Buick Specialiin taka-akselin vaihtoko edessä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kj, 20.2.2010.

  1. kj

    kj 2nd gear

    -64 Specialistani meni vetoakseli ja ehjää tai uutta ei tunnu löytyvän mistään...
    Onko kukaan vaihtanut koko akselin -64/-67 malliin eli meneekö esim.
    vastaavan vuoden Chevellen ilman kiinnike muutoksia "heittämällä" tilalle?
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuonne käy alle melkein mikä vaan sopivan levyinen gm-perä suoraan,jos ei sen kummempia ominaisuuksia haeta!

    Pikkasen on kiinnikkeiden asennoissa eroja,mut käytännössä sinne tosiaan menee melkein minkä perä vaan,mut etenkin tuon aikakauden chevellestä pitäis mennä ihan tosiaan "heittämällä"!
     
  3. olle

    olle 3rd gear

    Helsinki Automatic Centerissä on yksi BOP perä jossa on vetarit,perä
    on 64 Skylarkista.
     
  4. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    g-koppasen caminon(?) akselin on joku laittanu mun -65 specialiin.
    näyttäisi ettei ole mitään muutoksia tehty.
    tuntuu se toimivan, vaikkei kuulemma ole hyvässä asennossa noi tukivarret.


    toisessa (-64) taitaakin olla vielä orggisperä.

    mistäs tuollaseen boppiin sais lukon?
    koitin joskus ettiä, mut ei löytynyt kuin minispoolia..
     
  5. 383

    383 Gearhead

  6. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    no näköjään juu.
    yritin kyllä auburnilta, eatonilta ja ties miltä merkeiltä hakea mut ei vaan löytynyt.

    ilmeisesti en vaan osannut.

    :odroll:



    -kiitokset.
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Mä olen pariin G-koppaseen caminoon asentanut noita BOP-periä,toinen oli ilmeisesti löytynyt jenkeissä gto:n alta ja toisen ite ruuvasin tuon aikakuden Special Buickista.
    Käytännössä niillä tukivarsien asentomuutoksilla ei ole merkitystä ainakaan tuolla alle 250 todellisen hevosen takana...
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    64 Specialissa ja Skylarkissa on kapeampi perä kuin 67 ja uudemmissa. Jos siihen laittaa uudemman, niin tarttee olla tarkka renkaiden leveyden ja vanteiden kanssa.
    Samoin '64 yläkorvakkeet on eri asennossa ja perä/kori vaatii omat '64 ylätukivarret, tai säädettävät. Jos siihen vaihtaa uudemman taka-akselin, täytyy käyttää myös uudemman ylätukivarret.
    65-67 on yhä kapeampi perä, mutta yläkorvakkeet uudemman mallin mukaan (65-72?). 86 ja uudemmat on sitten leveämpiä.

    Sama juttu on kai myös muissakin vastaavissa GM:ssä (?)

    Buickin 68-69(?) on tasauspyörästössä on eri kokoiset poskilaakerit eri puolilla ja siihen ei käy Chevy-mallin murikka ilman laakerin ulkokehän soviteholkkia toiselle poskilaakerille.

    Lukoksi noihin kuulemma sopii fyysisesti kaikki 8,2" lukot, myös C-sokka -mallit. Mutta mulla ainakin on sellainen 65 taka-akseli johon ei sovi uudemmat 28-rihlaiset vetarit poskirattaan booreihin vaikka on periaatteesa sama. Vanhemmissa on poskirattaan boorin harja korkeampi ja se ei mahdu akselin boorin uraan.

    Kiinnostaisi tietää onko tuo booritus nimenomaan Buickin ero vai onko sama tilanne myös Chevy-perissä. Eli että uudempi 28 ei vastaa ihan täysin vanhaa 28 -rihlaista.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja tuohon lukkomurikan sopivuuteen vielä, jos laittaa Chevy-lukkomurikan, täytyy niitä lautaspyörän pultinreikiä suurentaa, Buickin lautaspyörässä on paksummat pultit.

    Ja Buickin perään ei käy Chevyn eikä Oldsin välitys, pinionirattaan sisempi laakeri on erilainen ja kuoren mitoitus erilainen siltä osin. Pontiacin 8,2 perässä on käsittääkseni sama kuin Buickissa. Niihin ei valmisteta kuulemma välityksiä.

    Niin että jos vaihdat siihen 64:seen jonkun toisen taka-akselin, olisin kiinnostunut ostanmaan se "ramman" varaosiksi.
     
  10. Jupe

    Jupe Gearhead

  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ei ole tästäkään omakohtaista kokemusta, mutta siltähän tuo vaikuttaa että sopii.

    Tietääköhän kukaan että onko tuo 28 rihlainen booritus erilainen vastaavan ikäisessä Chevyssä ja BOP:ssä?
    Tämä kiinnostaa, koska akselivamaisen Buickin perän voisi korjata silleen että istuttaa Chevyyn sopivanpituisen akseliin Buickin pyöränlaakerin.
     
  12. kj

    kj 2nd gear

    Suuret kiitokset kaikille informaatiosta 8)

    Tämähän menee todella mielenkiintoiseksi...
    Eilen sain tarjouksen Chevellen(-65?) koko akselista joka vieläpä
    sijaitsee "melkein naapurissa"!!!
    Eli kunhan se saadaan tontille ja ilma lämpenee niin pääsee tutkailemaan aihetta tarkemmin.

    Mutta edelleen on vetari hakusessa että jos jossain on niin soita 0404120366.
     
  13. megabuick

    megabuick Gearhead

    Uusi vetareita saa esim Moserilta. Tekevät mittatilauksena mielestäni sopivan hintaista 1996 kun ostin omani.

    Itselläni 65 special ja mikäli haluaa pitää perän leveyden alkuperäisenä niin kannattaa olla tarkkana. (niinkuin joku muu mainitsi niin ->67 kapeampi)

    t.Kallu
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Akselinetsintään liittyen:
    Viikonloppuna pääsin sovitteleman Buickin '65 8.2" 10-bolt perän tasauspyörästön poskirattaiden boorituksia vastaavanikäisen Novan vetoakseleihin ja Moser-vetareihin.

    65 Buickin 28 rihlainen poskiratas ei tosiaan mahdu Chevyn perän 28-rihlaisen c-sokka vetarin booreihin, niinkuin se ei mahdu uudempiinkaan 28-rihlaisiin c-sokka vetareihin. Buickin rattaan booritus on "korkeampiharjainen".
    Chevyn c-sokkamallisiin 28-rihlaisiin tarkoitettuihin Moser-vetareihin se sopi. Moserin vetareissa näkyy olevan myös korkeampi booritus (eli akselin boorien urien pohjat syvemmällä).

    Tilasin Moserin 28-rihlaiset c-sokkavetarit (chevy >67). Näyttäisi siltä että Buickin A-9 sisäkoolilla varustettu kartiolaakeri sopii tuohon suoraan. Katkaisen c-sokkalukitukset pois vetareiden päästä, vetarin pituus on aika hyvä silloin vanhempaan kapeampaan Buick-perään.
     
  15. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Minulla oli kans vetariongelma 65- cutlassin kankun kanssa. Camaron (olkohan 2 gen) vetarista sokkauran kohdalta poikki, laakerin/krymppirenkaan kohta sorvattiin oldsin laakerille sopivan vahvuiseksi(n.1mm pois). Krympin hefasin varmuudella parilla hitsillä, sillä akseli kapeni melko nopeasti laakerin jälkeen, eikä krymppi sitä olisi paljoa lukinnut. Laippapuolelle reiät niin että 15mm hylsy sopii. Käyttökokemuksia ei ole ehtinyt tulla, koska omakotitalo/ autotalli projekti vie harrastusajan.

    Tuossa sorvattu camaron vetari ja oldsin vetari:
    http://www.rokihoffi.com/oldsgalleria/T ... kseli.html

    Kuva laakeri/krymppi virityksestä:
    http://www.rokihoffi.com/oldsgalleria/T ... akeri.html
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mulla jäi vähän auki että joutuuko noi c-sokka Moserit myös sorvaamaan tuolle sisäkoolimalliselle laakerille, mutta sen näkee sitten.

    Tuo on hyvä tieto että 8.2" Oldsin 28-rihlaiseen perään sopii Chevyn 28-rihlaisen vetari, Buickkiin se ei sovi. Yllättävän paljon näkyy olevan pikkueroja noissa. 64-67 Buickin perään toivottavasti sopii Oldsin välitys, 68> se ei sovi. Pinionin sisempi laakeri on Buickissa 68> erilainen.
     
  17. kj

    kj 2nd gear

    On se kiva huomata ettei tule yksin painittua tuon vetariongelman kanssa...
    Kiitos vielä kaikille vihjeistä ja kokemuksista!

    Vertailin tuon saamani Chevellen c-klippi vetaria Buickiin ja kyllä siitä sanee sovittamalla mutta pikaisen kokeilun jälkeen tuntui että se boori hieman ahistaa. Ja vetariahan täytyy myös lyhentää.
    Kiinnityksen suunnittelin niin että sorvaisi holkin(tai rymppi) laipan ja laakerin väliin ettei vetari karkaisi sisäänpäin. Sisäpuolellehan tulisi edelleen rymppirengas
    kuten alkuperinkin.
    Akselivahvuus noissa kummassakin (laakeripinta) on sama eli tuolla Buickin
    omalla laakerilla (RW-507-CR) onnistuu risteyttämään nuo keskenään.

    Mutta toisin kävi eli tulossa on tuolta merentakaa uusi Buickin oma vetari
    eli tuossa se:
    http://www.opgi.com/product.asp?ProdCod ... endorCode=

    Täytyy vielä ennen ajoon ottamista muistaa tarkastaa se oikeanpuoleisen
    vetarin/laakerin kunto...
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Just joo... ei sitten käyneet ne Moserin vetarit Buickin 65 perämurikan poskirattaiden boorituksiin. On tää ihmeellistä, naapurin Novan 8,2 perään tulleisiin 28 rihlaisiin Moser Chevy-vetarit sopivat noihin mutta itse tilaamani 28 rihlaisiin Chevy-vetareihin ne poskirattaat eivät mahdu. :mad: No, palataan alkuruutuun ja madalletaan ne Buickin poskirattaiden booritukset...

    Vai onkos Chevyssäkin ollut kahdella eri korkeudella noita 28-rihlaisia boorituksia? Ajattellin että jos ne naapurin vetarit olisivat vanhempaa ja korkeampiboorista mallia?
     

Kerro tästä muillekin!