Blazerin jakolaatikko murheet???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja aaCHEVY, 21.1.2003.

  1. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Onko jollain omakohtaisia kokemuksia Chevyn jakolaatikoista? Mulla lakkas etupää vetämästä? Jostain se antaa periks, kun se alkuun välillä veti ja välillä ei, nyt se ei vedä olleenkaan. Siitä kuuluu vaan aika vaimeaa napsahtelua. Onkohan hankala kunnostettava, ite en oo aikaisemmin kyseiseseen osaan perehtyny, mitä nyt öljyjä vaihellu. Vai onko homma jätettävä ns. ammattimiehelle!
     
  2. srontti

    srontti 1st gear

    Itsellä hajosi pari vuotta sitten jakolaatikko blazerista. tihkutti öljyä jonkin verran ja pakkasella hinatessa kaverin autoa nelivetopäällä kuului ikävä ääni laatikosta. Ei mennyt kauaa niin ei toiminut enää takavetokaan. Yritin etsiä korjaajia mutta huonolla menestyksellä. Sama homma käytettyjen ja uusien jakolaatikkojen metsästyksessä, kunnes löysin jonkin helsinkiläisen tyypin jolta sain ostettua kunnostetun jakolaatikon joka on toiminut tähän päivään asti moitteetta. Näyttää noita jakolaatikkoja olevan harvemmassa kuin vaihdeaskeja. Maksoi joitain 3500 vanhaa rahaa. Jos vuotaa hiukankin öljyä niin kannattaa heti ja tarkistella öljyt muutenkin säännöllisesti, säästyy paljolta. niin rahassa kuin vaivassa.
     
  3. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Öljyt siinä on pysyny sisällä. Täytys vielä tutkiskella se siirtäjä mekanismi. Jos ei muu auta ni sitten sitä varmaan joutuu investoimaan kunnostetun tai vastaavan. :oops:
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Autohuolto Jamant Oy Espoossa, erikoistunut 4x4 korjauksiin, löytyy kaikki osat 203,205,208 laatikoihin, viimeistään tilaamalla ja kaveri osaa hommansa. Omaan 241c lodjuun piti hakee palikkaa sitten ympäri mualimaa kun ei ole kovinkaan yleinen.
    Veikkaisin aaChevyn tapauksessa ketjun kulumista/poikki meni, jolloin pomppii rattaiden yli eikä vedä.
    Ei ne kovin hankalia kunnostettavia ole, jos vain saat osat jostain. Kunnostamaton käytetty on samanlainen lotto kuin automaattien tai mosien kanssa.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sulla taitaa olla NP-208 versio ja niistä kulahtaa vaihteensiirtohaarukka puutteellisen voitelun takia. 208 lootassa "yläkertaan" eli planeetalle ja siirtäjiin kulkeutuu öljy vain silloin kun 4-veto on päällä etuvedon ketjun kuskaamana.
    Noilla 207-208 lootilla varustettua autoa kannatta ajaa välillä keppi 4-veto asennossa juuri voitelun takia.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla on 208 400sen perässä.
    jakoloota on sen verran rikki(nakuttaa omituisesti) että ajelen paljon pelkällä takavedolla. käytän kuitenkin 4vetoakin viikoittain. nyt jakoloota ei anna vaihtaa 4vedolta takavedolle muuta kuin vaihdelaatikon ollessa vapaalla. jos ajan takavedolla, voiko jakolootaan tulla sellainen vika että takavetokin lakkaa toimimasta?!?!

    tähän asti luulin että ei voi, mutta srontin viesti kuulostaa ihan siltä että kyllä voi

    nimim.tietämätön
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä se voi jäädä vapaalle jos haarukka on kajahtanut siinä kohtaa.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    mut ei siis kuitenkaan itte voi mennä vapaalle. eli jos haarukka hajoaa vapaan kohdalla kun vaihtaa nelivedolta takavedolle(tai toisinpäin), voi takavetokin lakata toimimasta vai?

    nimim. pikkutarkka tietämätön
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Yep. Vapaa asennossa on vapaa päällä! ja se voi tosiaan hajota niin on meinaan ennenkin törmätty moiseen. Sen siirtäjähaarukan saa korjattua ja multa löytyy tiivistesatsi 208 jakomieliseen.
     
  10. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Mistä sen jakolaatikon malli-merkinnän löytää? Vai miten ne erottaa toisistaan... Haynesin korjaus oopusta tossa tutkailin ja ja veikkaan, että tässä mun tapauksessa se ketju siellä luiskahtaa. Ulospäin kuuluva ääni ainankin vaikuttaisi ihan siltä. Tarviiko muuten tämmösessä jakolaatikko rempassa jotain erikoistyökaluja? Ja mitähän kaikkee sinne kunnostuksen yhteydessä kannattaa vaihtaa?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toosan takapuolella ö-töyttö ropun yläpuolella on paskan alla pyöreä lätkä jossa tyyppi. Kaikki stefat kannattaa vaihtaa kun se on osina, ja laakerit tsekata. mitään paperitilkkeitä siellä ei ole vaan puuhamassa toimii tilkkeenä tehtaankin jäljiltä.

    Kannattaa olla tarkkana kun purkaa sitä, ettei käy niinkuin muille ekakertalaisille. Voipi olla lattia täynnä laakerineuloja ym. romua. [​IMG]
     
  12. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mun tarvii ottaa omasta jakoloota levälleen joskus lähitulevaisuudessa.Välillä saa riuhtoa keppiä että lähtee neliveto pois(H tai L).Päälle kyllä menee kevyesti.
    Huomasin tossa kovilla pakkasilla et haarukoitten tankojen stefat alkoi vuotaa,hyvä ettei ihan norona valunu öljyt pihalle.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se ettei np-205 toosasta saa 4-vetoa pois helpolla on ihan normaalia kun se on hieman ikääntynyt. Askin sisällä on sellaiset estotapit jotka siis estää ettei ne tangot liiku yhtäaikaa. Kun ne tapit ja kolot vähän kulahtaa niin on selvää ettei se toimi enää niinkuin uusi. Ja lisäksi se siirtohässäkkä tappeineen on tosi v.i.t.t.u.mainen purkaa ja vielä v..tumpi kasata ja jollet saa uusia siirtotankoja ja tappeja niin ei kannata purkaa.
    Mulla on muuten stefat niihin siirtotankoihin.
     
  14. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Tarkistin sen oman jakolootan tyypin ja näky olevan 208C, jos joku tietää Keski-Suomesta hyvän jakolaatikko pajan/asentajan niin vastauksia otetaan vastaan. Näyttää olevan sen verran kinkkinen purettava/kasattava, että voi olla viisain jättää hommma, niihin vihkiytyneen hemmon käsiin. :odroll:
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    käykö dodgen 203 chevyyn? jos ei niin mitä eroa
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sisäänmeno aleksin boori on erilainen mopar, ford, gm ja JEEP malleissa ja vielä sekin vaikuttaa booriin onko ollut maticin vai manuaalin perässä. Kaikki em. firmat on käyttänyt ainakin NP-203, NP-205, NP-207, NP-208 NP-231, NP-241 versioita ja joskus joutuu pistämään jortaaneihin kalliit sovitusnivelet kun kaikilla on erilaiset ristikot.
     

Kerro tästä muillekin!