C-luokan painot ym.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja jenkkijuuso, 23.10.2006.

  1. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Niin tätä tossa jo vähän selvitinkin muttei tietenkään ihan selväksi viellä tullut eli säänöissähän seisoo että esim. jos käytetään leveämpiä kuin 12.5 tuumaa olevia renkaita lisätään auton minimi painoon 25kg per alkava tuuma, miten tuo tapahtuu jos auton paino on kevyempi kuin minimi tehdäänkö lisä puntit itse ja mistä niitä on tehty ja millainen kiinnitys vai oletteko hitsanneet suoraan painoa kiinteäksi osaksi autoa?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noi rengaspainot tulee siis kulutuspinnan leveyden mukaan, ei sen mukaan mitä renkaan kyljessä lukee. Sääntökirjassa kerrotaaan myös lisäpainoista ja niiden kiinnityksistä, olikohan se 70 kiloo mitä sai olla maksimissaan? Tosin, saahan sitä enempikin kikkailtua isoilla akuilla ja kiinteemmin vaikka tekemällä kontin pohjaa vähän tuhdimmasta pellistä.
     
  3. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    täsmennetään että kyseessä on lisäpainot.ei rengaspainot :rotfl:
    rengaspainoilla laitetaan rengas tasapainoon...toki jos haluaa niin kuka estää laittamasta 25kg vanteeseen :poff:
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ai niit ei tarvikaan laittaa renkaaseen? Voidaanks me nyt laskee renkaista vesi pois?
     
  5. sbc302

    sbc302 3rd gear

    hölmöjä sääntöjä tuollaiset!!! :mad:
    Harvempi c luokkalainen hyötyy mitään tuon isommasta ennemmin häviää suuremman kitkan takia vai olenko väärässä?
    Jos en niin miksi rangaista lisäpainolla?
    Mulla ainakin jää moiset kisat ajamatta jossa on noin hölmöjä sääntöjä.
    muutenkin fyyran säännöt vois mulkata enemmän katuauto säännöiks niinkuin ne joskus olikin. :argue:
     
  6. ThunderRacing

    ThunderRacing 1st gear

    Kaikissa autourheiluluokissa on hölmöt säännöt! Kuka tollo niitä oikein keksii...

    Eli joka lajiin nyt heti yks luokka lisää, siinä jokainen kilpailija saa kirjoittaa omat säännöt. Ja näin ois kaikki tyytyväisiä, ja luokasta tulis heti suosituin, ehkä jopa kaikki alkais ajamaan siinä.
     
  7. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Juu ei mullakaan edes ton kokosia gummeksia tule mutta toi oli vaan esimerkki noista lisä painoista kun niitä joutuu väsäilemään kunhan auto on ensin kevennetty niin sitten voi laittaa lisää painoa :eek:
    Eikös kilpailu paino ole auto+bensat+kuski? Eli tolla bensa määrällähän voi sitten jonnin verran pelata.
    mitenkäs jos tässä samalla kysäsis että jos pyörän aukko on 345 leveä niin uskaltaako/mahtuuko laittaa 315 gummi silloin jäis 1,5 cm per puoli poikittais liikkuma varaa riittääkö se Dot merkatuille katu slickseille eli onko ns. kurttureuna vai normaali?
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    eikö se parempi että tuut ajamaan niin huomaat ettei ne nyy surkeita sääntöjä ole?
    tai shut the f**k up...
    noin sanottiin mullekkin aikoinaan kun samalla asenteella olin liikkeellä kuin herra nyt.
    viime kauden ajoin ja käsitykset muuttui monesta kohtaa.tervetuloa radalle.varikolla saa ilmaista kahvia :rotfl:
    ja paremmat naurut kuin katsomossa.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noista säännöistä niin tiedä; ne nyt on tollaset ja olleet jo niin pitkään, että sellasiinkin sääntöihin voi auton rakentaa. Aiemmistahan ne poikkeaa oikeestaan vain parin kohdan osalta, eli minimipainoja nostettiin ja tuli noi rengasleveyspainot ja pari muuta pikku juttuu. Samalla alettiin vaatia alkuperäistyyppistä ohajusta ja etujousitusta. Noista sois päästävän eroon. Ja ehkä se ratkaisevin ero, mikä on ojoissakin herättänyt kovasti närää, oli toi vuosikatsastuspakon poistaminen. Siihen taas oli omat syynsä, suuri osa muutoskatsasatetuista vanhemmista vehkeistä ei olis kestäneet päivänvaloa (muutoksia hyväksytty kontturilla ilman AKE:lla hyväksytettyjä lupapapereita vaikka sellaset olis vaadittu), katsastuskäytäntö eri puolilla maata oli kovin kirjavaa ja '99 tiukentuneet rakennussäännöt olis käytännössä estäneet laillisten uusien autojen rakentamisen. On jo aiemmin todettu, ettei sääntöjä muuttamalla oo ollut positiivista vaikutusta kilpailijamääriin; uusia ei uhoomisista huolimatta oo tullut ja vanhoja on vittuunnuksissa jäänyt pois.
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Älä säikyttele :poff: Meilläkin tarvitaan nyt jatkossa varmaan yli ton 70 kg lisäpainoja ja tsekkasin noi säännöt niin saahan sitä enempikin laittaa eli siellä luki jotta "maksimi lisäpaino ryhmästä riippumatta on 227 kg (500 lbs).
    Ja noista gummeista niin ei toi leveysraja kovin äkkiä tuu vastaan kun esim. ET Streeteistä vielä vaikka 31x16.5x15 menee ilman lisäpuntteja C:ssäkin ja kun noi C:n autot on kaikki aika pikkusia niin harvemmassapa olis tarvetta tai edes mahdollisuutta laittaakaan alle tota isompia :wink:
     
  11. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    no eipäs nyt aivan nuonkaan:fhra:n kisoissa c-ryhmä-4 tai 5 uutta kuskia.d-ryhmä-5 tai 7 uutta kuskia.että silleen....
    lisääkin mahtuisi joten kalustoa vaan viivalle...
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Asiasta kolmanteen, paljos sellanen sääntöjen mukainen kehikko mahtaa painaa noin suunnilleen? Ajateltiin että sen vois nyt varmaankin tehdä ihan vaan tavallisesta kaariputkesta kun ei enää tarvi pihtailla painon kanssa mut mikähän tollasen häkkyrän tuoma painolisäys sit olis?
     
  13. sbc302

    sbc302 3rd gear

    Jos ihan totta puhutaan niin ei mulla ole varaa tulla ajamaan c:hen. :(
    Luokka kuitenkin kiinnostaa ja lajikin että katotaan nyt..
    Oon yrittäny vähän kysellä mielipiteitä noista säännöistä ihan paikallisen kilpailun (burnout party) takia että milläs säännöillä ens vuonna ajettaisiin.. Ainakin vois ottaa siirtymän tai jonkun maantie kokeen tai jotain vastaavaa.. Mielipiteitä?
    Turvallisuus säännöissä ei epäselvää mut muuten vois miettiä mikä on mielekäs luokkajako jne. ainakaan moisia paino typeryyksiä ei käytetä!
     
  14. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    juu kyllä siihen rahaa uppoaa koko sarjan kiertämiseen.mutta eipä täs touhus mikään halpaa ole.toiset laittaa 20 000e ja toiset 600e kaudessa.itsestä se riippuu.
    mutta jos heti pitää voittajana olla niin varaudu tuohon 20 000e summaan.
    siirtymä hommista ollut puhetta ennemminkin samoin kuin tasootustekijöistä.
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... highlight=

    ja lisää:
    www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=69034&highlight=

    kannattaa vaan sekaan tulla.ja ei sitä tartte joka kisaan osallistua jos rahat ei anna myöten.
    itselläkin tuli laakerivaurio kesken alkukauden,niin piti muutama kisa jättää välistä että saa rahat korjauksiin kasaan.ja kävi niin että vain finaaleihin pääsi kun vyön oikein kiristi.
    mutta siitä jatketaan.
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sääntöjen muutos tuskin noita kilpailijamääriä kasvatti, ehkä pikemminkin niiden vakaus. Onneks on tapahtunut pikkasen hienosäätöa avoimempaan suuntaan. Mä toivoisin, ettei mitään radikaaleja, nykyistä kalustoa poissulkevia sääntömuutoksia olis tulossa. Noi sääntöasiat on kauheen vaikeita, ja jos joku mun lisäkseni haluaa asian tiimoilta tehdä itsestään "syyllisen", niin eikun antaa palaa. Eli pientä historian kertausta; '98 vuonna tais olla kun FHRA ilmoitti veekasissa, että katuautosäännöt tulee muuttumaan, ja toivovansa kilapiljoilta ehdotuksia uusiksi katuautosäännöiksi. Sille asetetttiin tietyt rajat, mm. maksimitilavuuden pudottaminen 480 cubiikkiin ja minimipainojen nostaminen. Esimerkiks meillä muuten, ei oo ikinä ollut minimipainoista autoa edes nykysäännöillä, ja pikkasen ihmetyttää millä jotkut laittee on aikoinaan ollut vielä parisataa kiloa kevyempiä. Ei meinaan vaikkapa tossa rallissa sentään satoja kiloja ylimäärästä kamaa oo mukana. No, takas asiaan, mä innostuin kartottamaan tollasta sääntöhahmotelmaa tekemällä ekaks jonkinlaisen pohjan, ja sitten kiertämällä kyselemässä siitä mielipiteitä ja toivomuksia, ja hiomalla sitten ehdotelmaa. Aika pian tuli todettua, että jokaiselle olis pitänyt olla omat säännöt. Jutut jotka omassa autossa oli, olis pitänyt sallia, ja ne joita ei ollut, mutta jollain muulla oli, olis pitänyt kieltää. Mulla ei enää oo sitä ehdotelmaa tallessa, mutta mielestäni se oli ihan kelvollinen kompromissi, jossa oli kolme luokkaa "jenkeille"+ B, kaikki olis voineet ajaa ja tilavuuden sijaan oltais luokiteltu autoja niiden muutosasteen mukaan vähän ruotsin ja ameriikan malliin. Skaala olis ollut nykyistä laajempi tilavuuksien ym puolesta "isoimmassa" luokassa. No, määräaikaan mennessä oli tullut kaksi ehdotusta fyyraan, toinen mun tekemä ja toinen "ei muutoksia" ehdotus. Tota mun tekemää ehdotelmaa esiteltiin FHRA:n toimesta kuljettajille jonkun kisan yhteydessä, ja se dumattiin aivan täysin. Seurauksena oli sitten, että säännöt säily pääosin entisellään, lähinnä vaan noi tiukennukset tehtiin mitä oli alunperinkin asetettu ehdoiksi. Ja mä sain sitten uusista säännöistä "kunnian", kun kerran olin mennyt sellasia ehdottelemaankin. :rotfl:
     
  16. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    niin,eihän nytkään tullut mullistavia sääntömuutoksia ja silti nuo edellä mainitut kuljettaja määrät kasvoivat.
    se on edelleen se yksi pieni asia millä ne kuskit tulee.
    sen on sanonut vipottaja,tea,luigi yms muut konkarit aiemmissa topiikeissa lukemattomia kertoja.
    asenteesta se lähtee.
     
  17. Henski

    Henski 1st gear

    Ei tullut mitään sääntömuutoksia, mutta FHRA:n taholta tehtiin selväksi, että ryhmät, joissa 5 autoa ei tule täyteen, niitä ei ajeta. Ja ryhmiä, joita ei säännöllisesti ajeta, ne poistetaan.

    Onneksi D:ssä on ollut noita äänitorvia niinku Luigi, Jykä & Co ,jotka joidekin mielestä kyllästymiseen asti on foorumeilla rummuttanut ryhmän puolesta, ja viimekaudeksi myös huutoon onneksi muutama vastasi ja "pelasti" streetin.

    Viikonlopun risteilyllä porukat paljasteli suunnitelmiaan ja Ree tuntuu ainakin puheissa onneksi saaneen pysyvämpääkin jalansijaa, mutta huolestuttavaa on se, että kasvua tuntuu tapahtuvan osin C:n kustannuksella.
     
  18. Tea

    Tea 1st gear

    Mä olen saattanut tallettaa tuon pienen palan räkäreising-historiaa. En vaan tiedä missä se on, mutta jossakin varmasti. Sain sen kans sillon aikanaan jostakin päin faksina tai jotain.
     
  19. sbc302

    sbc302 3rd gear

    Jepjep luin nuo keskustelut tuolta läpi ja päätin että turhaan tässä on mitään ehdotella kun aina jollain jotain mitä tahansa ehdotusta vastaan. :( Kohta joku kirjoittaa että mun kielioppi on hanurista jne. :wc:

    lopputulos: ajetaan tai ollaan ajamatta kuten ennenkin.
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Nyt tarvittais sit samanlaista rummutusta C:n puolesta eli aktiiviset C:n kuskit, ei kun houkuttelemaan väkeä mukaan.
    Vähän väittäisin kuitenkin että Reen nousu nostaa pikkuhiljaa Ceetäkin, ainakin oon kuullut siihen viittaavia ajatuksia/suunnitelmia moniltakin tahoilta eli jos toi isompi oikeamoottoristen katuluokka voi hyvin niin se poikii uusia hommaan syttyneitä mukaan myös pikkulohkojen puolelle. Mut nyt siis tosiaan tarvittais vielä samanlaisia Luigeja ja Mopemaneja sen luokan aktiiveistakin rummuttamaan hommaa :wink:
    Tota edellä kirjoittamaani perustelen silläkin että yks vetää usein mukaansa toisen ja ehkä kolmannenkin jne. eli esimerkiks täällä meilläpäin oli aikoinaan useita koviakin katuautotaiteilijoita mut viimeiset liki 10 vuotta on siinä ollut hiljaista vaikka muuten täällä on usietakin kovia drag race tiimejä. No, nyt kun me vihdoin saatiin (osin näiden kokeneempien konkareiden neuvoilla ja avustuksella eli kiitos vielä kerran niille) oma romu sen verran kasaan että päästiin mukaan edes kahteen viimeiseen kisaan menneenä kesänä niin sen mitä täälläkin oon ihan paikallisistakin viidakkorummuista kuullut niin toikin meidän vaatimaton aloitus on herättänyt paikallisten katuvessojen mahdollisen kisoissa ajamisen kiinnostuksen taas nousuun eikä olis ihme vaikka täältäkin uskaltautuis joku muukin taas mukaan radoille. Ja mehän tietty heitetään lisää bensaa liekkeihin eli yritetään omalta osalta houkutella niitä sinne 8)
     

Kerro tästä muillekin!