Blazer 4x4 voimansiirto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja TimoL, 22.10.2002.

  1. TimoL

    TimoL Gearhead

    Valistakaa tietämätöntä!!

    Miten tämä nelivedon voimansiirto on toteutettu, kun en ole koskaan asiaan perehtynyt? Onko esim. 'tavallinen' 350+th400 -paketti, josta voima siirtyy jakolaatikolle ja tästä taasen etuperälle ja perälle?

    Kokemuksia nelivedoista, tietoa jne. Kiitos!
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Eli kun itselläni on tuo '90 mallin K5 Blazeri, voin kertoa että jakolaatikon täyskorjaus maksaa aivan V*tusti! Voimansiirto tulee koneelta vaihdelootaan (manuaali SM465, automaatit THM350 ja THM700R4), josta jakolaatikolle ('73-80? NP203, jatkuva neliveto, osa-aikaiset: 81-87 NP208, 88-91 NP241C) ja sieltä perälle/etuperälle. Jakolaatikot ketjuvetoisia etuperälle, ketjun leveys 2 1/4 tuumaa NP203, 1 1/2 tuumaa 208&241C.
    Tosin noista ketjun leveyksistä en oo satavarma. Automaattien perässä ei oo häntää, jossa kardaanin yoke olisi, vaan ne kiinnittyvät suoraan jakolaatikolle. Muuten ihan samaa tavaraa kuin autoissakin.
     
  3. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Vielä sen verran, että jos jostain onnistut ehjän NP205 jakolaatikon löytämään se menee heittämällä kiinni ja on vahvempi kuin nuo muut. 203,208 ja 241 on alukuorella ja ketjuvedolla, 205 rattailla ja rautakuorilla.
     
  4. TimoL

    TimoL Gearhead

    Kiitos vastauksesta! Juuri tietoa mitä tarvin!!

    Nyt vielä selvitettävä, mikä on hankittavan laitteen käyttövoima. Omasi on diesel, mitä pidät? Kuuskakkosesta, samoin kuin 350dx olen kuullut hyvää & huonoa (enemmän), mutta jos hyvin huollettu eikä kilometrit täynnä, niin kaipa toimii…kokemusta itsellä dieseleistä ei ole, vaan kaikki kasit on/on ollu bensoja.

    Olen katellut juuri bensoja haarukkaan '80 - '91. Näyttäähän noita olevan kaupan ja hintahaitari tietenkin suuri. Bensat monesti vähän ajettuja ja ymmärrettävästä syystäkin! Halvempi ainakin tehdä remppa.
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    No, 350 bensakone on vuodesta '87 TBI-ruiskulla. Oma 6.2 kiisseli kulkee 3.08 välityksillä 155km/h(!) mittarin mukaan 32x11.50 palloilla, ihmettelin suuresti tuota. Kilometrejä on mittarissa 235 tuhatta, pirteä se on vielä eikä mitenkään äänekäskään. Tosin onhan noita haukuttu paljonkin, osasyy taitaa olla ne "peruskorjatut" moottorit joita eräät firmat tekivät. 350DX:ää ei tietääkseni koskaan asennettu tuohon koska 6.2 tuli 1982 myyntiin (samaan aikaan kun tuo 350 muuttui DX:ksi). Jos otat loikkaritomaatin ota '87(?) tai uudempi, ovat ilmeisesti vahvempia kuin vanhemmat 700R4:t. Oma 6.2 kuluttaa noin 9:stä 17 litraa satkulla. Ainakin Mudracerillä oli (on?) 6.2 turbotettuna, sen kyydin haluaisin kyllä kokea. Varmaan muut osaavat täyttää aukkoja/korjata mahd. virheet noissa tiedoissa.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tutulla on 89 350tpi + man. , menee maantiellä 80-90 vauhdissa jollain 12 litralla mutta satasessa kuluttaa jo 15-16, lieneeköhän ilmanvastuksella jotain tekemistä asian kanssa?
     
  7. TimoL

    TimoL Gearhead

    Joo, olen myöskin kuullut, että tuosta 80 haarukasta satasen vauhtiin nosto vaikuttaa koht. rajusti kulutukseen Vaneissa, Blazereissa jne. Suurin osahan niistä on kyllä pakuja. En sitten loppujen lopuksi tiedä tuon kulutuksen/käyttövoiman vaikutusta hankintaani, vaan hankin sen mikä parhaiten miellyttää itseäni! Syöhän ne kaikki mitä niille antaa, niinkuin kaikki muutkin rohjot.

    Aiheesta poiketen pakko mainita reilu vuosi sitten olleesta toisen vuoden etuveto Galantista, joka söi 30 litraa sataselle oikeasti ja ajoin sillä vuoden sellaisenaan...opiskelijana! Söi minunkin puolesta!!
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuten tuossa aikasemmin mainittiin, ei taida 5.7dx:llä varustettuja olla, ellei ole jälkikäteen tehdyjä, mutta pikku oikaisu tuonne:

    Ainakin minun tietämäni mukaan 5.7dX on se parannettu versio, joka tehtiin alunpitäenkin jo siiselikoneeksi, eikä siten kärsinyt sen vanhan 5.7d:n (,joka rakennettiin bensakoneesta dieseliksi, puristukset kasvavat tolkuttomasti -> POKS!) ongelmista.
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    sen verran korjaan korjausta, että 350DX on 350D:n johdannainen, ja omaa siten samat bensakoneen sukujuuret kuin 350D:kin.
    DX:ssa vahvistettiin mm. koneen alakertaa ja kantta kestämään korkea puristus.
    Vähemmän vikoja siinä on kuin 350D:ssä, mutta ei se silti ole kannattava valinta isoon peltilehmään (teho&vääntö). Tuo Detroit Dieselin suunnittelema 6.2d on monella tapaa parempi kone, varsinkin viimeisien vuosien mallit.
     
  10. blueice

    blueice 1st gear

    Mulla on ollu 350D ja 350DX (on edelleen) eikä niissä muuta eroa ole kun DX:ssä on rullanokka eli DX:ssä on ihan sama alakerta kun D:ssä eli ihan yhtä kestäviä ne on. Jos ne on kestäny tähän asti, niin kai ne kestää vastakin, saman huollon ne vaatii kun 6.2/6.5:kin.

    Tolla D lohkosella ajoin 50000 km eikä pelkoakaan hajoamisesta, seur. omistaja sai tuulettajan siivet jäähdyttimestä läpi ja pääsi keittään mutta selvis pelkällä kansipahvirempalla. 6.2 olis tod. näk. menny kannet..

    Nykyseen autoon (350DX) on mulla tullu 120000 km ja meininki on ajaa sillä vielä monta vuotta, enkä ole mitenkään säästellen ajanu, kyllä 5.7d leipää kestää (kovaa saa ajaa, muttei rikki revittää..)

    Ps. olen kyllä kattellu 350 bensa ja 350d lohkoja ja veivejä vierekkäin, eikä ne oo sukuakaan toisilleen, on siinä diisselin lohkossa niin paljon enemmän malmia..
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    No niin, nyt korjaan jo itseänikin :sad: Eli Oldsin 350 diesel _ei_ ole bensakoneesta tehty. 350DX on siis vahvistettu 350D. Kiitokset Blueicelle kun huomasit virheen.
     
  12. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    ...Ja kun kerran päästiin Oldsin 350 dieseliin, alakertaa ja kantta vahvistettiin 350DX:n, eli vanha 350D eroaa kyllä 350DX:stä. Dx:ssä mm. vahvempi kampiakseli, rullanostajat, syöttöpumppu, kannet, vahvemmat kannenpultit, pidempi poraus ja kierteet runkolaakeripukkien pulteille jne.
    Tosin taitaa olla niin, että muutokset tehtiin vähitellen vuosien saatossa, eli jokaisesta DX-koneesta ei löydy kaikkia muutoksia.
     
  13. blueice

    blueice 1st gear

    Joo, mutta D-lohkon voi kasata DX:ään tulleilla "viilatuilla" osilla mm. männät jne jolloin ei muuta eroa vissiin jää kun rullanokka...
     

Kerro tästä muillekin!