blower kone ja kaasarin valintaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tero2, 23.1.2010.

  1. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Mitäs viisaammat sanoo kaasarin valinnassa? Eli SBM 318 miedolla nokalla ja päällä b&m:n 174.
    Ohjekirjanen suosittelee laittaan tuplapumpun vaan jos stalli on korkee ja peränvälitys yli 4.??

    Kuiteskin jotkut sanoo et ehdottomasti Db kaasari--- ja se kaasarin koko vielä kirjanen neuvoo 750?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    On noita vähintäänkin tyydyttävästi toiminut sekä vacuumilla, että dp:llä. Nimimmerkki Ck:lla oli valiantissaan vacuumit ja toimi ihan hienosti.
     
  3. niilo

    niilo 3rd gear

    Mulla omassa vacuumi demonit ja toimii hienosti.
    Nii sen jälkeen ku ensin korjas ne uudet kaasarit!
    2x625cfm
     
  4. jus57

    jus57 Gearhead

    Ehdottomasti Holley dp :lol: ja sattumoisin tuolta löytyisi yksi halvalla...
    http://kuvablogi.com/blog/1060/41/

    No kai siinä toimii joku muukin kun tuo Hollikka löysi uuden kodin :rotfl: :lol:
     
  5. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Paras mahdollinen valinta,tulee toimimaan kuin junan vessa :D
     
  7. sbc350

    sbc350 Gearhead

    hieman off topikkia mutta onkos kukaan valmistanut itse tai käyttänyt yleensä blowerin ja imusarjan välissä mitään cuuleria ja onko ollut millasia hyötyjä ? eli sellainen mikä on ahtimen ja imusarjan väliin pultattu. ilmeisesti jotain vesikiertosia nää tälläset jäähyt?
    Kun nouseehan tuo ilman lämpö mekaanisellakin ahtimella kun ilmaa puristetaan kasaan.. sais nakutusherkkyyttä vähän pienennettyä.

    ja mistäs saa blow of venttiileitä ja millanen painearvo siinä pitäs olla jos ahtaa esim 0.5 bar? tietty yli tuon mutta kuinka paljon se saa olla yli et pelastaa jos tulee pientä poksumista..
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla lepää juuri tuollainen virkeän 440:n päällä, 750cfm versiona. Ei tosin ole kyllä ahdettu.

    Hyvä kaasari kyllä on, ja "helppo" säätää ja ruuvata itsekin pienen opiskelun jälkeen.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ylipäätään, tollanen mekaanisesti ahdettu vehjes jossa kaasari on imupuolella ei kaipaa sinne mitään "kuristinta". Ylenesä ne antaa paremmin paukkua isommalla kaasarilla, tosin tässä tapauksessahan sekä motti, että ahdin ei oo mitään jättikokoo.
     
  11. maxy

    maxy 3rd gear

    Miten muuten toimii tuo vehje? Itellä kans rakenteilla tuommonen ahdin vehe tai on viellä osien haalimis asteella.
     
  12. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    aika heikkoo on tuo toimiminen vielä, kun on paska ja sohlo kaasari ja sytkä pielessä ja taitaa tuo laatikkokin olla paskana tai ainakaan se ei oikein vedä ilman ettei antanu vähän enempi kierrosta.
     
  13. sbc350

    sbc350 Gearhead

  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Oon mä niitä jotain lukemia nähnyt, et kyllä ne ton välijäähdytyksen hoitaa ihan sujuvasti. En nyt muista varamsti lukuja, mut kraanavedellä olisko pudonnut joku 50c imulämmöt ja paine 1 barilla 0.1 baria.
     
  15. sbc350

    sbc350 Gearhead

    ihan mukavia lukemia. oliskohan jossain m62 kokoiseen ahtimeen vastaavaa kuuleria saatavilla. tollasen tekeminen voi olla aika hankalaa.. vai tekisköhän joku syylärifirma tollasen ?
     
  16. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Minkä kokosta bensaputkee tuonne kannattais vetää? Mihin paikkaan porukka on yleensä noita suurtehobensapumppuja tunkenu jos on käyttäny turvatankkia? Autonalle vai johonkin takakoppaan? entäs bensasuodattimen paikkaa ja millasia käyttäny?

    Pumppuna on tuo-> http://www.holley.com/12-150.asp
     
  17. stw307

    stw307 1st gear

    Välikysymys:

    Miten vaikuttaa em. "välijäähy" bensan pisarointiin?
    Onko siinä tärkeämpää laskea ilman tiheys=ahtopaine vaikutus?

    Neste kumminkin taitaa pisaroida pinnoille varsinkin viiletessään ja toi jäähyn vaikutus perustuu suurelle jäähdytyspinta-alalle joka on POIKITTAIN imukanavassa...

    En oo moisia laitteita kisassa nähny, joten mikä tää ns. "tieteellinen" tausta tälle jäähylle on? Älkää hakakko mua paksaks, mä en vaan tiedä!
     
  18. sbc350

    sbc350 Gearhead

    ite mietin tota pisarointia myös. liekkö tarttis olla sit tosi kylmä se jäähy että alkais pisaroitumaan?
     
  19. jukka63

    jukka63 1st gear

    Näitä ollaan pähkäilty mm. Åken kanssa.Jos ahtimesta tulee jotain sata asteista ilmaa,pitää välijäähyn olla aivan sikatehokas jotta bensan kastepiste saataisiin aikaan.Sitten kun lisätään ilmamäärät jotka välijäähyn läpi kulkee,ei puhettakaan pisaroitumisesta.Hyvinhän toi on toiminut Åken pelissä,tehoja tuli käsittääkseni aika asiallisesti.630 ennen,välijäähyn jälkeen 700.Noihan on yleisesti käytössä jenkkien kiihdytysveneissä.Otetaan järvestä kylmää vettä ja palautetetään lämmin vesi takaisin.Auto käytössä pitää rakentaa syyläri,pumput ja muu rekvisiitta.Painoa tulee ja jäähdytysteho on ulkoilmasta riippuvainen.Ite päädyin vesi/metanoli ruiskutukseen,tuntuvat suosivan sitä ahdetuissa moottoreissa jenkeissä.
     
  20. sbc350

    sbc350 Gearhead

    eli kaasarin ja ahtimen väliin laippa mikä suihkuttaa täysiä vedätettäessä?
    olis helpompi toteuttaa kyllä eikä tulis ylimäärästä hässäkkää konehuoneeseen niin paljoa..
    ilokaasut kun ymppää niin sekin viilentää, mutta eipä sitä voi aina suihkuttaa 8)
     

Kerro tästä muillekin!