C-luokan painot ym.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja jenkkijuuso, 23.10.2006.

  1. Henski

    Henski 1st gear

    Just näin. Se vaan vaatii toi lumipalloefekti syntyäkseen sen, että sinne oikeesti tullaan paikalle ja koetaan niitä fiiliksiä.

    Valitettavaa on myös se, että AKK:n taholta halutaan toi kertalisenssikäytäntö poistaa kilpailutapahtumista. Tarkoittaa sitä, että kokeiluluonteisen "ahaa-elämyksen" saaneen satunnaisen kisailijan mukaantuleminen ei enää käy kovin helposti saati "edullisesti".

    Asioista siis keskustellaan virallisesti 4.11. sääntömääräisessä vuosikokouksessa. Siellä on taas se oikea paikka olla mukana vaikuttamassa, jos sen katsoo aiheelliseksi.

    http://www.fhra.fi/fin/index.php?page_i ... c1__id=196
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, toi lisenssikäytännön muuttuminen tulee olemaan selkee "uhka", ja koskettamaan myös aikalailla näitä ulkopuolisia kilpailuja. Onks se jonkun etu, että vaikkapa WCC toimis jatkossa villinä sarjana, ja mitä sitten jos AKK/FHRA haluaakin puutua tohon monopoliasemansa rauhan häiritseimiseen? Ja miten vakuutusasiat ja vastuut noilta osin tulee ylipäätään sujumaan villien järjestäjien osalta? Niille siis jotka eivät kenties tiedä, AKK haluaa poistaa kertalisenssikäytännön käytännössä kokonaan. Se ei voi olla heijastumatta kilpailijamääriin, ellei sitten ton varsinaisen lisenssin hankkimista tehdä sairaan yksinkertaiseksi ja nopeaksi toimenpiteeksi. Toihan voi jopa vaikuttaa V8/GTI päivä tyyppisiin tapahtumiinkin, mene ja tiedä?
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi on nimenomaan noin ja samalla moni huomaa että hommaa voi hyvin aloittaa vaikkei kalusto ja muut kuviot oliskaan niin pro-tasoisia :wink:
    Toi lisenssiuudistus on tosiaan vähän huolestuttava ton kokeilemisen ja aloittamisen kannalta, omalta osalta tuntuu sille että koukku on tullut nielaistua sen verran syvälle ettei moiset muutokset jarruta millään lailla omia suunnnitelmia :rotfl:
    Mikähän tossa lisenssiuudistuksessa on muuten syynä ja perusteluna, siitä kun ei oo kuulunut mitään tietoa julkisuuteen muuten kuin Lupen ilmoittamana tiedoitusluonteisena kommenttina että " lisenssi käytäntö joudutaan muuttamaan ja ns. kertalisenssi tulee poistumaan. Tästä tulle infoa erikseen vielä tämän syksyn aikana , kun AKK vahvistaa ehdotuksemme"? Eipä o kuulunut mitään lisäinfoa mut eipä tossa lie enää mitään epäselvää, homma on jo junailtu ja menee vaan ilmoitusluonteisena siellä kokouksessa :odroll:
     
  4. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Sama kysymys kuin tuohon Roadsport-ketjuun: mun mielestä AKK:n toiminta on niin lähellä kilpailun rajoittamista, että kannattaisi jonkun juristeriaa ymmärtävän alkaa penkoa asiaa. Valitus vaan kilpailuvirastoon, kilpailukomissaarille ja EY-tuomioistuimeen. Nimittäin yhteisösakot voivat olla luokkaa 10% liikevaihdosta. Voi meinaan ry:kin olla oikeudessa.
     
  5. luppes

    luppes 1st gear

    Joo, ei ole tullut AKK:lta vahvistusta lisenssi hommasta.
    Kuitenkin lisenssi hinta on sitä luokkaa että joissain tapuksissa se halpenee ja noissa kertalisenssi jutuissa on toimittu osittain väärin
    koska ne on tarkoitettu lähinnä harjoitus ja kerhon sisäisisiin tapahtumiin.
    FHRA:n street kisat eivät ole näistä kumpainenkaan koska ovat avoimia kaikille. Lisenssin hinta on samaa luokkaa kuin mitä aikaisempina vuosina on maksanut kertalisensseistä ajettuaan 4-5 kisaa.
    Nämä lisenssit kelpaavat myös . west coast kisoissa mm. pori, Kalajoki ym. Myös lisenssin hankinta ja suoritus helpottuu, ei varsinaista kirjallista kuulustelua vain sääntöjen läpikäynti vapaamuotoisesti ja pari ajoa.
    lisenssi ajoissa joustetaan jos ajanut aikaisemmin FHRA:n street kisoissa.
    Ainoa virallisempi juttu on että joutuu käymmään maksamassa lisenssin AKK:n tilille ja lähettää sinne lisenssi hakemus paperin.
    Ja jos on sellaisia jotka haluaa kokeilla kerran tai kaksi kisaamista on olemassa V8 & Gti vauhtipäivät.
    Tarkemmat tiedot lisenssi käytännöstä tulee aikanaan.

    - Luppe -
     
  6. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    ja herne nenässä jatkamme matkaa :rotfl:
    ei vaites.jos katsot ennemmin käytyjä keskusteluita ko.aihepiiristä huomaat että pikku piikittelyllä on muutama kiesi tullut mukaan.
    ja millaisia vastauksia sitten odottelit kun kirjoitat maan kattavimpaan keskustelufoorumiin???mielipiteitä on tasan niin monta kuin puhujia.
    ja kuten olet varmasti huomannut,moni kommentoi silkan kirjoittamisen riemusta,ei välttämättä aiheeseen liittyviä,rakentavia kommentteja.
    tuu nyt vaan sinne radalle kokeilemaan,aluksi yhteen kisaan niin huomaat kuinka se homma voi viedä mukanaan.älä heti lannistu jos joku ei samaa mieltä sun kanssa.ja se mitä rahaan tulee niin onse kumma kuinka se ilmoittautumis-maksu kaivetaan vaikka väkisin.tää homma ei tuu muuttumaan mihinkään jos kaikki pysyy kotona ja selittelee että,että,että.
    tarpeeksi kauan kun näin käy,ei ole koko street ryhmää!!!sitten sopii selitellä että menisinhän mä mutta ku ne lopetti koko ryhmän ja mähän en räkettiä aja.hommahan loppuu jos ei kuskeja.plain and simple.c-ryhmään tuli itseni lisäksi 3-4 kuskia "keltanokkina" ja vaikka allekirjoittanut oli joka kisassa se kaavion viimeinen,ja eka rundilla 3sek nopeampi vastassa(paitsi motoparkis jolloin yijälä nöyryytti).mutta siitä huolimatta tarkoitus pyhä ajaa taas ens kesänä!!!samassa ryhmässä.sitä että oonko kaavion viimeinen,ei tiedä.
    cs210/vatanen
     
  7. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    Yleensä aikausein on tähän aikaan vuodesta line-up täysi ja kun kevät
    koittaa tyhjää on kuin autiomaassa. Kun tuli väärät osat, osat ei
    tullu ajoissa, kalja loppu ei voi tehdä mitään........tms.

    Nenä pois ruudusta, talliin tai töihin ja radalle.
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No niin, eipäs "ulkopuoliset" nyt taas aloiteta tätä katuautoille kuittailua täällä niinkuin pitkin viime talvea vaan keskustellaan mieluummin enempi rakentavassa hengessä :soosoo:
    Viime kesänäkin useimmissa kisoissa C:n ja D:n autoja oli mukana ihan kelpo määrä verrataan osallistujamäärää sit mihin tahansa muuhun luokkaan ja kauden loppua kohdenhan määrä vain kasvoi.
    Se on totta että keväällä kaikki autot ei olekaan yrityksestä huolimatta vielä valmiita mut josko voisit jo uskoa että aina tai oikeestaan useimminkaan kyse ei oo halusta tai saamattomuudesta vaan yksinkertaisesti siitä että vaikket ehkä ite olis huomannutkaan niin kaikki ei oo syntyneet hopealusikka persiissä vaan jotain osahankintoja yms. joutuu joskus venyttelemään ja hankintoja siirtämään vähintäänkin aina seuraavaan tilipäivään asti ja ikävästi toi joskus venyttää auton valmistumista ja joskus ne osatkin kyllä tulee oikeesti aika hitaasti sieltä rapakon takaa. Aijai, oliskin helppoa rakentaa vaikka millanen auto jos vois vaan selvittää mitä tarvii, katella listalta numerot ja tilata kerralla kaikki mitä haluaa. Vaan useimmilla tilanne on se että rakennetaan rahkeiden mukaan ja parsitaan sit paremmaks kun se on taas resurssien puolesta mahdollista :odroll:
    Jotta näin "paukuttelin" tällä kertaa :poff:

    ps. meidän tiimin tilanne on se että ens kaudelle(kin) yritetään heti alusta alkaen ja nyt tilanne on viime talvea/kevättä lupaavampi kun ennen kilpuria ei tarvi rakentaa ens toista autoa mut saa sit nähdä, heti ollaan kyllä mukana kun auto on nipussa :wink:
     
  9. sbc302

    sbc302 3rd gear

    Katsotaan ny jos asiat hoituu oikein niin voiollaehkäjoskenties ajaiskin tosin edelleen sitä mieltä 6.0 raja on c luokkaan hölmö ja painoraja ok mut säännöt ruiskun tai leveämmän renkaan aiheuttamasta lisäpainosta täysin turhat.
    Tosin nyt jo taas liikutaan siinä että mikä on hyvä???
    Virossa ja Latviassa kuulemma kivaa käydä ajelemassa ja ruotsissa olis kaiken mailman openeita..
    Senkin puoleen fhra säännöt ei hyvät kun niitä kuitenkaan täysin noudateta.. (uups saako näistä asioista puhua? :soosoo: )
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Palataas askel taaksepäin eli noihin painoihin niin onks kukaan tosiaan punninnut mitä kehikosta tulee painoa, siis kehikosta eikä pelkästään pääkaarista. Esim. vipottaja, onks havaintoa paljon valiantin kehikko painoi, sehän on varmaan aika vastaava mitä meillä on kehitteillä?
    Selviäähän toi sit kun hommaa putkikasan pihaan tai laskee tarvittavan metrimäärän ja löytää jostain tietoa paljonko moinen putki sit esimerkiks painaa per metri, mut noin niinkuin suunnilleen.
    Vai arvailtaisko taas painoja, menisköhän vaikka joku 60-70 kg arvio paljon pieleen :p
     
  11. Petri K

    Petri K 1st gear

    Mersun kehikko tais tulla painaa noin 60kg. tosin kun heitteli kehikon tieltä tavaraa ulos, lopputulos oli 20 kg kevyempi kuin ennen kehikkoa.

    Ollaan vähän suunniteltu tuon oman puolimoottorin porausta ja ajamista heti alusta alkaen tuossa C-luokassa, painon puolestahan tolla vois ajaa vaikka kurkoluokassa(D) Vai olisiko siihen sääntöjen puitteissa jotain esteitä?

    Mikä muuten on syynä ettei Lencoa sallita "katuluokkiin" ? Tää ei sitten mitään piruilua vaan jos joku sattuis tietämään miks noi on joskus kielletty.
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kiitoksia tiedosta, taisin sit varmaan arvata aika lähelle ton painon :D Ei kai tota omaa konettaan isommassa luokassa ajoa mikään kiellä, vai kieltääkö :eek:
     
  13. sbc302

    sbc302 3rd gear

    Ei kiellä mut joku sieltä luokasta voi protestin.. :wink:
     
  14. gremlin

    gremlin Gearhead

    42.4X2.9 putki painaa 2,84kg/m Eli varmaan toi 42X3 ei siita oleellisesti heita. Mulla on semmonen mielipuolinen kuva etta Valijantin kehikkoon meni vajaa 30m :odroll: Pistelin kyllakin hiukan ylimaaraisia tappeja sinne. Menisko tohon saantokirjassa maarattyyn perus-settiin 20-25m :odroll:
    Esim, ''helmatuet'' putkesta ei ole maaratty saannoissa mut tukee kylla saatanasti hyttia. Musta toi 20-30kg;n lisapaino muuttuu hyodyksi kun ei auto vemputa miten sattuu.
     
  15. gremlin

    gremlin Gearhead

    Toi kylla varmasti vaikuttaa aika lailla WCSC puolella, siis toi kertalisenssien poisto. Jossain vaiheessa oli puhetta etta sita rajotettas niin etta sais kerran tai kaksi kayttaa kertalisenssia vuodessa. Mihis se ajatus katos?
    Siitahan ei tosissaan hyody ketaan jos ajaa 4-5 kisaa ja ottaa aina kertalisensseita, ei rahallisesti eika ainakaan paase ketaan vahemmalla.
    Eihan noissa kerho/harjoitus tapahtumissa tarvita lisensseita lainkaan?
    Ainakaan Suomen Moottoriliitto ei vaadi lisensseja eika kilpailulupaa mikali ei ajeta virallista kilpailua, tama siis pyorapuolella. AKKsta en ole asiaa erikseen kysynyt.
    Toi kylla on jo lahella jonkunlaista monopolin vaarinkayttoa jos vaan sanotaan etta ''aja V8 ja GTI paivilla niin et tartte lisenssia''.
    Enka nyt tarkoita Luppea talla henk.kohtaisesti.
    Minka takia ei kuljettaja saisi ajaa yhta kisaa missa haluaa? Mites ne ketka haluaa kerran kokeilla oikeassa kilpailussa etta kiinnostaako semmonen touhu lainkaan?
    Tai joillakin on esim pitka matka Alastaroon ja Kalajoelle paljon lyhyempi tai auto valmistuu syksylla ja ei ole ennaa V8GTI paivia tai jos ei silla edes saa ajaa siella kun se on rekisteroimaton/katsastamaton/kilpa/nayttely/taijotain auto.
    Sittenko sanotaan ukolle etta ''ehe ehe, mitas teit tommosen'' :eek:
    Kait tommonen tilanne voi jo jossain vaiheessa alkaa kilpailuvirastoa kiinnostamaan, kysehan on AKKn taholta muiden RY;ten toiminnan rajoittamisesta. :mad:

    Koittakaahan menna sinne vuosikokoukseen streetti-ukot/ladyt ja koitatte saada jotain tolkkua tahan juttuun.
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Hienoa, nythän täältä selvis näppärästi putken metripainokin, tänks :D Varmaankin me voidaan ja tehdäänkin jotakuinkin vastaavalla tavalla toi häkkyrä nyt kun painokaan ei oo mikään este :wink:
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, kun noi kuuden metrin kangissa tulee, niin mun muistaakseni viis kankee on riittänyt, ja on aavistus vielä jäänyt ylikin.

    Ton lisenssijutun kiusallisin piirre ei mun mielestä oo se hinta, iekä se maksu AKK:lle, vaan se viive mikä tossa ainakin aikasemmin on ollut, ennnekuin lisenssin saa. Suurin osa noista hyvinkää/kiikala kisailijoista kuitenkaan ei oo mitään pitkänäköisiä raceteameja, vaan päätökset kisaamaan lähtemistä tulee monasti aika ex temporee. Eli sen lisenssin hankinta pitäis saada sitte sellaseks, että toi "taidan lähtee kisaamaan" systeemikin toimis. Toi lisenssihän sinänsä ei oo just muuta kuin tapaturmavakuutus. Se on muuten syytä sitten olla jos jotain sattuu, muuten saattaa järjestäjäkin olla aika kusessa kun noita ruvetaan selvittämään. Nään kyllä ite tilanteen tolta osin aika huolestuttavana. Onhan se selvää, että kertalisenssihässäkkä varmaan koskettaa aika pientä osaa kaikista AKK:n kilpailijoista, ja varmaan aiheuttaa byrokratiaa, jonka sekä AKK, että ehkä järjestävä seurakin näkee turhana. Mutta oikeesti, eiks meidän jonkinlaisina jäseninä olis kohtuullista jotain palvelua saadakin? Mielessä käy kysymys, että mihin FHRA tarvitsee AKK:ta? Onnistuisko toi lisenssitouhu ja vakuutus ihan itsenäisestikin? Ei meinaan tunnu AKK:ta drag racing kiinnostavan hevon kukkua, ei ainakaan sitä noteerata kerhon sivuilla tai julkaisuissa.
     
  18. SG480

    SG480 1st gear

    Vastaako tälläinen uusi lisenssi käytännöltään vanhaa C-lisenssiä siinä mielessä että tolla + FHRA:n starttiluvalla me pohjoisen poijaat voidaan ajaa Piteåssa?
     
  19. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ehkä AKK ei miellä koko asian tarpeellisuutta, siis kertalisenssin, koska muihin moottoriurheilulajeihin tällaseen "tulipa mieleen mennä kokeileen" touhuun ei ehkä oo paineita.

    Vai oletteko kuulleet jonkun kaartavan marketin parkista N-ryhmää vetaseen päiväseltään, tai isin ostavan tänään mikroauton ja huomenna poika vetää Sm kisan kokeeksi. Ei onnistu myöskään jokkista kokeilla pystymettästä vaikka Cherrysi siltä näyttääkin?

    Eikä taida rataluokkienkaan kalusto tukea tommosta siviilipirssillä pärjäämistä. Eli lieneekö muissa AKK lajeissa aina valmistauduttava ajamiseen pidemmän kaavan kautta, ja näinollen lisenssikin hoituu eri mentaliteetilla.

    Vaikka omat kisailut onkin eläkkeellä, niin kyllä munkin mielestä kertalisenssin saanti paikan päältä kerran pari kesässä on varmistettava, koko sarjan kiertävillä pitääkin sitten riittää intoa tohon virallisempaan versioon.
     
  20. Tea

    Tea 1st gear

    Lainaus AKK:n sivuilta (koskee tätä vuotta, toi tuskin muuttuu hirveesti) :
    "Lisenssi on voimassa, kun se on maksettu. Maksukaavake kuitin kanssa toimii lisenssinä yhdessä jäsenmaksukuitin kanssa kaksi viikkoa maksupäivästä." Eli periaatteessa maksamalla lisenssin se on jo voimassa. Toi siis kansallisen lisenssin kohdalla. Esim. peruslisenssiinhän ei tarvi lääkärintodistusta.
    Tuolta kannattaa käydä tsekkaan: http://www.akk-motorsport.fi/lisenssit/lisenssinosto/
     

Kerro tästä muillekin!