassa tarkoitetut käyttövoiman muutokset edellyttävät Liikenne-
    ja viestintäviraston poikkeuslupaa."

    On aika naurettavaa touhua, voidaan esimerkiksi muuttaa dieselistä bensavehkeeks, lätkästä flexfuelin hilut ja eikus toimistolle. Sen jälkeen ei oo paskan väliä laitatko viinaa vai bensaa tankkiin.

    Yks tuttu muutti kesällä 2020 mersun bensasta dieseliks ilman paperisotaa, mutta oisko jääny vanhempien säädösten pariin vielä sillon?
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos projekti on aloitettu ennen uusien säädösten voimaantuloa, voi siirtymäaikana vielä tehdä muutoksen vanhoilla säädöksillä.
    Ja siirtymäaikaa on vuoden 2023 loppuun.
    Tosin tilavuus- ja tehorajatkin vanhoilla sitten.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ensin dieseliksi. Vaiheessa 2 tehomuutokseen uusilla säännöillä. Kolmannessa vaiheessa dieselistä kaasuauto.
     

Kerro tästä muillekin!