Buickin startti, Delco

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja C-mies, 15.9.2023.

  1. C-mies

    C-mies Gearhead

    Tuollaisen -64 Skylarkin (300 cid V8) kanssa puuhailen ja nyt siinä vaiheessa että on aika yrittää käyntiin.

    Ongelmana on että kun starttaa, niin startti jää pyörittämään moottoria kunnes nappaa akusta piuhan irti.
    Irtonaisena kun testaa pöydällä, niin ei mitään ongelmaa, toimii niinkuin pitää. Samoin auton puolelta sähköt tulee niinkuin pitää, virtalukko ei ole oikkarissa tms.

    Mitähän seuraavaksi pitäisi tutkia/yrittää?
     
  2. Oisko startti liian lähellä vetolevyä ja tarttuu hampaiden pohjasta kiinni.
    Tietenkin solenoidi on semmonen mikä pitäs aina purkaa ja voidella.
     
  3. C-mies

    C-mies Gearhead

    Tuota itsekin vähän mietin että voisiko jäädä hampaat jumiin. Hammaskehä on aika ruosteinen, sillä auto on seissyt todella pitkään. Startti on ollut irti ja ihan osaava kaveri sen on purkanut ja kunnostanut.

    Osaatko sanoa onko startin ja lohkon välissä jotain "palaa"? Startti oli siis irti kun ostin auton, ja vaihdelaatikosta puuttuu osa, eli turbiini ja vetolevy näkyvät auton alle kun katsoo.

    Tilasin aiemmin jo rockautosta Buickin korjausoppaan, mutta en ainakaan vielä löytänyt sieltä vastausta näihin kysymyksiin.
     
  4. 4337

    4337 1st gear

    Hammaskosketus niin,että normaalin papriliittimen paksuinen lanka mahtuu,säätö shimmilevyillä jotka tulevat uusien Delcojen mukana.Saanee kai jostain irtotavarana,tai tekee itse.
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ainakin Chevyn ja Pontiacin starteissa käytetään shimmejä. Vedä /väännä startin hammaspyörä ulos ja mittaa että vetolevyn hampaiden pohjaan ja startin hampaiden väliin jää rako. Helppo käytännön mittaväline on iso paperiklemmari.
    Tuossa linkki chevyn startin asennukseen. Tuskin periaate Buickilla kummallisempi.
    https://www.powermastermotorsports.com/025___GMMiniSta.pdf
     
  6. C-mies

    C-mies Gearhead

    Täytyy tarkistaa tuo hammaskosketus kun seuraavan kerran ehtii taas touhuamaan. Startti on siis auton alkuperäinen. Soitan myös jossain kohtaa startin irroittaneelle ja kunnostaneelle kaverille, jos hän muistaisi oliko siellä shimmejä välissä.

    Startti tosiaan tekee niin että jää pyörittämään kunnes akunpiuhan irroittaa. Aluksi joutui vähän kopauttelemaan kylkeen ettei starttaus jatkunut heti kun kytki akun taas kiinni. Nyt irroittaa jo kun irroittaa piuhan hetkeksi. Sen myös huomasin kun katsoin starttia kaverin startatessa, että sieltä jostain startin kotelon välistä iski välillä kipinää sillä hetkellä kun avainta väännettiin.
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Onko startin solenoidissa R-napa?
    Jos on, niin onko kytketty?
     
  8. C-mies

    C-mies Gearhead

    On R napa ja oli kytkettynä, ihan alkuperäistä kaikki sen puoleen.

    Avasin startin ja totesin että on elinkaarensa päässä jo sisuskaluiltaan, ja jotain osaa oli matkan varrelle jääny myös. Joten uusi tilaukseen, kuitenkin ihan inhmillisen hintainen.
     
  9. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Tuskin Buickin startissa ole mitään erilaisempaa kuin Chevyn autoissakaan. Ite ostin Powermasterin Buickiin ja meni ilman shimmien kanssa pelaamista ihan ok. Saa lisäshimmejä erikseen jos on tarve. Toki aina pitää katsoa välykset, ottaa pois tai lisätä...

    Mutta, mites tuo virtalukko, mättäisikö siellä jokin starttivaiheessa?
     
  10. C-mies

    C-mies Gearhead

    Virtalukko on kunnossa, totesin mittaamalla. Vanhasta startista puuttui "retainer" joten bendix-ratas pääsi liian pitkälle. Se todennäköisesti aiheutti sen että startti jäi jauhamaan vaikka avain oli nollissa. Muutenkin korroosiota ja kulumaa joka puolella, niin helpompi ratkaisu oli ostaa uusi.
    Uusi startti saapui ja ehdin jo laittaakin sen paikoilleen. Nyt toimii niin kuin pitää ja ehdin yrittää jo käyntiin autoa. Seuraavaksi täytyy löytää kadonnut kipinä.

    Auto on siis tavallaan latolöytö, seissyt 90-luvun puolivälin paikkeilta asti ja ostin sen itselleni nyt elokuussa. Periaatteessa tästä voisi tehdä tuonne projektit osioon oman langan tämän topicin hengessä. Sen verran samankaltaisuutta löytyy, on mm. auton historia uudesta asti tiedossa ja alku mennyt tähän asti samalla kaavalla.
     
  11. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Jep eli nyt sitten starttiasiat kunnossa, tämä hyvä! Ja jos hommasit Powermasterin, sen pienikokoisen, niin oli varmaan helppo laitella paikalleen, mikäli oli ahdasta pakosarjojen/pakoputkiston kera.
     
  12. C-mies

    C-mies Gearhead

    Startiksi tuli WAI merkkinen. Ikinä ennen kuullutkaan moisesta merkistä, mutta löytyi uspartsista sopivasti hyllystä, niin päädyin siihen.
    Kadoksissa ollut kipinäkin löytyi ja tänään sain koneen käyntiin. Pystyipä jopa pienen lenkin ajamaan, eli tästä on hyvä jatkaa. Seuraavaksi varmaan peltitöitä, jos vaikka ensi kesäksi kilpiin:odcool:.
     
    teippi-mikko, eeko, maxvo2 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Varmaan ihan yhtä hyvä kuin Powermasterkin. Hyvinkin saattavat olla samasta tehtaasta.
    Joku jenkkikaveri ehdotti minulle aikoinaan hankkimaan hyväkuntoisen ACDelcon startin tai uuden sellaisen, olisikohan ollut Chevyn. No en si hankkinut semmosta. Eiköhän nuo ns. tarvikestartit kuten minulla palvele kohtuullisen hyvin, minulla ei siis ole ollut toistaiseksi sen kera ongelmia. Katellaan, miten minullakin pelaa jatkossa.
     

Kerro tästä muillekin!