Blower + ruisku

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja CCZ28, 28.9.2010.

  1. Razorass

    Razorass 1st gear

    Kaho mää tein samalla tavalla, ainut vaan että ecu teki ihan omaehtosesti muutokset karttaan. Ekan käynnistyksen jälkeen n. 15min pihassa käytin lämpimäksi ja tyhjäkäynti säädöt kohdilleen. Sitten ecusta autotune päälle ja ajelin viikon verran duuniin ja takaisin. Aina perillä tarkistin mitä kartan osaa autotune(tai siis quicktune) oli ronkkinut ja tallensin muutokset.
    Tiedonkeruuta ei tarvinnut käyttää kun ylipainealueen säädössä. dynossa menikin yli tunti kun haettiin ennakot kohdalleen.

    Nyt on rahat loppu ja mosan päällä kaasari, joka toimii kyllä pirun hienosti. ilmanpaineessa.
     
  2. Henko

    Henko 1st gear

    Joo, se on nykyaikaa. Hestec on monilta osin vanhanaikainen, mutta riittää mulle ominaisuuksiltaan.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Mun mielestä noi Ck:n miinukset on paljon realistisempia näissä harrastuksissa, etenkin toi viimeinen:
    -30-40cm jorma ottalohkossa kun vehkeet ei kulje ja tili on tyhjä :rotfl:
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Rakensin tos Chevy isolohkon, rallikannet ja muut romut, MSD sytkä kamat, 8-71 blower ja päällä kaks Demonin 850 cfm blowerseriesiä. Ahdinkaasareissa on 50cc kiiharpumppu ensiöpuolella joka on muuten tosi hyvä juttu katuautossa.

    Eikun Eaglelle dynoon, ainoastaa säädetiin tyhjäkäynti seosta vähän rikkaamalle, muuhun ei tarvinnu koskee koko session aikana.

    Synkrokin oli kotona laitettu silmällä ja oli kohdallaan.

    Toimi tosi hyvin.

    Sit auto ajoon, kilpiin ja kartsalle: toimii kuin ajatus, avaimesta heti käymään ilman pumppailuja, ei pauku, ei nyi, ei kikkailuja liikennevaloissa, ei tarvii olla rumpalin jalkoja, ei tarvii ryyppyä eikä käyttää pihassa lämpimäks. Käyntiin ja suoraan vaan ajoon.

    Ainoastaan kun on vain 2" korkeet putsarit niin imupatsas osuu putsarinkanteen ja kone käy piirun rikkaalla. Se muuttuu ens kesäksi.

    Aikoinaan Swingerissä oli sbm ja 6-71 ,ensin pari Carterin 750 comp series kaasareita ja ne oli huonot, en saanu niitä perk..een mehumaijoja toimimaan vaikka tein mitä. Kyllästyin ja vaihdoin ne ylimitotettuihin blowerprepattuihin 830cfm dp Holleyhin niin loppu ongelmat, eikä tarvinnu ryyppyjä eikä käytellä pihassa. Toimi taas kuin ajatus. avaimesta käymään ilman kaasua. Sateella ajaessa putsarit kastuu ja niistä ei mene tarpeeksi ilmaa lävi. Ratkaisin asian itse tekemällä putsarit kahdesta eri silmäkoko suodatinmateriaalista päällekäin ja jo voi ajaa sateella.

    Roots on niin vanha keksintö et sen kaveriksi on paras laittaa seuraavaksi keksitty juttu eli kaasarit, tuplapumppu kaasarit.Kisa-ahtimet ja ruuvit on asia erikseen.

    Seuraavaan moottoriini laitan seqventaaliruiskusysteemin koska sekin tulee olemaan ahdettu mut nyt palloilla. Muuten laittaisin Megan mut ei onnistu kun kone on vähän tavallisesta poikkeava ja ei onnistu hyvin Megalla, sais kyl toimimaan mut ei hyvin. Olen katellu DTA Fastin S100 Pro boxia.Hyvä kaverini pelaa paljon Megan kanssa ja hyvin on pelittänyt monessa autossa. Nelareissa, kutosissa ja kaseissa, kaikki ahdettuja. Pitää vaan olla kärsivällinen ja tehdä säädöt pienissä erissä aina tallentaen ja tiedunkeruuta hyödyntäen. Kansainvälinen foorumi on oluut verraton apu ainakin jenkkikoneiden koodia tehdessä.

    Kaasupohjassa moottoreissa ei varmaan saa isoa eroa kaasareista/ruiskusta muussa kuin extreme ahdetuissa. Tietokone ohjaa nykyjään niin pro modin kuin top fuelitkin.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Asian sivusta: onhan noita roots-ahtimia toki mm. 2000-luvun bensaMersuissa ja vaikkapa nyt uudessa ZR1-Corvetessakin. Ei tietenkään niitä 4/6/8/jne.-71-huuhtelupumppuihin perustuvia, mutta muuten periaatteessa ihan samanlaisia. Sopii hyvin jo aikapäiviä sitten keksityn mäntämoottorin kanssa.

    Mitään asiasta tietämättä on kyllä mielenkiintoista seurata tätä keskustelua.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Käsittääkseni nämä uudet "rootsit" ovat jo evoluution tuoteitta mallia Eaton joissa toiminta on kuin ruuvissa ilman roottoreiden "ruuvi" ominaisuuksia. Eli ilma sisään takaa tai edestä ja ulos kyljestä siis alhaalta.
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Joo näin taitaa olla kaikissa uusissa rootseissa.

    Toki kävisiväthän noihin sivuimukaasuttimet, jos haluaa kaasutinta kokeilla omassa harrastusautossaan. :)
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Siinä vaiheessa kun rakentaa remmivehkeen jossa kaasarit on ahtimen ja imusrajan välissä suosittelen minäkin ilman muuta ruiskuun siirtymistä. Mut helpompaa turbottamista saa hakee kun laittamalla kasaarin turbon imupuolelle. Noi remmivehkeet joilla mä olen ajanut on yhtä lukuunottamatta olleet nimenomaan katuautoja, joilla ajetaan ihan normiliikenteessä. Se ykskin joka ei ole, on varsin mieto ja iahn hyvin vois olla päivittäisessä käytössä tekniikkansa puolesta. No, uskovaisten kanssa on turha uskonasioista kiistellä; jos pitää olla ruisku ni sitte laittaa sellasen. Ja aivan niinku uskon asioissa yleensäkin, jotku uskoon tulleet pettyy siihen, ettei se tuonutkaan onnee ja autuutta. Pariin kertaan maininnut, et oon kyllä harrsateautoissakin ruiskuja käyttänyt. Ekan version poismyynti ja Brad Urbanin preppaaman kaasarin ostaminen tilalle niin, et jäi viel kosolti hunpparahaa on yks parhaita sijoutksia mitä oon täs lajissa tehnyt. Ainoo tosiaan mitä jäi kaipaamaan oli noi kylmäkäyntiominaisuudet, kaikissa muissa kaasari oli yhtä hyvä tai aprempi kun toi ammattilaisen dynossa säätämä ruisku. Sen suurin puute taas oli vikaherkkyys; häiriöö milloin mistäkin. Sen kans painittiin aika paljon, sen sijaan toi kasari pantiin kii pakeitsta ja on nyt 18 vuotta eteenpäin vieläkin käytössä.
     
  9. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    On tämä hauska keskustelu.Toiset paasaa ja toiset passaa.
    Mutta mielenkiintoista kuin mikä.Tavallaan.
    Kun on sattunut oppimaan toistaiseksi edes jotakin pientä kaasareista niin on jäänyt ruiskujen kans pelaaminen vähemmälle.Asia mikä on tarkoitus korjata tulevaisuudessa.

    Kun omaa sbc+6-71 konetta suunnittelin ja tein niin soittelin muutamallekkin "ruiskujeesukselle" ja vastaukset oli paljon huonompia kuin täällä.

    Eniwei,silloin saneli suurta osaa raha(ja vieläkin),niin vertailussa oli 1200-1500e blower kaasareihin tai 3-5donaa ruiskuun.
    3-5 donaa mulle sanottiin Hestekkiin ja Motegiin.Silloin näitä megatune juttuja ei suuremmin ollut ainakaan julkisuudessa.
    Nykyään tuo ero taitaa olla pienempi,mutta mulle se pari tonnia on iso raha.

    Mutta eikös rootsi jauha sen ilma-polttoaineseoksen aika lahjakkaasti,huomattavasti paremmaksi sumuksi kuin vapari joten silloinhan tapahtuu jo jonkinmoinen ruiskusuutin ilmiö?
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Ruiskusuuttimista tulikin mieleen, että niissäkin on tapahtunut yhtä sun toista viimeisen 20 vuoden aikana. Nykypäivän isot(kin) polttoainesuuttimet on helpompi saada toimimaan osakaasulla kuin ennenwanhaan.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Luulen kyllä että enemmän tohon on vaikuttanut raudan ja koodin kehittyminen. mm. jokaisen suuttiimen yksilöllinen ruiskutusaika jne.
     
  12. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Mielestäni hauskuus on kaukana kun näitä sivuja lukee niin moni aloitteleva harrastajakin ja imee oppinsa suurimmaksi osaksi täältä. Mielellään heitä opettais ihan faktatiedolla, eikä mututuntumalla ja niillä kokemuksilla jotka perustuu kaavaan:
    mitä ohuempi lompsa -> sitä vähemmän kannattaa koneen päällä olla elektroniikkaa
    Näen näitä säälittävän surullisia tapauksia jatkuvasti, kun ollaan luettu ja kuultu isojen poikien sanovan näin.
    Vahvoja mielipiteitä toki pitää olla, mutta jos se oma mielipide ei perustu faktoihin, pitäs ymmärtää ottaa askelia taaksepäin viimestään siinä vaiheessa kun joku joka esittää ihan oikeeta faktaa. Tarkoitukseni ei ollu paasata kenellekään, vaan esittää ihan oikeeta faktaa.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Toki, kuten myös vaikkapa suuttimen epälineaarisuuden mallintaminen. Wanhemmissa suuttimissa epälienaarisuutta lienee enemmän kuin uusissa. Sen mukaan sitten tietsikkaan parametrit kohdalleen.

    Vette C6:n tietsikasta VE-taulu (Volumetric Efficiency) on hävinnyt kokonaan (opin äskettäin erään asiaan perehtyneen neuvottua) - tietsikka kun on riittävän tehokas laskeakseen lennossa tarvittavat parametrit, eikä staattista taulua näin tarvita ollenkaan.
     
  14. 302TT

    302TT 1st gear

    Kyllä niissä suuttimissakin on tapahtunut kummasti kehitystä, esim. Bosch EV14, joita laittelevat 2-litraisiinkin ahtokoneisiin 1000cc versioina. Hyvin kuuluu pelittävän ihan katuautoissa ja saa helposti säätöönkin.
     
  15. Henko

    Henko 1st gear

    Juu mää tarkennan vielä tohon omaan kokemukseeni, mitä viime sivulla kirjoitin, että mekaanisella ahtimella nyt niitä muuttujia ei ookaan niin paljon. kuin pakokaasuahtimella, kirjoitus ei siis ollu mitenkään puolesta tai vastaan, kunhan kerroin omat kokemukseni säädettävästä ruikasta ylipäänsä.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Edelbrockin mukaan muuten kaasari hoitaa ton "sumuttamisen" ruiskusuutinta paremmin, sotkeehan se isiihen jo ilmaa useemmassa paikassa joukkoon ennen kuin kama boosterista ulos tulee kun taas ruiskusuuttin vaan töräyttää bensapisaraa pihalle. Varmaan kuitenkin vaan jonkinlaista propagandaa, myyhän Edelbrock ruiskujen lisäksi myös kaasareita. :odroll:
     
  17. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Sä barge et näköjään vaan osaa ottaa askelia taaksepäin.
    Jos oot noin varma kannastasi ja kaasarit on niin helkutin hyviä, niin tehdään tästä ihan julkisesti faktaa.
    Lopetin jo ajokauden tolla bloweri harrikalla ja se joutaa varsin hyvin testikohteeksi. Koko läppärunko suuttimineen on vaan kahdella pultilla kiinni.

    Ei kun tervetuloa asentamaan tohon haluamasilainen kaasari ja voittamaan mun paperilla olevat dynokäyrät, sekä pakokaasutestit!!
    Mulle on ihan sama millä tai monellako kaasarilla saat sen aikaseks ja myös ihan sama, että mihin väliin tota ahdinta sen/ne laitat, tulos ratkaisee.
    Ja jotta tää menee perille ihan oikein, niin kyse on koko kierrosrekisteristä, ei vain huippukierroksista. Käyrät pitää voittaa koko mitalta, bonuksena tietenkin saaden laitteesta laillinen läpäisten vielä -99 mallia koskevat pakokaasutestit.

    Jos voitat ne, niin toi 40 tuhannen euron laite on sun käytössä koko ens kesän, mutta jos häviät, niin kaikki sun nimillä olevat ajokit on mulla ajossa ens kesän, mukaan lukien sun muija ja sisko.
     
  18. Janakkalan Eikka

    Janakkalan Eikka 1st gear

    kovvaa peliä on
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Voivoi, onko uskoanne tas loukattu, eiks olis fatwan paikka? Sisälukutaito olis ehkä kannttanut aikanaan laittaa siihen hankittavien osien listalle sen ruiskun lisäks.
    Ruiskulla on omat ansionsa ja paikkansa, ja jos yks totuus, tie ja elämä on ylipäätään kaiken ajatttelun pohja, niin sittenhän on sellasta käytettävä tollasessa ruohonleikkurissakin. :rotfl:
     
  20. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Mitenhän aloittelevat ja sisälukutaitoiset harrastajat ymmärtää näin kannustavat kommentit:


    Tämmösten vahvojen mielipiteiden jäljiltä olen nähnyt

    - kun aloitteleva harrastaja myy Ehjän TPI motin päältä kaiken elektroniikan ja tulee pyytämään multa apua kaasarin säätöihin.. ja päästöistä hylätyn katsastuksen takia

    - kun Ehjä, mutta käyntihäiriöinen TBI motti nostetaan kokonaan keulilta samankokoisen kaasarikoneen tieltä. Ja TBI koneen seuraava omistaja vaihtaa siihen läppärungon ja imusatsin välisen tiivisteen ja jatkaa ajoa monta vuotta

    - kun projektikuntoisena ostetun auton TBI koneen ruutta väistyy kaasaritekniikan tieltä pelkästään sen takia, että kaasariversion HEI-jakajaan tarvii vetää vaan 1 johto ja se toimii, ruuttakoneen mystiseksi kerrotun jakajan sijasta.

    Nää ihan vaan parina esimerkkinä.
    Sulle suosittelisin keskustelun otsikoiden tarkkaa lukemista ennekuin aloittaa luennoimaan kannustavasti jonkun asian puolesta.

    Kiitos, nyt sit painun harjoittamaan uskoani ja onanoimaan töiden pariin.
     

Kerro tästä muillekin!