bensan paineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Anonymous, 18.12.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    eli miten on hyödyn laita tehokkaammasta pensapumpusta.esim. sähköinen tai muuten vaan isotuottoisempi. olen pohtinut saisiko helpoimmalla varmuuden pumpun riittävyydestä kun asentaisi painemittarin bensaputkeen. ja mitä pitäisi olla paine.kone on 454 ja 2kpl.nelikurkkuista joiden koosta en ole varma.oireena on paikaltaan lähtiessä että ensin niinkuin toimii mutta kun kierrokset nousee niin on inan kuin ei enää kiihtyisikään on muuten manuaali ja sytkä on toinen mikä epäillyttää lähinnä ennakko.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla hiukan samaa vikaa. Kestää täyskaasua vain muutaman sekunnin, sit puutuu. Pitäs saada bensanpaine mittari näkyviin, eli letku t-kappaleella bensalinjasta ja konepellin välistä ulos ja mittari pyyhkimen sulan alle näkyville. Kaikista paras ois sähköinen mittari. Jos pumpun tuotto ei riitä niin paineet putoo ja... ei mee. Rötää ja paukkuu ja kun himmaat kaasua ja polkaset uudestaan niin taas mennään, ei kiva. Meinasin laittaa mekaanisen hivolume-bensapumpun(nyt säköinen), sen tuottohan lisääntyy kierrosten noustessa. Tietysti vika vois olla muuallakin, mut mun pa-pumpussa ei tuottoa vaan ole tarpeeksi. Paine pitäs olla jotain 6-7 psi. Nyt putoo jonnekin 2 psi.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä pensanpainemittari on peruskamaa jos halutaan revitellä.se kertoo paljon.aivan must.muuten ollaan kuutamolla ku arvuutellaan miksei kone vedä.kummankin oireet viittaa pensapulaan.mulla oli sama juttu holleyn sinisen kanssa:burniksessa kierrokset nousi nopeeta ylös ja pari sekkaa ja alko hyytyyn.korjaantui isommalla pumpulla ja oikeilla paineilla 8-9 psi.ton 9 psi:n jälkeen ainakin holleyt voi ruveta uittamaan herkästi yli.
     
  4. Japi

    Japi 1st gear

    Ei pidä unohtaa tankista lähtevää linjaa (letkua tai putkea) joka usein on liian ahdas virittämis käytössä. Suositeltavaa on käyttää esim. ½ tuuman letkua, riittää korkeammillekin kierroksille + kahdelle kaasarille.
    Tuo on yleisin syy miksi iskee bensapula ja herkästi ei tule mieleen.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    No en ekana lähtis bensalinjaa suurentamaan, vaikka isommassa reiässä virtausvastus onkin pienempi, eli ei siitä suurentamisesta haittaakaan ole. Kuitenkin 5/16" linja riittänyt todistettavasti yli 500 hp isolohkolle. Esim MB cl 55 AMG naurettavan pieni putki bensapumpun perässä(paine jotain 5 bar), putki on kai just sama 5/16". Tärkeämpi on ite pumppu(sen tuotto) ja imupuolen virtausvastus, noissa pumpuissa tahtoo olla aika heikko imu. Jos en väärin muista niin vakio neulat(Holley/Carter) ei oikeen tykkää yli 7 psi:n paineista.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Me ollaan kyllä kiltisti aina ajettu 6-7 psi:n paineilla, ja on tuntunut piisaavan.
     
  7. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Mekaaninen vaiko sähkö, siinäpä vasta kysymys. Tarviiko sähköinen painesäiliön huippuja tasaamaan? Tietääkseni hi-po mekaanisten tuotot on sähköisiä isompia. Lisäksi kaikki "lajit" kuten ovaali ei aina salli sähköisiä, turvallisuussyistä.
     
  8. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Nooh/ keskustelua: sähkö vai mekaaninen?
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä mä mekaanisessa pysyttelisin mahdollismman pitkään, rallikäytössä tankki vaatii varmaan jotain loiskelevysydeemiä. Mopar Performancen alustakirjassa taitaa olla vinkkejä noistakin jutuista. Jos taas sähköistä, niin tekisin ennen pumppua jonkun litran/parin keräyssäilön, että pumpulla olis aina bensaa tarjolla eikä horis ilmaa.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    tsori tyhmyyttäni mutta miten tuo mekaaninen toimii? alipaineella?
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mekaaninen toimii ihan mekaanisesti akselin välityksellä. Yleensä nokassa on joku epäkesko joka sitten lärpyttää pumpun vipua.
     
  12. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Niin, itselläni on myös mekaaninen, kun luin tarpeeksi paljon pelotteluja mopar-perf-katalogista...

    Onhan se niin, että mitä enemmän/monimutkaisia bensanläträysmekanismeja kehittelee, se on aina suoraan verrannolinnen sammutuslaitteiston kokoon!

    Ja sitten, jopa volyymipuoli on hi-perf mekaanisissa parempi.

    Kommentteja/kehuja sähköpumppujen käyttäjät!
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    No turbo käytössä sähköinen on melkein pakollinen niin itse joudun sellaista käyttämään omassa venäjän ihmeessäni :wink:
    Mutta ahtamatomiin kaasari koneisiin mekaaninen piisaa ihan hyvin. Varsinkin kun jenkkeihin saa noita tehokkaampiakin mekaanisia.
     
  14. Japi

    Japi 1st gear

    Olisi mielenkiintoista tietää mihin käyttöön tuo moottori tulee? Jos tuo alkuperäinen bensaputkisto riittää (kahdelle kaasarille) korkeille kierroksille ilman bensapulaa. Katu käyttöön tuskinpa! Etu ei ole kuin korkea bensankulutus.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pro Stocitkin on ahtamattomia kaasarikoneita.
    Kyllä se raja jossain tulee vastaan.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hieman samaan kuin lärpyttää käsin eestakas mökkisaunan vesipumppua (siis käsikäyttöistä). Oikeantasoisella käsivoimalla vettä tulee nopeasti ja runsaasti saaviin. :wink:
     
  17. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Tutkiessani vanhoja luokitustodistuksia, huomasin jotain mielenkiintoista: AC cobra oli luokiteltu 1 mekaanisella ja 1 sähköpumpulla, kun taas GT 40:ssä oli 2 sähköistä. Molemmissa oli 4xweber. Tekniikka mennyt eteenpäin? Vaikka ei Phil Remington ihan tyhmä mies ollut: sähköisen ja mekaanisen yhdistelmä on sinänsä mielenkiintoinen.
     
  18. veekasi

    veekasi Gearhead

    Sähköistä ja mekaanista ei ilmeisestikään voi laittaa sarjaan. Itekin meinasin kokeilla, mut käsitykseni mukaan käy hassusti. Ekana tankilta sähköpumppu työntäis 7psi mekaaniselle, joka työntäis kaasarille 7 psi> 7+7=14 psi??? Elikkä ei käy. Ostin mekaanisen hipo pumpun ja sähkönen saa lähtee, pitää vielä pirunmoista meteliäkin(ihan kun mun auto nyt muutenkaan on hiljainen).
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Stockereissahan pitää olla mekaaninen bensapumppu, mutta onko niissä mitään sisällä onkin jo toinen juttu.
     
  20. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Mutta jos ne laittaisikin rinnan? Tasaamaan volyymiä, ja jos toinen hyytyisi olisi vielä toinen tuomassa homman kotiin? >Phil lienee ajatellut näin???
     

Kerro tästä muillekin!