Cadillac 472 rakentelu ja korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sdfsd, 17.9.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Annoin kosaanilla vähän hönkää ja lämmitin ton lohkon johonkin 60-70 asteeseen ja näytti kyllä reaktio kiihtyvän kunnolla. Saisi varmaaan lämmöllä aika paljon nopeutettua tota prosessia

    No, nyt on kansienkin vesitila hapolla täytettynä.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Hei mutta mulla onkin se lohkolämppäri. Mitäköhän sanois jos sen löisi yhden propun paikalle ja pistäis päälle aina välillä? Laittas vaikka kellon kanssa seinään niin että lähtis säännöllisin väliajoin päälle?

    Tekeekö toi happo jotain hallaa sille vastukselle?
     
  3. menu*

    menu* Gearhead

    Tsekkaile vähän mitä tapahtuu ja vältä hirveän pitkään liuottamista.
    Ei o tarkoitus pelotella, mutta omien kokemusten perusteella sitruunahappo ja valurauta on vähän huono yhdistelmä, liittynee jotenkin valuraudan huokoisuuteen.
    Metalliseoksia ja tilanteita on varmasti erilaisia, mutta itelle on sattunut ihan yllättävää "kraateroitumista" ja kierteiden irtiputoilua joidenkin kappaleiden kohdalla. Ite en siis laita happokylpyyn enää valurautaosia.
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ei happoa valurautalohkolle. Se happanemisprosessi ei pysähdy koskaan vaikka tekis mitä. Huokosiin menee happoa eikä sitä sieltä saa neuralisoitua.

    Tietty kiva kertoo kaikille miten tehokasta sitruunahappo on ruosteenpuhdistamisessa kun lohkosta tuli mustaa vettä ulos. Tosiasiassa se musta on syöpynyttä valurautaa ja sitä mustaa vettä sieltä tulee kauan.
    Sit se värjää myös sen lohkossa olevan ruosteen mustaksi ja antaa kuvan että ruoste olisi lähtenyt irti vaikka siellä se on edelleen.

    Joskus laiton sitruunahappoa valurautapakosarjoihin ja niistä tuli entiset. No seos oli turhan tymäkkää ja liuotusprosessi kesti viikkoja mutta lopputulos oli että eka pakkasilla pakosarjat meni murusiks.
    Löytyy jostain venetopikista kuvat.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ettei toi musta tulis noista kalkkisaostumisista?

    Kun olen ennen jos jonkunnäköstä tavaraa sitruunahapossa liottanut ja tota mustaa ei ole tullut, mm mopon pyttyjä ja jarrusatuloita ja nyt sitä tulee. Olleet myös ihan täysin puhtaita noi osat eikä mitään mustaa ole jäänyt pintaan. Kraatereita on tunnut, mutta senkin luulis tulevan siitä kun ruoste on syönyt rautaa pois. Samaisia kraatereita tulee kun hiekkapuhaltaa ruosteisia osia.

    Tunnen yhden kellä oli flathead puol vuotta sitruunahapossa ja toimiva kone se on.

    Milläs noita vesitiloja sitten putsaisi? Suolahappopohjaset pesuaineet on toinen mahdollisuus mutta ne on vielä rajumpia. Painepesurilla 120 asteen vedellä ei lähtenyt.

    Kaimma sinne valuraudan huokosiin nyt jotain muutakin ainetta saa menemään eikä pelkästään happoja?

    Aika näyttää miten mun käy
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nyt kokeilin niin oli jo jonkunverran kattilakivet pehmentyneet pinnasta. Silti kuuluu kuplinta ja sihinä joka taitaa olla sen merkki että sitä siellä vielä on. Kannet ei enää sihise hirveesti vaikka lämmittäis. Taidanpa ensviikonloppuna ottaa niistä hapot pois ja harjata ne puhtaaksi
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Otin hapot ulos, oli aikamoista sakkaa irronnut. Muutoin oli puhas vesitila mutta nostajalaakson puolella oli vielä jotain töhnää. Happo oli jo neuraloitunut varmaan kun ei enää sihissyt vaikka lämmitti. Teenkin sellasen pika hapotuksen vielä tolle, pistin nyt 10 prossaa happoa ja vedän tota lohkoa kosaanilla kuumaksi tässä aika välillä. Alko ihan eri tavalla sihisemään mokoma. Huomenna illalla tai ylihuomenna otan hapot ulos ja painepesurilla lykkään sinne vettä niin sais paskat pois.

    Kuulin myös tänään että se harmaa mössö mitä sitruunahappo tekee lähtis etikalla. Täytyy kattoa josko tonne pistää sitten etikkaa jos sieltä sitä mössöä löytyy ja sitten vielä lopuksi neutraloida toi lohko ruokasoodalla.

    Kansista sain törkyt pois ja niihinkin tarttis huomenna pistää se ruokasooda neutraloimaan niitä. Ton sooda liuoksen ei varmaan tartte olla kovin vahvaa
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei lohkis alkanut toimimaan lainkaan kun pisti johdon seinään, eli paskana mokoma. No, sitä voi käyttää tulppana tossa kun noi normipakkasprikat ei tunnu oikeen enää pitävän jatkuvan ulos hakkaamisen ja uudelleen asentamisen seurauksena :D

    Nonniin, toin hapot ulos ja näytti paremmalta. Oli ihan läpinäkyvää toi happo (eka oli pikimustaa, kuin dieselin moottoriöljyä) Vielä painepesurilla 120 asteista vettä täysillä lohkoon ja vähän ruuvarilla mekaanista hakkaamista niin rupes irtoomaan. Vähän sinne jäi mutta olkoon siellä. Kuitenkaan ei mitään isoja kasoja ole enää siellä ja kuuluu raudan kilahdus kun ruuvarilla lyö.

    Aattelin koittaa neutraloida tota ruokasooda-vesi liuoksella. Kaiketikkin valurauta on luontasesti emäksistä jollon siis sinne jäävä lievä emäksisyys ei oo varmaan pahitteeksi. Varmaan toi soodaliuoskin tonne huokosiin menee kun antaa olla pari päivää sen siellä?
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tarkastelin vähän paremmin ja kyllä sitä kattilakiveä siellä vieläkin näyttää olevan...

    Mitäs tonne seuraavaks koittais. Kristallisoodaa on jossain ehdotettu. Pitäs varmaan sitä koittaa. Olis emäksistäkin.

    On aika vaikeeta löytää tietoa lohkon vesitilojen putsaamisesta. Eikö noi amerikan joet puhdistele noita lainkaan vai mikäköhän on?
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Lyö kone läjään ja tiskitabletti perään ja lämpimäks ja hyvä huuhtelu ja puhtaat nesteet.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toi vois tietty olla että vetäis vaan riskillä.

    Tossa oli sillon jotain keittämis ongelmaa, ei kyllä huvittais lähteä uudestaan avaamaan konetta jollei se sillä tiskitabletilla puhdistuiskaan ja keittäminen jatkuis. Toi toinen puoli on siis melko pahasti kivettynyt
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Entäs noi koneistamon/korjaamon pesusysteemit? Tänään kuulin moisesta. Sinne lohko sisään ja paineella myrkkyjä. En tosin tiiä auttaako tälläseen yhtään.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vois koittaa kysellä koneistamoista niin voisi säästää hirmusesti vaivaa tohon liuotukseen liittyen. Tossa koneistamossa mihin ajattelun ton moottorin viedä (kreula porissa) ei ollut isoa lohkonpesukonetta kun sitä muistaakseni sillon kysyin.
     
  14. GBS

    GBS 3rd gear

    Nonniin. Mulle tuli eka käkkylä. -70 avo de ville.
    472 mosalla. Oli kannet tehty mutta naputtaa jonkin verran.
    Paikallistin apparin puolelle ja koppa auki niin vitospytyn molemmissa keinuissa on välys? Ei kai tossa pitäis missään tilanteessa mokomaa sattua?
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nostajat päin vittua?
     
  16. GBS

    GBS 3rd gear

    Jou. Nostajat oli syynä.
    Nyt pitäis laittaa uus jakaja ja samalla kärjettömäksi. Onko ideoita toimivasta setistä?
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös tohon käy ihan uudemman 472 heijakaja? Jos ei halua noita kiinayleisjakajia.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Käy mutta sitten ei kai mahdu ilmastoinnin kompura enää olemaan.

    Vanha jakaja voi olla tosi jumissa.

    Itte pitäisin sen kärjellisen, se on ihan yhtä hyvä mitä kärjetönkin.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli niissä eri kiinnitys eri vuosimalleissa? 74 hei jakajalla ja ilmastoinnilla.

    Tai sitten jos sopii sellanen kärjetön missä oma puola.
     

Kerro tästä muillekin!