Bensapumppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 11.6.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vanhassa jenkissäni on Carter AFB kaasari. Ryyppy on ollut kait alunperin termostaattiohjattu, mutta se ei enää ole käytössä. Bensan kuljetuksesta huolehtii edellisen omistajan asentama sähköinen bensapumppu, joka on siitä harmittava, että se "naksuttaa" kylmänä käynnistettäessä minuutin tai kaksi ennenkuin kaasuttimessa asti on riittävästi bensaa, että koneen saisi käyntiin. Ajatuksissa onkin ollut hankkia alkuperäinen nokka-akselikäyttöinen pumppu. Ryyppy pitäisi siinä tapauksessa laittaa myös toimivaksi, eikö?

    Miten on omissa vanhoissa jenkeissänne? Onko alkuperäiset/alkuperäismalliset mekaaniset pumput vai sähköiset? Onko "naksutusilmiötä"?
    Miten ryyppy; onko toiminnassa vai ei?

    Terveisin
    Matti V
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mulla on Impalassa vielä isolohkokoneen jäljiltä Holleyn sininen pumppu kiinni. Meillä ei nimittäin pikkulohkon vakiopumppu jaksanut toimia, johtunee suurennetuista (tällä hetkellä nykykoneen tarpeelle ylisuurista) bensalinjoista. Bensanpaineet pudotettiin vähän alle 0,3 ja autoon rakennettiin lisäksi käsiryyppy. Toimii erittäin nätisti, mutta pumppusysteemi muutettaneen sillä hermohan siinä menee kun pumppu ulisee kaikenaikaa. Lienee Holleyn pumpun ominaisuus, tiedä sitten saisko sen jotenkin asennettua vähän eri lailla jottei sen ääni kuuluisi niin selvästi koppiin sisälle. Tai sitten pitää rakentaa ohkasemmat bensalinjat että oma pumppu jaksaa toimia.
    Eli omana kokemuksena sähköpumppu/käsiryyppy-yhdistelmä toimii hyvin mutta metelöi. Auton kaasari on joku kökkö pikkulohkon vakiomalli (kone vm.-79) ja herättää ainakin minussa lähinnä hilpeyttä, mutta kuten mainitsin niin homma toimii.
     
  3. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Jos bensalinja ei valu koneen sammuttamisen jälkeen tyhjäksi, niin miten bensaputken halkaisija vaikuttaa pumpun nakuttamiseen? Vai onko ongelma nimenomaan siinä, että pumppu joutuu täyttämään tyhjät putket?
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Näinhän se on, jos neulaventtiili pitää valuu mehut siis takaisin tankkiin?

    Ryyppy? Mulla on impalassa normaali pumppu eikä ryyppy ole koskaan ollut toiminnassa, aina on lähtenyt oli helle tai pakkanen. Tosin pienen lämmityskäytön se vaatii ennenkuin jaksaa lähteä vetämään. Mutta ryypyn ja bensapumpun tyypin yhteyttä en tajunnut.
     
  5. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Moikka Matti V.
    Kyseessä taitaa olla Mitsuba-merkkinen bensapumppu, jolle on ominaista kyseinen naksutus.
    Mun ekassa Chevyssä oli joskus sellainen pumppu.
    Kys. pumpun käyntinopeus vaihtelee paineen mukaan, eli naksutus hidastuu, kun paine linjoissa kasvaa tietyn rajan ylittäväksi. Pumppumalli on ihan ok vakiokoneisiin ja leppoiseen ajoon + siinä on oma suodatin(pumpun alakupin alla).
    Ei riitä virivirikäyttöön.

    Pumppu voi olla vanha, tai suodatin tukkoinen, jos todella sitä pitää odotella minuutin verran ennenkuin kaasari on täynnä.
    Tai sitten vika voi olla ihan muuallakin.
    Kannattaa tutkia ajoissa, ennekuin se jättää jonnekkin tienvarteen.

    Olen itse käyttänyt autoissani sähköpumppuja koko jenkkiharrastus aikani, ja ihan hyvällä kokemuksella. Silloin kun kaikki on kondiksessa (puhtaat suodattimet, pitävät liitokset ym.) sähköisellä pumpulla on hyvät puolensa, eikä ole syytä vaihtaa mekaanisiin.
    Ajatteleppa, jos toi sun autosi vika onkin muualla kuin b.pumpussa.
    Joutuisit starttaamaan minuutin, ennenkuin mekaaninen pumppu saisi täytettyä kaasarin!?!

    Tossa mainittiin Holleyn pumppujen äänekkyys ja se todella on niille ominaista. Mä käytin alkuun meidän hiiren hiljaisessa farmarissa Holleyn sinistä pumppua, joka riitti varsin hyvin ruiskun vaatimaan paine- ja tuottomäärään, mutta vaihdoin pumpun toisen valmistajan tekemään sen äänekkyyden takia. Oli kovaäänisin osa koko autossa .. ja sen kuuli ulkopuolisetkin ensiksi, ennekuin koko auto tuli edes näkyviin kulman takaa!!!

    Meillä on kolme Chevyä ja kaikki varustettu Carterin valmistamilla sähköisillä b.pumpuilla.
    Voin siis huoletta puhua sähköisen puolesta. Toimii siinä missä mekaanisetkin ja hajoo siinä missä mekaanisetkin.
    Kummallakin on omat puolensa.




    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Pro ´55 2002-06-11 13:49 ]</font>
     
  6. jusu

    jusu 1st gear

    Missäs vois olla vika jos auton seisottua muutaman päivän joutuu starttaamaan n. minuutin? (mekaaninen pumppu, Moparin 318)
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mulla on samantapaisia "ongelmia" kun impala seisoo aina pari-kolme viikkoa ulkoilutuskertojen välillä. Luulen että johtuu bensan haihtumisesta kaasarin kohokammiosta. Pari 3-5 sekunnin starttia niin jopas on taas bensaa kaasarissa ja homma pelaa.
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Impalassa on vielä koko bensapummppu/linjasysteemit siinä kiinni olleen viri-isolohkokoneen peruja. Autoon vaihdettiin nyt tavallinen pikkulohkopannu ja kun starttailtiin sitä niin huomattiin ettei jaksa nostaa bensaa tankista kaasarille. Hommahan saattoi johtua siitäkin että asennuksen jälkeen linjat oli tyhjät eikä vakiopumpussa oikein tahtonut riittää paukut, mutta olis tietysti saattanut lopulta lähteä pelittämänkin kun olisi tarpeeksi kauan vaan veivannut ja veivannut konetta käymään.
    Ryyppy asennettiin autoon sen takia että Impalasta saattaakin nyt tulla ihan ympärivuotinen käyttöauto. Vähän säälittää kyllä kun se on vielä harvinaisen hyväkuntoinen (ruosteeton, suorakylkinen, paria lisämittaria ja katkaisijaa lukuunottamatta täysin orggiskuntoinen jne.) mutta mitäs rupes v...lemaan, olis suostunut toimimaan kunnolla isolohkolla niin olis saanut olla vaan kesätöissä. Nyt kone käydään kokonaan läpi ja sille etsittäneen joku toinen, uusi kiva koppa mihin se sitten laitetaan.
    Pro 55 kehui Carterin pumppua, täytynee vielä harkita Holleyn vaihtoa esim. sellaiseen tai sitten testata vielä uudemman kerran josko oma vakiopumppu jaksaisi hoidella hommat.
    Carterin hinnat/hyvät myyjät, osaisko joku heittää arviota?
     
  9. KTM

    KTM Gearhead

    Edelliseesä autossa minulla oli Carterin mekaninenpumppu ja AFB kaasari. Muutaman päivän seisottamisen jälkeen autoa sai startata aina tovin. Kaasari oli kunnostettu ja ryyppysysteemi toimi virheettömästi. Nykyisessä vimpaimessa on Hollykan 750cfm tuplapumppukaasari ja sähköinen bensapumppu. Käsittämätön yhdistelmä, jysähtää aina käyntiin ensimmäisellä yrittämällä vaikka kuinka kauan olisi ollut seisomassa. Kaasarissahan ei tietenkään ole siten ryyppyä.

    Kyllä sähköinen bensapumppu on käyttäjäystävällisempi vaikka pitääkin jurisevaa ääntä.
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ja lisäksi: kun kytkee sähköpumpun katkaisijan kautta voi sen sammuttaa ja käyttää kaasarin tyhjäksi kun vaihtaa suuttimia eikä tartte läträtä bensan kanssa.
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Joo, katkaisijan kautta on. Toimii myös samalla jonkinmoisena ajonestolaitteena kun ei kauaa käy jollei tajua laittaa pumppua päälle eikä ainakaan jokainen h-moilanen sitä hoksaa, etenkään jos pumpun katkaisija ei ole mitenkään selvästi esillä ja merkattu.
     
  12. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Olen kokeillut Mitsubaa ja Carterin mekaanisia SBF:ssä ja molemmat toimivat, mutta tällä hetkellä käytän mekaanista, se kun jäi viimeiseksi kiinni, kun jahtasin käyntihäriöötä. Sähköpumpun hyvä puoli on sen yleismallisuus, voi lainata kaverillekin hädän tullen.
    Talviautona toimivassa(??) Riesassa ei ole ryyppyä. 25 asteen pakkasessa joutuu käynnistämään 3-5 kertaa ennen kuin jää käymään. Joten eiköhän se kesäjenkki pitäisi pelittää ilman ylimääräistä bensakylpyäkin.
    Jenkissä oli 750vakuumi, jossa todn. power valve rikki, ei tosiaan tarvinnut ryyppyä:) Nyt 600Holley, jonka ryyppy lienee sinne päin, mutta ei ihan kohdallaan, koska lähtee huonommin käyntiin.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos vielä tyhmiä saa kysellä, niin miksi jenkkini kylmänä käynnistettäessä käy parikymmentä minuuttia kierroksilla ennenkuin käynti tasaantuu normaalille joutokäyntikierrosluvuille? Autossa ei siis ole ryyppy toiminnassa ja bensankuljetuksesta huolehtii sähköinen pumppu.

    Matti V
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Holleyn kyseessä ollen toimii lisäksi hälyttimenä, vaikka älyäisikin laittaa päälle alkaa sellainen ulina että huumepöllyautovaras luulee varashälyttimen huutavan ja pakenee juosten metsään :smile:
     
  15. KTM

    KTM Gearhead

    Oletko lukinnut fastidle laipan? Vaikka ryyppy ei ole päällä voi se tämä laippa/vipu päästä siirtymään muutaman millin ja sitten on kovat tyhjäkäynnit.
     

Kerro tästä muillekin!